Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Steike fin kveld Otto, akkurat så trivelig ++ som mine høye forventninger faktisk! Klart vi skal repetere, neste gang med mye bedre lyd, bedre tid (det viser seg ALLTID at 5-6 timer ikke holder) og med langt større repertoar i tråd med dine ønsker. Og vi spilte ikke så ILLE høyt da....? Til nød litt over 100 dB i veldig korte perioder, men det virker nok høyere enn man skulle tro når bassen ikke bare henger med men fører an hele veien også. Neste gang blir det Bruckner.....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Å ja takk!
    Men bedre lyd? Hæ?
    Du tullet da du kalte de greiene for ventehorn?

Ellers sitter jeg og avrunder dagen med minnene fra fredag rullende i bølger gjennom hodet. Begynner å bli sulten og tenker på skalldyrsuppe og rekeskallet som ligger i frysen hjemme. Tror jeg må hjem og øve mens inspirasjonen er på topp.
    Jeg forteller ikke offentligheten om hele serveringen jeg ble utsatt for, da kan det fort bli trengsel langt nedover lia på Øvre Høgbroten.
    Men det kan jeg si, at aldri har jeg blitt utsatt for liknende kvaliteter på bordet hos privatpersoner, med en sånn letthet og slikt tempo fra kjøkkenet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Joda, det ER faktisk ventehorn, smelt sammen av biter som lå og slang. Godt du likte traktementet da! Med litt øvelse så går det kjapt unna på kjøkkenet, hjelper å ha logistikken på stell samt egnet verktøy. Ekstra trivelig blir det jo når gjesten samtidig underholder med fine historier og anekdoter. Håper gutteturen og selvpleien ga mersmak!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Apropos horn

Skjermbilde 2016-01-28 kl. 23.43.17.jpg

Klarte såvidt å la være å synge med på denne favoritten i kveld

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde flere gledesstunder i hovedstaden nylig, hadde godt med tid på dagtid og fikk med meg de sjappene jeg hadde mest lyst å stikke innom.
    Selvfølgelig Big Dipper, Lawo Store, og klassiskavdelingen på Eldorado gav alle uttelling og glimret med hyggelig og kunnskapsrik betjening.
    På Bare Jazz var jeg heldig og traff på innehaveren, selveste Bodil Niska. Visste ikke hvem jeg snakket med da jeg spurte om råd, og forlot lokalet plystrende fornøyd i retning Stereofil med disse i posen:
    Skjermbilde 2016-01-29 kl. 00.04.41.png

Skjermbilde 2016-01-29 kl. 00.06.45.png

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Skalldyrsuppen blir ikke spesielt mager, og loffskiver steikes i smør som tilbehør. Inspirasjonen fra Sluket forrige helg henger i, og det er første gang jeg lager skalldyrsuppe fra grunnen. Er litt nervøs, men det får bare gå som det går.

Stormen står vi av, det er godt sikret stillas og presenning, av kompetente og pålitelige håndtverkere.
    Alt i godlydens tjeneste, både isolasjon, nye trelags vinduer og ny varmepumpe vil hjelpe. Lavere støygulv og bedre lyd i flere etasjer.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Skalldyrsuppe fortært med en tørr Riesling til, fulgt av en ost jeg liker, St. Agur, og noe rødt som kona insisterte på.
    Litt for mye fløte og gulrot i suppen, ellers godkjent for videre bruk.

Fredag. Eller sagt på en annen måte, rekelukt og muggost.

Så tid for musikk.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23

Lagom musikk til den romantiske avdelingen av fredagskvelden!

Rakk ikke å spille denne for deg sist, Otto. Synd, formidabelt spill og magisk stemning.
    Du hører harpiksen røsser av strengene under ppp partier... og hvordan Mutter beveger seg med kroppen når hun spiller!
    Er jeg ikke forkjølet så kan jeg kjenne parfymen hennes også! :cool::cool:

asm.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    I dag ble det enkelt her, men i morra serru.... hummersuppe med rikelig godsaker, kongekrabbe & kamskjellrisotto, ovnsbakt fjellørret fylt med persille/ansjossmør. Surdeigsbaguett hører med. Eileen Hardy leverer hvitvinen :D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Åja, Anne-Sofie. Har alltid likt henne, jeg.
    Helt siden jeg opplevde henne på konsert, en gang vi begge var unge og pene.

Forresten hadde jeg noen nyinnkjøpte plater i bagasjen på rommet da jeg var innom deg, Sluket, som ville passet så fint på det lille stereoanlegget ditt.
    Spiller nå Chaka Khan, som jeg ikke har hørt på mange år. Bruktkjøp hos Big Dipper, topp stand og meget god pressing.
    Heftig groove er det også, akkurat som jeg husker Chaka. Queen of Funk. Eller enda bedre.
    DSC_0638.JPG

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Chaka var deilig... husker jeg var heit på henne i ungdommen! Da hun slo igjennom med Rufus. Har alt det der på vinyl. Synd hun dopet seg jævlig i en periode.

Den godeste Mutter er vel for litt sånn sviske å regne, men for oss aldrstegne med treg avføring så er ikke svisker det dummeste. Formidabelt spilt uansett, langt bedre enn hva jeg selv klarer :cool:

T

TT.

Gjest
    Chaka Khan er aldri feil her i huset heller. Fantastisk stemme og som du sier groove

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Beauty and the Beast..

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Du sier mye rart, Lund.
    Skulle gitt mye for den hårmanken, jeg.

Ellers må innrømmes at det var bare lyden av Chaka Khan jeg fikk med meg. Hadde bare platespiller og stereoanlegg, vet du.
    Drev ikke så mye med blader og filmer og sånt. Vi hadde jo virkelige jenter den gangen :D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er mange feinschmeckere blant dere her på HFS, også når det gjelder mat og vin.
    Det har kommet gode mat og vinråd, og jeg plukker med meg lærdom og tips.

Idag kan jeg gi litt tilbake, her kommer et vintips til de som ikke sikter høyt i pris.
    Ottone Junior kom med denne friske tyske hvitvinen til jul, og hele familien falt for den. Gav et deilig avbrekk fra ribbefett og mørkt øl.
    Frisk og lystig, jeg opplever den som fyldig og rik på smak. Passer til all mat som balanserer med fruktig futt.
    Skjermbilde 2016-01-30 kl. 19.11.45.png

Riesling Trocken, fra produsent Hermann Dönnhoff.
    Og en herlig rimelig festvin, for ungdommer med sånt perspektiv på helgen.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvilken Spendor modell har du? Du beskrev SHL5 veldig godt med få ord i Harbeth tråden.
    Hva er dine Spendor i forhold?
    Forresten, en fin og ganske edruelig tråd dette.
    Mvh
    Hei Stover!
    Dette hadde jeg tenkt å svare på, men trengte litt tid for å gjøre det skikkelig, og så gikk det i den store glemmeboken.
    Jeg har et par Spendor SP2/3r2 (må alltid google det korrekte navnet der) i anlegg nr 2 i stuen. De ble kjøpt nye for et par år siden, og spiller med Naim SuperUniti til både TV og musikk. Litt Spotify fra nettbrett eller Mac, litt nettradio, en og annen CD/SACD/Bluray på Cambridge 751.
    Harbeth SHL5 sto i TVstuen før disse. SHL5 er en større høyttaler, og det merkes. De spilte med mye bass i den lille stuen, rikt og flott. SHL5 gikk i lytterommet i kjelleren da den var feridg, og SP2/3 kom istedet. Spendor fungerer veldig godt til dette, selv om de låter slankere enn SHL5. De mangler også det jeg oppfatter som supert raffinement i øvre mellomtone og diskant på SHL5, noen kan beskrive det som en farging, jeg opplevde det som oppløsning og deilig avslappet realisme.
    Spendor oppleves som ett hakk grovere i karakter, og det er det mange som liker. De har likevel den organiske behagelige varmen som oppleves så avslapende og sjarmerende. Egner seg veldig godt til stemmer på TV og film.
    Jeg vurderte nye Harbeth Compact 7 eller 30.1 men valgte Spendor på grunn av pris.
    Isolert sett ville jeg anbefale SHL5 foran SP2/3 i dette rommet, og til dette bruket. Men det er ikke en relevant sammenlikning, da SHL5 er mye større og mye dyrere.
    Nye SHL5+ har jeg ikke hørt, men jeg vil fremdeles ikke nøle med å anbefale den forrige modellen til folk som vurderer å kjøpe brukt.
    Du kan få SHL5 brukt til lavere pris enn nye Spendor SP2/3, og vil generelt anbefale SHL5 i et rom på 20 kvm.
    Ellers er nye Harbeth hakket dyrere enn tilsvarende størrelser i Classic-serien fra Spendor, og det øker jo valgmulighetene.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Du sier mye rart, Lund.
    Skulle gitt mye for den hårmanken, jeg.

Ellers må innrømmes at det var bare lyden av Chaka Khan jeg fikk med meg. Hadde bare platespiller og stereoanlegg, vet du.
    Drev ikke så mye med blader og filmer og sånt. Vi hadde jo virkelige jenter den gangen :D
    Jeg har jo aldri sett deg ottone, men hadde jeg møtt en jeg visste er medlem på forumet, iført en slik frisyre, ville mine tanker sporenstreks gått til Jim I. Hendriksen.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Et forestående steg i forbedring av Villa Ottone er en vegghylle til min Linn LP12.
    Den vil komme på sideveggen innvendig i rommet, en ny vegg med solide stendere, godt med isolasjon og to lag gips.
    Da lurer jeg på hva som er viktig for optimale forhold.
    Er en lett standard Rega godt nok eller er det noe å hente på mer solide ting?
    Hva slags egenskaper er det i så fall som bør vektlegges? Masse, innfesting, avstiving?

Rega standard hylle, anbefalt som godt nok av mange
    Skjermbilde 2016-01-30 kl. 23.10.40.png

Tiger Paw Vulkan er en annen kandidat, litt opp i pris, men ikke veldig dyr den heller.
    Vulkan_5.jpg

Pris må alltid tas i betraktning, men med tanke på hva jeg har brukt på PU og oppgraderinger er det ikke urimelig å bruke litt penger på optimalt fundament for LP12.
    Tips til alternative hyller mottas med takk. Konstruktive forslag på mer kostbare hyller er også velkomne.
    De bør helst kunne kjøpes hos norsk forhandler.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Dette er nok en gang bare så utrolig merkelig - Dønnhoff er min standard Riesling fra Polet når det skal være selskapeligheter og lonsumeres en del... knallgod og meget prisgunstig. Og så er den alltid i hylla på Polet i Triaden borti gata!

dønnhoff.png

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og du som serverer Chablis Grand Cru til tilfeldig rekende fant?
    Hm. Men felles oppfatning på flere kvalitetsnivå her ja. Artig.

M

medlem215396

Gjest
    Takk Ottone, for en nyttig beskrivelse, Spendor og Harbeth er kandidater, sammen med flere andre i jakten på nye høyttalere.
    Jeg var mest nysgjerrig på hvorfor du valgte Spendor etter å ha eid Harbeth, etter å ha lest innlegget samt forrige PM vet jeg hvorfor. Jeg har forresten også endel notater i glemmeboken :)
    Mvh

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk Ottone, for en nyttig beskrivelse, Spendor og Harbeth er kandidater, sammen med flere andre i jakten på nye høyttalere.
    Jeg var mest nysgjerrig på hvorfor du valgte Spendor etter å ha eid Harbeth, etter å ha lest innlegget samt forrige PM vet jeg hvorfor. Jeg har forresten også endel notater i glemmeboken :)
    Mvh
    Ja, som du skjønner, pris var en viktig faktor, men ikke den eneste. Jeg kjente Harbeth godt etter å ha eid to par, Spendor måtte jeg kjøpe uhørt, så det var Harbeth jeg helst ville ha i utgangspunktet. Harbeth har fryktelig lang leveringstid, det var flere måneder ventetid, og Spendor kom fra England via norsk forhandler på to uker. Tresort på fineren var en annen, for her skulle det være mørk valnøtt for å matche Dina fra Stryn, og det kan ikke Harbeth levere.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Og du som serverer Chablis Grand Cru til tilfeldig rekende fant?
    Hm. Men felles oppfatning på flere kvalitetsnivå her ja. Artig.
    Otto, i min verden er du aldri en rekende fant :) Jeg har registret deg med VIP status GT (Virkelig Interessant Person, Gourmet Tendenser...)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hylleknekter - Vegghyller - IKEA

Ikea har godt utvalg, en bit benkeplate eller lignende på en av disse?
    Og husk: Jeg har god sag
    Ja, har vurdert å lage til noe selv. Det bør gjerne ha en god ordning for vatring med skruer i hjørnene under øverste plate.
    Det kan vi snakkes om over et glass snart, syns jeg.

Må bare bli ferdig med årets travleste messingblåseruke, oppkjøringen til NM i Grieghallen neste helg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23

Hmm... sikker på at det er Grieghallen og ikke Grugahalle? :D

Grugahalle Essen

essen.png

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Du ripper opp i gode minner der, kan du tro.
    Grieghallen, som jeg opplevde førstemgang i 1978 med Moskva Filharmoniske,
    -og Grugahalle Essen, var det ikke der NRK sendte Nattrock fra omtrent på den tiden?
    Der jeg for alvor fikk ørene opp for folk som Muddy Waters, Johnny Winter, Joan Armatrading og Little Feat. Det var tider det.....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Yessir, vi gutta satt klistret foran skjermen, med pottitgull & cola, hele natten med sendingene fra Rockpalast, Mothers finest, Winter... you name it Storhetstid.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er svak for konsertopptak av rock. Spesielt de store fra 70-tallet, da alle la prestisje i å gi ut live-album, helst doble.
    Disse låter generelt dårlig i nye CD-remastere, som jeg har kjøpt en del av i det siste mens jeg venter på at gode eksemplar av LPene dukker opp brukt. Ingen nypressinger av dette, takk.

Oppo 105D har en morsom funksjonalitet under Audio Processing som heter DTS6 Neo. Det er en dekoder som bl.a. kan lage flerkanals lyd utav et stereosignal. I kombinasjon med den jukser jeg med avstanden til høyttalerne i "Speaker settings".
    Oppo har syv kanaler analogt ut på RCA i tillegg til stereo på XLR. Jeg kjører frontkanalene på XLR til DP og Chario, og sidekanaler ut på RCA til Meridian og Gradient. Sånn får jeg simulert etterklang, og det er besnærende på akustisk musikk, og på konsertopptak. Klassisk på CD låter deilig på denne måten.
    DTS settingen "music" med litt ekstra forsinkelse gir romklang, men jeg kunne godt tenke meg å ha mer kontroll på dette selv.
    Der kommer DSP inn. Og det hadde vært flott å kunne gjøre det med vinyl. Altså AD-konvertering. Eller ekstern DSP på alle kanaler med analog inn/ut?
    Vanskelig for meg å vurdere, der stopper det opp, og det er på tide å komme seg på kurs :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.106
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    En AD/DA loop får du uansett. Jeg hadde lagt den med en gang etter vinylsignalet, lagt inn en digital RIAA- eq, beholdt signalet i det digitale domenet inntil alt av DSP var unnagjort. Funker helt fint her.

mvh

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En AD/DA loop får du uansett. Jeg hadde lagt den med en gang etter vinylsignalet, lagt inn en digital RIAA- eq, beholdt signalet i det digitale domenet inntil alt av DSP var unnagjort. Funker helt fint her.
    mvh
    Takk for tips.

Jeg ønsker meg output i flere kanaler, og vil gjøre det samme for CD og LP. Må kunne justeres lett, og deaktivers (bypass) uten kvalitetstap. Ikke helt sikker på hvor enkelt det er å få til. Mistenker at det må tyngre proffutstyr til, eller gjennom en datamaskin. Det vil jeg helst unngå.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.106
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    mvh
    Takk for tips.

Jeg ønsker meg output i flere kanaler, og vil gjøre det samme for CD og LP. Må kunne justeres lett, og deaktivers (bypass) uten kvalitetstap. Ikke helt sikker på hvor enkelt det er å få til. Mistenker at det må tyngre proffutstyr til, eller gjennom en datamaskin. Det vil jeg helst unngå.

Hos meg ser det slik ut:

Legg merke til at det går to kanaler inn og 4 ut. RIAAen ligger i første EQen. Dønn tyst, og alt skjer digitalt før siste 4 kanals DA. Tungt proffutstyr er ikke å forakte.

mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Moro med flerkanalslyd. Det virker for meg som du vil spare deg for endel utfordringer ved å gå over til PC avspilling? Bortsett fra Audiolense så er mitt oppsett veldig enkelt med PC inn flerkanalslydkort inn i effektforsterkere. Det byr ikke på de store utfordringene å legge en ekstra A-D konvertering inn i PCen selv om det skriker i hjertet å digitalisere vinylen.
    Har ikke full oversikt over Dirac, men det finner du en måte å implementere det på i oppsettet ditt tipper jeg det kan bli enda morsommere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn