Årsslutt er en grei anledning til å ta et overblikk og se de litt større trekkene i hva man holder på med.
Når det gjelder lyd og musikk har året her gitt noen av de største framskrittene på mange år.
-Jeg har blitt aktiv musikkutøver igjen, med til dels intens aktivitet på høyt nivå. Må til og med øve hjemme en time for dagen. Som å gå 20 år tilbake i tid. Instrumentkjøp fra øverste hylle fulgte med.
-Enebolig. Endelig. Skru opp og trå til når jeg vil. Største oppgradering noensinne, og en stor lettelse. Oppgradering ikke for lyden i seg selv, men for opplevelsen.
På utstyrsfronten har det ikke skjedd så mye, siden fokus har vært på andre ting.
-En liten MJ sub ble prøvd med Harbeth SHL5, men ble funnet overflødig. Settes på lager til framtidig film-bruk.
-En Sugden A21SE RIAA ble anskaffet fordi Graham Slee hadde støyproblemer. Det løste seg fint ved flytting, vekk fra de svære mastene på Telenor-bygget. Sugden var fin, Men Graham er finere. Settes på lager som reserve og testobjekt, beholder den fordi den er knallgod og heter Sugden.
-Et par Harbeth p3es2 ble anskaffet fordi jeg ikke klarte å la være da jeg så annonsen. Det er vel grunn god nok. De er testet og godkjent, og settes på lager til framtidig lek med flerkanals-lyd.
Alt I alt et år med store framskritt. Og utsiktene for det kommende året er ikke dårligere.
Først og fremst bygges det et fantastisk nytt konserthus i gangavstand fra heimen, åpner i september. Da skal jeg stå klar med sjampis og økt konsert-billett-budsjett. To store saler, og enorme muligheter. Gleder meg veldig til å oppleve akustikk og atmosfære der. Kanskje jeg til og med er så heldig at jeg får spille der selv.
På hjemmefronten står kjelleren uinnredet og venter. Planleggingen begynner nå, jeg roter fram plantegninger og diskusjonene med familiearkitekten har begynt. Halve kjelleren skal brukes til kjellerstue, gjerne et langt rom i to soner. En for musikk og hifi og en for film og sosiale formål for hele familien.
Sjefen har godkjent anskaffelse av projektor og lerret, og nestkommanderende har forlangt gammeldags hifi I separat sone. Rør, elektrostater og vinyl lar seg ikke kombinere med et praktisk film-anlegg. Og Linn LP12, AN DAC3, Quad II og ESL63 fortjener skikkelige spilleforhold for seg selv. Da kanskje jeg kan få bruk for alle de små høyttalerne som står til overs her, i tillegg til MJ subben. Gamle Mission 700, småtass Harbeth og et kjekt mini-par fra Boston.
Surround-receiver, prosjektør og lerret må kjøpes. Quad elektrostater vil trenge mer moderne forsterkerkraft. Det kan bli eksperimenter med 3 og 5-kanals musikk, hadde vært moro med tre SHL5 framme og to småbrødre bak. En bar kunne passe i en krok, og da trenger gjestene et toalett. Mye å tenke på, så her skal det tegnes. Akustikk skal være med og styre, og tiltak og justeringer er tillatt også i ettertid.
Fortsettelse følger.
Godt nytt år ser det altså ut til å bli her,
og jeg kan bare ønske alle HFS-venner og lesere også et riktig
Godt Nytt År !