VIMs bøttekott

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.006
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Vad er planen etter Gold Note?
    Hvis det blir noe "etter Gold Note", så blir det med fokus på en totalløsning som passer rom og budsjett bedre. En bedre RIAA blir det nok ikke, isolert sett. Det ville blitt veldig dyrt.
    Har et par scenarier i kikkerten, som innebærer enten annen integrert med streamer/dac og en (i første omgang) noe billigere RIAA, eller en integrert amp med god RIAA og en ekstern streamer/dac i tillegg.
    Eller mest sannsynlig: Bare kjøre som jeg gjør nå. Er jo egentlig veldig fornøyd :)
    De to første scenariene betinger dessverre at jeg må selge et par ting først, før jeg kan ta neste steg.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.006
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Og derrr kom det beskjed fra grunneier på hytta om at hyttetomta vi har festet i alle år endelig er til salgs. Har bare ventet i 4 år på saksbehandling i jordstyret 🤯
    Med andre ord: der røyk en hver plan om å oppgradere anlegget i år i hvert fall 😔
    IMG_0004.jpeg

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Og derrr kom det beskjed fra grunneier på hytta om at hyttetomta vi har festet i alle år endelig er til salgs. Har bare ventet i 4 år på saksbehandling i jordstyret 🤯
    Med andre ord: der røyk en hver plan om å oppgradere anlegget i år i hvert fall 😔
    Vis vedlegget 1111620
    Vi hadde festet tomt på både hus og hytte. Det var en lettelse når begge ble løst inn. Ikke minst en hyggelig investering - når kan du kjøpe noe til 40% av verdien og umiddelbart selge til minst 100%? Og i tillegg vil jo du med all sannsynlighet få verdistigning videre. Bankers👍

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.006
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Vi hadde festet tomt på både hus og hytte. Det var en lettelse når begge ble løst inn. Ikke minst en hyggelig investering - når kan du kjøpe noe til 40% av verdien og umiddelbart selge til minst 100%? Og i tillegg vil jo du med all sannsynlighet få verdistigning videre. Bankers👍
    Definitivt bedre investering enn hifi ja 😊
    Deilig å ha det ut av verden, selv om kontrakten har løpt siden 1969 (forrige eier) og festeavgiften var lav. Gjør det klart lettere å selge også ja.
    Finner nok en vei til ny hifi etterhvert også.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.626
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Her-inne så klager jo folk om alt mulig, men ingen negative kommentarer på at han vasker i bilen i en sånn hall ?
    Definitivt no og klage på !!! ;)

@vim Grattis med tomt til hytta, et slikt rekreasjonsted er veldig godt og ha!

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.006
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Her-inne så klager jo folk om alt mulig, men ingen negative kommentarer på at han vasker i bilen i en sånn hall ?
    Definitivt no og klage på !!! ;)

@vim Grattis med tomt til hytta, et slikt rekreasjonsted er veldig godt og ha!
    Du har så rett, men her skal det uansett maskinpoleres snarlig, så en eneste runde i løpet av en vinter går nok :)

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.626
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Håndvask på vinteren og !! :devilish:
    Få av saltdritten, bruk Salty eller tilsvarene... helt gull og den seige glya renner av, høyttrykk med lunka vann og bilen blir ren uten maskinvask :D

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.006
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Betyr det at vi skal lide for at du har løst ut tomten. Urettferdig 😡
    Lover å underholde med tullete platekjøp og annet rusk snarlig :)
    Men skjønner at det oppleves urettferdig. Må ta det med i vurderingen, når jeg teller på knappene og sjekker konsekvensen av å selge en nyre.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.006
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Få av saltdritten, bruk Salty eller tilsvarene... helt gull og den seige glya renner av, høyttrykk med lunka vann og bilen blir ren uten maskinvask :D
    Les en gang til da :)
    En - 1 - maskinvask i løpet av vinteren. Det betyr x-antall håndvask og velbrukt konto hos både Bilnerden og Garasjetid.
    Salty er bra ja!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    76.291
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Lover å underholde med tullete platekjøp og annet rusk snarlig :)
    Men skjønner at det oppleves urettferdig. Må ta det med i vurderingen, når jeg teller på knappene og sjekker konsekvensen av å selge en nyre.
    Tullete platekjøp kan kompensere for mye. Synes det blir (litt) for galt at du skal selge en nyre, og ser jo at du nå må kvitte deg med akustikk-remedier, så jeg skal forsøke å holde igjen min utålmodighet på underholdningsverdi 😆

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.006
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Tullete platekjøp kan kompensere for mye. Synes det blir (litt) for galt at du skal selge en nyre, og ser jo at du nå må kvitte deg med akustikk-remedier, så jeg skal forsøke å holde igjen min utålmodighet på underholdningsverdi 😆
    Alt for generøst :ROFLMAO:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.260
    Kjempe lurt Deng1 (y)
    Få av all dritten med vidundermidler og høytrykksspyler på gårdsplassen.
    Mer avrenning av tungmetaller, organiske mikroforurensninger og mikroplast til nærmeste resipient er det vi trenger :cry:
    Juhu....🥳
    I bilvaskehallene er det i hvert fall håp om at dritten samles opp.
    MEN en ting er vi nok enig om, og det er at dette helvetes påfunnet med å salte norske veier med sånn ca. 300 000 tonn salt hver vinter, det er ikke særlig smart om man skal ta vare på kjøretøy og miljø. Vei nære innsjøer langs sterkt trafikkerte veier (spesielt i Sør-Norge) har allerede "sjøvann" i dypet (de nederste 2-5 meterne). Med litt gunstige vinder, og god omrøring av hele vannsøylen på våren, så risikerer mye av livet i innsjøen å ta kvelden.
    Ja da, så nei da så!

Sist redigert:

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.006
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    På besøk hos @soundscape
    488684751_1702357227324650_5148500885474246293_n.jpg

Starter like gjerne med en disclaimer:
    Jeg setter mer pris på å ha samtaler, være på besøk og ha besøk - enn å skrive om det etterpå, men det er vel på sin plass å legge igjen et par ord om et både inspirerende og veldig hyggelig besøk. Jeg kan tilføye at, når jeg hygger meg, er jeg heller ikke verdens beste på å ta bilder (i antall - jeg er LADRI god på å ta gode bilder :)), så det blir det ett eneste av :)

På en lang dag med pensjonistservice for min gamle mor på hovedmenyen, måtte jeg bare unne meg en time på "daghjemmet" hos @Hifi&Vinyl i går. Der var det, som vanlig, en liten og hyggelig gjeng av kjente samlet. Blant dem var @iGran og @soundscape og når de dro videre, vanket det en invitasjon til å stikke innom på vei hjem fra Ski senere på kvelden.

Jeg tok dem på ordet og stakk innom det vakre, røde huset for en kjapp visitt. Selskapet var godt, lyden var god og teen ligeså, så timene gikk plutselig fort :)

Men til poenget: Jeg fikk noen timer i godstolen i det flotte 3,5 x 6,5 ish lytterommet, foran et særdeles vellydende anlegg!
    I det siste er det diskutert en del på HFS rundt dybde i lydbildet, og det var nesten komisk å benke seg i godstolen og bli overlatt til seg selv med Brian Bromberg i noen minutter. Uten tanke på HFS diskusjonene, var det nesten komisk påfallende at førsteinntrykket var et veldig høyt og veldig dypt lydbilde. Bromberg befant seg et stykke bakover på en scene som var vesentlig høyere enn min sittehøyde. Kombinasjonen av de høye Montanaene og relativt kort lytteavstand, men likevel et homogent og balansert lydbilde, ga en helt spesiell illusjon av avstander og separasjon mellom stemmer og intrumenter. Særlig høyden ga et helt annet lydbilde enn jeg er vant til hjemme, foruten den generelle størrelsen på lydbildet, som jeg naturligvis ikke kan få på snaue 10kvm.
    Kvelden gikk med hyggelig ping-pong med ønskelåter fra både verten, @iGran og undertegnede. Alt fra Blues, til jazz, klassisk og litt samisk pop .
    Selvsagt måtte jeg benytte anledningen til å få noen anbefalinger og demo av klassiske stykker, som de begge er langt, langt mer kjent med enn meg. Gøy å få bittelitt innsikt i en sjangre jeg ikke akkurat har svart belte i.

Dybde, separasjon, balanse, detaljering, oppløsning... Mye positivt kan sies om dette oppsettet, som totalt sett er godt på rette siden av medianen for alle de beste systemene jeg har hørt. Det som slo meg mer og mer, var likevel at, til tross for solid forsterkning, DIGRE høyttalere med ditto basselementer, samt et rom som ikke er veldig stort, så spiller dette oppsettet tight og kontrollert. Om det ikke kan sies å låte slankt (langt fra), så i hvert fall ikke svulstig og oppblåst. Bassen er langt mer kontrollert og vedressert enn jeg hadde ventet. Jeg hadde ventet mer metning av rommet og kanskje et fundament som lå litt på den fyldige siden. Der tok jeg feil. Det var varme nok, men ikke for mye. Det var stålkontroll og en dynamikk som alltid var der, men som aldri var "in your face" på beste messe-imponator-demo-vis. En godt integrert sub bidro til å fylle fint og diskret inn i de nedre oktaver, men ikke mer enn nødvendig.
    Når Tchaikovskis 1812 ouverture fikk runge fritt på slutten av kvelden, var all hypotetisk tvil om pondus, presisjon og slagkraft lagt død for overskuelig fremtid!

I siste dagers HFS diskusjon, har lytteposisjon også blitt gjenstand for oppmerksomhet. Verten sitter normalt litt lengre unna enn en likesidet trekant og jeg fant vel at min favorittplass var ca. 25cm lengre frem, men fortsatt ikke helt likesidet. Det tok for meg bort litt av effekten av en boost et sted i mellombassen men beholdt det fine dybdeperspektivet som forsvinner litt når man setter seg på "scenekanten".
    Enda mer mat for gode diskusjoner og refleksjoner, med fokus på at vi alle har forskjellige preferanser og hovedfokus i den evige jakten på optimale kompromisser.

Tusen takk for en hyggelig og inspirerende lyttekveld!

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.626
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Kjempe lurt Deng1 (y)
    Få av all dritten med vidundermidler og høytrykksspyler på gårdsplassen.
    Mer tungmetaller, organiske mikroforurensninger og mikroplast transportert via avrenning til nærmeste resipient er det vi trenger :cry:
    Eller infiltrert i grunn lokalt. Juhu....i bilvaskehallene er det håp om at dritten samles opp.
    MEN en ting er vi nok enig om at dette helvetes påfunnet med å salte norske veier med sånn ca. 300 000 tonn salt hver vinter, det er ikke særlig smart om man skal ta vare på kjøretøy og miljø. Vei nære innsjøer langs sterkt trafikkerte veier (spesielt i Sør-Norge) har allerede "sjøvann" i dypet (de nederste 2-5 meterne).
    Med litt gunstige vinder, og god omrøring av hele vannsøylen på våren, så risikerer mye av livet i innsjøen å ta kvelden.
    Ja da, så nei da så!
    Du er en forbruker du og - fei for egen dør og slutt og dømme andre, jeg må ta vare på den bilen jeg har fordi staten vil ødelegge den.
    Det er kum med såpeavskiller her... case closed.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.430
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Takk igjen for hyggelig besøk. Selv om du snek deg fremover noen cm. - så holdt du deg akkurat innenfor den "grensen" jeg finner mest lytteverdig. Det er kun mindre nyanseforskjeller på de centimeterene , og mere en smakssak hva som funker best.
    Du dro frem et liveopptak med Miles Davis som var helt fantastisk , i tillegg til Cream live - og mye annet. Veldig inspirerende å spille mye forskjellig når man treffes hjemme på denne måten. Når @iGran spilte 1812 overturen mot slutten av kvelden med ekte kanoner , store klokkelspill og gudene vet hva trøkket det ganske enormt. Det er sjeldent jeg ser noe bevegelse i 10 tommers bassene , men da fikk jeg ristet av litt støv tror jeg. 😁

1812.jpg

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    3.954
    Sted
    Makrokosmos
    Jeg vil bare si at det var ikke jeg som kom opp med samisk pop.

Når man kan sitte ned i flere timer og ha det hyggelig sammen, snakke om musikk og hifi uten å krangle så er det berikende.
    Alle krangle-trådene her blir da så langt borte, folk som tviholder på merker, kombinasjoner av hifi og diverse statuser i miljøet fra før i verden.
    Når folk er åpne for musikk og ikke får kløe i lyttestolen som i går, kan jeg demonstrere hvordan et anlegg yter av høyeste rang med musikk som jeg er godt kjent med. Det er kult å høre men også å få sjokkere litt med kanoner og store orkestrer som spiller til maks på et anlegg som klarer det uten tendens til stress.
    Det er ikke uten grunn @soundscape sitt anlegg er en av mine referanser på den musikk jeg mest er interessert i - Nei det er ikke trash punk fra Belgorod.
    Takk for en hyggelig kveld @vim ! 🎶

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    68.553
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for at dere deler inntrykk fra besøket. 👍🙂
    Av nysgjerrighet og interesse lurer jeg på hvilket live-opptak med Miles Davis som nevnes. (?)
    Mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn