Jøgga: Klassereisen
Min EC 4.7 er fra 2002 og har godt av en liten overhaling. Da benytter jeg sjansen til å gi den en generell oppgradering til siste standard. Det kan ikke skade, og i beste fall er det hørbart.
I mellomtiden har den fått vikar i stuen, Sugden Headmaster.
Det er et interessant bytte, EC mot Sugden pre, og en slående forskjell i lydkarakter.
Sugden Headmaster er ikke bare en hodetelefonforsterker, det er også en grei forforsterker med 3 innganger og 2 utganger, akkurat nok for dette bruket.
Med Headmaster på plass er både CD-spiller (CD21), forforsterker (Headmaster) og effektforsterker (A21P) fra Sugden, og det skulle være godkjent match med Harbeth SHL5 som avslutter. Det låter strammere og tettere enn med EC4.7, første inntrykk er mørkere og mindre spektakulært. Kanskje er dette mer nøytralt, men i første omgang savner jeg romklangen og det den orkestrale storhetsfølelsen som EC gav. Veldig interessant, og får meg virkelig til å tenke over hvilken retning jeg ønsker å utvikle dette systemet. Nå skal det spilles på ren Sugden en stund, alt krever tilvenning, så får følelsene få lov til å råde når en oppgradert EC 4.7 er på plass igjen.
Byttet gir meg også anledning til å teste både Sennheiser HD650 og AKG K701 på Headmaster, side om side med kombinasjonen Jasmin Serenade og Stax Lambda. Lambda er nå 25 år gammel, og jeg må innrømme at jeg er like glad i den fremdeles. Stax er Stax.