Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bukken til havresekken. Fikk du tak i noe godbiter?
    Ja, det vil jeg hevde allerede uten å ha spilt en plate.
    Det som ble solgt i byen var LPer fra et lite bibliotek et tettsted utenfor byen, der jeg fant mye norsk musikk, mange plater som sannsynligvis ikke har vært spilt. Masse nyere kunstmusikk, eller samtidsmusikk om du vil, en god del fra klassikerserien til Kulturrådet og Simax, og fokemusikk. Litt standard klassisk, litt light music og viser. Og en liten bunke med engelsk brassband.
    Har ikke tid til å spille idag, for to konserter gjenstår på Kammermusikkfestivalen i kveld.

Forstettelse følger.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Noen smakebiter fra bibliotekvarpet.

Skjermbilde 2015-08-18 kl. 22.16.25.png

Statsministeren dirigerer LSO i Elgar, og fikser det. Historisk fra konsert i 1971.

Skjermbilde 2015-08-18 kl. 22.16.07.jpg

Lloyd Webber sin Aspects of Love, med originalbesetningen.

Begge to virker som uspilt vinyl, deilig opplevelse.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ...... Grip sjansen, det er da for svartsvingte bare penger, Otto - det er fort glemt . Opplevelsen har du med deg hele livet! Rapport foventes :D
    Ja det var det. Det gjaldt Proms 2015 med tilbehør, såvidt jeg erindrer.
    Det ble store opplevelser med Boston SO og Andris Nelsons i Royal Albert Hall.

Først med Håkan Hardenberger og en svær og fargerik trompetkonsert av Brett Dean, og Mahlers 6. symfoni.
    Mahler var svær, og orkesteret var utbygd til det sprekkferdige. 40 blåsere!
    6 trompeter og 9 horn. Aldri hørt på maken. Og de trompeterene legger ingenting imellom, med Tom Rolfs i spissen.
    De engelske kritikerne syns det ble for mye, jeg elsket det.
    Mahler 6 er krevende, kanskje hans vanskeligste symfoni å få under huden, men jeg kjenner den så godt nå at jeg nyter hver takt.
    DSC_0264.JPG

Fotoforbudet overholdes sevfølgelig ved slike anledninger, men jeg fikk sneket meg til en lynkjapp en før det rullet igang.

Det var full sommer, årets fineste dag, og vi fulgte trenden i sommer med å satse på engelsk sider. Kald sider er langt å foretrekke (man er jo tross alt fra Hardanger) foran lunken bitter i 30 graders varme i storbyen. Royal Albert Hall har egen sider-bar, der vi lesker oss i fred og ro mellom konsertene. The Aspall Bar, med bare sider i hyllene.
    DSC_0265.JPG

Og så klar for sein kveldskonsert med Andras Schiff og hele Goldberg-variasjonene.
    DSC_0267.JPG

Klarte å snike inn et knips her også, ikke fullt så skjelven på hånda etter en kald forfriskning.
    En vidunderlig opplevelse når 4000 mennesker sitter musestille en lørdag kveld i 70 minutter og konsentrerer seg om dette sublime musikkstykket.
    Fenomenalt prestert av Schiff.

Dagen derpå fulgte med BSO igjen, og Schostakovitsj 10.symfoni. Knallsterk sak, og her var det større enighet om prestasjonen.
    Boston Symphony Orchestra rangeres hos noen som nr.2 av de amerikanske orkestrene, etter New York Philharmonic, og de er i støtet under Andris Nelsons, som mange trodde skulle bli neste dirigent i Berlin-filharmonien i år.
    Det er deilig å oppleve den friske selvfølgeligheten i uttrykket og den breie solide klangen som oser av amerikansk selvtillit. Sånt er verd en liten flybillett.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En tur til London er ikke noe spesielt i seg selv, nesten dagligdags for mange.
    Men Royal Albert Hall og The Proms med sin historie, folkelige profil og likevel høyt og seriøst nivå beholder sin tiltrekningskraft på oss.
    Siste konserten ble tilbragt i en av de privateiede losjene, som ikke alltid blir tilgjengelig for publikum.
    DSC_0289.JPG

Eierne er storsinnet under Proms og tillater billettsalg.
    DSC_0288.JPG

Ellers får man gjøre det beste utav det når man er i byn.
    DSC_0286.JPG

Kikke litt etter vinyl som vanlig
    DSC_0213.JPG

DSC_0219.JPG

Tilbringer mye av dagene i parkene med min hagegale kone
    DSC_0273.JPG

og det har jeg faktisk veldig lite imot
    DSC_0210.JPG

DSC_0230.JPG

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.532
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Et par strålende billedreportasjer, selv for en kar som har et i overkant avslappet forhold til klassisk musikk!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Et par strålende billedreportasjer, selv for en kar som har et i overkant avslappet forhold til klassisk musikk!
    Takk for det, kjekt å høre.
    Konsertene er klassisk, en interesse jeg deler med min bedre halvdel, men livet handler ikke bare om det.
    Vinylslentring (ref. gamle vredensgnag) omfatter mange sjangre, denne gangen var kofferten liten og tettpakket så det ble et par nye med jazz hos HMV på Oxford Street. Kan ikke huske å ha kjøpt vinyl der siden 1981, så det var litt artig.
    Skjermbilde 2015-09-05 kl. 23.35.39.jpg

Siden felles multiplum i familien er mest på klassisk måtte vi innom Harold Moore Records når vi først spaserte gjennom Soho. Sister Ray og Reckless Records ble besiktiget som vanlig, uten utbytte denne gangen, men klassisk-spesialisten Harold Moore har alltid noe som frister. Ikke billig, men jeg finner alltid noe.
    Skjermbilde 2015-09-06 kl. 00.29.45.jpg

Berlioz med Colin Davis og LSO er en sikker vinner, her er det bare å bla opp og stappe kofferten.

• Liker
    Reaksjoner: awe

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Herlig, Otto! Regner med at du ikke angrer på denne vettløse pengebruken..:cool: Reportasjen er definitivt SlukApprobert, og bildene er til og med i overkant av den godeste sjefsreporter Laggas!! Og så kommmer dette SKUMLE som vi har blitt vant til - jeg sitter og spiller Miles Davis "Relaxin'" her nå og åpner PC'en... hva ser jeg? Otto's nyinnkjøpte !! Fortsatt flott helg.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det er ikke første gangen vi har havnet på "spooky" fellesskap i musikkvalg. Det er nesten for dumt å ikke hilse på, så nå må det planlegges. Slukoteket står på lista som aldri før.
    Og når det gjelder bilder så kommer det litt flere fra avslutningen av London-turen, med mer kalorier enn noen av oss to har godt av :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    Æ glær mæ - og kalorier er til for å spises - ikke telles! Herzlich wilkommen ins Slukoteket.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk for rapport fra Proms Ottone! Skjønner at det var stedet åvære. Mahler 6 med Boston skulle jeg gjerne hørt og har stor sans for Goldberg versjonen til Schiff

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Super reiseskildring, ottone. Her skulle det saktens være noe for både musikkelskeren og London-entusiasten. Jeg er begge deler.

Boston er en av "the big five". New York, Chicago og Cleveland har stått støtt innenfor denne eksklusive gruppen av amerikanske topporkestre, mens de to andre tradisjonelle medlemmene - Philadelphia og Boston - har blitt utfordret kraftig i senere år. Nå er de på vei oppover igjen, og det satses kraftig på en ny storhetstid i Boston med Nelsons. Tidligere storheter der teller Nikisch, Monteux, Koussevitsky og Munch: ingen lett gjeng å skubbe seg på. Nelsons mer umiddelbare forgjengere, Ozawa (i bortimot 30 år, vel) og Levine var det mer delte meninger om.

Nå har DG satset stort på to amerikanske "dark horses", Philadelphia og Boston, etter en periode med orkester-labels og streaming. Særlig Nelsons Shostakovich-syklus i Boston er noe nytt - eller veldig gammelt, alt etter hvordan en ser på det.

Ingen cd-utgivelse har fått mer presse enn denne i det siste:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    BBC iPlayer funker ikke utenfor UK, desverre.
    Finnes det en grei måte å omgå dette, oss imellom?

Ellers kan man jo følge med på BBC Radio 3 direkte når det skjer.
    Vi satt forresten i boksen ved siden av kommentatorene på konserten med Schiff.
    Skjermbilde 2015-09-06 kl. 13.58.43.jpg

Jeg skulle gjerne sett Schiff om igjen, men vi får et visst inntrykk fra de innspillingene som finnes på youtube

En stor Bach-tolker, Andras Schiff.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er begeistret for instrumentet fagott, som soloinstrument, og blant komponistene er mesteren over alle Antonio Vivaldi.
    Han skrev flere fagottkonserter enn de fleste andre til sammen. Man strides om det var 37 eller 39, men mange var det.
    Og de er flotte. Og ganske vanskelige å spille.

Det finnes en del gode innspillinger, men ikke veldig mange. Jeg har kjøpt mange av dem, og ser stadig etter flere.
    En favoritt er den mest kjente RV484, brukt som kjenningsmelodi til Mytekalenderen på NRK P2. Den versjonen er framført av Klaus Thunemann, kanskje den mest briljante utøveren blant solistene på plate.

Da jeg skulle gå gjennom flere inspillinger av denne (jeg har adskillige) ville jeg innom den eneste komplette samlingen jeg har av disse, Naxos sin serie på 5 CDer.
    Fram med brillene, på med letelyset og bort i hylla. Alle 5 CDene fram, men hvor i H.... er det blitt av konserten RV 484 i e-moll? Jeg blar gjennom mange ganger men finner den ikke. En rask opptelling viser at de fem Naxos-CDene inneholder 32 konserter. Det er for lite.

På coverene står det vitterlig Complete
    Skjermbilde 2015-09-16 kl. 19.46.42.png

og den siste vol.5 ble innspilt i så tidlig 2007. Er det noen som er død, eller?
    Her har jeg i årevis gått og skrytt av at jeg har alle konsertene på plate. Nei her må det aksjoneres.

Mail til Naxos, og raskt svar
    "Good day!
    As per feedback by the department concerned, please be advised that there will be more volumes for Vivaldi Bassoon Concertos but there is no specific date for the release yet.
    Should we be of further assistance, please don't hesitate to contact us again.
    Thank you!"

Høflig og raskt svar, men skuffende uklart.
    Når åtte år har gått siden siste utgivelsen tror jeg ikke på dem.

I skuffelsen bestiller jeg enda noen innspillinger, og vurderer i tillegg den eneste samlingen som faktisk er komplett
    Skjermbilde 2015-09-16 kl. 19.47.35.png

En gjenutgivelse på Decca av tidligere innspillinger på ASV, som har fått meget blandet kritikk for solisten sine prestasjoner. Stakkars Daniel Smith, han gapte visst litt for høyt der.
    Man kan mistenke at denne fremdeles selger fordi den er den absolutt eneste komplette samling tilgjengelig, når ikke Naxos klarer å fullføre sin serie.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: awe

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke fred å få, selv langt på natt. Tunnel skal folket ha, men ingen tenker på sarte musikkelskere. Får satse på at det nye fundamentet holder et par runder til så kjelleren overlever. Trøsten er at det smeller enda mer borte hos kompisen.
    Skjermbilde 2015-09-17 kl. 22.45.54.png
    Skjermbilde 2015-09-17 kl. 22.50.58.png

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    For de som måtte lure på hva forstyrrelsene under kjellergolvet egentlig handler om. Verdens lengste undersjøiske veitunnel.
    For meg gir det mest ny mening til begrepet støygulv.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Etter en tids bruk har jeg fått for vane å ikke slå av hovedanlegget i kjelleren annet enn når jeg reiser vekk.
    Jeg trodde at DP A1B ble varmere, men ser det nå som null problem.

Det jeg ikke har tenkt helt ut før nå er at jeg kan ha mesteparten av anlegget stående skjult bak racket.
    Det er en liten meter å gå på bak der, i innhuk mot vindu, og der kan effekttrinn, RIAA og strømforsyninger til LP12 og forforsterkeren gjemmes.
    Alt som trenger å være synlig midt imot er multispilleren og forforsterkeren. LP12 kan settes i vegghylle ute av synsfeltet på en sidevegg.

Det passer med min økende trang til å pusle mer med snekring. Eller trangen til å få brukt alt det kjekke verktøyet jeg har dratt i hus. Kjøpte bl.a. freseutstyr til Dremelen som ikke er pakket ut enda.
    Altså vil jeg bygge meg et lavt rack spesialtilpasset mine komponenter.
    Da ser jeg etter gode tilbud på solide benkeplater i ask eller bjørk.

Men, jeg trenger og ønsker å lære meg litt om teknikker for solide hjørnesammenføyninger.
    Leser om sinking, grading, tapping, kamsink, fingerskjøt, hull og tapp, svalehale, og hva de nå heter alle sammen.
    2015-09-18_14-17-03.png
    2015-09-18_14-18-14.png
    2015-09-18_14-16-42.png

Ser veldig gøy ut. Eller plugger og lim hvis alt går på trynet. Minst mulig synlig metall, og mest mulig solid, er tanken.
    Tips mottas med takk og honnør.

Sist redigert:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Ja litt lengre vest blir det vel..?

Det startet vel når alt var på topp :)
    Det blir veldig bra når det er ferdig håper jeg, regner med mye mindre trafikk gjennom byen til øyene. Og ikke minst Eiganestunnelen, nesten vel så viktig.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det blir mye klassisk, men ikke bare. Langt ifra.
    DSC_0441.JPG

Milt Jackson låter fett, på ny vinyl fra Speakers Corner.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det har blitt en den klassisk på vinyl i det siste, noen større bruktkjøp gjør at Expedit begynner å fylles.
    Jeg har slått til på noen delvis uspesifiserte samlinger, og i en av dem fant jeg bl.a. denne
    DSC_0443.JPG

Wagner: Ringen med Solti og Wiener Philharmoniker.
    Man har jo innspillingen fra før på CD og Bluray Audio, men det gjør litt godt å ha vinylen på plass i hylla. Selv om boksen er slitt og ble relativt mørbanket under frakt i sjokkerende mangelfull emballasje. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har gått forbi denne boksen i butikker i London fordi den har vært for stor og tung for kofferten. Eller for dyr.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oj, det var solid pris. Men veldig attraktivt.
    Jeg kjenner til Keilberth-innspillingene, men bare av omtale, har ikke hørt dem selv.

Det jeg husker er at det finnes mange som holder denne for å være det beste som finnes av Wagners Ring, rent musikalsk sett.
    Et kvikt søk på vårt Klassisk-forum viser, som jeg husker, at det har vært omtalt før:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/klassisk/2230-richard-wagner-2.html#post1139691

Uansett, det er meget interessant innspilling, og har du lyst og råd er det bare å smelle til. Og så fortelle oss om opplevelsen.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Det står aldri på lysten. Det går vel mer på det at man får masse annet for samme pengene samt at det siste året så har det tatt av når det gjelder dette tape greiene. Kanskje jeg skulle se om det gikk an å spore dem opp på safety master tape? Bare selge huset først...:cool:

Tenke boks....ikke når det gjelder huset altså men vinyl boksen..

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har nevnt min fascinasjon for intstrumentet fagott, og jeg har stadig økende samling med innspillinger av denne gammelknerten i symfoniorkesteret.

Nå har jeg fått i hus en innspilling av den tidigere nevnte Vivaldi RV484, med Klaus Thunemann, som spiller på den kjente versjonen som NRK P2 brukte i Mytekalenderen. Jeg fant ut at han og orkesteret I Musici har gjort en innspilling til av samme konserten, utgitt på SACD av Pentatone.
    519lYx3VwsL.jpg

Det er en nydelig innspilling, der jeg syns orkesteret låter bedre og riktigere enn på Philips. Solisten er litt mindre framtredende, og artikulasjon og tempo er til tider ganske forskjellig. Finere lyd også, som jeg håpet når det er SACD.
    Nå finner jeg ut at denne innspillingen faktisk er eldre enn den på Philips. Dette er gjort på tidlig 70-tall, og er fra en serie kvadrofoni-innspillinger gjort av Philips.
    Disse er remastret av Pentatone og utgitt på 5-kanals SACD.
    Pentatone har en hel serie av disse, kalt RQR series, som ser spennende ut.
    http://www.pentatonemusic.com/series/3

Da må jeg omsider gjøre alvor at å prøve kringlyd ut fra Oppo 105D, siden jeg har både høyttalere og effekttrinn stående til overs. Trenger ikke surround processor da.
    Skulle kunne bli bra med f.eks. Gradient Revolution og Meridian 205 bak. Skulle jeg ønske meg en senter er kanskje en ESL63 fra loftet verd et forsøk :cool:
    Eneste som mangler er lange nok høyttalerkabler.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Første forsøk med kringlyd på musikk ble gjennomført med flere forskjellige bakhøyttalere, bl.a. Gradient Revolution. Et par gamle Meridian 205 monoblokker klarer greit å fore bakkanaler. Kobler analogt ut fra Oppo 105, og den kan kjøre XLR stereo ut på fronthøyttalerne samtidig som resten går på RCA. Ingen senterkanal idag, der mangler jeg forsterker så det får vente.
    Fokus ble på kvadrofoni, og det er moro å høre. Leker ogsså litt med diverse flerkanals Bluray Audio, for eksempel denne med Carl Nielsen på LSO Live innspilt i tørre Barbican Hall
    Skjermbilde 2015-09-29 kl. 22.00.19.png

Det blir liv og akustikk med en gang. Det enkle høyttaleroppsettet på Oppo 105 tillater å justere delay med å variere avstanden til høyttalerne, og forstørret avstand til front og mindre til bak gir forsinkelse til bakkanalene. I tillegg var det morsomt å snu bak-ht bakover og få refleksjon fra bakveggen istedet for direkte. Forbausende hvor bra det blir selv med små og enkle høyttalere som Boston R57. Og noen til.
    Innimellom kalibrerer jeg hjernen med å trykke gul knapp på spilleren, for tokanals HD-miks, og det er klart at dette gir mersmak på orkestermusikk ja.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    I helsike - tror jaggu de bannergreiene fortsetter i dag også! Jeg logger av.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nå er ikke jeg imot støttemedlemskapet, tvert imot, og HFS bør få markedsføre ordningen godt og tydelig.
    Men plasseringen inne i trådene virker veldig malplassert og dermed irriterende.

Jeg som trodde at dette var myntet spesielt på meg. Litt skuffet nå, som alltid når jeg finner at det ikke var meg det handlet om :p
    Og støttemedlem bør man bli, det er klart. Men det blir bare hvis banneret forsvinner :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.648
    Torget vurderinger
    23
    HØVDING - hold opp med dette banneret STRAKS!!! Du er i ferd med å bli et pengepugende monster som ikke skyr noe middel for å skape inntekter! ;)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Måtte bare ha litt større display på Oppoen.
    Skjermbilde 2015-10-10 kl. 19.22.16.jpg

Funker greit det. Og så er det fint med med klassisk musikk i flere kanaler.
    Og flere effektforsterkere gjemt unna. Like greit, siden jeg ikke slår dem av likevel.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oi, hva skjer her nå? :)

Hvordan setter du det opp?
    Eneste egentlige fordringen idag er en gratis TVbenk fra GisBort på Finn, og en ny TV.
    Effektforsterkeren flyttes og skjules bak TVen, vinylgreiene flyttes inn i en krok på siden.
    Jeg har kommet til at alle apparater som ikke slås av til daglig, og som ikke har display og fjernstyring, kan gjemmes vekk. Det vil i praksis si effekttrinn, strømforsyninger og RIAA.

Flerkanalsopplegget jeg leker med er analogt ut fra Oppo, der frontkanalene går ut på XLR til DP i hovedanlegget, og bakhøyttalere går ut til Meridian 205 monoblokker som driver hver sin Gradient Revolution. Litt sært, og provisorisk, men overdådig herlige Gradient når jeg setter høyttalerkonfigurasjon på Oppo for bakhøyttalerne til fullrange. Dipol-bass på bakhøyttalere kan være ganske kult faktisk.
    Jeg har ikke satt opp en midt-høyttaler, men savner det ikke på klassiske innspillinger.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mer klassisk.
    Godt å komme seg ut litt en lørdag kveld, spesielt når det er konsert rett nedi bakken her.
    DSC_0509.JPG

Klassisk svensk

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn