Det er ikke bra å ha ledig tid til å overtenke på kveldene, og samtidig blir inspirert av at selv bassengkongen
@MakkinTosken har fått rævva i gir med innendørstiltak
Selv om jeg er strålende fornøyd med bøttekottet og både opplevd- og målt lyd, så sitter det en liten djevel på skulderen her og hvisker litt om etterklangstid og dødt rom. Så nært som jeg sitter høyttalerne (1,5m), så er det primært så direkte lyd at dette egentlig ikke er et reelt problem, men...
Taket (Eli Acoustics abfusere + sky diffusere) vil jeg ikke gjøre noe med, for det løste veldig nye, selv om det også er det enkelttiltaket som drepte mest etterklang. Forblir altså uendret.
På
frontveggen har jeg montert diffusor fremfor de tidligere abfusorene og det hjalp litt på etterklangen. Forblir uendret m.a.o.
Førsterefleksjoner er tatt hånd om med abfuserplater, for å skape en illusjon av at det ikke er sidevegg så tett på høyttalerne. Det funker fint med tanke på lydbildet/fokus/bredde/dybde/ro og ga liten negativ effekt på etterklangen. Dette tiltaket forblir derfor uendret videre.
Jeg har temmet bassen godt med
hjørneabsorbenter. En del av dem er Sonitus sine, og de har dokumentert effekt i ønsket frekvensområde, samtidig som de diffuserer oppover.
Noen av hjørneabsorbentene er kopier av Sonitus og disse er ikke så effektive like dypt som Sonitus. To av hjørneabsorbentene er de første jeg kjøpte fra Eli Acoustics, og de diffuserer ingenting, samtidig som at de ikke er så effektive særlig dypt.
Jeg har derfor bestemt meg for å bytte ut hjørneabsorbentene på hver side av frontvegg med GIK Tri Trap med scatterplate og "range limiter" for å dempe bass, men ikke noe særlig ellers over 400Hz.
Jeg tror i hvert fall det er frontveggen jeg vil fokusere på mest mulig diffusjon og best mulig bassabsorbsjon. Det handler dels om at disse hjørneabsorbentene er mest kritiske siden de er rett bak høyttalerne og tjener til å skape en illusjon av større avstand bak disse, men også fordi jeg opplever at det er mest bass som bygges opp i dette området pga. romdimensjoner.
Sonitus sine kvalitetsprodukter blir da plassert i de to bakre hjørnene og Sonituskopiene fra Gear4museic havner i den lille "alkoven" ved døren til rommet.
Eli absorbentene ryker da helt ut. Mulig jeg også får et par kopier til overs.
Er jeg heldig nå, så får jeg ytterligere et lite bidrag til noe mer liv i rommet, og enda litt bedre kontroll på decay i det laveste bassområdet.
Vi får se, når GIK og Posten har gjort sin innsats om noen uker.