Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg så for meg en sånn bildeserie med før og etter. Vinylvask altså. Men så har jeg jo vasket alle de skitne platene dobbelt opp i ultralyd og SpinClean, og etter det bare kjøpt fint behandlet klassisk og samtidsmusikk.
    Må nok ta meg sammen og bli litt mer rufsete, hvis det skal bli noe fart her.

Ellers kan jeg jo røpe noen løse tanker og fantasier i mellomtiden
    for eksempel om noe sånt kanskje
    Skjermbilde 2016-03-22 kl. 21.28.54.png

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Boooring! Beito meets Space Age....:rolleyes:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja du har rett, den armen er ikke spesielt elegant.
    -og det plinthet er i minste laget

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.620
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Ottone

Fint hus, har tung kompetanse rundt meg på fargevalg.
    Skal nok klare å hoste opp noen NCS koder som forslag

Habicht

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei Ottone

Habicht
    Hei og takk for sist.
    Sjefen i huset her er arkitekt, så det står ikke helt fast. Byantikvaren her har typiske fargekart for epoken, der er det en fin palett.
    Men gode forslag mottas med takk !

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Gjør som kunstneren Willi Storn gjorde med sitt klassiske pre-1880 trehus på Kampen.... Knall rosa med lilla belistning rundt vinduene!!

u5.jpg

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.620
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk det samme. Det var en seanse å huske:D

Veldig hyggelig tråd som har gått meg litt hus forby, skal sannerligen lese meg opp på dine eskapader.

Høres ut som du har full kontroll på fargevalget.

Habicht

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.573
    Torget vurderinger
    27
    Jeg så for meg en sånn bildeserie med før og etter. Vinylvask altså. Men så har jeg jo vasket alle de skitne platene dobbelt opp i ultralyd og SpinClean, og etter det bare kjøpt fint behandlet klassisk og samtidsmusikk.

Vis vedlegget 373812
    Etter mitt skjønn et flott plint, synes også armen kler SP10-en, men jeg synes alle disse transkriptor-spillerne trenger en 12" i hovedposisjon, så kan de heller ha en 9" bak eller på venstre side. Litt større plint, Kuzma 14"/SME V12 til høyre og DV507 bak, ja takk!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Trenger du oppmerksomhet eller har behov for å provosere så er jeg enig, da er dette en god ide :)

Gjør som kunstneren Willi Storn gjorde med sitt klassiske pre-1880 trehus på Kampen.... Knall rosa med lilla belistning rundt vinduene!!

Vis vedlegget 373828
    Ikke enig.

Den komboen Sluket viser er faktisk ganske fin. Selv om jeg ville ha dempet begge fargene litt til vårt bruk.
    Her i byen kan vi være både konservative, moderne og fargerike. Anbefaler alle å ta en tur og se
    Skjermbilde 2016-04-02 kl. 16.39.44.png
    Skjermbilde 2016-04-02 kl. 16.41.59.png

hel-elt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Antall liker
    101
    Hei Ottone

Habicht
    Hei og takk for sist.
    Sjefen i huset her er arkitekt, så det står ikke helt fast. Byantikvaren her har typiske fargekart for epoken, der er det en fin palett.
    Men gode forslag mottas med takk !
    Jeg er sikker på kompetansen deres både med tanke på farge og resten av huset. Naboen vår søkte råd hos byantikvaren når det kom til fargevalg på huset, det er blitt fint! Byantikvaren fant og bilder av huset der inngangsdøren viste, de fikk laget en kopi på en liten dørfabrikk i Egersund. Håndarbeid av ypperste klasse!!
    Interesserte Kan få sendt link til websiden deres.
    Helge

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

Vis vedlegget 373812
    Etter mitt skjønn et flott plint, synes også armen kler SP10-en, men jeg synes alle disse transkriptor-spillerne trenger en 12" i hovedposisjon, så kan de heller ha en 9" bak eller på venstre side. Litt større plint, Kuzma 14"/SME V12 til høyre og DV507 bak, ja takk!
    Ja, enig i det med størrelse og 12".
    Rent estetisk syns jeg ikke to armer er stilig, og jeg har jo flere spillere.
    Det renslige designet på SP10 gjør at den ser helt moderne ut, og det er vanskelig å finne en arm som er renskåret nok. SME 312 i sølvfarge er det nærmeste jeg har kommet, har en på hånd. SME V12 ja klart, men det skal betales. Kuzma kan gå til nød, Graham Phantom er stilig. Dynavector er over the top teknisk og tøff, og de er dyre. Vi får tenke og diskutere videre.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Artig... Kirkegata på Valberget???
    Øvre Holmegate i Stavanger. Tverrgate til Kirkegata.
    Absolutt verd et besøk, flere trivelige skjenke/serveringssteder.
    Prøv å google "fargegata stavanger", eller Streeview i google maps

M

medlem215396

Gjest
    For all del Ottone. Skal få legge til at jeg ikke mener at alle skal følge mainstreamen. Ulike meninger gir mangfoldet, sånn er det jo ellers i livet også. Personlig liker jeg å "rope høyt" på litt andre områder :)

Trenger du oppmerksomhet eller har behov for å provosere så er jeg enig, da er dette en god ide :)

Vis vedlegget 373828
    Ikke enig.

Den komboen Sluket viser er faktisk ganske fin. Selv om jeg ville ha dempet begge fargene litt til vårt bruk.
    Her i byen kan vi være både konservative, moderne og fargerike. Anbefaler alle å ta en tur og se
    Vis vedlegget 373957 Vis vedlegget 373959

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.165
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Akkurat - regner med jeg får meg en tur på forsommeren... har en svigerinne som bor noen hundre meter fra deg - Mester Gottfrieds.... de flytter derfra i august, så blir vel siste sjanse på noen år.. :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg viste Sluket sitt bilde til sjefen her, det ble et raskt og tydelig fnys.
    Javel, den var litt drøy. Men morsomt likevel. Sånt funker, som dere ser, hvis nabohusene spiller på lag.
    I Øvre Holmegate er det nøye planlagt og avtalt, bare så det er klart.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei Ottone

Habicht
    Vårt hus er fra 1933, i stilen vi kaller byggmester-funkis, som det finnes mye av i Stavanger.
    Byggeaktiviteten svingte med konjunkturene her, som det fremdeles gjør, og den gangen var det et oppsving i sildefiske og hermetikkindustri.
    Og de såkalte funkis-husene var alt annet enn hvite, som folk later til å tro i dag.
    Her er paletten vi går ut fra nå.
    Skjermbilde 2016-04-02 kl. 18.37.14.png

www.byggogbevar.no
    Idag ligger vi mest på den grønne kombinasjonen nederst til høyre, den mørkeste fargen nederst og stående panel lysest, med hvite vinduer, grå grunnmur og umalte takrenner i sink.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Man tenker videre, med fokus på estetikken.
    Et eksempel, Ortofon RS309D
    Skjermbilde 2016-04-02 kl. 19.00.33.png

Prisnivå innenfor det betalbare, lydmessig vet jeg ikke.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Rask tur innom Fretex igjen, måtte finne på noe å gjøre for å slippe å stå i bilkø.

Fant gull igjen, en hel liten bunke.
    For eksempel
    IMG_20160402_193343.JPG

Bare japanske tekst hele veien rundt, bortsett fra tittelen, som sier Rubinstein, CSO, Reiner og Rach 2

IMG_20160402_193258.JPG

Ikke spilt enda, men ser helt strøken ut.
    Gundula Janowitz, Fritz Wunderlich og Christa Ludwig. Man blir varm bare av å åpne og se på sånne bokser.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Siden både Rachmaninov og funkis er nevnt, er det fristende å legge ut et bilde av Villa Senar. I mine øyne et av de vakreste funkis-bygg noensinne. Han fikk det bygget i 1932, like ved Lucerne-sjøen, og bodde der til høsten 1939 - før nok et dystert regime drev ham fra gård og grunn. Flygelet han fikk fra Steinway&Sons står der fremdeles, et praktfullt instrument, og han komponerte bl.a. Paganini-rapsodien og 3.symfoni innimellom hagearbeid, konsertreiser og familiesammenkomster i denne på noen måter lykkelige perioden av livet.

Instrumentet kan en høre i denne bemerkelsesverdige utgivelsen:

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Vårt hus er fra 1933, i stilen vi kaller byggmester-funkis, som det finnes mye av i Stavanger.
    Byggeaktiviteten svingte med konjunkturene her, som det fremdeles gjør, og den gangen var det et oppsving i sildefiske og hermetikkindustri.
    Og de såkalte funkis-husene var alt annet enn hvite, som folk later til å tro i dag.
    Her er paletten vi går ut fra nå.
    Vis vedlegget 373996
    www.byggogbevar.no
    Idag ligger vi mest på den grønne kombinasjonen nederst til høyre, den mørkeste fargen nederst og stående panel lysest, med hvite vinduer, grå grunnmur og umalte takrenner i sink.
    Regner med at du allerede har sett på hvordan hus tar seg ut med den fargen, men i motsatt fall er det et hus i Jelsagata med den grønne kombinasjonen:

https://www.google.no/maps/@58.9653...1BQ0cVmi8Jjx6dr8yHHA!2e0!7i13312!8i6656?hl=no

(google maps viser dog disse grønnfargene noe lysere og blassere enn hva de er i virkeligheten, så vidt jeg kan se)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nydelig, awe, nydelig.
    Innspill med arkitektur, farger og estetikk er fint å se.

Det er kanskje ikke så rart at jeg er litt mer enn gjennomsnittet opptatt av arkitektur og bevisst fargebruk.
    Ikke bare er jeg gift med en arkitekt, jeg er også oppvokst på et sted med ganske unikt helhetlig bygningsmiljø.
    Det er et industristed tegnet og utformet i sin helhet at to store norske arkitekter.
    Hovedsaklig arkitekt Nicolai Beer, som laget hovedplanen og tegnet de fleste husene, mange av dem passerer 100 år i disse dager, og senere fulgt opp Esben Poulsson etter Beers bortgang.
    http://www.aalvik.info/pages/hist/indu/trallebaneseminar.pdf
    Jeg kunne skrevet mye om Ålvik, arkitekturen og stedets fantastiske historie, men det får ligge foreløpig.
    Stedet er i veldig godt bevart, så godt som fullstendig, og det er faktisk ikke bygget et eneste nytt hus der etter 1970.
    Ganske unikt, en skjult juvel lite synlig hvis man bare kjører forbi, og absolutt verd en stopp hvis man reiser på de kanter.

Så -det er klart, man tar ikke lett på fargevalget, nei.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    La huset ta farge av omgivelsene - og ikke omvendt :cool: Det blir nok bra uansett, med en slik kompetent familie på innsiden!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da har jeg sett bildet av det gamle huset til Rachmaninov fra utsiden, og hørt flygelet gjennom Mikhail Pletnev. Passer da bra at jeg skal til Lucerne om et par tre uker :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    En av mine (mange...) østeuropeiske favorittkomponister. Hadde vært interessant å besøkt dette stedet ja. Historisk sus over noe sånt.

• Liker
    Reaksjoner: awe

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.620
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Ottone

Kort tilbakemelding etter kveldens sjauing av lopper for korpset.
    Nye blåsere må jo fostres.:)
    Synes forslått fargepalett høres bra ut og som du sier den Norske trehus funksjonalismen var ikke hvit i noen større grad.

Habicht

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.165
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det har nok vært mye hvitt likevel, da det var status i å male hvitt. Sinkhvitt var et av de dyreste fargepigmentene å få kjøpt. På gamle Kjerringøy handelssted er forsida mot sjøen malt hvit, - det var den veien gjesten kom i de dager. Baksida er okergul... :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    74.198
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    En av mine (mange...) østeuropeiske favorittkomponister. Hadde vært interessant å besøkt dette stedet ja. Historisk sus over noe sånt.
    Hmf, etter hva jeg klarer å google meg til er huset i privat eie, med en Putin som skraper på døren og ønsker å kjøpe. Er nok ikke bare å ringe på og melde kjekt at det hadde vært gøyalt med en tur på innsiden :(

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.620
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Den bebyggelsen på Kjerringøy du viser til Aurora er nok noe eldre en 30 tals funksjonalismen tenker jeg.
    Mit inlegg rettet seg mot funksjonalismen i tre fra den tiden Ottone sitt hus er oppført

Men du har rett i det at det i flere tidsepoker har vært status med hvit.

Habicht

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det stemmer nok, habicht.
    Hvite hus var mest vanlig langs kysten, dominerte på 1800-tallet. Jeg har hørt at det stammer fra de pietistiske hollenderne, som prøvde å lære de skitne nordmennene hygiene og orden. Der hvor hollandske skuter og handelsfolk kom til ble det mote å male fasaden hvit for å framstå som renslig og moderne. Derfor nådde det til sørlandskysten og sør-vestlandet.
    Vi har hatt eldre hus tidligere, 1838 og 1885, begge hvitmalt. Det eldste var et knøttlite bergens-hus, det var nok ikke hvitmalt da det var nytt.
    Men funskjonalismen hadde farge, typisk veldig gjennomført og systematisk variasjon.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    En tidligere kollega av meg, fra Måløy, forklarte at nesten alle husene der ble malt hvite i sin tid av den enkle grunn at hvitmaling var mye billigere enn kulørt. Av og til er forklaringen på fenomener ikke så glamorøse som vi gjerne ønsker..

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.165
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det jo helt riktig at Kjerringøyhandelssted er mye eldre - i sin nåværende form antagelig fra tidlig 1800-tall. Poenget var å peke på de forskjellene som var, bl.a. med fargebruk som status. Hovedhuset har forresten også et vindu i nord-røstet som er malt på veggen, for å få symmertri... :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.573
    Torget vurderinger
    27
    En tidligere kollega av meg, fra Måløy, forklarte at nesten alle husene der ble malt hvite i sin tid av den enkle grunn at hvitmaling var mye billigere enn kulørt. Av og til er forklaringen på fenomener ikke så glamorøse som vi gjerne ønsker..
    Om jeg husker korrekt var hvitt eksklusivt og man var inspirert av murhusene i utlandet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Kan være - men min kollega, nå 70, som er født og vokst opp i Måløy påstår hardnakket at det hadde med pris å gjøre den gang. Passer også bra med gjerrigknark-adferden til folket derfra...:cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn