Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og det graves og støpes, selv i den verste vinterkulda.
    Det er fascinerende å følge teknikken med understøtting av eksisterende grunnmur uten å jekke/støtte opp huset underveis.
    kjellerarbeid1.jpg

    Hjørnene understøttes først, og rundt avløp, så tas det stegvis i små sektorer.

    kjellerarbeid2.jpg

    Drenering ute venter til etterpå, og ingen tvil om at det trengtes. Da må det pumpes mens man holder på inne.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    I etasjen over er man fullstendig uberørt.

    Og kosen blir ikke mindre når de unge kommer hjem til jul og far i tillegg kjøper ny TV til godstolen.
    ny_tv_kos.jpg


    Joda, Superunitien er der, men det er det nesten ingen som skjønner.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjempekule de Harbeth`ene! Har du koblet de til TV og film?
    Jada, endelig. De er faktisk suverene til nettopp det, syns jeg. Stemmer og bakgrunnslyd, romklang og naturlyder, minst like bra på det som på musikk. Vi har kost oss lenge med bl.a. The Blue Planet fra BBC idag.
    Moderne TVer har jo helt ubrukelig lyd, inkludert denne Philips smart/3d saken jeg rasket med meg idag, så dette måtte gjøres uansett.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Neste ut på ny TV med Naim og Harbeth

    51Gj2-l9yEL._SL500_.jpg


    Joda, det funker det :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Koslig hjem du har Ottone. Den stolen lignet forresten veldig på Delta adventure som forøvrig er nydelig å sitte i.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Koslig hjem du har Ottone. Den stolen lignet forresten veldig på Delta adventure som forøvrig er nydelig å sitte i.
    Takk for det, her er litt trangt inntil videre, men koselig.
    Stolen er fin, meget god å sitte i, og ørene mine går godt over kanten samtidig som jeg har perfekt nakkestøtte til å duppe av mellom slagene.
    Det er en Focus fra Bröderna Anderssons. Lysblått saueskinn og lyst treverk er vår spesialvariant, syns den ble litt morsom.
    Hifi-møbelet som skjuler SuperUniti er Dina fra Stryn, som vitrinen i hjørnet. Sofagruppen er noe restaurert fra Oppdal rundt 1920, bord er lokalt, via loppemarked, fra Ganddal Møbler 1932.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.903
    Antall liker
    107.931
    Torget vurderinger
    23
    Huff - den kjelleren minner meg om uendelige tusenlapper med vinger.... bra du har guts til et slikt prosjekt. Jeg har det IKKE lenger, gruer meg selv til lyspæreskift!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Huff - den kjelleren minner meg om uendelige tusenlapper med vinger.... bra du har guts til et slikt prosjekt. Jeg har det IKKE lenger, gruer meg selv til lyspæreskift!
    Hallo! Hørte jeg guts til prosjekt? En nærliggende tråd mer enn antyder at denslags ikke akkurat har vært mangelvare over hos deg heller.
    Ellers går det jo an å leie folk til å gjøre en jobb, selv skifte en lyspære:cool:
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.703
    Antall liker
    3.357
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    bord er lokalt, via loppemarked, fra Ganddal Møbler 1932.
    Som en saksopplysning kan jeg nevne at det på den tiden var et miljø av meget dyktige møbelsnekkere på Ganddal som laget eksklusive møbler til rikfolk over hele landet. Det er fremdeles ett meget bra møbelsnekkeri der - drevet av en ung herremann som kan lage alt det hjertet begjærer (forutsatt at du har lommebok til å betale med).

    for øvrig koselige de der Harbethene, et hvert hjem burde hatt et par høyttalere i den klassen!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.903
    Antall liker
    107.931
    Torget vurderinger
    23
    Huff - den kjelleren minner meg om uendelige tusenlapper med vinger.... bra du har guts til et slikt prosjekt. Jeg har det IKKE lenger, gruer meg selv til lyspæreskift!
    Hallo! Hørte jeg guts til prosjekt? En nærliggende tråd mer enn antyder at denslags ikke akkurat har vært mangelvare over hos deg heller.
    Ellers går det jo an å leie folk til å gjøre en jobb, selv skifte en lyspære:cool:
    Joda, men ikke noe prosjekt av den størrelsen du har gitt deg i kast med! Dessuten er jeg verre enn Adolf når det gjelder å stole på folk, stoler ikke på meg selv en gang - til tider! Må gjøre alt selv, nesten.. men nå har jeg endelig lært opp sjefen i lyspæreskift, med nærmere 200 lyspunkter i huset så tror jeg det var et sjakktrekk. Har laget liste med what goes where, egen reol i kjelleren hvor alle de forskjellige pærer og rør ligger sirlig oppmasjert og behørig merket. Prøvemontasje er gjennomført! Mer kvalitetstid på HFS for meg.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.022
    Antall liker
    752
    For et prosjekt Ottone, jeg bøyer meg i støvet, dvs. gjørma. Får håpe det går uten at du treffer på for mange miner.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    For et prosjekt Ottone, jeg bøyer meg i støvet, dvs. gjørma. Får håpe det går uten at du treffer på for mange miner.
    Denne aktiviteten er ganske normal her jeg bor. Flere i bydelen holder på med samme greia, og flere jeg vet om er ferdige med tilsvarende senking og understøtting. Tipper det har sammenheng med kvadratmeterprisen i dette ekstreme pressområdet, som sentrum av Stavanger er. Det vil si at betydelige investeringer for å øke arealet med P-rom likevel er godt verd prisen, mens andre steder ville tilsvarende prosjekt være dårlig anvendte penger.
    Vanlig resultat er at huset setter seg litt, dører slår seg og går ikke så lett som før, eller går plutselig bedre. Noen syns dette er skummelt, vi er vant med at gamle hus rører på seg ved inngrep. Gamle trehus er elastiske, ellers hadde det ikke gått.
    Men det er klart, litt spennende er det, man vet jo aldri hva som kan skje. Aldri, egentlig. Derfor velges kun de mest anerkjente firma, med de beste referansene og alle godkjenninger og garantier på plass.
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.523
    Antall liker
    2.979
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Klokte beslutninger hele veien.

    Følger spent med i denne tråden også. Dokumentasjon i form av bilder og ord av "Prosjekt Villa Ottone" settes virkelig pris på.

    Denne spilles av i dette øyeblikk fra CDspilleren i heimen her - håper det kan gi litt ekstra motivasjon til deg også i travle tider:
    Dette er Heavy-metal
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for oppmerksomheten, emotikon.
    Den der fra Vivaldi er knalltøff, og Jaroussky er fenomenalt dyktig, selv om jeg må innrømme at jeg sjelden klarer å nyte mer enn et par minutter av en hvilken som helst kontratenor.

    Prosjekt kjeller går sin gang, litt framgang hver dag, nå forskales og støpes grunnmur i små etapper rundt, litt hver dag. Drenering ute er påbegynt, her jobbes til langt på kveld og pumpene tikker døgnet rundt. Jobben er avtalt med fast pris, med tillegg for uforutsett rørarbeid og overraskelser. Det vil si fjell vi ikke visste om, og manglende helling til kommunal kum. Ikke egentlige overraskelser, men usikkerheter ved oppstart. Det må bores og meisles litt utvendig for å få sammenhengende dreneringsgrøft, men det fikser karene fort. Tror jeg.

    Ellers har far vært ute og kjøpt 3d blurayspiller idag, måtte jo ha det til den nye TVen i stua. Og da ble det lett en som kan spille SACD også.
    Skjermbilde 2012-12-18 kl. 20.47.58.jpg

    Jeg er litt spent på hvordan SACD låter fra en Cambridge 751BD, har jo aldri prøvd analog-inngangene på superenheten. Redbook CD kan få gå gjennom dacen i Naimen som før. 751BD skal være kjent for god lyd fra CD, med Wolfson DACer i alle kanaler, kan bli kjekt å sammenlikne med dac i Naim SuperUniti.

    -se det ja, da ble det endelig litt hifi i tråden igjen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nei, Lars, for å være helt ærlig så løfter jeg ikke en finger :)

    Som du kanskje ser på bildet er det skåret hull i muren for å få inn den lille maskinen, der plasten henger. Maskinen inne knuser, graver og lemper ut, en større maskin står på utsiden og skyfler unna. Akkurat det går på få timer, og massen blir brukt til å fylle opp bak en forstøtningsmur mot naboen. Flinke folk som gjør dette, har ennå ikke ødelagt noe eller gjort tydelige feil.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Nei, Lars, for å være helt ærlig så løfter jeg ikke en finger :)

    Som du kanskje ser på bildet er det skåret hull i muren for å få inn den lille maskinen, der plasten henger. Maskinen inne knuser, graver og lemper ut, en større maskin står på utsiden og skyfler unna. Akkurat det går på få timer, og massen blir brukt til å fylle opp bak en forstøtningsmur mot naboen. Flinke folk som gjør dette, har ennå ikke ødelagt noe eller gjort tydelige feil.
    Du snakker ikke ille slippe løfte en finger selv høres meget fornøylig ut , blir det støpt kun fra innside å ut eller er det gravd opp ute også ? Hva med grunnvannet å nytt gulv på et lavere punkt der hvor vannspeilet ligger hvordan løses dette etter best praksis ??

    Noen med murhus som har testet dette i området ?

    Mvh

    Lars
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ..............
    Du snakker ikke ille slippe løfte en finger selv høres meget fornøylig ut , blir det støpt kun fra innside å ut eller er det gravd opp ute også ? Hva med grunnvannet å nytt gulv på et lavere punkt der hvor vannspeilet ligger hvordan løses dette etter best praksis ??

    Mvh
    Lars
    Det støpes først armert understøtting innenfra, ned under vannspeilet mens pumpene går inne, så graves drenering og støpes ferdig ute, mens nytt kjellergolv støpes.

    Det med vannet løses med en pumpe, siden det ikke er helling nok til kummen ute i gata. Mangler visst 30cm høyde på det.
    Det vil si en permanent kloakkpumpe i en nedgravd kasse utenfor hushjørnet, som løfter både kloakk og drenering den nødvendige halvmeteren før det går inn på eksisterende avløp vekk fra huset. Da må vi satse på å unngå skybrudd og strømbrudd samtidig.
    Kommunen har ikke separat avløp for overflatevann og kloakk i vår del av gata, dreneringsrør og takrenner går rett i kloakken.

    -murhus: entrepenøren som har jobben er akkurat ferdig med samme type prosjekt i en gedigen murvilla her i byen, så dette fungerer, hvis det er folk som vet hva de gjør. Tror ikke jeg vil anbefale det som hobbyprosjekt.
    Send meg en PM hvis du vil vite firmanavn og forrige oppdragsgiver.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En liten feilposting, fant vel at dette ikke hører hjemme i en tråd for innspilt musikk, så jeg flytter den fort hit.
    Det er sesong for levende musikk her nå, lite tid til hifien før romjula senker seg.

    Idag:
    Skjermbilde 2012-12-20 kl. 22.41.29.jpg

    Uvanlig bra låt det denne gangen, spesielt der jeg satt helt fremst på galleriet, rett over trompeterne og koret. Jo nærmere utøverne jo bedre, mest mulig direktelyd, i denne store trekirken der SSO og koret ofte utfolder seg med tidligmusikk og kirkemusikk. NÅ ble det julestemning.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vårt nye lytterom
    kjeller_27des.jpg

    Sett fra den kanten hvor høyttalerne kanskje kommer til å stå.
    I midten til høyre for brannmuren kommer det ny vegg, så rommet blir avlangt, ca. 7,8 x 4 meter.
    Bak brannmuren er det kjellerdør, blir stående som før, innerst til høyre ved varmtvannstanken kommer det nytt bad.

    Understøtting av grunnmur er nesten ferdig, stegene kan sees som felt i den nederste del av muren. Pipen og brannmuren i midten understøttes også bit for bit. Gjenstår bare noen punkt der vi traff på fjellknauser under grunnmur, synlig som åpning i muren midt imot. De blir meislet med stor maskin, blir gjort nå i romjulen. Begynner 06.50, huset rister og klirrer, særlig populært hos de unge med juleferie.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.022
    Antall liker
    752
    Jeg er litt nysjerrig da, hvordan forbindes henholdsvis ny/ny-mur og ny/gammel-mur? Armeringsjernet må da bli veldig kort i de nye bitene? Kanskje det er noe slags sementlim?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er litt nysjerrig da, hvordan forbindes henholdsvis ny/ny-mur og ny/gammel-mur? Armeringsjernet må da bli veldig kort i de nye bitene? Kanskje det er noe slags sementlim?
    Jeg kjenner ikke detaljene om hvordan de gjør det, er alltid på jobb når de holder på (heldigvis), men litt av grunnen til at det tar så lang tid er den manuelle jobben med armering.
    Det blir en innvendig kant som går høyere enn bunnen av gammel mur, for å sikre godt fundament og kontakt mellom ny og gammel, og det støpes fra innsiden. Overgangen mellom ny og gammel mur blir liggende langt under bakkenivå, det fylles på opp til samme nivå som før utenfor.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vinteren legger sin kalde hånd over framgangen her, men det går sakte framover.
    Understøtting av grunnmur rundt og midtseksjon med pipemur er ferdig, men tar sin tid å herde. Måtte gjøres i mange små steg for at ikke hele sulamitten skulle kollapse.
    DSC_0042.jpg


    Gravemsakin står i gjørma inn mot lytterommet, bad skal bli innerst til høyre. Ser riktig koselig ut allerede.
    Og pumpene går. Litt stress å holde kuldegradene ute, men det går når han holder seg over minus 10.

    DSC_0040.jpg

    Da er det klart for å grave drenering ute, må gjøres før golv skal støpes. Man håper på mildvær uten nedbør.
    Pumpekassen legges nedgravd under bakken til høyre, ny kjellerdør kommer midt på.
    Biloppstilling, carport og bod kommer til venstre i bildet.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Må du grave opp hele kloakken og legge nytt fall til kummen eller legger du ny kloakk et lite stykke opp på veggen innvendig for å skape fall?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Må du grave opp hele kloakken og legge nytt fall til kummen eller legger du ny kloakk et lite stykke opp på veggen innvendig for å skape fall?
    Kloakk fra hovedetasjene føres ut gjennom veggen og inn på eksisterende rør som har tilstrekkelig fall ut mot kum, omtrent som før. Pumpesystemet tar kloakk fra ny kjeller pluss vann fra drens og takvann til en tank før det pumpes opp og ut sammen med kloakken. Kommunen har ikke separat system for overflatevann og kloakk i vår gate, så her går alt i samme hølet. På sikt kommer det til å bli lagt om, da blir tank og pumpe overflødig, med nok helling fra vårt nye kjellernivå, men ingen aner hvor lang tid det tar.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Understøtting ferdig, og grunn under kjellergolv er fylt i og planert, klar for støping.
    Lytterom:
    kjeller_26jan_2.jpg

    Her blir det lytterom en gang, med god takhøyde.
    Litt usikkert hva brannmuren som stikker ut i rommet vil gjøre med akustikk og høyttalerplassering, der får det bli å prøve seg fram før vi bestemmer endelig plassering og innredning.

    Pumpe og tank for avløp er ankommet. Graving av dreneringsgrøft ute kan begynne, hvis vinteren er snill med oss.
    tank.jpg

    Jo, det går da framover.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.903
    Antall liker
    107.931
    Torget vurderinger
    23
    Nå så det litt bedre ut, Otto - hjelper med litt gulv... Du har gode dager/kvelder å se frem til, med nytt musikkrom i bunkersen. Håper det blir igjen til en LP eller tre :(
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ute på tur, som kulturbærer i hornmusikkens tjeneste, må man likevel være på utkikk etter hifi-muligheter, og kanskje tenke litt framover.
    I en vakker mellomstor norsk by dukker denne opp igjen, akkurat som sist jeg var innom. Bare prisen som har forandret seg.
    EC_DP.jpg

    Er jeg heldig står den seg 6-8 mnd til. Syns det er litt sjarmerende med disse to norske logoene på samme boksen. Slike blir det nok ikke laget flere av.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det graves og støpes i kjelleren, det kobles og skrus. Mens vi venter på elektriker. Det er så man kjenner at våren nærmer seg. Mer om det senere.

    Men det tar tid, og i mellomtiden må det spilles musikk i trange forhold. Da er hodetelefoner praktisk.
    Sennheiser HD800 og AKG701 fungerer fint, Stax Lambda også, men de sjenerer ofte resten av familien når jeg fristes til å skru opp.
    Elektronisk Yamaha piano i stuen er det samme, står stort sett ubrukt fordi vi ikke vil forstyrre hverandre. Hodetelefonforsterkeren på Naim SuperUniti ikke i klasse med de gode jeg har på loftet, den er litt svak rett og slett, og Macbook med lossless i Itunes og Spotify Premium er en populær kilde. På jobb sitter jeg i åpent kontorlandskap og bruker mye musikk på øret når jeg skal konsentrere meg, men Sennheiser PX100 demper for lite og lekker for mye. Da har jeg altså minst fire gode grunner til å kjøpe enda et par hodetelefoner. De må være lukket, med minimal lekkasje, isolere godt, lettdrevne nok SuperUniti og bærbare enheter.
    Selvfølgelig måtte det bli AKG K550. Det har jeg egentlig visst lenge.
    AKG550.jpg
     
    Sist redigert:

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Dette blir bra Otto :) Har du innvendig trapp ned til kjelleren?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dette blir bra Otto :) Har du innvendig trapp ned til kjelleren?
    Ja. Det vil si, hadde. Akkurat nå er det tomt og spikret lem foran kjellerdøra for å unngå at ottone går i fritt fall hvis han i ørska skulle få lyst å hente en ekstra flaske. Den gamle trappa ligger med kjølen i været i hagen med presenning over, men det blir vel helst til at vi får snekret en ny.
    Veien ned i avgrunnen skal fortsatt være kort.
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Dette blir bra Otto :) Har du innvendig trapp ned til kjelleren?
    Ja. Det vil si, hadde. Akkurat nå er det tomt og spikret lem foran kjellerdøra for å unngå at ottone går i fritt fall hvis han i ørska skulle få lyst å hente en ekstra flaske. Den gamle trappa ligger med kjølen i været i hagen med presenning over, men det blir vel helst til at vi får snekret en ny.
    Veien ned i avgrunnen skal fortsatt være kort.
    Haha ;) Flire høgt. De mørkeste katakomber skal vel ha trapp ja. Jeg synes dette ser veldig bra ut. Bare pass på å legge dobbel gips på dempefjærer i taket nå så.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dobbel gips skal bli, vær du sikker.
    Det går bare så innmari seint framover med grovarbeidet her, på grunn av den helvetes vinteren.

    Jeg sukker, lener meg tilbake og stemmer i med favorittbandet:

     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.523
    Antall liker
    2.979
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Trodde det var Sola som var favorittbandet..... ;)
    Synes det låt bra på NM. Teite dommere.....

    Her følges det også med i Villa-tråden. Spennende tider utover våren for dere.


    Må med stor skam melde at det ikke finnes ett eneste album med LF her i huset - bør vel snarest gjøre noe med det?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ..
    Må med stor skam melde at det ikke finnes ett eneste album med LF her i huset - bør vel snarest gjøre noe med det?
    Jaudå. Du skal ha Little Feat, det er klart.
    Da begynner du med Sailin Shoes fra 1972, og den legendariske liven Waiting for Columbus. Helst på vinyl, CD kan være bra men kan også være klipt og komprimert og da forsvinner glansen og varmen. Merk : blåserne i Tower of Power bidrar på Waiting for Columbus. Og så fyller du på med alle LPene de ga ut fram til 1978. Ganske enkelt.
    Kan anbefale denne 5-cd-pakningen, den er billig og ikke traspa i mastringen:
    Skjermbilde 2013-02-15 kl. 19.19.54.png
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Lytterom kjeller, den uendelige historie:

    Frosten slipper taket, og vi kan grave utvendig drenering.
    kjeller1.jpg



    Alt vannet må ha et sted å gjøre av seg, så derfor tank og pumpe.
    kjeller3.jpg


    Og imens er det tørketid inne.
    kjeller2.jpg


    Lytterom til venstre. Gjenstøpt gammel kjellerdør midt imot. Bad kommer til høyre utenfor bildet.
    Far er drittlei av å fryse på føttene, så her er det nå støpt inn varmekabler over det hele, i tre soner. Lytterom, bod/verksted og bad. 5 kW skulle holde. Skal aldri mer høre musikk med kalde føtter. ALDRI!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.523
    Antall liker
    2.979
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her skjer det heldigvis saker og ting med kjeller ja.
    Gleder meg skikkelig til å se bilder av resultat.

    Nei, jeg satt hjemme i godstolen og fikk med meg utvalg ila. dagen. Jaggu mye bra :)
    Tydelig at Fox likte fremførelsen deres. Det gjorde jeg også.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her skjer det heldigvis saker og ting med kjeller ja.
    Gleder meg skikkelig til å se bilder av resultat.

    Nei, jeg satt hjemme i godstolen og fikk med meg utvalg ila. dagen. Jaggu mye bra :)
    Tydelig at Fox likte fremførelsen deres. Det gjorde jeg også.
    Hei.

    Du skrev visst svar akkurat da jeg slettet det forrige innlegget. Kom til at brass-NM ble litt OT for de fleste her kanskje, og liker å rydde litt i tråden av og til, spesielt siden det skal være bilde-tråd.
    Men kjekt å høre at du likte det ja.

    Det endelige resultatet ligger fremdeles langt fram i tid. Her skal lages ny kjellerinngang, nye trapper utvending og innvendig, ny støttevegg inne, og så skal taket rives og erstattes med god isolasjon og dobbel himling, samtidig som elektrisk legges opp nytt. Alt det før selve innredningen begynner, og egeninnsatsen skal stige utover i prosjektet, så da får tempoet bli som det blir. Og så er det noen regninger som skal betales -gulp-
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fase1 i "Reisen til Lytterommet" er overstått. Grovarbeid med understøtting, avløp, drenering, pumpekasse, støping og planering er ferdig.

    Lite hifi akkurat nå, men her begynner egeninnsatsen. På tide å finne fram verktøykassen igjen. Det skal bygges innvendige vegger, takhimling, settes inn dører og vindu, legges golv etc. Badet styrer jeg unna foreløpig.

    Mye jeg ikke har prøvd meg på før, kjekt å lære noe nytt.
    Tips om websider med praktiske instruksjoner om denslags, gjerne med video, tas imot med takk.
    (Har søkt litt på youtube, men det er mye tull som dukker opp, lite grundig teknisk info.)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn