Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.106
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nå er vel PC-lyd egentlig en tolkningssak, da AD/DA og DSP foregår i det (eksterne) lydkortet.

mvh

Edit: Skjønner ikke helt hvorfor det skulle være så hjerteskjærende å digitalisere vinyllyden, men det er nå meg......:)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ingenting imot digitalisering her, det har jeg lagt bak meg. Så lenge det er oppløsning, og headroom. Digital RIAA kunne vært interessant uansett.

Dere antyder at filtrering, altså sanntid konvolusjon, billigst og enklest gjøres gjennom en dedikert PC med flerkanals lydkort?
    Det noteres og tas med videre. Skal ta det med til skolen på Lillestrøm og fortelle det til lærerne.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.106
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    PC er kjekt å ha for streaming fra nettet også. I dag f. eks. hører Madammen på tysk nettradio over stueanlegget mens det vaskes vinduer & gardiner. Det samme gjelder streaming av musikk fra Youtube eller Spotify. Meget anvendelig. Alt sammen er bare et par tastetrykk unna.

mvh

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Streaming brukes hele veien her. både fra telefon og fra nettbrett og Macbook.
    Spotify, iTunes, nettradio, gjennom AppleTV og to gamle AE, Spotify Connect til Naim SuperUniti. Så det er innbakt i dagliglivet.
    Men det kan ikke konkurrere med platehyllene i kjelleren. Gjelder både vinyl og CD.
    En plate er en plate, og det vil det alltid være her hos meg. Men flerkanals lyd og et lekent forhold til EQ og filter, ja takk.
    Det er flerkanals SACD og Bluray som for alvor har gitt meg smaken på dette, og det irriterer at jeg ikke har oppdaget dette før.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nå nytes en fredelig kopp kaffe, etter dagens slentring gjennom byen.

Det skal ikke sytes og mases for mye om helse her, men det har kommet gode grunner her i det siste til å passe ekstra godt på helsa si. Bevisstheten om at man ikke lever evig har blitt større, vi lever også bare en gang, og utslag av det har blitt enda finere kosthold, mer fysisk aktivitet, og redusert alkoholforbruk.
    Når alkoholbudsjettet går ned benytter jeg anledningen til å skru matbudsjettet tilsvarende opp.
    (Litt som jeg gjorde da jeg sluttet å røyke for over 10 års siden, erklærte for meg selv og familien at jeg kunne bruke akkurat mye på musikk og hifi som jeg brukte på røyk. Idag har jeg spart over 300.000 på røykeslutt, og har bare nesten klart å holde tritt med å kjøpe hifi og plater. )

Så nå lages det mer og bedre mat enn før, spesielt i helgene.
    Jeg prøver å handle oftere hos de få gjenværende av den gode sorten, og jeg etablerer en fast rute til Idsøe, Kaffehuse og via Fisketorget på vei hjem, hvis været er akseptabelt.
    Idag ble det bacon, kjempeegg og rå lammepølse (familiefrokost) hos Idsøe, Blå Java bønner og Darjeeling i løs vekt (min sønn er kresen på det når han kommer på søndagsfrokost) fra Kaffehuset, reker og krabbeklør på Fisketorget, til skalldyrsuppe. I farten tok jeg med meg en hel liten ørret og et par hysefileter, og en liten pose torsketunger. Så får vi se hva vi klarer å surre ihop på en kveld.
    Det ligger en hel and i kjøleskapet, så her må vi stå på. Inspirasjonen fra besøk hos Sluket henger i fremdeles.

Det er skreisesong, derfor store torsketunger, men det har jeg aldri tilberedt før.
    Noen som har ideer og tips?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.165
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Avhengig av hvordan tungene er skåret, så er det gjerne en snipp med "slems" i bakkant - klipp den vekk. Ellers er det å vende i melblanding, evt panere, og sprøsteike. Verre er det ikke :) Serveres gjerne her gjerne med raspede gulrøtter, men tilbehør etter smak. ( Har faktisk hørt om torsketunger kokt i brun saus! Fysjom og pføy!!!! )
    Skal være så ærlig å si at torsketunger ikke er blant mine favoritter i sesongen - men mange her oppe går skoa av seg for å få tak i de...da er skrei, lever og rogn noe helt annet, og blant det beste man kan få, - men da skal manjo helst ikke satse på å gjøre noe mer den dagen....... :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ingenting imot digitalisering her, det har jeg lagt bak meg. Så lenge det er oppløsning, og headroom. Digital RIAA kunne vært interessant uansett.

Dere antyder at filtrering, altså sanntid konvolusjon, billigst og enklest gjøres gjennom en dedikert PC med flerkanals lydkort?
    Det noteres og tas med videre. Skal ta det med til skolen på Lillestrøm og fortelle det til lærerne.
    Det begynner å bli så mange løsninger, så jeg ville tatt noen skritt tilbake og undersøkt grundig hva som finnes. Det er så mange hensyn å ta og så skal man finne en løsning som fungerer for alt. Det er vel en del ulike løsninger som praktiseres blant de som skal til Lillestrøm så det er nok ikke dumt.
    Bakdelene med PC er åpenbare, men fordelen er nok fleksibiliteten og utbyggingsmuligheter.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.092
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Audiolense har riaa støtte.
    Her er læringskurven bratt, snakker for meg selv.
    Har selv aldri testet ut riaa delen i Audiolense.
    Bruker kun digitale kilder her i gården.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det ble nevnt i en annen tråd at jeg hadde en god opplevelse på konsert her om dagen, men Lee Ritenour og band.
    Og bassisten hans som stjal showet. Melvin Lee Davis. En mann som spiller på mange strenger.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mandag, en fin kveld for litt nostalgi.
    Åpner dagens post.
    Skjermbilde 2016-02-29 kl. 20.57.18.png

51EbTSdN1UL.jpg

Og tid til litt ny luft under føttene. Det er vår.
    Skjermbilde 2016-02-29 kl. 20.58.43.png

Stillingen etter en omgang: Hoka-røkla 1-0

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Meget vakker sang.... musikk til å varve ned til.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.783
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Forvirret et øyeblikk. Bildet sier Respigni men det låter ikke akkurat som Romas pinjer. Har du en link til platen, ottone?

Digital RIAA på 6. året her. Jeg ser meg aldri tilbake.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Forvirret et øyeblikk. Bildet sier Respigni men det låter ikke akkurat som Romas pinjer. Har du en link til platen, ottone?

..............
    Det er et veldig godt spørsmål, som jeg har jobbet litt med faktisk. Ikke helt lett å finne.
    Dennne videoen dukket opp igjen da jeg egentlig satt og koste meg med Sandrine Piau, du vet, i samme stykket.
    Det er en sats fra Vivaldi sin motett Nisi Dominus, RV 608
    Videoen har bilde av en helt annen plate, så der er du rettmessig forvirret.
    Mingardo spiller inn på Naive, som har mange utgivelser med Nisi Dominus, men med andre solister i Cum Dederit. Jaroussky dukker opp oftest.
    Men jeg fant et klipp på Spotify, på en CD med tittelen Melancolie.
    41D8kEOufZL.jpg

Har bestilt denne, for sikkerhest skyld.
    http://www.amazon.co.uk/Melancolie-...d=1456819039&sr=1-3&keywords=melancolie+naive
    Men har fremdeles ikke funnet hele Nisi Dominus med Mingardo i Cum Dederit. Søket fortsetter.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nei, vidarje, det trodde jeg også først, det var litt av forvirringen, men der er det Jaroussky som synger i Vivaldi.
    Sara Mingardo synger Pergolesi Stabat Mater på den.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nesten Olav H. Hauge-konkretisme over dette. Små forandringer, og vips:

Krabbeklør.
    Dei er utkokte,
    og ligg i søpla no.
    Den var fin. Der traff du godt. Jeg er ikke i slekt med Hauge, men kunne vært.
    Geirr Tveitt og Olav H Hauge, nesten hjemme det for meg.
    Knapp men rik uttrykksform er knyttet til dialekt og verbal tradisjon, du kan dra det fram til f.eks. Jon Fosse.

Jeg samler på mine egne små gnukk, og deler av og til i diverse kanaler.
    På norsk er jeg tospråklig, og det er litt tilfeldig at det ble bokmål på HFS.

En smakebit fra egen munn, da jeg smakte på den nye Føniks fra Stavanger Ysteri :
    Muggosten og eg.
    Snart er me eitt

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.883
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så ikke at du allerede hadde svart da jeg svarte. Var ikke helt enkelt dette:)
    Nei, vidarje, det trodde jeg også først, det var litt av forvirringen, men der er det Jaroussky som synger i Vivaldi.
    Sara Mingardo synger Pergolesi Stabat Mater på den.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Dette er, til info, utdrag av gammelnorsk lyrikk og IKKE mine svinske varianter!! :) Kulteroverhode Otto vet garantert hvem det er snakk om.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.092
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er ihvertfall ikke Sylfest Strutle, men kanskje en av de han er ispirert av.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er nesten så det er synd at jeg skal reise bort i helgen, selv om jeg gleder meg.
    Jeg fikk anledning til å håndplukke fra en utsøkt samling klassisk på vinyl i kveld, og kom hjem med en velfylt kasse.
    Av og til kommer jeg over samlinger hos selgere med virkelig god smak, og jeg trenger ikke sjekke enkeltplater for skader og slitasjer. Det ble mer valgets kval, og jeg var hard med meg selv og prioriterte musikk jeg ikke har fra før. Mye nyere musikk, nye utfordringer for gamle ører.
    Selger var tydlig ikke lykkelig for "skilsmissen", det rev i hjerterøttene hos en sann musikkelsker, og jeg har ikke tid til å spille noe av dette før bortimot påske.
    Dette er et utbrudd av glede, og av frustrasjon.
    Nei, man skule vært pensjonist eller noe sånt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    :D:D:D Samme til deg, Otto! Her går det i sosiale samlinger i godlyden og musikkens tegn!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Av og til stuper jeg innom Fretex og rasker med meg noe skrot i farten.
    Da kommer det mye rart i hus, men etter grundig vask kan det dukke opp morsomme ting jeg ikke visste om.
    Denne lørdagen var det en skikkelig møkkete RCA Living Stereo, disse kjøper jeg uhørt. Så litt suspekt ut, men den blir med i posen uansett.
    Og fram dukker en sann musikalsk entertainer, en instrumentalist som gav ut drøssevis av album og solgte millioner.
    Fra den tiden da det hørtes gøy ut å spille trompet. Bare gøy.
    Trompeteren Al Hirt. Plata heter intet mindre enn Cotton Candy
    Fullstendig useriøst og underholdnende, og i herlig feit Living Stereo-lyd

Entertainer av rang var han tydeligvis, som her

eller her i storslageren Java fra 1963
    :cool: ;) :cool:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hjemmepåskens gleder.
    DSC_0811.JPG

Endelig er Villa Ottone klar for våren, fullisolert med nye vinduer og i ny skrud. Vedlig bra lydtiltak.
    DSC_0818.JPG

Far kan rydde og pusle litt med det som ble til pinneved
    DSC_0817.JPG

Lytterommet er ofte opptatt disse dagene, da neste generasjon er hjemme på ferie.
    Det tåler jeg, men sørger for å snike inn musikalske impulser innimellom.
    DSC_0816.JPG

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Klassiskt vakkert hus, otto, hva slags behandling blir det utvendig?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Klassiskt vakkert hus, otto, hva slags behandling blir det utvendig?
    Takk, det beholder i store trekk det klassiske utseendet fra 1933. Til sommeren blir det maling, fargen er ikke fastsatt.
    De fleste hus i strøket her har vært hvite de siste 15 år, inkludert vårt, og det skal det bli slutt på. Altfor mye grått og hvitt har det vært. Går vi noen tiår tilbake ser vi en mye friskere fargebruk, og gjerne bevisst forskjellig fra naboen.
    Arkitekten -generalen- tenker på saken, jeg begrenser som vanlig mitt ansvar til transport, finansiering og manuell utførelse.
    Nesten synd å male over det fine treverket, beste kvalitet adeltre som de kaller det. Har tenkt at det skal stå noen generasjoner.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nytt leketøy i hus.
    Akkurat passe underholdning en fredag kveld.
    Vi kan ikke vise allslags her, det skulle tatt seg ut....
    men sånn kan f.eks. samtidsmusikk se ut

1604012116_4.jpg

Ionisation for 13 slagverkinstrumenter, av Edgar Varése

1604012113_3.jpg

Lite bass her, og egentlig gullende reint.

Veho 400x USB mikroskop, gøyeste leketøyet på lang tid

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.638
    Torget vurderinger
    23
    Har du blitt litt gadgetoman du også? Tøff sak det der og hendig til diverse hifibruk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn