Det tilbringes litt ferietid i og rundt byen. Nærområdene har attraksjoner som vi sjelden eller aldri tar oss tid til. Spesielt ting som ikke faller innenfor de mange fellesinteressene i familien. Et eksempel er Flyhistorisk Museum på Sola. Der finner vi en omfattende samling av interessante flygende objekter, og samlingen utvides stadig. Når jeg gikk glipp av Sola Airshow (måtte spille konsert i byen) blir et fordypninsgsbesøk på fly-muséet plaster på såret.
Mye lokalhistorie rundt flere av objektene.
Vis vedlegget 1040085
Her et pågående restaureringsobjekt, et Caproni C310. Italiensk bombefly med kallenavnet Klippfiskbomberen, brukt av det norske luftforsvaret fra 1938 og stasjonert på Sola. Visstnok det eneste eksemplaret av sitt slag i hele verden, så her må det gjenoppbygges fra grunnen del for del.
Vis vedlegget 1040087
Mye lokalhistorie rundt flytrafikk på Sola, spesielt interessant for mange av oss er 2.verdenskrig.
Vis vedlegget 1040091
Muséet har en kompetent gjeng med frivillige, også pensjonerte mekanikere som driver restaurering og gjenoppbygging. Hyggelig og interessant å slå av en prat med denne karen, her foran en tysk Arado 66, de har to stykker i samlingen.
Vis vedlegget 1040093
Akkurat idag jobbet han med en spesialjekk til en av stolthetene i samlingen, en Messerschmidt 109. Den ble trukket opp av havet i 1988.
Den er topp-prioritet av alle restaureringsobjektene. Den ser flott ut, ekstra historisk sus over denne, og her kan man bli stående og reflektere.
Vis vedlegget 1040096
Utstillingene har mye å by på, et par timer besøk er egentlig for lite for slike som meg, og uansett for mye å presentere her.
Men jeg tok en del bilder og tenker å dele flere etterhvert.