Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.103
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Interessant! At han hadde norske aner visste jeg heller ikke, - ikke for at det egentlig betyr noe... "He was this bigger than life norwegian...." er en kommentar, fra broren tror jeg... Håper at man får se denne , og at noen legger ut en link om den blir tilgjenglig..

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Terry Kath som gitarist fortjener noen lydklipp.
    Her, på Aire fra Chicago VII, vises fint samspill og blåserarbeid, men etter 2 minutter er det Terry Kath som gjelder

Kath preger lydbildet i mange av de beste låtene, der han ligger under og briljerer

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Interessant! At han hadde norske aner visste jeg heller ikke, - ikke for at det egentlig betyr noe... "He was this bigger than life norwegian...." er en kommentar, fra broren tror jeg... Håper at man får se denne , og at noen legger ut en link om den blir tilgjenglig..
    Moren het Evelyn Meline Haugen (Kath), så det kan jo tyde på at slekten på morssiden var fra Norge.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har bestemt meg for å luke ut av samlingen alle plater som er skadet eller utslitt.
    Når man kjøper "uhørt" og billig brukt er det alltid en viss prosent som ikke holder mål lengre. Disse bør rett og slett fjernes fra markedet. På loppemarkeder og bruktbutikker syns jeg det blir stadig mer frasortert vare i resirkulering, og det er ingen tjent med.
    Blant de siste innkjøp var det potensielle gullkorn, bl.a. direktegravert audiofilia fra gullalderen, men som låter dritt ved prøvespilling. Sannsynligvis skyldes det slitasje og feilbruk, men jeg hiver ikke sånt i søpla uten kamp.

Skjermbilde 2017-10-25 kl. 18.25.32.png

Skjermbilde 2017-10-25 kl. 18.26.54.png

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Helt enig. Vis ansvar kvitt deg med dritt!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jepp. Vekk med dritten.

Vi som tilbragte deler av ungdommen siklende i hifisjapper og platebutikker bugnende av vinyl kommer aldri over fascinasjonen for 70-tallets direktegraverte audiofile plater fra selskaper som Crystal Clear og Sheffield Labs. Dave Grusin, Lee Ritenour, Virgil Fox, Erich Leinsdorf med orkester, artister som alle hifi-entusiaster kjente til, alle seriøse hifi-butikker hadde disse, og de var overalt på messer og demo.
    Som fattig student hadde jeg bare råd til (egentlig ikke i det hele tatt) et fåtall av disse. Pulsen stiger litt hver gang jeg kommer over noe av dette i bruktbutikker, og jeg klarer ikke styre unna.

CD er mitt format og medium nr.1, kjøper stadig mye av det.
    Vinyl er litt nostalgi og dreier gjerne om å ta igjen det jeg ønsket meg men ikke hadde råd til i tidligere faser av livet.
    Vinyl kjøpes helst brukt, men av og til gidder jeg ikke vente og lete mer, faller for fristelsen og bestiller ny-press.

Nå som musikkhandleren vår er nedlagt tyr jeg til BigDipper på nett. De lokker meg til litt ekstra med gratis frakt over en viss sum.
    Skjermbilde 2017-10-27 kl. 21.13.43.png

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er Lettet. Aldri før har jeg opplevd platevask rydde sånn opp i lydbildet. Det knitrer litt fremdeles, men skurring og forvrenging er borte etter gode 20 min i ultralyd på full guffe, og grundig skylling og tørk.
    Atlanta Brass ensemble og Richard Morris på orgel, i Cathedral of Christ the King, Atlanta. Crystal Clear Records 1979. Slutten på gullalderen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Hvilken vasker har du?

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.885
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Platevasker er utvilsomt det smarteste innkjøpet mitt til musikkavdelingen,
    greier meg ikke uten den lenger.

/ Morten

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ser sånn ut når jeg holder på. Ultralydkar fra Biltema, mens de fremdeles solgte slike. Rotasjon, spacere og stabel fra The Vinylstack.
    458710d1506174074-villa-ottone-dsc_0814.jpg

Snurrer 4 plater om gangen i karet, monterer 4 til mens koken surrer.
    Og gjerne en omgang i Spin Clean i tillegg hvis det er alvorlig.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bratsjisten Antoine Tamestit er på besøk i byen, har vært Artist in Residence hos SSO, og spilt flere konserter.
    Han gav oss en skyllebøtte av en bratsjkonsert på torsdag, komponert av Jörg Widmann.
    Langt fra det man forventer av en bratsjkonsert, et fyrverkeri av orkestereffekter og lydopplevelse. Noe av det spenstigste jeg har hørt på lenge.
    Idag var det solo recital i Stavanger Konserthus, men hele publikum på scenen.

DSC_1012.jpg

DSC_1014.jpg

Men hvem er egentlig denne franskmannen Tamestit?
    Han er Gud. På bratsj.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ny supervinyl på tallerken idag, ikke hverdagskost hos meg.
    Av og til er jeg usikker ved bestilling, om denslags er verd den høye prisen.
    Denne gangen ble svaret ja.

Skjermbilde 2017-11-02 kl. 20.45.46.png

Analogue Productions utgivelse av en av de siste innspillinger Ben Webster gjorde før han døde.
    Fenomenal vinylkvalitet, Ben Webster holder stilen helt inn og trenger ikke forklare seg her. Tete Montoliou er ny for meg, og et lovende bekjentskap.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Demping av akustikk kan lett overdrives.
    Denne uken har jeg fjernet flere akustikkplater fra murveggen bak høyttalerne. Et par til står for fall.
    Det låter bedre på alt untatt de aller beste innspillingene.
    Og platene var stygge, godt å bli kvitt. Nå står det fire stykker igjen for å ta refleksjoner fra sidevegg, og en dobbel tykkelse på bakveggen.

På den negative siden har jeg begynt å mistenke at festet til headshellet på Ortofon-armen TA210 er ganske skeivt, og har vært det siden armen var ny. Jeg kan bli ganske paranoid av sånt. Systemet er justert etter alle kunstens regler med protraktorer, speil og digital vekt. Hele tiden har det undret og ergret meg at pickupene må monteres så tydelig skeivt i headshellene (det gjelder flere) for å bli rett på protraktoren og låte riktig. Det er vel egentlig en pyntet og dempet Jelco. Jeg vurderer å hive hele skiten.
    Alltid skal det være noe

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    I en sosial og travel førjulstid er det den enkle hverdags-hifi'en som brukes mest.
    Ikke den som får mest oppmerksomhet på forum, men det fungerer til hverdagsbruk i dagligstuen.
    Naim SuperUniti godt skjult i Dina fra Stryn, spiller med Naim app fra husets musikkserver, nettradio og Spotify Connect. Hvis TVen slås på kommer Chromecast ofte i bruk.
    Spendor SP3/1R2 klinger organisk og levende med den hemmelige Naim.
    DSC_1097.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Meget vakker den stuekreasjonen, med matchende tre på kabinettene. Men få bort en røyken da - er du kanskje også forvist til opphold under kjøkkenvifta slik min søster er :D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Man røyker da ikke, Gud forby.
    Her handler det bare om smak og lukt, inhalering er for tåper.
    Jeg har alltid likt smaken og lukten av sigar, og inhalering ødelegger bare sanseopplevelsen.
    Og når man jevnlig blir forelagt estimert gjenstående levetid er prioriteringene ganske enkle.

Sigar er godt, og inhaleres ikke. Nytes utendørs, eller under kjøkkenvifta. Forbruk? Toppen en pr uke, forbeholdes gode anledninger.
    Forøvrig har jeg brukt tid på å finne den mest effektive kjøkkenvifta i kombinasjon med minimal støy, ordinære norskprodusert Beha.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    La dere forresten merke til den mørke veggen bak TVen og høyttalerne?
    Bildet lyger, den er helt svart.
    Kona så svart på det da jeg kjøpte ny større TV og satte opp nye høyttalere i mørk valnøtt på svart stativ. Hun ble beskyldt for svartmaling, men det var effektfullt i det gjennomført hvite huset. Resultatet er at TVen forsvinner. Store svarte TVer er den største forbannelsen i moderne interiør.
    En enkelt svart vegg i et lyst rom er overraskende behagelig og avslappende.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har designet et mørk grått felt som skal være bak anlegget, mellom ht., fra gulv til tak. TV blir integrert i det feltet - nettopp for å skjules! Virkningsfult.
    Bra du er røyker light da - det får gå! Og forbruket er iinnafor. Må passe litt på deg vet du - vil ha deg her lengst mulig :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fin lørdag med førjulsstemning i byen, julehandel og påfølgende kos med servering.
    Det ble diverse utbytte på Platekompaniet, og på Fretex var det flust av gaver til far.
    Veldig fornøyd med f.eks. disse to
    DSC_1101.jpg

Nå kan julen godt komme.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.103
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hehe.. regner med at du er gjest, om ikke altfor hyppig, på et visst magasin på domkirkeplassen... pleide være innom der..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var sannelig bra utbytte fra Fretex, og det var også mer snop der såvidt jeg skjønner deg. Var på Fretex i Haugesund forleden dag, urtrist utvalg for de som er ute etter musikk. Endte med å kjøpe en dobbel samle-CD av både Isaac Hayes og Åge Aleksandersen. Og dett var dett. :rolleyes:

Får vel ta meg en tur på Fretex i Stavanger neste gang jeg er sør for Boknafjorden.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.449
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har gjort noen utrolig gode kjøp på NMS Gjenbruk på Hillevåg, men det skal jeg ikke si til noen.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ... bra utbytte fra Fretex, og det var også mer snop der såvidt jeg skjønner deg. ..
    Ikke etter at jeg gikk derfra :)
    Tok med det jeg klarte å bære i julestrida.
    Det gjelder å stikke innom jevnlig, for å være der når det har kommet inn en samling. Klassisk på vinyl kommer gjerne i litt større samlinger, er stort sett god stand, og forsvinner ikke ut like fort som jazz og rock. Noe av det fine med Fretex er at de har fast lavpris på LPer. Bokser går til cirka ingen penger. Mozart-boksene var så billige at jeg måtte slenge på noen kroner for samvittigheten.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Julestria er over oss.
    Far vasker vinyl, rydder, vasker og pynter lytterommet.

Og innimellom lages det nødvendige levnedsmidler.
    Majonesen er ferdig.
    Nå jule-smør, andre runde. Idag av seter-rømme.
    DSC_1144 (1).jpg

DSC_1145.jpg

DSC_1146.jpg

Smak og behag må gjerne diskuteres, men hjemmelaget smør med rømme slår alt jeg kommer over av kjøpesmør.
    Løfter den deiligste (les feiteste) julematen til nye høyder.

Har en egen variant ferdig fra før, spesielt utviklet for julebrød.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Majonesen og smøret er fortært, gulpet og ferdig fordøyd.
    Kjøleskapene, fryseren og flaskene er tømt, sengetøy er vasket flere runder, gjesterom luftet, golvene feiet etter den lange festen.
    Tid for en stor innpust.

Godt Nytt År!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En helg med tid til å slappe helt av. Det er lenge siden.

Og en god helg ble det.
    DSC_1204.jpg

DSC_1205.jpg

Ett av mine kjære klassiske eggeglass fra Figgjo. Klarer ikke la være å samle på disse.

DSC_1197 (1).jpg

Fornøyd med dette sosiale fuglebrettet jeg fikk til jul. Gjennomsiktig, med sugekopper. Her kan vi se blåmeisen dypt i øynene ved frokosten.

DSC_1210 (1).jpg

Og siste nyanskaffelse, utepeis i hagen. Privat klimatiltak, menneskeskapt lokal oppvarming.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det store spørsmålet blir da, flørtet blåveisen tilbake eller drev du med noe som kan rammes av #metoo? ;)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det går an å nyte noen timer utendørs, når vinteren en sjelden gang oppfører seg fint, med snø og sol.
    Selv om utearelalet ikke er helt strøkent for tiden.
    DSC_1195.jpg

Vi skifter vinduer, isolerer ekstra, legger ny kledning og nye takrenner. Siste fase i prosjektet, startet ved nyttår, da vi syns det er greit å ha ting ferdig og ryddet til hageseseongen begynner i april. Vi legger kledning i malmfuru fra lokale Riska Sagbruk, og skifter takrenner og detaljer ut med tidsriktig sink.
    Firmaet som har jobben er vårt faste, toppvalitets lokalt firma som vi har brukt gjennom flere husprosjekter, tillitsnivå og samarbeidsklima er på topp. Vi har blitt venner etterhvert, de har både fluefiskere og oppegående musikkinteresserte i gjengen. Må ta oss sammen for ikke å sludre for lenge om denslags når vi møtes.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når vinduer skiftes fjernes listverket innvendig, og vi kan kikke på noe av historien som ligger gjemt i veggene.
    Her på et soverom dukket opp en smakebit av en tapet fra en svunnen tid.
    tapet.JPG

Tapeten får ligge i fred, da den selvfølgelig er skadet av senere plating utenpå. Dette er ekte funkis, mulig fra 30-tallet da huset var nytt, eller kanskje tidlig 50-talls.
    Skulle gitt mye for en tilsvarende ny hvis det lot seg oppdrive.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vært lekkert. Du finner nok en lignende tapet i produksjon i dag, nå som restaurering av hus har blitt en puritansk dyd. Som koster det hvite ut av øynene, men hva trenger vi øyne til når vi vet hvordan det ser ut?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Vokste opp med eggeglassene i grønt og har senere kjøpt de i gult på en bruktbutikk. Eggeglass skal ha plass til « skalken».

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vokste opp med eggeglassene i grønt og har senere kjøpt de i gult på en bruktbutikk. Eggeglass skal ha plass til « skalken».
    Ikke bare er de veldig stilige, de er så praktiske og gode i bruk at det er nesten til å le av. Skulle ikke tro at det var så mye å hente på funksjon for et eggeglass, men det er det. Stjerneeksempel på hvor stor verdi som ligger i god design på enkle ting.
    Finnes med et utall av mønstre og navn, her er det ensfarget som gjelder.
    DSC_1211.JPG

Jeg har ikke bestemt meg for en farge, samler på flere og kjøper det jeg kommer over, uten å slite meg ut for det. Kjøper gjerne enkeltvis, og når jeg har bestemt meg for en farge kan jeg gi vekk de andre til slekt og venner.
    Favoritten akkurat nå er det hvite. Der trenger jeg definitivt flere.
    Bare å sende hvis dere har til overs :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Fint å kombinere ulike farger da. Mine favoritter er de med farge, de vitner om at de ikke er nye. Men så har jeg da også grønne og blå toaletter, i tillegg til nøytralt hvitt.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Farge må vi ha, ja. Vi kjøpte vårt 30-talls byggmesterfunkis-hus da det var fullstendig hvitmalt, og har siden lagt oss på en steg for steg innføring av mer farge igjen. Hver gang vi gjør noe skifter vi ut noe hvitt, både ute og inne, og blått og grønt er nøkkelfarger, med mange variasjoner.

Designet på eggeglassene er Ragnar Grimsrud, hovedmannen bak mye ikonisk design fra Figgjo Flint og Fajanse gjennom flere tiår.
    Lytterommet her har forresten kaffeservise i gult fra Grimsrud. Er på utkikk etter blått og grønt der også.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal ha de i bakhodet, ottone, siden jeg ikke samler selv. Har jo sett dem dukke opp her og der til tider, og ser jeg noen igjen så plukker jeg dem opp for deg. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn