Hvilken Spendor modell har du? Du beskrev SHL5 veldig godt med få ord i Harbeth tråden.
Hva er dine Spendor i forhold?
Forresten, en fin og ganske edruelig tråd dette.
Mvh
Hei Stover!
Dette hadde jeg tenkt å svare på, men trengte litt tid for å gjøre det skikkelig, og så gikk det i den store glemmeboken.
Jeg har et par Spendor SP2/3r2 (må alltid google det korrekte navnet der) i anlegg nr 2 i stuen. De ble kjøpt nye for et par år siden, og spiller med Naim SuperUniti til både TV og musikk. Litt Spotify fra nettbrett eller Mac, litt nettradio, en og annen CD/SACD/Bluray på Cambridge 751.
Harbeth SHL5 sto i TVstuen før disse. SHL5 er en større høyttaler, og det merkes. De spilte med mye bass i den lille stuen, rikt og flott. SHL5 gikk i lytterommet i kjelleren da den var feridg, og SP2/3 kom istedet. Spendor fungerer veldig godt til dette, selv om de låter slankere enn SHL5. De mangler også det jeg oppfatter som supert raffinement i øvre mellomtone og diskant på SHL5, noen kan beskrive det som en farging, jeg opplevde det som oppløsning og deilig avslappet realisme.
Spendor oppleves som ett hakk grovere i karakter, og det er det mange som liker. De har likevel den organiske behagelige varmen som oppleves så avslapende og sjarmerende. Egner seg veldig godt til stemmer på TV og film.
Jeg vurderte nye Harbeth Compact 7 eller 30.1 men valgte Spendor på grunn av pris.
Isolert sett ville jeg anbefale SHL5 foran SP2/3 i dette rommet, og til dette bruket. Men det er ikke en relevant sammenlikning, da SHL5 er mye større og mye dyrere.
Nye SHL5+ har jeg ikke hørt, men jeg vil fremdeles ikke nøle med å anbefale den forrige modellen til folk som vurderer å kjøpe brukt.
Du kan få SHL5 brukt til lavere pris enn nye Spendor SP2/3, og vil generelt anbefale SHL5 i et rom på 20 kvm.
Ellers er nye Harbeth hakket dyrere enn tilsvarende størrelser i Classic-serien fra Spendor, og det øker jo valgmulighetene.