...... Grip sjansen, det er da for svartsvingte bare penger, Otto - det er fort glemt . Opplevelsen har du med deg hele livet!
Rapport foventes
Ja det var det. Det gjaldt Proms 2015 med tilbehør, såvidt jeg erindrer.
Det ble store opplevelser med Boston SO og Andris Nelsons i Royal Albert Hall.
Først med Håkan Hardenberger og en svær og fargerik trompetkonsert av Brett Dean, og Mahlers 6. symfoni.
Mahler var svær, og orkesteret var utbygd til det sprekkferdige. 40 blåsere!
6 trompeter og 9 horn. Aldri hørt på maken. Og de trompeterene legger ingenting imellom, med Tom Rolfs i spissen.
De engelske kritikerne syns det ble for mye, jeg elsket det.
Mahler 6 er krevende, kanskje hans vanskeligste symfoni å få under huden, men jeg kjenner den så godt nå at jeg nyter hver takt.
Fotoforbudet overholdes sevfølgelig ved slike anledninger, men jeg fikk sneket meg til en lynkjapp en før det rullet igang.
Det var full sommer, årets fineste dag, og vi fulgte trenden i sommer med å satse på engelsk sider. Kald sider er langt å foretrekke (man er jo tross alt fra Hardanger) foran lunken bitter i 30 graders varme i storbyen. Royal Albert Hall har egen sider-bar, der vi lesker oss i fred og ro mellom konsertene. The Aspall Bar, med bare sider i hyllene.
Og så klar for sein kveldskonsert med Andras Schiff og hele Goldberg-variasjonene.
Klarte å snike inn et knips her også, ikke fullt så skjelven på hånda etter en kald forfriskning.
En vidunderlig opplevelse når 4000 mennesker sitter musestille en lørdag kveld i 70 minutter og konsentrerer seg om dette sublime musikkstykket.
Fenomenalt prestert av Schiff.
Dagen derpå fulgte med BSO igjen, og Schostakovitsj 10.symfoni. Knallsterk sak, og her var det større enighet om prestasjonen.
Boston Symphony Orchestra rangeres hos noen som nr.2 av de amerikanske orkestrene, etter New York Philharmonic, og de er i støtet under Andris Nelsons, som mange trodde skulle bli neste dirigent i Berlin-filharmonien i år.
Det er deilig å oppleve den friske selvfølgeligheten i uttrykket og den breie solide klangen som oser av amerikansk selvtillit. Sånt er verd en liten flybillett.