Den konserten var jeg på. Det kan ha vært i -78 eller 79. Husker det som en god konsert, der Tom Robinson drakk Solo, av alle ting.Jøgga skrev:London har en mange fine butikker med mye vinyl å velge i, priser fra moderat til det hinsidige. Jeg ender opp stort sett med standardvare, sånt som samlere har i hyllene fra før, for jeg har mye å ta igjen på gammelt standardrepertoar.
I tillegg til en stabel klassisk musikk, som er et kapittel for seg i London, har jeg hanket med meg LPer med J.J Cale, Eagles , Lou Reed, Miles Davis, The Who (endelig har jeg Live at Leeds på LP )
og så en skikkelig flashback til sent 70-tall:
Tom Robinson Band: Power in the Darkness
Jeg husker en konsert med TRB i Grieghallen en vinterkveld for lenge lenge siden. Husker den best fordi vi ikke nådde fram i snøværet over Kvamskogen.
det er kanskje å be om litt mye; men det kunne vert kjekt med en liten oppsummering av hva du synes om de forskjellige DAC'ene ;DJøgga skrev:En halv million DACer har vært innom her til test, med varierende resultat, og spørsmålet blir igjen aktuelt når godspilleren i stuen (Sugden CD21) er inne til justering. Min enkle erfaring er at gode CDspillere er følsomme og ofte sporer feil. Hva er det produsentene gjør med justering av disse standard-drivverkene her? Uansett, DAC må man ha.
Meridian 500-serien har jeg vært innom før, nå kommer en 563 DAC på besøk for lyttetest.
Den kobles raskt på en gammel reservespiller fra skapet, Marantz CD57, og låter bredt og orkestralt på direkten. Mer "fulltone" og glatt elegant bredde enn Marantzen. Det skulle jo bare mangle, men det er greit med en realitetssjekk av og til.
Meridian 563 på plass i racket. Trangt, men det går med litt justering.
Optisk fra Macbook og Airport Express blir neste, og Senere skal det bli spennende å høre hvordan den oppleves sammen med, og sammenlignet med, Sugden CD21.
The never ending DAC story.
Det samme har jeg tenkt, men de fleste var innom kort tid og ble ikke spilt på så veldig lenge. Min innbilningskraft og innlevelsesevne er stor når det gjelder lytteopplevelser, så kvikke uttalelser om opplevde forskjeller kan skjære stygt ut. Men generelt overraskes jeg over hvor liten forskjell jeg opplever mellom forskjellige DACer, selvfølgelig med visse unntak.bjarnetv skrev:...........
det er kanskje å be om litt mye; men det kunne vert kjekt med en liten oppsummering av hva du synes om de forskjellige DAC'ene ;D
................
LS3/5a har noe ved seg, helt klart! 8)Jøgga skrev:Sommeren er klart på hell, og de eneste sommergjestene som får innpass nå er hifi-utstyr.
Med Harbeth SHL5 godt innspilt i stuen er det fint å knytte litt historie bakover og få et gjenhør med en av forfedrene.
(greit høyttalerstativ i hvert fall)
Det minner meg om en periode i historien da Quad ESL63 og Rogers LS3/5a sto sammen i butikken og jeg snek meg til prøvelytt så ofte og lenge som mulig. Begge gjorde inntrykk da, og gjør det faktisk fremdeles.
Disse LS3/5a er fra Spendor. Lumley Reference, en annen sommergjest, sparker virkelig liv i småtassene.
Avkjøling pågår, akter å la det kjøle en stund til. Derfor kaffen ved siden av.Roberten skrev:Foregår avkjølingen i skrivende stund, eller kan du si noe om resultatet ?
Meridian 508.24 og 563 var begge så vidt jeg husker 24 bit DAC'er. 563 var jo ment å parres med drivverket Meridian 500, og jeg mener Stereophile mente 508 fungerte bedre som drivverk. Merkelig, for drivverket i disse var jo akkurat det samme mm.ottone skrev:En halv million DACer har vært innom her til test, med varierende resultat, og spørsmålet blir igjen aktuelt når godspilleren i stuen (Sugden CD21) er inne til justering. Min enkle erfaring er at gode CDspillere er følsomme og ofte sporer feil. Hva er det produsentene gjør med justering av disse standard-drivverkene her? Uansett, DAC må man ha.
Meridian 500-serien har jeg vært innom før, nå kommer en 563 DAC på besøk for lyttetest.
Den kobles raskt på en gammel reservespiller fra skapet, Marantz CD57, og låter bredt og orkestralt på direkten. Mer "fulltone" og glatt elegant bredde enn Marantzen. Det skulle jo bare mangle, men det er greit med en realitetssjekk av og til.
Optisk fra Macbook og Airport Express blir neste, og Senere skal det bli spennende å høre hvordan den oppleves sammen med, og sammenlignet med, Sugden CD21.
Jeg er gjerne litt uforsiktig i mine forsøk, men jeg puttet den i ovnen i cover og det hele (coveret er ikke plast), 10 minutter på 50 grader. Brukte ikke termometer, og aner ikke hvor mye vinylen tåler, men 50 grader burde være trygt. To solide glassplater hadde vært fint til å legge i press, kanskje jeg spør glassmesteren min om å få kappet noen rester neste gang jeg treffer ham (sysler litt med restaurering av vinduer selv).Roberten skrev:Stilig. Da må dette testes på et par vindskjeve, men ellers nydelige, lp'er. Jeg er jo tungnem av meg, så er nødt til å spørre, utøves press i ovnen og under tørking, eller kun i tørkeprosessen ?
Meridian 563 spiller som reserveløsning med Marantz CD57 i stuen mens Sugden CD21 er i England til justering. Ting tar tid hos Sugden, men så gjør de også grundig arbeid.bjornh skrev:Meridian 508.24 og 563 var begge så vidt jeg husker 24 bit DAC'er. 563 var jo ment å parres med drivverket Meridian 500, og jeg mener Stereophile mente 508 fungerte bedre som drivverk. Merkelig, for drivverket i disse var jo akkurat det samme mm.ottone skrev:En halv million DACer har vært innom her til test, med varierende resultat, og spørsmålet blir igjen aktuelt når godspilleren i stuen (Sugden CD21) er inne til justering. Min enkle erfaring er at gode CDspillere er følsomme og ofte sporer feil. Hva er det produsentene gjør med justering av disse standard-drivverkene her? Uansett, DAC må man ha.
Låter det dødt, ja da er det nok system-matchingen som ikke helt funker. Hvor mange Coax inn er det på Meridian 563 igjen??ottone skrev:Meridian 563 spiller som reserveløsning med Marantz CD57 i stuen mens Sugden CD21 er i England til justering. Ting tar tid hos Sugden, men så gjør de også grundig arbeid.bjornh skrev:Meridian 508.24 og 563 var begge så vidt jeg husker 24 bit DAC'er. 563 var jo ment å parres med drivverket Meridian 500, og jeg mener Stereophile mente 508 fungerte bedre som drivverk. Merkelig, for drivverket i disse var jo akkurat det samme mm.ottone skrev:En halv million DACer har vært innom her til test, med varierende resultat, og spørsmålet blir igjen aktuelt når godspilleren i stuen (Sugden CD21) er inne til justering. Min enkle erfaring er at gode CDspillere er følsomme og ofte sporer feil. Hva er det produsentene gjør med justering av disse standard-drivverkene her? Uansett, DAC må man ha.
Denne Meridian 563 syns jeg låter ganske flatt og dødt i mitt system i forhold til både Sugden-spilleren og RegaPlanet med AN-DAC3. Det har kanskje mest med system-match å gjøre, ikke absolutte kvaliteter. Jeg har aldri testet skikkelig forskjellige drivverk på samme DAC, ikke fulgt så godt med hvis jeg har skiftet spiller på samme DAC, mest fordi jeg aldri har trodd på forskjeller der, men jeg må inrømme at nå begynner jeg å lure.
Jeg har en Rega Apollo på vei, og når alle spillerne kommer hjem vil jeg har rikelig mulighet for å prøve. Jeg teller 5 cd-spillere, men er sannelig ikke sikker.
Jørgen
Tre coax, og en optisk. En av coax-inngangene har en parallell XLR-inngang som alternativ. Og den har både RCA og balanserte XLR utganger.bjornh skrev:........
Låter det dødt, ja da er det nok system-matchingen som ikke helt funker. Hvor mange Coax inn er det på Meridian 563 igjen??
Nytt nick, jada. Det var på tide, for Jøgga er det faktisk ingen som kaller meg.56fwb skrev:Nytt nick Jøgga...????
"..Ottone.."
Gratulerer
;D Hardt messingblåsermiljø i Rogaland skjønner jeg.ottone skrev:Ottone=messing på italiensk, og peker mot en tungt belastet fortid som entusiastisk messingblåser.
Trodde Ottone var navnet på en opera fra en kjent komponist. Komponist som ble Født i Tyskland samme år som Bach ble født?ottone skrev:Ottone=messing på italiensk, og peker mot en tungt belastet fortid som entusiastisk messingblåser.
Jørgen
Og enda hardere var det i Hordaland.Roberten skrev:;D Hardt messingblåsermiljø i Rogaland skjønner jeg.ottone skrev:Ottone=messing på italiensk, og peker mot en tungt belastet fortid som entusiastisk messingblåser.
Det høres helt seriøst ut. Sånn blir det her også neste gang.Roberten skrev:Jeg feiget ut og tok lp'en ut av coveret og la den på bakepapir i ovnen. Nå ligger den i press mellom to glassplater med fire punds lodd fordelt på toppen.
Hordaland attpåtil ! Vel, as senskader goes, høres ikke det der ut til å være blant de verste Spesielt ikke om øltørsten også er anglofil slik at du vet å nyte din Bitter og Porter.ottone skrev:Og enda hardere var det i Hordaland.Roberten skrev:;D Hardt messingblåsermiljø i Rogaland skjønner jeg.ottone skrev:Ottone=messing på italiensk, og peker mot en tungt belastet fortid som entusiastisk messingblåser.
Jeg sliter med senskader fremdeles: anglofili, sterk musikk-avhengighet, og medfølgende øltørst.
Nå ja, du skal vel ha din del av æren for at jeg bruker glassplaterottone skrev:Det høres helt seriøst ut. Sånn blir det her også neste gang.Roberten skrev:Jeg feiget ut og tok lp'en ut av coveret og la den på bakepapir i ovnen. Nå ligger den i press mellom to glassplater med fire punds lodd fordelt på toppen.
Heisann, her kommer det fram, ja Det forklarer kanskje din gode smak og sans for humorpengesluk skrev:Ottone - hmmm. Jeg var/er også ihuga "messingblæser" med samme senvirkninger og symptomer som deg, Otto. Spilte bl.a. trombone i mange år.
Kanskje jeg også må bytte nick - hva med "Onafon"?? ref mobbenavn på trombone..
Særdeles, Fredd. Den er knallbra!56fwb skrev:Heisan
her er en annen Ottone
[youtube=280,240]http://www.youtube.com/watch?v=RSnBDPjmmiU[/video]
Håper du liker denne Jørgen
Ikke mye nytt på den fronten i det siste, men en kort status oppsummering er:Roberten skrev:Du har sikkert sagt det før, og jeg kunne lett meg bakover i tråden om jeg ikke var så bedagelig, men:
hvordan har LP12 restaureringsprosjektet gått ? Har du kommet til veis ende, eller er det flere ting på trappene ?
Hvordan spiller den nå opp mot da du kjøpte den ?
Jeg bor nesten eksakt 500 meter sørvest for Kontrapunkt, så jeg satser på at du legger bilturen til en helg slik at vi kan tylle i oss noen pints mens spilleren får spa behandling.ottone skrev:Planen var en dedikert biltur til Oslo for Cirkus oppgradering hos Kontrapunkt, det har det desverre ikke blitt anledning til ennå.
Ajaj, hovedstaden har stadig mer som lokker!Roberten skrev:.....
Jeg bor nesten eksakt 500 meter sørvest for Kontrapunkt, så jeg satser på at du legger bilturen til en helg slik at vi kan tylle i oss noen pints mens spilleren får spa behandling.
Ja, når du sier det, så tenker jeg det litt sånn her også på Vivaldi. ;Dpengesluk skrev:Ottone sitter som ei kule!!! Det er liksom noe høyverdig, noe overjordisk over disse italienske frasene..
Knallbra ? hmm dødsfet låt digger sånt 8) bare ikke rotet meg til noe på vinyl eller cd enda synd å skam .ottone skrev:Særdeles, Fredd. Den er knallbra!56fwb skrev:Heisan
her er en annen Ottone
[youtube=280,240]http://www.youtube.com/watch?v=RSnBDPjmmiU[/video]
Håper du liker denne Jørgen
Nei ikke fagott, jeg spiller nesten altforgodtpengesluk skrev:Spiller du etter eget fagottbefinnende, Otto??
Et av mine favorittinstrumenter er fagott. Du har ikke tilfeldigvis en liste over innspillinger som er verdt å eie??