Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    På tide med litt hifi igjen. Ikke egen merkevare akkurat, det ser bare sånn ut.
    1727108551604.png

AirPods 4 AN, låter bra ved første forsøk. Og ramler ikke ut med en gang. Litt lovende.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.634
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Se der du!
    Her har koret i all beskjedenhet begynt å øve fram mot julekonsertene våre. 🤗

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for hyggelige hilsener, og morsomme innslag som kan tyde på at dere kjenner meg godt. Selv om de fleste aldri har møtt meg, det er noe med felles alder og bakgrunn som gjør at man treffer blink.
    Her har dagen vært feiret i beskjedne dimensjoner men med god kvalitet. Kona vartet opp med boeuf bourguignon og jeg gravde opp en gammel Saint Emilion fra kjelleren. Fars store eplekake med krem og en rik Tokayer fulgt av italiensk espresso fra Stavanger Kaffebrenneri. Å glede.
    Kvelden kunne avsluttes med litt klassisk vinyl-nerding.
    IMG_2266.jpeg

Jeg har alltid likt Previn og LSO i The Planets, men er lettere sjokkert over hvor mye bedre Boston og Steinberg låter på DG TOS. Innspilt omtrent samtidig.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.552
    Jeg har jo aldri helt kunnet forsvare å kjøpe enda et fysisk medie av noe som allerede står i hyllene, men en ekstra "Mathis" kan jo aldri bli for mye. I tillegg har jeg aldri hørt Steinberg sin versjon. Har du fått sammenligne TOS varianten med en standard DG-utgivelse, og kan det være en grei første-investering i dette mjølkeprosjektet til Deutche Grammophon?
    Steen

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har jo aldri helt kunnet forsvare å kjøpe enda et fysisk medie av noe som allerede står i hyllene, men en ekstra "Mathis" kan jo aldri bli for mye. I tillegg har jeg aldri hørt Steinberg sin versjon. Har du fått sammenligne TOS varianten med en standard DG-utgivelse, og kan det være en grei første-investering i dette mjølkeprosjektet til Deutche Grammophon?
    Steen
    Jeg er enig, jeg kjøper generelt ikke nye pressinger av plater jeg har fra før. Noen av TOS-serien har jeg i original-utgivelse, og da prioriteres de andre.
    Så nei, jeg har ikke sammenlignet noen av mine TOS med original-utgivelser. Jeg har Karajan på CD, men det blir noe annet. Steinberg er faktisk en ny dirigent i min samling, så det er interessant i seg selv.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Helga nærmer seg med stormskritt. Kan høres skumlere ut enn det er :)
    Mot slutten av en hektisk uke var det en glede å ta imot selveste @Valentino på en lynvisitt i musikk-kjelleren.
    Vi kunne ha brukt laaang tid, så mange felles interesser, erfaringer og prioriteringer som vi har. Og like pratsomme begge to.
    En liten lyttestund ble det tid til, noe klassisk på vinyl ble fordøyd, lydkarakter av system, rom og innspillinger ble presist observert og beskrevet. De som måtte være i tvil, ha det helt klart, @Valentino hører fremdeles meget godt!
    Vi ville begge satt pris på å treffes igjen med bedre tid. Vi hadde mye mer på hjertet. Hvem vet, tiden vil vise.
    Kona og jeg måtte haste videre til konsert med SSO, et fabelaktig flott program som vi ikke kunne gå glipp av.
    Brahms pianokonsert nr.1, en gedigen konsert som ofte låter klumpete og vrangt på plate, et storverk som egner seg best på konsert. Det kreves stram kontroll og presisjon i orkesteret for å få den til å fungere. Og Richard Strauss sin Tod und Verklärung. Den er ubeskrivelig, selv for pratsomme som meg.
    Den gode Val var her egentlig som kurèr, og satte ifra seg noe gammel tysk pappkartong på golvet. Slikt må ryddes, tar seg ikke ut å ha stående sånn.
    1729251402940.png

La Helga komme til meg!

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja HFS er et snålt sted der folk koser seg med bilder av gamle pappkartonger.
    Selve kartongen skal jeg klare å stue i en krok på loftet, men jeg innser at jeg må ta noen avgjørelser for å få plass til innholdet.
    1729252399124.png

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.544
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Selvesten (Å huffda!) takker ydmykest for kjellermottakelsen og håper at det ikke er Helga som er i pappesken.

@ottones Quader står som kulisser fra 2001 En Romodyssé i det hyggelig innredete lokalet, halvt musikkrom og halvt kjellerstue/gjesterom. Plusspoeng herfra for 1) å sette en MiniDSP Flex mellom DP-forforsterkeren (den har fjernkontrollen sin!) og effektforsterkeren, for 2) å gjemme den fjonge DP/EC-effektforsterkeren (og de to som driver Gradient-bakhøyttalerne) ute av syne. Anti-rack. Rommet har, om jeg ikke husker rappgale, tre messingblåseinstrumenter (3. plusspoeng) der synet av et Flygelhorn gjorde at jeg penset samtalen inn på Mahler 3 og «har du hørt» etc; vi er håpløse. Jeg målte ikke hyllemeter sort gull og sølvplater, men mange er det (4. plusspoeng), dog etter visitten litt færre dubletter. Tusen takk!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flygelhorn og Mahler 3 ja. Posthorn står det i partituret, aldri helt klart hva som faktisk brukes. Messing dukker opp stadig vekk, langt vekk fra brassband som fyller deler av min fritid. Sitter med noten på tenorhornsoloen som åpner M7 og blir aldri helt ferdig med å testlytte innspillinger.
    Ikveld hørte vi Mozart Requiem, med Kristiansand Symfoniorkester og det profesjonelle Kilden Vokalensemble, gjestespill i St.Petri Kirke i Stavanger.
    1729335233057.png

Vi skal framføre Requiem her til våren med SSO, flere fra vårt Symfonikor var tilhørere og innrømmer gåsehud i flere satser.
    Jeg er, som bass-sanger og messingblåser, hekta på Tuba Mirum, og ble ikke skuffet!

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Søndagens oppdatering:
    Kartonger er ryddet, og innhold montert.
    1729525270443.png

Det snurrer, dimensjonen passer perfekt på benken, lokket også. Bare montering av pickup som mangler.
    Godt at jeg ikke kvittet meg den fine 12tommeren fra Thomas Schick. Fine headshell fra Ortofon har jeg også tatt vare på.

Da kunne helgen avsluttes med et lettet overblikk, for så å legge lokk på alt sammen.
    1729525404817.png

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En gang jeg får god tid skal jeg teste SME312S på Thorens'en. Da må det skaffes armbord. Sannsynligvis fra en tysker på ebay, som flere har gode erfaringer med. Fremdeles gjenstår valg av pickup, da jeg har tenkt å beholde to spillere montert og tilgjengelige en god stund framover, helt til alle kombinasjoner er testet. Og kanskje lengre. Jeg har jo plass. Har man plass har man lov. Kenwood KD700D settes på lager på loftet. Den er for fin til å kvitte seg med, og bruktprisene på disse er for lave til at jeg lar den gå.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Thomas Schick 12 er prøvemontert på TD521, men armbordet som fulgte med var tilpasset en Jelco 750, også en 12tommers arm. Men monteringsavstanden for de to armene er mer forskjellig enn jeg hadde trodd, så det må bores nytt armbord til Schick. Jeg skal prøve SME312S også på denne, så da må det enda ett bord inn. Det er fort gjort å skaffe, flere som tilbyr denslags men en tysker som merker seg ut. To nye armbord i corian bestilt :)
    1730057928059.png

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En rolig søndag nytes, etter et par hektiske uker i musikkutøvelse.
    Siste var seks lange kvelder på rad med koret, tre prøver og tre utsolgte konserter, "Harry Potter in Concert" med SSO i Stavanger Konserthus. Filmkonsert av "The Prisoner of Azkaban" med stort orkester og kor.
    Screenshot 2024-11-10 at 16.38.27.png

Screenshot 2024-11-10 at 16.37.55.png

Det var en overraskende spennende og mektig opplevelse. Teknisk fascinerende oppsett, og stor suksess.

Nå er det fredeligere en stund, før kjøret med julekonserter begynner.
    Godt med litt egentid ved pianoet.
    1731251928183.png

Mitt mest slitte notehefte her, "45 Sonatinen", har vært med meg siden jeg var 12år. Det er så slitt at jeg har kjøpt en kopi til, men den gamle skal brukes helt opp før den kasseres. Mozarts sonate KV545 er med i heftet, Schuberts Impromptu op.142 nr.2, og mange gamle sviske-travere.

Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.420
    Du får kose deg med puslespillet over, imens går jeg på konsert og lytter til fagott konsert og Pastorale symfonien i på vente av lytte inntrykk herfra :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.544
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg, i nerdehullet, forstår plutselig at TD 521 kun har én strobering og det må jo bety at strobelysets frekvens genereres av motorkontrollen og ikke av lysnettet som på min TD 125.
    God helg, ottone!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Puslespillet over. Jeg begynner å få en viss erfaring i pusling med armbord og armer, så dette gikk på en god time. Litt fornøyd med meg selv kjenner jeg.
    Kanskje jeg drar avgårde på konsert likevel. Hadde tenkt å ha frikveld, men det er kort gangavstand, og både Pasotralen og fagottkonserten til Weber frister.
    Det nerdehullet ditt @Valentino har ikke jeg dyp nok innsikt i, selv med et par tiår på skolebenken, men du har sikkert rett.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.634
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Pastorale - det er den for engelsk horn og orgel? Han laget kanskje bare den?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Pastorale - det er den for engelsk horn og orgel? Han laget kanskje bare den?
    Pastoralen er min private forkortelse for Beethovens Pastorale-symfoni, hans symfoni nr. 6. Et mesterverk, for å si det enkelt.
    Og nå ble jeg nysgjerrig på hva slags spor du var inne på, men det får jeg ta i mer våken tilstand

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn