Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.148
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Jammen ser det slik ut og Otto, både rom og hage, flott!

ThumbsUp.jpg

/ Morten

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Er sikkert ikke lov å tegne slike fleskenebb som det der lenger... Cool skive uansett!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Er sikkert ikke lov å tegne slike fleskenebb som det der lenger... Cool skive uansett!
    Den er so cool. Trodde det var liveopptak første gang jeg hørte, men neida. Bare enkel ekte vare. Samleplate med diverse artister jeg aldri har lyttet til før.
    Jeg var såvidt innom New Orleans ifjor, og husker best bandene som spilte i gatene. Slagverk, trekkspill, sang og blåsere. Alltid med et sugende svingende driv fra et enkelt komp, gjerne bestående bare av en enkel tromme og en tuba. Utendørs ståbass funker dårlig, ikke hadde de råd heller, da bruker man fremdeles tuba. Edru trenger man heller ikke være....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Godt å høre om moderen, Otto, vi har også vært igjennom noe lignende her med svigers, og nå er alt på stell og ting har roet seg.

Dette er merkelig... spilte nettopp Andras Schiff i går kveld, fabelaktig pianist. Grip sjansen, det er da for svartsvingte bare penger, Otto - det er fort glemt . Opplevelsen har du med deg hele livet! Rapport foventes :D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Boston S.O. !

Sommeren kommer sigende. Seint men godt.
    Det blir en oppstykket og redusert ferie i år, da vi prioriterer min gamle mor som nettopp har fått plass på sykehjem her i byen. Tøft for gamle folk å flytte så langt, så plutselig, så da gjelder det å tilbringe mye tid sammen for å lette "akklimatiseringen". Tross alt bedre å være nær slektninger den siste fasen av livet.

Det ser ut til å gå fint, og vi kan bevilge oss en liten utenlandstur sørover i august.
    Da kommer vi på at det går alltid an å legge turen om London og forlenge et par dager.

Det er flere år siden jeg har vært på BBC Proms nå, det som nesten begynte å bli en vane. Kunne tenke meg Leif Ove som skal spille Beethoven der, desverre er det på et vanskelig tidspunkt.
    Men hva finner jeg når jeg gjør en rask sjekk på de få mest aktuelle dagene? Jo selveste Boston Symphony Orchestra, med Andriss Nelsons, skal spille Mahler i Royal Albert Hall. Berømte amerikanske symfoniorkestre på tur i Europa, det er ikke hverdagskost.
    Her er det å hive seg rundt og bestille. Hehe, se i tillegg en solist ved navn Håkan Hardenberger.
    BBC - Proms 2015 Prom 49: Mahler – Symphony No. 6
    Og når man først er på Proms baller det fort på seg. Andras Schiff skal spille Goldberg-variasjoner i samme hall rett etterpå, og Boston SO/Nelsons spiller enda en konsert dagen etter.

Kredittkort, hvor er du?

ed: slettet ved et uhell, lagt inn på ny. Derfor Sluket ligger foran :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Godt å høre om moderen, Otto, vi har også vært igjennom noe lignende her med svigers, og nå er alt på stell og ting har roet seg.

Dette er merkelig... spilte nettopp Andras Schiff i går kveld, fabelaktig pianist. Grip sjansen, det er da for svartsvingte bare penger, Otto - det er fort glemt . Opplevelsen har du med deg hele livet! Rapport foventes :D
    Takk for det. Mor på plass i nærheten betyr mye for oss alle, og vi sparer masse tid og energi ved å slippe de lange bilturene i helgene for å besøke, i allslags vær. Vi snakker 5 timer hver vei på sommerføre. Mot 5 minutter idag. Kanskje jeg kan selge BMWen snart?

Pengene for billetter til BBC Proms er faktisk bare småpenger. Kan bare drømme om hva billettprisene ble hvis tilsvarende artister kom hit (noe som ikke skjer).

Og rapport? Klarer vel ikke la være. Kan bli ispedd litt påfølgende spanske kulinariske turistfrie hverdagsopplevelser, og hvem vet, det finnes kultur der nede og.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Sluket - ALLTID foran! Ha en aldeles ille fæli trivelig sommer!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det blusser opp fra gamle flammer om sommeren.
    Her går det en runde med Mahler for tiden. En hel samling med Claudio Abbado på vei inn. Godt det ikke er strålende solskinn hele tiden.

The greatest moments in music
    Abbado i Luzerne:
    https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=9Yr720ftjaA#t=2941

Og her Bernstein i Wien, med posthorn:
    https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=1AwFutIcnrU#t=3039

(linken til det gyldne øyeblikk er en tid inn i klippene, funker ikke med vanlig embedding, derfor)

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ferie? Nei. Hva er det?
    Høres kanskje kjekt ut, men....

Så man sliter seg gjennom dagene, og tenker i sitt stille sinn...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    De faste lokale stoppestedene for brukt vinyl er borte, men av og til følger jeg med damene en tur innom Fretex.
    Det kan lønne seg. Både for meg og Fretex.
    11232074_981091468579481_1674475729069072049_n.jpg

Ikke hver dag jeg kjøper en handlevogn med mint condition klassiske LP-bokser. -Og en jass.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En merkelig følelse å finne et helt lite lass med fantastiske klassiske innspillinger i bokser som virker som de knapt har vært åpnet.

Men Johnny Hodges har vært åpnet. Og befølt, og spilt. Som han fortjener. Og det gjør ingenting.
    For en gudbenådet musiker.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Jeg var også innom Fretex på lørdag, men der var det bare "skrot", flere år siden jeg har funnet noe bra brukt lokalt.
    Vis hva du fant da...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg var også innom Fretex på lørdag, men der var det bare "skrot", flere år siden jeg har funnet noe bra brukt lokalt.
    Vis hva du fant da...
    Du kan ha vært i feil Fretex-butikk, eller du kan ha vært uheldig og kommet etter meg :)
    Jeg har samme erfaring som deg, men denne gangen var et unntak.
    Tok noen raske bilder, her er noen smakebiter:

_20150713_225558.JPG

_20150713_225621.JPG

_20150713_225432.JPG

_20150713_225508.JPG

Og kanskje rosinen i pølsa, Maria Callas med di Stefano og Gobbi i mono fra 1953
    _20150713_225655.JPG

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Jeg hadde fingrene bortpå en mer eller mindre komplett Callas vinylsamling i USA i 2010, men lot den i all lettsindighet være. For en dust. :mad:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde fingrene bortpå en mer eller mindre komplett Callas vinylsamling i USA i 2010, men lot den i all lettsindighet være. For en dust. :mad:
    Alltid noe å angre på når man ikke er handlingens mann.
    Callas var stor i USA, og jeg leste et sted at den viste innspillingen av Lucia di Lammermoor med Serafin falt sammen med hennes gjennombrudd i USA.

Men det var flere gullkorn i handlekorga, og i agurktider som disse er det passende å skryte av nykjøpt bruktvinyl.

_20150715_230902.JPG

_20150715_230750.JPG

_20150715_230732.JPG

Velkjente travere som finnes i CD-hyllene, men som kjennes, luktes og høres deilig på vinyl.
    Ortofon Windfeld storkoser seg med å grave i denne materien.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gullkorn, og skikkelig pølse-rosin:

_20150715_230823.JPG

Louis Armstrong og Ella Fitzgerald i Porgy and Bess.
    Fantastisk innspilling av denne genistreken fra George Gershwin. Opera, og helt jazz.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Kanskje noe av det nydeligste som er laget, og fremført.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.419
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fryktelig lesning det der Sluket. Trøsten må være at få av oss andre har Callas komplett. Derimot har jeg (og sikkert noen andre) hatt æren av å vært innom den dypgule borgen "Rocca Scaligera" i Sirmione ved Gardasjøen. Dessverre etter hennes død, men allikevel been there og sleika restene av tåfisen på de italiensk flisene i huset. -Substitutt nok for meg :p

Flott tråd du har Ottone, men det vet du vel allerede :)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Colin Davis på Philips-vinyl er av det beste som er å få i Berlioz. Forrykende tolkninger i så god lyd at du kan fly høyt på musikkens vinger. En underlig engelskmann og en gal franskmann finner hverandre i disse klassikerne.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bøyer meg dypt i glasset og takker ydmykt for komplimentene.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Men det var flere gullkorn i handlekorga, og i agurktider som disse er det passende å skryte av nykjøpt bruktvinyl.

Vis vedlegget 330251

Vis vedlegget 330250

Vis vedlegget 330249

Velkjente travere som finnes i CD-hyllene, men som kjennes, luktes og høres deilig på vinyl.
    Ortofon Windfeld storkoser seg med å grave i denne materien.
    Skryte kan du med rette gjøre. Mye fint du fikk tak i.
    L`enfance du Christ, op.25 du har der, er en av Davis sine fantastiske tolkninger i Berlioz-syklusen. Jeg har prøvd å samle på disse noen år nå. Mangler et par stykker.
    Men det jeg lurer på er hvorfor "Les Troyens" ikke er tatt med i syklusen.... den står nå her sammen med de andre Philipsene i allefall, der jeg mener den hører hjemme.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Colin Davis på Philips-vinyl er av det beste som er å få i Berlioz. Forrykende tolkninger i så god lyd at du kan fly høyt på musikkens vinger. En underlig engelskmann og en gal franskmann finner hverandre i disse klassikerne.
    Ja, det er et merkelig kompaniskap, en kombinasjon som har spenning i seg, og som jeg alltid har likt å høre på. Kan ikke forklare det, men Davis har vært den som har gitt mest mening til Berlioz for meg. Jeg har ikke tall på hvor mange meningsløse innspillinger av Symphonie Fantastique jeg har stående.
    En annen positiv opplevelse med Berlioz var Lorin Maazel på konsert i Grieghallen, med Orchestre National de France. Men det var live, er lenge siden nå.

Berlioz har vært veldig populær i England, jeg har støtt på mange av hans overtyrer i mitt aktive liv i brassband, spilt dem selv også med stor glede, i tillegg til utdrag fra Symphonie Phantastique, og de hyperkonservative engelske ensemblene elsker å spille arrangementer av Berlioz.
    Jeg begynte med overtyrene, med Colin Davis, og kjøpt flere etter hvert på CD, har ingen oversikt men det er nok langt fra komplett. Absolutt noe å samle på.

Et av mine større ønsker som lytter og publikum er å få oppleve en framførelse hans Requiem. Når det skjer i England, og det er ikke hver dag, er det en stor begivenhet.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Drittværet her gjør det attraktivt å nyte sin musikk og sin kaffe innendørs.
    En lørdagsrunde i den nesten folketomme byen etter pølser og bacon hos Idsøe, der har de også egg fra Holte.
    Og kaffe til Aeropressen. Hos Kaffehuset henter jeg bønner, Blå Java og Rukira fra Kenya, begge brent hos Solberg & Hansen.

Der finner jeg også nok en hardware oppgradering, en deilig liten japansk håndkvern.

_20150718_124054.JPG

Fins ikke maken til godlukt, som når man stikker nesen i håndmalt kaffe en regntung lørdag i ferien.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tips; Maazel med Mahler 6. på Mezzo Live HD - nå.
    Hva? Opptak med Philharmonia, eller er det Wien?
    Har ikke den kanalen jeg :(
    Hvordan får jeg sett Mezzo ?

Må visst krype til korset og spørre om hjelp til beste kjøp av Mahler med Maazel. Serien med Philharmonia, som awe gir rosende omtale, finner jeg ikke i komplett boks.

Ellers har jeg akkurat spilt M7 med Abbado, og er lettere oppløftet av det.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tips; Maazel med Mahler 6. på Mezzo Live HD - nå.
    Hva? Opptak med Philharmonia, eller er det Wien?
    Har ikke den kanalen jeg :(
    Hvordan får jeg sett Mezzo ?

Må visst krype til korset og spørre om hjelp til beste kjøp av Mahler med Maazel. Serien med Philharmonia, som awe gir rosende omtale, finner jeg ikke i komplett boks.

Ellers har jeg akkurat spilt M7 med Abbado, og er lettere oppløftet av det.
    CanalDigital kjører den kanalen.

Han har vel tre sykluser (eller er det fire)?
    Syklusen med Philharmonia er enda tre-delt. Kommer vel en komplett boks snart ;)

Hmmmm.....kanskje jeg skulle gå for Abbado også... begynner å bli noen Mahler-bokser nå.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Abbado er super i den syvende, og kanskje best i opptaket med BPO fra 2001. Men du må bare få oppleve Maazel, ottone, så mye Mahler du hører for tiden. De tre siste får du for drøyt 200 kr. fra Presto for tiden. Prøv den boksen først. Virker den halvparten så sterkt på deg som på meg, vil du klore desperat i tastaturet for å bestille resten midtveis i første og beste sats.

Jeg har heller ikke Mezzo, men er det Concertgebouw i den sjette, tro? Del inntrykkene, emotikon.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.700
    Abbado er super i den syvende, og kanskje best i opptaket med BPO fra 2001. Men du må bare få oppleve Maazel, ottone, så mye Mahler du hører for tiden.
    Vi er vel alle preget av de innpsillinger vi hører først, men når det gjelder Mahlers 7-ende, som IMO er hans vanskeligst tilgjengelige, er det Klemperer som duger. Litt trøbblete å få tak i på vinyl, men utmerket på CD også. Tro det eller ei, han bruker 103 minutter (hvis jeg minnes korrekt) på å komme igjennom hele sulamitten, men Klemperer vet som regel hva som funker i Mahler. Det er litt det samme som med Barbirolli i Nr.6, første sats. Har man først fått hans langsomme tempi på hjernen, er det lite annet som høres riktig ut.
    Steen

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips om Mahler 7 med Klemperer, Steen.
    Jeg har kjøpt alle de svarte boksene med Klemperer, fikk instinktiv samletrang der og sikret meg alle, men har ikke spilt mye fra Mahler-boksen.
    Idag spilte jeg første satsen fra denne, og skjønner litt hva du mener. Symfonien er materiale for fordypning, med litt mer komplekst tonespråk enn vi typisk hører fra Mahler.

Ekstra stimulerende for meg, som ikke var forberedt, er lyden av hornet i åpningen på første sats. Jeg blir sittende og lure på hva slags instrument som brukes. Jeg får et bestemt inntrykk, både fra Klemperer og Abbado, og det vise seg at jeg har rett. Det er et tenorhorn, av den tyske typen.

Ikke Wagner-tuba, ikke euphonium, og slett ikke det engelskmennene kaller tenor horn, men tenorhorn.
    Jeg har spilt på mange varianter av slike, og fremdeles beslektede kreasjoner, derfor den ekstra interessen.
    Skjermbilde 2015-07-19 kl. 11.04.59.png

Ikke usannsynlig at flere orkestre bruker horn fra tyske Alexander, som her en modell 146.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: awe

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.700
    Mens vi er inne på Klemperer kan jeg anbefale den beste Mahler fremførelse som noen gang er fanget på tape (overdrivelse fremmer forståelsen). I 1965 spillte Bayerrische Rundfunk en Live konsert i München med Mahler #2 og Klemperer med taktstokken. Er på ferie nå, så jeg kan ikke sjekke alle data, men aldri har et helt orkester sittet så langt frampå taburettene sine. Lydkvaliteten er ikke top notch, men absolutt tilfredstillende. Utgitt på EMI på én CD
    Hør den!
    Steen

• Liker
    Reaksjoner: awe

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Stor interesse for Mahler i denne tråden!

Instrumenteringen i den syvende er uvanlig, med to harper, kubjeller, mandolin og gitar - og det som i mine kilder kalles tenor horn på engelsk og Tenorhorn på tysk. Kanskje tenor horn på engelsk brukes om forskjellige instrumenter alt etter sammenhengen, for eksempel brass band og symfoniorkester. Kanskje det er det tyskspråklige instrumentet som har funnet veien til symfoniorkestrene? Klangen er også ganske forskjellig fra innspilling til innspilling.

Jeg tror den syvende innholdsmessig er den mest ambivalente og ironiske av alt han skrev. Bare se på tonaliteten: Den vakler vilt og kjører oss i alle retninger stemningsmessig. H-moll, e-moll, c-dur, c-moll, f-dur og d-moll. Sluttakkorden er c-dur, men er det triumf eller den druknende som klamrer seg til vrakrestene? "Almost the most tragic C major in all music", sa Rattle. "Almost" kan nok forstås som et forsterkende ledd her, tror jeg.

Hva med Nachtmusik? Elskerens nattlige serenader eller den forsmåddes bitre ironi? En hån av hele beilertradisjonen eller en bittersøt ettertenksomhet over forgjengeligheten og omskifteligheten. Abbado: "He was really great in love, but I don't think she understood it." Med opptil flere beilere på slep, må situasjonen ha vært komplisert.

Tragediene i den sjette, den uforstilte kjærlighetserklæringen i den åttende (med Almas beskjed om at hun forlater ham for Gropius en halv time før premieren) og den splittede syvende i midten. Han vil leve, han vil slåss for det han satser på, men er fryktelig i villrede om det vil bære eller briste. Slik jeg hører den syvende, aner han hvor det bærer - på mange plan, men prøver likevel. Maazel beskriver situasjonen som "scary".

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sommeren beskriver som dårlig av noen, men vi koser oss.

Jordbærene er ikke av de søteste men de vokser.
    DSC_0146.jpg

Brukes til hjemmelaget jordbærlimonade. Den kan man ha mye godt i.
    DSC_0145.jpg

Ellers høster vi egen hvitløk, selleri, løk og purre. Det brukes i hjemmelaget tomatsuppe.
    DSC_0161.jpg

Det gode liv er akkurat her, og det er enkelt.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke hver dag man får anledning til å rane et bibliotek.

DSC_0202.JPG

Hm, her var det mye morsomt som ikke naboen har.
    Tok med så mye jeg klarte å bære. 10 kr stykket og bra kvantumsrabatt, da er det ikke noe å lure på.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Bukken til havresekken. Fikk du tak i noe godbiter?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn