Siden trådeier titulerer seg som vinsnobb må jo dette være rette tråden for mitt spørsmål. Kjøpte denne for mange år siden for en «billig» penge, sammenlignet med hva jeg ser er dagen pris på polet. Kjøpte dessverre bare en flaske og da er det jo vanskelig å følge utviklingen til vinen. Hvilket tidsperspektiv vil du gi i forhold til når den er på sitt beste? Antar den har et livsløp hvor den lukker seg for så åpne seg igjen......Selvfølgelig bare kvalifisert gjetting, men hva tenker du?
Vis vedlegget 482507
Dette er en bra Bordeaux som nok i dag koster litt mer enn da du kjøpte den ja. Ch. Montrose er en klassifisert vin, som vil si at alle de store slottene ble rangert etter initiativ fra Napoleon III i 1855. Montrose ble rangert som en 2. cru som er det høyeste nivået etter de fem beste vinene fra Bordeaux som Margaux, Lafite-Rotschied, Mouton Rotschild og Haut Brion. I dag kan det være litt forskjell på kvaliteten i de forskjellige cruene, noen holder lavere kvalitet enn i 1855, mens andre som ble vurdert som 4. eller 5. cru har viner som tilsvarer 2. cru. Montrose er en vin som holder seg der oppe på 2. cru fortsatt.
Så noen ord om årganger. Kvaliteten på vinen avgjøres i stor grad av klima, om det er frost om våren eller en varm eller regnfull høst. Varm høst er å foretrekke foran regnfulle. Etteer 2000 så framstår 2005, 20009, 2010 og 2015 som de absolutt beste årgangene. Det betyr at de også er de vinene som bør lagres lenge. I gjennomsnitt er 20 år det optimale for Bordeaux for at strevsomme tanniner skal mykne.
Du har en flaske fra 2005, en god årgang, som er 12-13 år nå. Jeg ville ventet 3-5 år før jeg ville vurdert å åpne den. Uansett vil den holde opp mot 15 år til. Det forutsetter at du lagrer den godt, mørkt og temperatur på 10-12 grader. For all del ikke lagre den i en vinhylle over komfyren, da blir den kokt. Har du ikke et temperert område, er det best å legge den et sted hvor temperaturen ikke varierer for mye.
Skulle du bli fristet til å åpne den i nærmeste framtid, vil den kunne drikke bra nå om du dekanterer den og lar den stå i karaffelen 2-3 timer før den kal nytes. Da vil den åpne seg.
Uansett må den nok dekanteres, da det blir noe bunnfall i flasken når den lagres.
Enjoy når du kommer så langt!