Brasse skrev:
Eg trur fremtiden blir strømming og abonnement , som Spotify, for all musikk, TV, film og e-bøker.
Jeg håper virkelig du tar feil.
Abonnement på strømmingstjenester funker fint det, helt til du ønsker noe annet enn det leverandøren tilbyr.
Per nå er det vel et fåtall store tilbydere. De igjen tilbyr selvsagt kun det plateselskapene ønsker.
Dersom strømming skal funke må det bli en mer åpen platform for hvilket innhold man får tilgang til. Som en slags distribusjonssentral hvor alle plateselskaper har "rett" til å tilby sin musikk. Eller skal vi ende opp med en løsning som i TV-bransjen. Kanskje jeg må tegne et nytt abonnement hos en annen tilbyder for å kunne strømme den nye musikken til Tom Waits ? Hva med smalere ting som de store selskapene ikke vil vite av ? Hva med eldre ting som forsvinner fra den kollektive hukommelsen ? Straks de strømmes for lite fjernes de fra den vanlige "jukeboxen" ?
Hva med Highres ? Per i dag er vel ikke interessen fra de store plateselskapene overstrømmende (pun intended). De største musikkselgerne på nett tilbyr ikke engang annet enn mp3 for nedlasting. Spotify er vel i nærheten av CD-kvalitet.
Generelt vil strømmingstjenester være markedshorer som "ser stort på ting" og vi forbrukere må ta til takke med det vi blir tilbudt.
Per i dag er Spotify "melk & brød", men ikke akkurat "Åpent Bakeri".