Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.277
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Både før og etter flytting er det utstyr til overs, og da gjelder det å finne rom å sette ting i. Permanent eller midlertidig.

    Litt musikk på soverommet for eksempel er ikke så dumt.
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.277
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det blir fort litt utstyr til overs, men for mye kvalitetsutstyr blir det vel aldri. Bilder av sånt blir det heller ikke for mye av.



    Og litt må man jo unne seg når man har nytt hus og eget lytterom på vei.
    :)
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.277
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Enkelte dager preges mer av vellyd og musikkglede enn andre.
    Idag var en sånn dag.

    Det begynte med en fornøyd kollega som har gjenoppdaget vinylens gleder delvis ved min hjelp. Blid meddelte han at det låter jo tydelig bedre enn CD jo! Han har kjøpt ny Clearaudio spiller og fått låne min Sugden RIAA, så det skulle bare mangle. To fornøyde gutter. :)


    Flere nye CDer er gjennomgått i fred og ro, blant annet noen over 50 år gamle innspillinger som minner om at innspilt lyd ikke har blitt så veldig mye bedre siden jeg ble født.

    Hos min faste musikkhandler Skei i Sandnes (pustehull og oase) fant jeg en CD med Stan Kenton, den første Kenton-plata jeg har sett i en norsk butikk på flere tiår, og måtte selvfølgelig ha den. Har bare Kenton på vinyl fra før.

    To LP på en CD, innspilt i stereo i 1958, opprinnelig utgitt i mono både på LP og CD, men her i stereo.
    Og du verden som det trykker og svinger. Bredt anlagt storband, trøkk som er til å få ståpels av, og sjokkerende god lyd. Vi messing-gutter elsker sånt.


    Den neste er en velkjent traver, en berømt innspilling, men mitt første møte med denne.
    Julian Bream, med Popular Classics for Spanish Guitar, på RCA Living Stereo.

    Innspilt 1962, en akustisk gitar med varme og lidenskap, og et suverent levende lydbilde. Jeg har aldri hørt maken til klangspekter fra en akustisk gitar, og jeg kan høre rommet han sitter i. Uforliknelig er det.

    Og så har kona bestilt kvinnelig stereobenk fra Stryn.

    Det var bare det.
     

    Vedlegg

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.029
    Antall liker
    108.438
    Torget vurderinger
    23
    Høres ut som en fin dag på "jobben"... Det er deilig når alt bare sitter på den måten. Hvordan går det med kjelleren?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.277
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    pengesluk skrev:
    Høres ut som en fin dag på "jobben"... Det er deilig når alt bare sitter på den måten. Hvordan går det med kjelleren?
    Jo takk, kjelleren står fint stille så lenge det er vinter. Veldig mye annet å ta seg av så langt, både med hus og musikk. Vi må sjekke med kommunen om det finnes avrenning for skikkelig drenering under huset. Ikke umulig at kommunen må grave litt i gata for at vi skal få skikkelig takhøyde og drenering. Og så gjelder det å finne en kompetent og pålitelig lokal entrepenør med ansatte som snakker norsk, og som har tid til å starte jobben i år. Ikke så lett faktisk.

    I mellomtiden øver jeg meg på å lage skisser i Sketchup, og bestiller litt utstyr som du ser.
    Og spiller musikk, selvfølgelig.



    Og sånn går no dagane.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.029
    Antall liker
    108.438
    Torget vurderinger
    23
    Du er nå offisielt både Angelafil og anglofil!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.277
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nåh, hva skjerr`a?
    Eeh..ikke så mye, ikke å vise bilde av i hvert fall. Den nye Naim SuperUniti viser ikke i det hele tatt, skjult som den er inni den lille Dina fra Stryn, og Harbeth SHL5 står praktisk plassert på hver sin side av et lite piano. Veldig musikalsk, vanedannende praktisk, og ingen hifi-bokser å se.

    Sugden Masterclass ble innkjøpt, har ønsket meg en sånn lenge, men den var tiltenkt ny kjellerstue. Når det nå drøyer lengre enn langt med kjellerprosjektet ville den være død kapital i minst ett år framover. Derfor ble den solgt videre uten å bli spilt på, til en musikkelsker med god smak. Og egentlig skal jeg ha separat effekttrinn og forforsterker med mer funksjonalitet når jeg endelig en gang har plass og mulighet til det.
    Nå har jeg jo flere av sorten stående pakket vekk allerede, og det gjelder mer å kvitte seg med ting enn å skaffe nytt.
    Da skal det skrives lister, prioriteres, og lages annonser. Det passer jo fint nå som HFS3 er her med oppgradert bruktbørs.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.277
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ting tar tid, men når man venter på noe godt....
    Endelig er avtale om drenering og understøtting av grunnmur i boks.
    Det er ikke lett å få til avtale med de gode entrepernørene, så hett som markedet er her for tiden, men nå er avtale gjort med de beste krefter.
    Hele kjelleren skal senkes, til 240 takhøyde, og innredes på ny. Arbeid starter i oktober.
    Dette kan bli moro.

    Lytterom, for eksempel:

    skisse1.jpg


    Det er artig å leke seg med Google Sketchup.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.277
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje kommer Kongen.
    Ikke til Villa Ottone, akkurat, men

    558686_10151826362421992_765131127_n.jpg

    (bilde lånt fra facebook)

    Champagne-sesongen begynner idag.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.277
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det var en gang en kjeller...
    bod2.jpg

    Destruksjonen har begynt. Kone løs med brekkjern.
    Fint med ny bil også, så den gamle kan brukes skikkelig.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.277
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Outsourcing av kjeller er en fin ide.
    bod1.jpg

    Minilager er kult, leieavtale totalt fri for menneskelig kontakt.
    Kan ikke fylle opp loftet med praktiske redskaper, der er det stappet fullt av hifi og vinyl.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.347
    Antall liker
    24.995
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mine svigerforeldre har også en slik gyngestol på ramme. Den sto der vår høyre dipol står nå. Med ryggen mot utsikten. Besynderlig.

    Godt å se at her er fremdrift!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.277
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor har du outsourcet kjellerjobben?
    Kjelleren er fullstendig revet og tømt, for hele golvet skal knuses og senkes med en halv meter. Grunnmuren skal understøttes hele veien rundt, og ny drenering utenfor. I tillegg skal det lages biloppstilling, bod og carport, og forstøtningsmur mot nabo skal flyttes. Da blir det skikkelig kaos i vinter, ting må lagres utenfor huset, og "ok minilager" var løsningen.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    4.143
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det hadde du klart på en formiddag ottone :)

    Neida, fra spøk til alvor. Det hadde jeg satt bort selv. Har du blitt kvitt bæresøylen du hadde midt i rommet ( satser på hukommelsen her )
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.277
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det hadde du klart på en formiddag ottone :)

    Neida, fra spøk til alvor. Det hadde jeg satt bort selv. Har du blitt kvitt bæresøylen du hadde midt i rommet ( satser på hukommelsen her )
    Dette er nok ingen jobb for amatører, nei. Alt skal vekk, og når alt skal senkes gjelder det grunnmur og bærevegger også. Og hovedavløp og vann under huset. Det skal også legges opp til bad og kjøkkenkrok, og vann og nedløp skal flyttes til optimale posisjoner i kjelleren. Vi får i realiteten en helt nye etasje med 75 kvm ekstra P-rom, og det er ingen dårlig investering.
    Da gir vi heller ikke jobben til hvem som helst, og kvalifiserte folk må man gjerne vente lenge på i vårt distrikt. Vi bruker et firma som er anbefalt av folk vi kjenner i bransjen, og det er egentlig verd å vente et år på.
    De kommer og begynner å bråke på mandag.
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.019
    Antall liker
    4.143
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Igjen satser jeg på hukommelsen og minnes Stover hadde gjort det samme og mente det var vel verdt pengene.
    Ottone, jeg må ta en tur å se/høre på resultatet. Det ville ikke forundre meg om det er værdt kjøreturen fra Skien og helt ned til der du bor..
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.277
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mine svigerforeldre har også en slik gyngestol på ramme. Den sto der vår høyre dipol står nå. Med ryggen mot utsikten. Besynderlig.
    Gyngestolen er fin i seg selv, gammelt arvestykke med uklart opphav, faktisk ganske god å site i også. De gamle hos oss kalte disse for amerikansk gyngestol, vet ikke helt hvorfor. Vi har ikke hjerte til å kvitte oss med den, selv om den ikke fikk direkte innpass i funkishuset i første omgang. Det kreves sveitservilla på landet for å nyte en slik stol. Da settes den på lager på ubestemt tid.

    Beklager litt lite hifi i tråden for tiden, her er det langsiktige tiltak som gjelder. Kjelleren handler altså om halvparten lytterom.
    Det har vært litt av hvert innom her også det siste året, men med kummerlige forhold på et trangt loft er det lite å vise fram. Quad ESL 57 har vært på besøk, og sjarmert som forventet med sin syngende mellomtone, men var aldri aktuell som fast beboer.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.277
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Beatles-release over alt hvor en snur seg, mens en stakkar må stå utenfor og fryse.
    tryne_emi.jpg

    Skjønner ikke hva de skal med alle de fine damene i resepsjonen, når vanlige folk ikke slipper inn døra engang.
    Jaja, får vel finne på noe annet gøy å gjøre.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.029
    Antall liker
    108.438
    Torget vurderinger
    23
    Ta det ikke så tungt. Betales suger.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.029
    Antall liker
    108.438
    Torget vurderinger
    23
    Trøst deg med denne så lenge:

    debussy.jpg
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Vi bygde ut huset for 5-6 år siden. Det gamle stod på betongsåle. Tilbygget som hadde samme størrelse fikk full kjeller. Det var ikke i planen, men er vel verdt investeringen. Nærmere 30 m2 musikkrom+ bad, bod og gang (som en egen leilighet). Under gravearbeidet ble eksisterende såle støttet opp med justerbare stålstøtter og ny mur ble anlegg for sålen. Alt ble satt bort da jeg ukependlet den tiden og gjorde kun mindre arbeider sjøl i helgene. Jeg storkoser meg i dette rommet. TV er fjernet fra hovedveggen sånn at musikk og annet arbeid har fokus i det rommet. TV ga dessuten akustiske problemer.

    Så, for ca 3 år siden kjøpte vi et næringslokale i Trondheim sentrum. Lokalet ble fullstendig strippet og bygget opp igjen. 90m2 betong ble hugget opp og erstattet med ny VVS, fuktsperre, isolasjon, armering, varmekabel og betong. Siden grunnmuren er stablet naturstein og står på en enkel bankett som igjen står rett ned på leirgrunn var det begrensning på hvor dypt vi kunne gå ift å hente takhøyde. Gulv under bankettnivå ville kreve dypere grunnmur/ bankett.
    Mesteparten av dette ble gjort på dugnad, fjernet nærmere 20 m3 masse. Det var vel verdt jobben dette også, ift å ha et stabilt og isolert gulv. Luften ble vesentlig bedre i rommet og når ventilasjonsanlegget kom i drift, helt topp.

    Som Ottone beskriver sitt prosjekt, senke gulv 30 cm tenker jeg tilbake på problemstillingen med gulv "lavere" enn bankett. Stå på.

    Befinner meg faktisk i Stavanger i disse dager. Regnet har stoppet og byen utforskes påny. Må innrømme jeg trives godt i Trondheim til sammenligning :)

    Mvh S

    Igjen satser jeg på hukommelsen og minnes Stover hadde gjort det samme og mente det var vel verdt pengene.
    Ottone, jeg må ta en tur å se/høre på resultatet. Det ville ikke forundre meg om det er værdt kjøreturen fra Skien og helt ned til der du bor..
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.277
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    I den lange ventetiden kan det være deilig å krype sammen i en krok på loftet og nyte utbyttet av høsthandelen.
    Jeg spiller gjerne vinyl med hodetelefoner, likte aldri det før men nå kan det nytes. Innbiller meg at det har med kvaliteten på kilden å gjøre. Og så varmer HD800 så godt på ørene.

    grumiaux_beethoven.jpg



    marillion.jpg

    Lumley Reference på golvet i bakgrunnen, der den i stillhet venter på bedre tider.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.277
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei hvor det går. Prosjekt drenering og senking av kjeller. Plutselig er halve hagen vekke, og gravemaskiner titter inn på oss ved frokosten. During og risting fra grytidlig, sånn kommer man seg greit opp om morgenen.
    Avløpsrør under huset må senkes med 50 cm og det er for lite helling til kummene i gata, så her må det installeres pumpe til drenering og kloakk/avløp fra kjeller.
    Jaja, pytt pytt, hva gjør man ikke for å få lytterom med barkrok, dass og dusj.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.029
    Antall liker
    108.438
    Torget vurderinger
    23
    Den er KLASSISK, og har ødelagt mange budsjetter, Otto. Håper det ikke blir for ille; en kamerat røyk på 250' for noe tilsvarende, enda kommunen på forhånd opplyste om at det ikke var nødvendig!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.277
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den er KLASSISK, og har ødelagt mange budsjetter, Otto. Håper det ikke blir for ille; en kamerat røyk på 250' for noe tilsvarende, enda kommunen på forhånd opplyste om at det ikke var nødvendig!
    Det stemmer nok, og derfor må det tas en del raske avgjørelser. Vi visste at avløpet og rør måtte senkes, det er med i planen, usikkerheten var helling til kummene rundt. Opplegget er gammelt og kommunen har ikke tegninger som viser riktig nivå på gamle installasjoner. Pumpe er enkleste og billigste løsning, når det først skal skje. Ekstrakost skal helst ligge langt under 100k. Litt spenning skal man ha :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.029
    Antall liker
    108.438
    Torget vurderinger
    23
    Vel, lykke til uansett. Bare pass på at pumpekummen ikke havner i lytterommet..
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.277
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den er KLASSISK, og har ødelagt mange budsjetter, .....
    Hehe, det er jo akkurat klassisk som gjerne sprenger budsjettene her. Platekjøp, konserter, instrumenter, turer. Og hifi selvfølgelig. Pluss noe godt i baren med utsikt over havnen. Et herlig kjør :)

    Vel, lykke til uansett. Bare pass på at pumpekummen ikke havner i lytterommet..
    Og takk for det. Bad og toalett blir mot gaten, på motsatt side av huset fra lytterom (obs, kona kaller det allerede kjellerstue...), så avstanden bør bli god.
    Sluket, du har greie på denslags. Støyer slike pumper ? Og tikker de jevnt og stille, eller hver gang far legger en kabel?
    Ikke vet jeg, som satt for lenge på skolebenken. Rørlegger og pumpeleverandør konsulteres imorgen, så får vi se.

    Og den der nye fyren med Debussy på Chandos, han ha jeg oversett til nå, får han fram noe som pirrer? Bedre enn den kostbare japsen på Denon ?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.029
    Antall liker
    108.438
    Torget vurderinger
    23
    Begge Debussy tolkningene er bra, glad jeg kjøpte de - og den japanske ble ikke så ille dyr egentlig. Anbefales.

    Ja dessverre, pumper kan støye, så dette må du sjekke nøye. Pumpeleverandøren pleier å oppgi støydata, men det er også avhengig av montasjeformen. Men den skal jo ikke gå kontinuerlig da, heldigvis.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.277
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sitter oppe i vinternatten etter å ha ventet på slektninger som ikke kom gjennom uværet.
    Da tyr vi til gamle favorittplater, som her fra favorittselskapet 2L
    51zSJYeHE2L._SL500_AA300_.jpg

    Superb korlyd fra Lindberg. Dette kan han.
    Lauridsens Magnum Mysterium la vi merke til da den kom, har på få år blitt en skikkelig julesviske.
    En av våre mest spilte plater, faktisk
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.029
    Antall liker
    108.438
    Torget vurderinger
    23
    Barndomsbilde av meg??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn