Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    NOEN HER SOM VIL SNAKKE STYGT OM TREBLÅSERE ??????
    Ikke meg ihvertfall.
    Faktisk så omgås jeg med dem jevnlig for tiden, og har stor glede av det.
    Langt oppe på lista over favorittinstrumenter står faktisk både klarinett og fagott.

Klarer ikke lire av meg en skarve klarinett-vits en gang, jeg, så mange klarinettist-venner jeg har.
    Og så mye jeg nyter en betydelig platesamling av prestasjoner fra disse artene.

Baluba, forsvar deg selv, om du kan/tør :)
    Slike meninger kan ikke forsvares. Liker bare å spite litt med saksofonister noen ganger inspirert av det gamle brass-slagordet fra åttitallet. Jeg innrømmer at jeg er spesielt glad i messingklang, det er nok ikke mer alvorlig enn det. ;)

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    Adskillig enklere å vitse om fagott :cool:
    Roger

NOEN HER SOM VIL SNAKKE STYGT OM TREBLÅSERE ??????
    Ikke meg ihvertfall.
    Faktisk så omgås jeg med dem jevnlig for tiden, og har stor glede av det.
    Langt oppe på lista over favorittinstrumenter står faktisk både klarinett og fagott.

Klarer ikke lire av meg en skarve klarinett-vits en gang, jeg, så mange klarinettist-venner jeg har.
    Og så mye jeg nyter en betydelig platesamling av prestasjoner fra disse artene.

Baluba, forsvar deg selv, om du kan/tør :)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.164
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Bortsett fra det enegelske uttrykket faggot, - så må det være den klarinettvitsen jeg ikke har hørt ?? :)

I en litt mer seriøs tone ; - Brassband og mindre brassoppsett er bare lekkert, men det er et fullt oppsatt janistjarorkester også. Kan liksom ikke helt sammenlignes med de mange små 20-personers korps på landsbygda som har slitt i mange år. Dessverre tåler ikke ryggen og knea noe særlig marsjering lenger, så selv om klarinetten i særdelshet ikke er tung og bære, så stoppet den aktiviteten av seg selv..... tenor og barytonsax henger jo litt tyngre på nakken, men dog...

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.620
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Ottone

Jeg har fulgt spent med på din SP-10 reise.
    Spesielt nå i det siste ettersom jeg har en på inngående og da melder plint vurderinger seg fort.
    Har kjent til Vinylista en stund og som tidligere Berliner bo og arkitekt er jeg veldig positiv til hans kreasjoner.
    Din er forøvrig et meget pent eksemplar.
    Alikevel tenker jeg mye i retning skifer, delvis grunnet det at han jeg kjøper av mener det er veien å gå.
    Synes skifer er vakkert og OMA bruker det i sine plinter.
    Har du vurdert noe slikt eller et mer dødt plint en din nåværende.

mvh

Habicht

ps. vi kan vel etablere en liten SP-10 workshop i pausene kommende helg :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bortsett fra det enegelske uttrykket faggot, - så må det være den klarinettvitsen jeg ikke har hørt ?? :)

I en litt mer seriøs tone ; - Brassband og mindre brassoppsett er bare lekkert, men det er et fullt oppsatt janistjarorkester også. Kan liksom ikke helt sammenlignes med de mange små 20-personers korps på landsbygda som har slitt i mange år. Dessverre tåler ikke ryggen og knea noe særlig marsjering lenger, så selv om klarinetten i særdelshet ikke er tung og bære, så stoppet den aktiviteten av seg selv..... tenor og barytonsax henger jo litt tyngre på nakken, men dog...
    Kjekt å høre.

Nå lovet jeg å ikke komme med klarinettvitser, så da blir det den om fagotten, fortalt for lenge siden langt borte på messingrekka.
    Jo, altså, det har seg sånn:
    -Hva er forskjellen på en klarinett og en fagott?
    -Fagotten brenner lengre

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei Ottone

Jeg har fulgt spent med på din SP-10 reise.
    Spesielt nå i det siste ettersom jeg har en på inngående og da melder plint vurderinger seg fort.
    Har kjent til Vinylista en stund og som tidligere Berliner bo og arkitekt er jeg veldig positiv til hans kreasjoner.
    Din er forøvrig et meget pent eksemplar.
    Alikevel tenker jeg mye i retning skifer, delvis grunnet det at han jeg kjøper av mener det er veien å gå.
    Synes skifer er vakkert og OMA bruker det i sine plinter.
    Har du vurdert noe slikt eller et mer dødt plint en din nåværende.

mvh

Habicht

ps. vi kan vel etablere en liten SP-10 workshop i pausene kommende helg :)
    Hei!

Jeg kan absolutt anbefale arkitekten bak vinylista, der angrer jeg ikke i det hele tatt.
    Jeg vurderte først å lage noe enda mer massivt selv, med limt kryssifner og skiferhelle under og imellom.
    Men når prisen og kvaliteten fra Martin Brenner var så god var det lite å tvile på som første forsøk.

Nå skal jeg først optimalisere justering og kombinasjon arm/pu, samt teste forskjellige belastninger på Whest riaa, som jeg enda ikke har forsøkt meg på.
    Deretter vurderer jeg å lage en tyngre base i tillegg under plinth, med enda mer demping. Det kan gjøres uten de helt store investeringene.

OG så gleder vi oss til å treffes i helgen.
    Jeg flyr over og tar en natt på hotell, har god tid lørdag kveld. Så får vi se hvor mange som henger rundt utover kvelden

ps: ja, når du først nevner det ser jeg at det kan bli full underavdeling for SP10. Noen tilsalgs også tror jeg. Og noen definitivt ikke.
    ps 2: ikke noen SP10 tilsalgs lengre, ser jeg. Forståelig nok.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det elegante plinthet til SP10 fra Vinylista | home er en solid ramme av heltre med en topp liggende flytende på store gummidempere.
    DSC_1202-3.JPG

Det hele er solid og flott, men ikke veldig tungt. Vekta i seg selv er ikke avgjørende, men jeg merker at dette kabinettet synger og har sin egen klang. Det bekreftes med lett dunking, der det responderer med en tydeliglig syngende resonans. Dette forlanter seg til drivverket og plukkes opp av pickup. Lett dunking med en finger på plinthet høres ikke bare som et forsiktig dunk, men det synger. Også lett tapping på strømforsyningen ved siden av på bordet gir gjenklang.
    Da får jeg lyst å dempe, og her er god plass inni.
    En første ide er å lage en innvendig blokk av betong og kryssfiner, med kontaktflate av silikon eller gummilist mot det ytre kabinettet. De bør kunne demonteres, og gjerne modifiseres og testes med forskjellige tykkelser og materialer. Dette i kombinasjon med en ekstra base under med dempeføtter.
    En limt blokk av kryssfiner er lett å lage, med hulrom til betongelementer. Det kan være ferdige betongstein, eller kan støpes inn selv.
    Jeg tar gjerne imot ideer fra folk med erfaring og kunnskap om denslags.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mikrofoni er et potensielt problem med alle komponenter. Noen er laget for å synge med, men akkurat platespillere tror jeg ikke har noe å tjene på slikt. Der skal det være minst mulig mikrofoni og egenklang, uansett hvordan man snur og vender på det. :)

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.473
    Hva er veggen bak spilleren laget av? Hvis mur/betong eller noe slikt tror jeg en vegghylle kan være en løsning.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hva er veggen bak spilleren laget av? Hvis mur/betong eller noe slikt tror jeg en vegghylle kan være en løsning.
    Veggen er en lettvegg med gips. Til høyre er det yttervegg, som er mur, men der er det for trangt.
    Har tenkt på det, men alt står på betonggolv med en tynn korkvinyl på, så det kommer lite vibrasjoner den veien.
    Og jeg kommer ikke unna den enkle observasjonen at selve plinthet synger når jeg kakker i det.
    Derfor vil jeg prøve å dempe det uansett. Tanken er å prøve noe som både er usynlig og som lett kan forandres og demonteres.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.848
    Sted
    oslo
    er vel ikke uvanlig å fylle plinther en blanding av blyhagl, sand, og ett eller annet seigt.
    kanskje lage en separat sekk/bøtte med tung gugge du kan stappe i bunnen av plinthen.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.473
    Veggen er en lettvegg med gips. Til høyre er det yttervegg, som er mur, men der er det for trangt.
    Har tenkt på det, men alt står på betonggolv med en tynn korkvinyl på, så det kommer lite vibrasjoner den veien.
    Og jeg kommer ikke unna den enkle observasjonen at selve plinthet synger når jeg kakker i det.
    Derfor vil jeg prøve å dempe det uansett. Tanken er å prøve noe som både er usynlig og som lett kan forandres og demonteres.
    Ok. Da har du et alvorligere problem. Lykke til.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Han skynder seg langsomt.
    Rir heller ikke den dagen han saler.

Whest RIAAen har vært i hus en stund, og idag gikk jeg igang med å teste forskjellige innstillinger på gain og last.
    Den må kobles fra, snus og åpnes for justering, så det er ikke lynkjapt. Da skal man helst vite litt om hva man gjør.
    DSC_0138.JPG

Førsteinntrykk er at Ortofon Windfeld og TA210 låter åpnere med lavere gain og lavere last. Har kjørt på 200 Ohm fra starten, og høy gain, etter diverse anbefalinger.
    Ikveld havner vi på 100Ohm og 60dB gain og lar det være sånn når pizzadeigen rulles og flasken åpnes.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Far og sønn alene hjemme.

Da blir det kokkelering og eting, tildels betydelige mengder, mellom musikkøktene.
    DSC_0139.JPG

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.637
    Torget vurderinger
    23
    Hva er dette... om jeg tør være så fri..? :rolleyes:

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Romstering med kansellering av støy, gain og motstand er like viktig som det er tidkrevende. Jeg har fremdeles tro på prosjektet ditt: Det ligger uforløst potensial der.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Romstering med kansellering av støy, gain og motstand er like viktig som det er tidkrevende. Jeg har fremdeles tro på prosjektet ditt: Det ligger uforløst potensial der.
    Det gjør det, helt klart.
    Jeg hører antydning til det ikveld, da jeg tar fram noen gamle favoritter på vinyl.
    David Oistrakh spiller Mozart fiolinkonserter på EMI, den klinger litt gammelmodig men har en tone og sjel som går rett inn når klangbalansen stemmer.
    Kenneth Gilbert spiller Bach Wohltemperierte på cembalo på DGG Archiv, digitalopptak som framstår suverent naturlig og åpent på vinyl.

Og en skikkelig slitt en, Ulf Lundell sin Sweethearts.
    En av mine personlige soft spots, plate full av sentimentale coverlåter.
    Randy Newman, Springsteen, Neil Young og Bob Dylan på svensk.
    Og salig Leonard Cohens Famous Blue Raincoat i en versjon som jeg nyter enda mer enn originalen. "Kom du nånsinn i väg" er Lundell sin tittel, og jeg tar fram Furch-gitaren og slenger meg på. "Och Ann kom forbi med en lock av ditt hår..." Tung hifi playalong.
    Kommer på en gammel hifi-omtale som formulerte kriterier noe sånt som - får du lyst å synge med, får du lyst å danse? -får du lyst å høre mer?
    Ja, det funker på meg.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er oppriktig svak for slike livsnære skildringer, ottone. Dessuten lager Furch gode gitarer: Mest klang pr. krone i mine ører.

Post scriptum: En sunn dose sentimentalitet og et positivt fungerende arsenal av soft spots skaper balanse i oss. Det er viktig å kunne kjøre både fort og sakte her i verden.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Balanse må det være. Og da skal flere spillere løftes opp i dagen og gis anledning til å bidra.
    Litt nye møbler, noen timer med montering, flytting, kobling, justering og svette, så er vi på plass med to vinylspillere side om side igjen.
    Linn LP12 spiller med Dynavector DV17R3 og Sugden A21SE Phono riaa. Technics SP10 med Ortofon TA210, Ortofon Windfeld og Whest PS30RTD riaa.
    De er herlig forskjellige, og det gir gode muligheter for berikelse.
    DSC_0142.jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.568
    Torget vurderinger
    27
    Nydelig! Det er moro å ha spillere med ulike kvaliteter og prioritering.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En slags oppgradering.
    Fikse på utsikten fra lytterommet. Og innsyn til Villa Ottone.
    Pluss sikre fortsatt godt forhold til allerede gode naboer ved å gi dem litt sol i stuen.

Dessuten er det herlig med nytt utstyr.

DSC_0158.jpg

DSC_0159.JPG

Batteridrevet grensag fra Clas, billig lett sak med imponerende krefter. Utrolig hva et lite 18V batteri kan klare.
    Endelig vår. Gøy!

Sist redigert:

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det gode liv kan gjerne være de friske duftene av tidlige vårdager, av jord og trær som stelles for lysere og varmere tider. Da kan det være at søt forventning og livsglede lokker frem en liten springar eller to i våre nordiske hjerter.

På slike dager må redskapen være i orden!

malla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.01.2006
    Antall liker
    191
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    En slags oppgradering.
    Fikse på utsikten fra lytterommet. Og innsyn til Villa Ottone.
    Pluss sikre fortsatt godt forhold til allerede gode naboer ved å gi dem litt sol i stuen.

Dessuten er det herlig med nytt utstyr.

Vis vedlegget 432481

Vis vedlegget 432482

Batteridrevet grensag fra Clas, billig lett sak med imponerende krefter. Utrolig hva et lite 18V batteri kan klare.
    Endelig vår. Gøy!
    Ser imponerende ut den sagen. Er det 2 ah. eller 4 ah. batteri du kjøpte ?.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.637
    Torget vurderinger
    23
    Idag: et gullkorn av livsvisdom fra barnemunn, som jeg bare må dele.
    I tilfelle noen ikke har fått den med seg.
    https://www.nrk.no/video/PS*279567

Hun har skjønt det.
    Sånn er det, og den som har egen musikkglede, platesamling, godt lydanlegg og eget lytterom føler seg plutselig så privilegert.
    Vi ER jo priviligerte, først fordi vi har fått et sanseapparat som gjør oss i stand til å føle intens glede, oppstemthet, sorg, melankoli osv. når vi hører ev. spiller musikk, dernest fordi vi tilhører en av noen få promiller i denne verden som har mulighet til å besitte et slikt anlegg, og sist men ikke minst at vi i tillegg kan koste på oss et eget rom til dette, mens mililioner av barn rundt om i verden ikke har tak over hodet, og musikken deres består av jungelen, ørkenen og præriens predatordominerte nattlige stemmer - eller enda verre, krigshissernes menneskeskapte dissonanser. Vi er i sannhet priviligerte.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1

Hun har skjønt det.
    Sånn er det, og den som har egen musikkglede, platesamling, godt lydanlegg og eget lytterom føler seg plutselig så privilegert.
    Vi ER jo priviligerte, først fordi vi har fått et sanseapparat som gjør oss i stand til å føle intens glede, oppstemthet, sorg, melankoli osv. når vi hører ev. spiller musikk, dernest fordi vi tilhører en av noen få promiller i denne verden som har mulighet til å besitte et slikt anlegg, og sist men ikke minst at vi i tillegg kan koste på oss et eget rom til dette, mens mililioner av barn rundt om i verden ikke har tak over hodet, og musikken deres består av jungelen, ørkenen og præriens predatordominerte nattlige stemmer - eller enda verre, krigshissernes menneskeskapte dissonanser. Vi er i sannhet priviligerte.
    Veldig fint skrevet og veldig sant, Sluket

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .....
    Hei!
    Jeg kjøpte 4 ah, turte ikke noe annet når jeg kjente på det motorsaghodet. Sagde ned det du ser på bildet første ettermiddagen, likte det så godt at jeg skyndte meg avgårde og kjøpte ett batteri til av samme sort pluss hekksaks forsats. Totalt ble det ikke spesielt billig, batteriene koster, men likevel godt kjøp med tanke på ytelse og funksjon.

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294

Hun har skjønt det.

I er først og fremmest priviligeret, fordi i er nordmænd og lever i verdens smukkeste land.

malla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.01.2006
    Antall liker
    191
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    .....
    Hei!
    Jeg kjøpte 4 ah, turte ikke noe annet når jeg kjente på det motorsaghodet. Sagde ned det du ser på bildet første ettermiddagen, likte det så godt at jeg skyndte meg avgårde og kjøpte ett batteri til av samme sort pluss hekksaks forsats. Totalt ble det ikke spesielt billig, batteriene koster, men likevel godt kjøp med tanke på ytelse og funksjon.

Ble så inspirert att jeg kjøpte samme sag på lørdag . dog med det minste batteriet. Takk for tips.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En god lørdag gav en positiv åpning på bypåsken her.
    Besøk av en god musikkvenn, vi begynte med solid frokost og god kaffe, så avgårde til årets platemesse.
    Den var som vanlig godt besøkt, god stemning, og godt utvalg.

DSC_0163.JPG
    DSC_0162.JPG

Utbyttet overgikk forventningene, og jeg kunne tatt med meg mye mer.

DSC_0167.JPG
    DSC_0166.JPG

DSC_0165.JPG
    DSC_0168.JPG

Vedlegg

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
    80/81 er min Metheny favoritt. Spillingen til DeJohnette er alene verdt kjøpet. Så stor favoritt er det at jeg t.o.m. har den på tape...Fra den tiden JEK gjorde det analogt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.637
    Torget vurderinger
    23
    Jimmy Smith spilte med Feriebiskop Fjertnes i sin tid :rolleyes:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det tror jeg nok :)

Jeg syns det er bra med ungdom som nyter livets goder. Man skal ikke akkurat være noe hengehue.
    -Hvordan ser De på kvinnelige prester?
    Det gjør jeg, ja.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.106
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vår betyr fugleliv.

Det ble kuttet hardt i de gamle frukttrærne før påske, og en meisekasse måtte flyttes, til forhold som man skulle tro var mindre populære.
    Men neida, blåmeisene godtok flytting på direkten og var igang etter et par dager. Nå er det full fart.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn