Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, bomkjøp blir stadig sjeldnere. Vi får som oftest hørt ei plate før vi kjøper den, og vi får andres meninger med på kjøpet når vi leser om dem. Dessuten gir stømming oss muligheten til å høre enkeltlåter som er kule på et album som ikke er verdt å ha i hyllene. Og så har vi den at noen folks søppel er andre folks gull. I middelalderen og utover var det en vanlig kriminalitet å stjele andres søppel, for alt hadde verdi. Selv husholdningssøppel. :rolleyes:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gode poeng. Noens søppel er andre folks gull. Det gjelder musikk også.
    Jeg har kjøpt en del komplette samlinger, der det alltid er både positive og negative overraskelser. Når jeg rasker med meg vinyl og CD fra lopemarkeder, eller kjøper samlinger uhørt, regner jeg nå at minst 30% er uinteressant eller ubrukelig, og lever godt med det når prisen er lav.
    Utfordringen er å få spilt alt sammen, og det tar tid å fordøye musikk som jeg ikke kjente fra før.
    Av og til er det klart at plater aldri kommer til å bli likt, eller spilt igjen, og da er det kort prosess. Av og til er vinylen slitt og skadet, og det blir tull å ta vare på.
    Skal jeg ta ansvar for å ta vare på plater som andre kan tenkes å like?
    Nei, det blir feil, de samles i egne kasser i kjelleren, og gis nå vekk til det lokale loppemarkedet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er slik det skal gjøres. Kjøpe en samling å plukke ut det som rettferdiggjør sin plass i hyllene med sånn passe margin, for så å distribuere resten gratis til loppemarked, Fretex eller tilfeldige besøkende som gidder å bla i bunkene. Det at du selv ikke ønsker å ha dem er en indikator på at de kan bli vanskelige å bli kvitt, for du har en ganske åpen musikksmak.

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Idag er det fredag 13. juledag
    Best å ta det helt med ro og avslutte julen med noe fredelig godt før vi rydder vekk.

En aldri så liten feiring av de gode nyhetene med MQA fra Tidal.
    Det går opp og ned her i livet, siste tiden har vært opp.
    13. dag jul og fortsatt juleøl i hus kan bare bli fortsatt opptur;)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når du sier det, her ble faktisk den siste juleølen tømt ikveld.
    Glassflaske med Aass juleøl, en ensom en som sto igjen bakerst på hylla.
    Den både smakte og gjorde godt.

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Jada, jeg vet.
    Burberry Herritage er en av de (få) godkjente

Joda, gjerne noe sånt. Og hm, hva er det herren bærer på?
    Men over 20k ? Nei, søket fortsetter til det dukker opp noe fornuftig som har de ekstra 10cm. Sånn som var vanlig før :(
    Det slo meg at dette måtte være baluba som har vært ute og handlet et eller annet til den nye platesnurrer'n sin som han ennå ikke har fått sving på. Eller så er det en kasse med ny programvare til PC-en. Når man ikke vil benytte seg av de enkle tilnærmingene som tilbys fra Mac, kan det bli litt omstendig av og til;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har en Mac jeg også, faktisk. Men ikke en Pentium-Mac. Riktig design-Mac. Men den gjør ikke noe for meg. Når det kommer til snurren så er jeg nok der snart at det er slutt på tålmodighet med meg selv, men jeg ser på det som en øvelse i å motstå nevroser. Å fokusere på musikken og la teknikken komme etterhvert. Da stresset endelig la seg fikk jeg god tid igjen. :rolleyes:

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Har en Mac jeg også, faktisk. Men ikke en Pentium-Mac. Riktig design-Mac. Men den gjør ikke noe for meg. Når det kommer til snurren så er jeg nok der snart at det er slutt på tålmodighet med meg selv, men jeg ser på det som en øvelse i å motstå nevroser. Å fokusere på musikken og la teknikken komme etterhvert. Da stresset endelig la seg fikk jeg god tid igjen. :rolleyes:
    Jeg skal ikke trekke dette for langt, baluba, men som en vennlig diskurs med glimt i øye er det litt gøy, syns jeg, å se på utviklingen innen data. Selv fikk jeg erfaring med PC-er på slutten av 80-tallet. Håpløst tungvint og masse kryptiske koder for å skrive ut noe i WP. WP 5.1 var vel en liten revolusjon i PC-verden, men i buskene lurte Mac med ulike tekstbehandling, regneark, bildebehandlingsprogrammer, desktop publishing og WYSIWYG og lurte:cool:. PC ble for tungvint for meg, og jeg kjøpte min første Mac, en Classic med 2 MB minne og 20 MB disk, og kunne gjøre ALT. Uten å måtte trykke Ctrl-alt-delete, eller hva det når var, alle tadtaturkombinasjonene man bare måtte huske. Etter det har det blitt bare Mac for meg, og ungene vokste opp med Internett og Mac fra '96 og framover. Innebygd videoredigering og musikkprogrammer lenge før forbruker-PCene så ut til å ha noe slikt i tankene i det hele tatt.

Vel, vel, i dag er det selvsagt annerledes. Og jeg er ikke lenger like happy med alt som Apple og Mac utvikler og pøser ned over oss. Men det er vel bare slikt vi må akseptere. Kanskje blir min MacBook pro fra 2011 min siste "PC". I hvertfall en fryd å få oppgradert den med ny HD her om dagen. Nå er den kjapp som jeg sjelden har opplevd noen maskin tidligere. Så en "data" som fortsatt er i full sving etter 10 år er mitt mål med den;)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Harald HM; Macbook 2011. Det er da ingenting :D
    Min Macbook er fra 2008, går så det suser fremdeles. Suser litt stillferdig riktignok, men likevel.
    Kjører prosjekter med Garageband for tiden, og oppgraderer med eksternt lydkort og greier, så Apple er fremdeles i førersetet her.

ingen krasj, ingen sikkerhetsproblemer, ingen behov for reinstallasjon. Og ingen virus/malware problemer. På 9 år.
    Tro meg, jeg har hatt veldig mange windows maskiner, på jobb og privat, og i familien. Ingen over og ingen ved siden av Macbookene våre i stabilitet og holdbarhet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fulgt utviklingen fra ND-terminaler via WP for DOS til dagens OS-er selv, og har i tillegg fått meg en tverrfaglig eksamen i driftsteknikk som privatist i ettertid, men fant ut at datafaget ikke var for meg. Litt for statisk hverdag, men jeg fikk da noen jobber i det tverrfaglige området mellom journalistikk og drift i noen år blant annet på grunn av den eksamenen. Men alt det er tilbakelagt nå, å leve med dagens generasjon er viktigst. Og jeg trives like godt i Win 10 som i OSX, så enkelt er det. :)

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Harald HM; Macbook 2011. Det er da ingenting :D
    Min Macbook er fra 2008, går så det suser fremdeles. Suser litt stillferdig riktignok, men likevel.
    Kjører prosjekter med Garageband for tiden, og oppgraderer med eksternt lydkort og greier, så Apple er fremdeles i førersetet her.

ingen krasj, ingen sikkerhetsproblemer, ingen behov for reinstallasjon. Og ingen virus/malware problemer. På 9 år.
    Tro meg, jeg har hatt veldig mange windows maskiner, på jobb og privat, og i familien. Ingen over og ingen ved siden av Macbookene våre i stabilitet og holdbarhet.
    Kanskje jeg også kunne levd videre i dag med en MB fra 08. Men den jeg hadde, innkjøpt for å tåle ørkenforhold og fra 0 til +50 grader i et herjet land litt øst for oss, den klarte seg bra. Helt til en sikkerhetskontroll på Gardermoen...:(. "Noen" ivrige der klarte å gjøre et eller annet med skjermen, så den var ikke lenger leselig. Så da ble det en ny, som nå i det siste har haltet i et par år. Før jeg fant ut at harddisk var det som trengtes. Takket være gode råd her på HFS;). Nå er alt bare fryd i gammen;).

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
    Det er godt å samle musikk på fysisk format, bla i fyldige hyller og oppdage ting man ikke husket at man hadde.
    Men når man kjøper mye gjennom noen år blir det gjerne en del plater med på lasset, som egentlig ikke har særlig verdi.
    Jeg har begynt en prosess med å forberede utrenskninger i vinylhyllene. CDer også. Kanskje det blir en liten bildeserie på HFS. "Plater jeg gjerne hiver"

Det jeg ønsker meg er platehyller der jeg kan stupe inn tilfeldig hvor som helst og finne gullkorn, uten å risikere irritasjoner og negative overraskelser.

Er det flere enn meg som har liknende tanker og prosesser?
    Begynte for noen år siden å pakke ned og bort plater (LP) som jeg var helt sikker på at jeg aldri kommer til å spille igjen. Startet fordi jeg trengte plass. Har også prøvd å tenke kvalitet foran kvantitet de siste årene, samler genet er ikke det det engang var. Og det er helt greit. Etterhvert som årene går så innser man at man aldri vil komme igjennom alt likevel før man tar den evige pausen...

Men det hører med til det hele at jeg har vært og plukket ut ting igjen og satt tilbake i hyllene..:)

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Samlergenet her er like sterkt som noen gang. Men det må bekjempes, på grunn av to ting: plass, og tid.

-Plass fordi platesamlingen bør være oversiktlig for å kunne komme til glede og nytte.
    -Tid er ikke bare fordi det tar for mye tid å spille gjennom alt, men mest at uviktige og dårlige plater gjør at brukeren kaster vekk for mye tid på leting.
    Hvis det skal føres lister, og det skal det, er det også viktig å redusere mengden for å spare tid. Spare tid, for å få mer tid til å nyte sin musikk og livet ellers.
    -I tillegg kommer estetikken i lytterommet og omgivelsene. Der bør det være en rimelig grad av orden, lys og luft. Helst skal det se itt lekkert ut for å øke trivsel og opplevelse også for andre enn huleboeren selv.

Så, her skal det lukes. Vekk med skiten.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har også gjort meg noen tanker rundt platesamlingen min. Jeg har jo alt på harddisk, så jeg trenger jo egentlig ikke de fysiske platene. Dessuten ligger de i diverse esker i kjellerboden. Alle, unntatt boksene, er lagt i plastlommer fra Case Logic, så de tar ikke så stor plass. Men så var det dette med eiergleden da. Platene synes jo ikke i hyllene, men det er likevel noe med å vite at man har dem, selv om de ligger i en bod. Jeg har vært inne på tanken om å gi dem bort til noen som trenger dem. Jeg har ligget på Bærum sykehus og på Radiumhospitalet, og kan ikke få fullrost personalet nok. Jeg vet at de gjerne tar i mot bøker, men p!ater? Blir de brukt? I fengsel har jeg ikke vært - ennå, men kanskje de gjør nytte for seg der? Søsteren min bor på et omsorgshjem i Asker, men jeg tror ikke beboerne der vil ha særlig glede av platene. Dessverre. Det blir vel til at platene blir liggende der de er.

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
    For meg begynte behovet for plass da jeg begynte med dette tape greiene, de tar mye plass. Samtidig sluttet jeg (nesten..) og kjøpe plater. Så det har ingenting med at musikk interessen har gått nedover, tvert imot.

Ta seg tid er viktig så for meg er det heleheten som gjelder, ta ut plata/tapen og sette på og spille med coveret på fanget. Et rituale som gjør godt.

Lister er viktig. Begynte allerede i "barndommen" og sette ting alfabetisk i hyllene samt å logge platene i loggeboka så den kontrollen har vært der hele tiden.:)

Det er kjekt å se hvor forskjellige vi er når det gjelder dette også. Viktigste er at vi gjør ting på den måten som gir mest glede.

Eget rom gjør det hele mye triviligere, det er sikkert.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Tiltredes! Å ta seg tid er viktig for opplevelsen. Jeg pleide også å sitte med coveret i fanget mens jeg hørte på. Den muligheten har jeg selv tatt fra meg ved at jeg spiller fra harddisk. Men jeg kan jo kikke på bildet av coveret på SB Touch. Hehe.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selv bruker jeg pc når jeg strømmer, slik at når jeg har brukt Tidal så har jeg ofte lest det redaksjonelle innholdet om artist og album samtidig som jeg lytter. Det er nesten mer verdt enn linernotes på en CD i alle fall, for det er jo nesten uleselig. Men jeg foretrekker så langt det går å spille fysiske medier, i alle fall når jeg setter meg ned for å lytte.

Men jeg skal bli glad når jeg får Tidal opp å gå igjen. For jeg dropper noen ganger å spille noen av albumene jeg kjenner godt fra Tidal og fysiske medier fordi det blir litt for dritetrengt i lydbildet. Det er greit når jeg ikke vet hvordan det låter lossless, og noen ganger er en produksjon så smart at det også er skyhøy lydkvalitet også i Spotify (norske Lush Life med forummedlem J.O på bass). Det får meg til å undre meg over hvordan Lush Life låter lossless og på fysisk medie. Det er nok ei av de platene jeg kommer til å kjøpe meg snart. Finnes dessverre bare på CD.

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Det er godt å samle musikk på fysisk format, bla i fyldige hyller og oppdage ting man ikke husket at man hadde.
    Men når man kjøper mye gjennom noen år blir det gjerne en del plater med på lasset, som egentlig ikke har særlig verdi.
    Jeg har begynt en prosess med å forberede utrenskninger i vinylhyllene. CDer også. Kanskje det blir en liten bildeserie på HFS. "Plater jeg gjerne hiver"

Det jeg ønsker meg er platehyller der jeg kan stupe inn tilfeldig hvor som helst og finne gullkorn, uten å risikere irritasjoner og negative overraskelser.

Er det flere enn meg som har liknende tanker og prosesser?
    Personlig vil jeg nok ikke komme til å hive noe. I hvertfall ikke så lenge jeg kan flotte meg med enebolig;-).

Har forsåvidt ikke allverden av plater/CD-er, og nå er vel streaming kommet for å bli, i tillegg til at jeg legger et og annet på harddisk.

Bottom line er at jeg har et forbrukslager i stua (der jeg kan stupe inn...:)) og et bortsettlager på loftet. Flott å kunne hente fram f eks Dire Straits Communique fra loftet her om dagen. Egentlig ei fantastisk skive jeg ikke har hørt siden 80-tallet, tror jeg. Stor moro:cool:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hjemmetid er fint, men ikke når man blir ufrivillig fanget av årets influensa. Tålmodigheten slites gjennom søvnløse netter med hoste til å spy av. Men det gir tid til litt refleksjon, og testing. Heldigvis er ikke ørene rammet.
    Technics SP10 med nydelig spesialbygget plinth, ny arm og headshell fra Ortofon og Windfeld pu, har vært mye spilt på de siste månedene. Inkludert ny deilig Whest riaa.
    Det er på tide å fastslå at den ikke matcher gamle LP12 på lydopplevelse her. Selv med simplere pu og riaa låter Linn finere. Mer rom, liv og varme. Spesielt på akustisk musikk, som er det som egentlig teller i hifi for meg. Er jeg overrasket?
    Generelt ikke, men at det skulle være så tydelig. Jeg tolker dette som et matching problem drvverk-arm-pu.
    Idag ble det forskøkt nytt headshell igjen, Ortofon LH9000. Og platestrammer, en kladeis på 500g. Og diverse platematter.
    Men karakteren holder seg.
    Lp12 er harmonisk avstemt og klinger som jeg liker det. Selv med gamle Ittok synger den så hjertet slår litt hardere.
    Har jeg blitt lurt av disco-entusiastene? SP10 er egentlig en toppklasse DJspiller fra 70tallet.
    Orker jeg teste flere pickuper og armer på denne?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det høres ut som om du trenger en LP 12, ottone. Har man funnet det man liker, kan det ofte være lurt å sitte stille i båten.
    God bedring!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har fremdeles LP12, impulse. Og et par spillere til. Heldigvis.
    Historien slutter nok ikke her, men det kan være greit å gjøre opp status så langt.
    Jeg har fremdeles mye å lære, og innser at det gjør stor forskjell når man setter sammen en vinylrigg etter eget hode.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    10
    Skal jeg prøve med et dristig tips tror jeg LP12 etter hvert kommer til heder og verdighet igjen her inne, etter en "downperiode". Den fortjener det, synes jeg også...

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.568
    Torget vurderinger
    27
    Godt du ikke kvittet deg med LP12. Kjenner ikke til SP10 men ville satt i gang en lek med pickuper og riaa var jeg deg (bytte rundt på det du har). Kan være at alt som skal til er en liten forskyvning av klangbalansen. Hva med å teste et lett headshell i tre? Hos meg, på DV507MKII, gir det mer mellomtonefokus. Ikke gitt at resultatet er det samme hos deg.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er fortsatt fokus på hifi her, men perspektivet har vært mest fra utøver-siden og på opptak.
    Jeg har så smått begynt å leke med eksternt lydkort, mikrofoner og hjemmeopptak. Spiller flerstemt med meg slev på diverse instrumenter inn på Garageband på Macbook. Veldig gøy, og lærerikt.

I tillegg har jeg gode venner som sitter på ypperste kompetanse og utstyr, og kan leke og lære utenfor hjemmet.
    Som utøvere er vi glade amatørblåsere, men teknikken som testes er på høyt nivå.
    Opptak av akustisk musikk i kringlyd har interessert meg lenge, og det er vellystig moro å få være med å prøve det ut selv.
    Testing testing.
    Det offentlige får nøye seg med kjip stereo :)
    https://soundcloud.com/skjoeld/03-suite-for-euphoniums-sats-3
    https://soundcloud.com/skjoeld/04-suite-for-euphoniums-sats-4

https://soundcloud.com/skjoeld/on-a-hymnsong-of-philip-bliss

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Virkelig mat for eufoniumsnerder. Fikk ikke hørt skikkelig etter, men takker for de to små kanalene. Skal lyttes mer til senere. :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Virkelig mat for eufoniumsnerder. Fikk ikke hørt skikkelig etter, men takker for de to små kanalene. Skal lyttes mer til senere. :)
    Det er ikke noe motiv her å underholde almuen, heller ikke å innhente tilbakemeldinger, da dette er bare lek med opptak fra en vanlig prøve.
    Ta det som et glimt av det musikalske amatør-dagliglivet. Vi lar oss bruke i test og øvelse for mer profesjonelle sammenhenger, og syns det er veldig gøy.

Poenget for meg er at det er berikende for forståelse og opplevelse å fokusere på "den andre siden", dvs opptak og alt som hører med.
    Det inkluderer manipulasjon og justering som vi hifi-nerder helst later som ikke finnes. Gjort riktig, også på akustiske opptak, fungerer det veldig bra.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hva?
    Hornpub?
    Det høres ut som et sted for meg. Blir du med, baluba?
    :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Klart jeg blir med. En pub uten treblåsere vil jo være en lettelse å endelig oppleve. Brass only! ;)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    NOEN HER SOM VIL SNAKKE STYGT OM TREBLÅSERE ??????
    Ikke meg ihvertfall.
    Faktisk så omgås jeg med dem jevnlig for tiden, og har stor glede av det.
    Langt oppe på lista over favorittinstrumenter står faktisk både klarinett og fagott.

Klarer ikke lire av meg en skarve klarinett-vits en gang, jeg, så mange klarinettist-venner jeg har.
    Og så mye jeg nyter en betydelig platesamling av prestasjoner fra disse artene.

Baluba, forsvar deg selv, om du kan/tør :)

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    Godt å høre at du er på riktig vei med sp10'en.
    hvilken arm og PU er det som står på den?

Selv om jeg selvfølgelig mistenker arm og PU for å ha mest å si, så kan det jo hende at du rett og slett ikke liker lyden av den massive plinthen?
    kanskje litt mye arbeid for et eksperiment, men du kunne jo prøvd å montere arm/drivverk på en tynnere kryssfinerplate for å se om lyden kommer nærmere ditt ideal.
    sp10'en sliter jo definitivt ikke med rumble, så den trenger jo ikke mye masse for å være stille.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Godt å høre at du er på riktig vei med sp10'en.
    hvilken arm og PU er det som står på den?

Selv om jeg selvfølgelig mistenker arm og PU for å ha mest å si, så kan det jo hende at du rett og slett ikke liker lyden av den massive plinthen?
    kanskje litt mye arbeid for et eksperiment, men du kunne jo prøvd å montere arm/drivverk på en tynnere kryssfinerplate for å se om lyden kommer nærmere ditt ideal.
    sp10'en sliter jo definitivt ikke med rumble, så den trenger jo ikke mye masse for å være stille.
    Det står en ny Ortofon TA210, som egentlig er en modifisert 12tommers Jelco med litt ekstra demping. På den står en Ortofon Windfeld.
    Plinthen fra vinylista.de er ikke fullt så massiv som den ser ut, den er en solid treramme med godt dempet topp som ligger løst "flytende" oppå.
    Siste justering her, etter bruk av Dr.Feickert protractor (sånn går det når man går på hyggelig hifimesse på hotell en regnfull lørdag) innebar redusert overhang i forhold til Ortofon sin mal, og mer presis vatring av hele spilleren. Betonggolvet mitt er langt fra plant inne i hjørnene.

Og så har jeg prøvd flere headshell. Ortofon LH8000 er pen og attraktiv med sitt japanske treverk og lave vekt, men til min overraskelse låter det tyngre LH9000 umiddelbart bedre. Ikke mulig å a-b-teste denslags, men det føles rett. Selv om effektiv masse blir høy på papiret med 8 gram tyngre headshell i en 12" arm.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Malen (protractor) jeg brukte til justering av PU og arm er fra DrFeickert, og ble plukket opp på AudioAktørens omreisende messe på Hotel Victoria her i Stavanger i helgen.
    Fint arrangement og et hyggelig møte med karene Terje og Hallvard.

Det ble spilt på en pen Dr Feickert spiller med Jelco arm, den er beslektet med min lange Ortofon, og en Ortofon SPU.
    Feickert protractor.jpg

Det spilte på Harbeth SHL5, som jeg har hatt i hus og elsket. SPU gav meg noe å tenke på.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn