Vinyl og CD er dødt - leve streaming!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.282
    Antall liker
    6.667


    Kr 1399,-

    Løp og kjøp!

    Tøft å bruke 44 år på å få en plate ut i salg....
    36 versjoner/deler av samme låt på en utgivelse er sjelden kost.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    BT skrev:


    Kr 1399,-

    Løp og kjøp!

    Tøft å bruke 44 år på å få en plate ut i salg....
    36 versjoner/deler av samme låt på en utgivelse er sjelden kost.
    Den har jeg gledet meg til en stund. Det blir tidlig julegave - bare det å lytte seg gjennom studioopptakene blir en fryd.

    Og slike utgivelser vil det selvsagt være rom for lenge, men de går også til gale entusiaster som oss, og er ikke det plateselskapene fokuserer på. De driver med populærmusikk og listepop.

    Om noe kan vi håpe på at gjenværende ressurser brukes på slike entusiastutgivelser - "Solti-ringer" for galninger med veldig bra anlegg, musikkens gourmeter. Og så kan de store plateselskapene holde på med sitt, mens boutique-utgivelser blir tilgjengelige.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    orso skrev:
    ALAC is licensed under an Apache 2.0 license and lets users freely share their creations as long as they include credit and pass on the license. Developers do have the right to submit content with a request that the licensor takes certain terms into account.
    Hva innebærer dette konkret? Kan man flytte filene fritt til hva som helst? Dele filer med andre?
    Dette er lisens for standarden ALAC og tilhørende (eksempel)kildekode o.l., visstnok bl.a. en en- og dekoder. Dette er helt vanlig for programvare og programvareverdenen. Motsatsen er programvare der man må betale for "run time license" for hver bruker som skal bruke programmet du eller jeg har skrevet. Utviklere kan med dette mest sannsynlig også inkorporere ALAC i sine egne programmer/produkter. Detaljene fremgår av lisensbetingelsene.

    Det gjelder ikke innholdet (typisk musikken) i lydfiler lagret som ALAC. Slikt innhold vil typisk ha sin egen lisens, som oftest regulert av normal opphavsrettslovgivning, akkurat som for dagens CDer, DVDer, bøker osv.

    Tillegg:
    Den åpenbare parallellen er FLAC. Innholdet (typisk musikken) i lydfiler lagret som FLAC er (heller) ikke fritt selv om FLAC er det.

    http://en.wikipedia.org/wiki/FLAC

    FLAC is an open format with royalty-free licensing and a reference implementation which is free software.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Alac

    Apple Lossless is an open and royalty-free codec.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Alac#History

    The Apple Lossless encoder and decoder was released as open source software under the Apache License version 2.0 on October 27, 2011.
    Tillegg 2:
    Jeg kan gi bort mine SAS- og SPSS-programmer til hvem som helst, men ingen kan kjøre dem uten å ha tilgang til en datamaskin med en gyldig SAS- eller SPSS-lisens.

    Derimot kan hvem som helst benytte mine Perl- og R-programmer fordi Perl og R er fritt tilgjengelig.

    Mine Oracle-programmer befinner seg nå i en mellomstilling etter at Oracle lanserte Oracle XE for fri bruk, men med (kapasitets)begrensninger. Hvem som helst kan benytte mine Oracle-programmer så sant de kun benytter funksjoner som støttes av Oracle XE, og Oracle XE har den nødvendige kapasitet og funksjonalitet for å løse oppgaven. Hvis man har behov for en annen utgave av Oracle Database Server, må man, som for SAS og SPSS, ha tilgang til en datamaskin med en gyldig Oracle-lisens for den nødvendige utgaven.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    1.182
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen kort summere hva en skal kjøpe for å steame lyd på best mulig måte - eller henvise meg til en fersk tråd som omtaler dette?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Noen opplysninger om ditt anlegg, dine datakunnskaper, pris osv., osv. kan være et godt utgangspunkt hvis man skal forsøke å hjelpe deg.
     
    S

    Sjur T

    Gjest
    Kabeldragern skrev:
    Kan noen kort summere hva en skal kjøpe for å steame lyd på best mulig måte - eller henvise meg til en fersk tråd som omtaler dette?
    Et billig og godt alternativ er apple sin airport express via en dac.

    Bruker dette selv i anlegg nr to og jeg synes det er veldig kurant og gir bra kvalitet. Last ned airfoil i tillegg så har du flere muligheter med tanke på avspilling.

    men det er klart at det finnes bedre løsninger ant viss du vil legge mere penger i det. Men det gir iallefall et veldig godt alternativ til prisen vil jeg si.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.794
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kabeldragern skrev:
    Kan noen kort summere hva en skal kjøpe for å sorteame lyd på best mulig måte - eller henvise meg til en fersk tråd som omtaler dette?
    for steaming av lyd har Miele noen gode dampovner
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    13
    Kabeldragern skrev:
    Kan noen kort summere hva en skal kjøpe for å steame lyd på best mulig måte - eller henvise meg til en fersk tråd som omtaler dette?
    Airport Express er nevnt men det finnes råere og bedre lydmessige løsninger. Dog dyrere skal det sies.
    Airport Express var det jeg begynte med for noen år siden, funker fint det.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Kabeldragern skrev:
    Kan noen kort summere hva en skal kjøpe for å steame lyd på best mulig måte - eller henvise meg til en fersk tråd som omtaler dette?
    erato skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Kan noen kort summere hva en skal kjøpe for å sorteame lyd på best mulig måte - eller henvise meg til en fersk tråd som omtaler dette?
    for steaming av lyd har Miele noen gode dampovner
    ;D

    Hvordan ble "steame" "sorteame", og hva betyr "sorteame"?

     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Siden Kabeldragern da har innfunnet seg jfr. svar #410, gjentar jeg oppfordringen:

    Kabeldragern skrev:
    Kan noen kort summere hva en skal kjøpe for å steame lyd på best mulig måte - eller henvise meg til en fersk tråd som omtaler dette?
    CDWMcInSpots skrev:
    Noen opplysninger om ditt anlegg, dine datakunnskaper, pris osv., osv. kan være et godt utgangspunkt hvis man skal forsøke å hjelpe deg.
     

    Nocturnal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    113
    Antall liker
    72
    Sted
    Sørnorge
    Streaming: Qnap TS-209 Pro NAS (to 1TB harddisker i RAID), inneholder hittil 700 album, og masser av plass til overs.

    Kabler/Switch: Cat5e kabler, 1 stk D-Link Ethernet Switch.

    1 stk Linn Sneaky DS (Digital Streamer, klarer 24bit/192KHz).

    1 stk Lyngdorf TDAI-2200 med Roomperfect (max båndbredde blir med RP innkoplet 24bit/96KHz).

    High-End med ultrakort signalvei. Beste lyd jeg har hatt noensinne. Styrer hele greia fra en Asus EeePC. Softwaren er Linn Kinsky.

    Noen tanker om formater:

    I fremtiden kommer jeg til å (inspirert av Loudness Wars trådene), være veldig nøye med hva jeg kjøper. Alltid lese reviews av hvert album, etc. Jeg søker å alltid prøve å få tak i 24/96 (noe som blir mer og mer tilgjenglig). Er ikke en CD jeg vil ha god nok, kan jeg godt finne på å kjøpe LP'en og rippe den selv via egen 24bit/192KHz konverter (M-Audio med Firewire, IKKE USB).

    Kjøper og for tiden inn cirka 30 CD remasters jeg ser/hører god omtale om, for å erstatte søppel i samlingen. Så jeg tar altså en siste svingom med et format som er for dårlig. Og gleder meg over at selv CD lyd kan bli litt bedre.

    Men hovedmålet på sikt er kun Studio Masters, uansett om det kommer som filer, LP eller tape. Mitt anlegg er satt sammen så jeg har alle valgene. Platespilleren (Rega P2) står som regel i et skap, sammen med Lyngdorf CD-1. Kommer aldri til å selge de, men ha de som redskaper for ripping og for sammenligning med nyere formater.
     

    Palace

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    761
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    Kabeldragern skrev:
    Kan noen kort summere hva en skal kjøpe for å steame lyd på best mulig måte - eller henvise meg til en fersk tråd som omtaler dette?
    hva som er "best" kommer vel helt an på om du ønsker kompromissløs lydkvalitet, brukevennlighet eller begge deler. Så kommer det an på bruksområde, skal det være din primære musikkspiller eller skal den avlaste i et annet rom for eksempel.

    Hvis du skal legge hele cd samlingen inn på pc'en bør du selvfølgelig legge mest mulig i dette, men hvis det skal være et slangs nr.2 anlegg kan du kjøpe noe rimeligere. Jeg bruker en Denon Ceol i stua som streamer både fra Ipod/Iphone via Airplay og over Wifi. Funker fint i stua hvor jeg uansett ikke finlytter.

    I kjellern bruker jeg Apple TV som tillegg til anlegget. Enkelt og praktisk. Funker bare med Itunes/Ipod/Iphone men det gjør meg ikke noe. Denne kan koble til en DAC for å løfte lyden et hakk eller to.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kabeldragern skrev:
    Kan noen kort summere hva en skal kjøpe for å steame lyd på best mulig måte - eller henvise meg til en fersk tråd som omtaler dette?
    Min er sikkert ikke den beste måte, men den fungerer fint. Svinger du innom så skal du få se streaming fra iTunes (stasjonær computer) trådløst til stereoens AirPort Express.

    Det du trenger for min metode er

    1) computer med iTunes (helst stasjonær)
    2) hjemmenettverk (ethernet eller WiFi)
    3) mottaker ved stereoen (f.eks AirPort Express)
    4) optisk digital kabel til dac

    Voila.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tilsvarende oppskrift, uten eplesmak:
    1) Computer eller dedikert filserver (NAS) som kjører Logitech Music Server
    2) Hjemmenettverk, kablet eller trådløst
    3) Mottaker, f eks en Squeezebox Touch

    Derfra kan du ta analogt signal til preamp på vanlig måte, eller
    4) Kablet signal til DAC, enten Toslink, S/PDIF eller AES/EBU.

    Det finnes flere varianter, men det generelle er en eller annen form for datamaskin som lagrer filer og kjører applikasjonen som sender musikkdata videre, selve nettverket med router osv, og en mottaker som kan etterspørre musikkdata over nettverket og omforme til et vanlig digitalsignal.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Trådtittel er vel ibeste fall på trynet. Tror man at alle med store CD samlinger vil rippe disse bare for å kunne spille fra harddisk? Tror man at de med store vinylsamlinger vil digitalisere disse eller kaste de og laste ned på nytt?

    Det som vil skje er at alle disse lagringsmetodene og avspillingsteknikkene vil sameksistere. Musikken som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor det ble utgitt på vinyl vil bli avspilt på en platespiller og tilsvarende vil musikk som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor den ble utgitt på CD avspilt på en CD spiller. Musikk som er utgitt og nedlastet fra nettet de siste årene og fremover vil nok bli lagret og avspilt fra harddisk.

    De fleste audiofile vil fortsette å bruke alle disse mediene og avspillingskomponentene. Det er garantert feil at noe er dødt eller at CD spillere vil slutte å bli produsert. Sannsynligvis vil de bare bli bedre etter hvert som teknologien masjerer videre.

    Mvh
    Roysen
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.014
    Antall liker
    369
    Torget vurderinger
    10
    Å kutte ut det fysiske spillematriellet er tull og tøys. Er så lei av MP3 spillere, datamaskiner, osv., som ikke fungerer, nett som ligger nede, dårlig hastighet.....
    Å kunne sette seg ned, sette på en god vinylplate, lese side opp og side ned på coveret, masse info og masse dokumentasjon!
    Det er det gode liv. Fy til dere datanerder!!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Trådstarter har nok delvis rett.

    Sitter selv med flere hundre cd'er, men ble drittlei å stadig måtte løfte på ræva for å bytte cd.

    Ergo tok jeg grep og spiller musikk som aldri før via min pc og ekstern HD med 2000 titler. Alt fjernstyres fra gostolen med en mini laptop som er lydløs. Så brukervennlig at det er en ren nytelse.

    Lyden har aldri vært bedre heller. Det har skjedd saker og ting med syvmilsteg den siste tiden, og det er nok bare begynnelsen.

    Bare for å ha sagt det, vinylsamlingen min blir aldri solgt 8)

    Mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Trådtittel er vel ibeste fall på trynet. Tror man at alle med store CD samlinger vil rippe disse bare for å kunne spille fra harddisk? Tror man at de med store vinylsamlinger vil digitalisere disse eller kaste de og laste ned på nytt?

    Det som vil skje er at alle disse lagringsmetodene og avspillingsteknikkene vil sameksistere. Musikken som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor det ble utgitt på vinyl vil bli avspilt på en platespiller og tilsvarende vil musikk som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor den ble utgitt på CD avspilt på en CD spiller. Musikk som er utgitt og nedlastet fra nettet de siste årene og fremover vil nok bli lagret og avspilt fra harddisk.

    De fleste audiofile vil fortsette å bruke alle disse mediene og avspillingskomponentene. Det er garantert feil at noe er dødt eller at CD spillere vil slutte å bli produsert. Sannsynligvis vil de bare bli bedre etter hvert som teknologien masjerer videre.

    Mvh
    Roysen
    Vel, jeg har ihvertfall rippet alle CD'er til harddisk og solgt CD-spilleren. Kjøper fortsatt en del musikk på CD, men de går rett i CD-drevet på PC'en for ripping, beregning av riktig avspillingsvolum, og lagring på harddisk. Lydkvaliteten blir bedre ved harddiskbasert avspilling enn direkte fra CD. Hvis jeg kommer til å tenke på en sang eller en artist, er det lynraskt å søke opp alle innspillinger som ligger på disken uten at jeg trenger å ha noe papirbasert arkiv om hva som ligger på alle CD'ene. Eller jeg kan la serveren spille tilfeldig valgte sanger, eller bare musikk fra året 1969, eller tilfeldig valgte innspillinger innen bestemte sjangre. Da ender jeg ofte opp med å høre musikk som jeg ikke har lyttet til på en stund. Jeg kan ikke si at jeg har noen problemer med pålitelighet av hverken server eller nettverk. Det krasjer ikke oftere enn hva CD-spilleren gjorde. Det hendte jo at den også måtte slås av og på for å ristes ut av en eller annen tilstand. Jeg har fortsatt en hylle med CD'er i stua og et par kasser med CD'er på loftet, men de tas veldig sjelden frem. Hvis jeg absolutt vil lese sangtekster og annen info om det jeg hører på er det enda mer å finne ved et raskt google-søk eller via Discogs og AllMusic enn hva som står i den lille blekka som er klemt inn i CD-coveret. CD-spillere er dinosaurer, spør du meg. Kommer aldri til å kjøpe en igjen.

    Har ikke somlet meg til å digitalisere LP-samlingen ennå, men det kommer til å skje etterhvert. Jeg kommer likevel til å beholde platespilleren, for det er et poeng med det fysiske formatet og ritualet omkring avspilling av en LP.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Steinkare skrev:
    Å kutte ut det fysiske spillematriellet er tull og tøys. Er så lei av MP3 spillere, datamaskiner, osv., som ikke fungerer, nett som ligger nede, dårlig hastighet.....
    Å kunne sette seg ned, sette på en god vinylplate, lese side opp og side ned på coveret, masse info og masse dokumentasjon!
    Det er det gode liv. Fy til dere datanerder!!
    Datanerd? Jeg? Datamaskinen min fungerer. Nettet mitt fungerer. Vinyl har jeg kuttet ut av rent praktiske årsaker. Covere, dokumentasjon og all info om innspillinger, artister etc. etc. er tilgjengelig på iPaden. Det er det gode liv for meg. Men så er jeg en latsabb på 60+ som kan finne på å spille musikk overalt i leiligheten min. I stuen, i TVstuen, på arbeidsrommet mitt - og t.o.m. på badet eller på terrassen med min portable Squeezebox Radio. Et herlig liv. Men for all del - de som foretrekker fysiske plater - CD eller vinyl - må gjerne kose seg med det. Ja takk, alt sammen sier nå jeg.....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Asbjørn skrev:
    Roysen skrev:
    Trådtittel er vel ibeste fall på trynet. Tror man at alle med store CD samlinger vil rippe disse bare for å kunne spille fra harddisk? Tror man at de med store vinylsamlinger vil digitalisere disse eller kaste de og laste ned på nytt?

    Det som vil skje er at alle disse lagringsmetodene og avspillingsteknikkene vil sameksistere. Musikken som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor det ble utgitt på vinyl vil bli avspilt på en platespiller og tilsvarende vil musikk som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor den ble utgitt på CD avspilt på en CD spiller. Musikk som er utgitt og nedlastet fra nettet de siste årene og fremover vil nok bli lagret og avspilt fra harddisk.

    De fleste audiofile vil fortsette å bruke alle disse mediene og avspillingskomponentene. Det er garantert feil at noe er dødt eller at CD spillere vil slutte å bli produsert. Sannsynligvis vil de bare bli bedre etter hvert som teknologien masjerer videre.

    Mvh
    Roysen
    Vel, jeg har ihvertfall rippet alle CD'er til harddisk og solgt CD-spilleren. Kjøper fortsatt en del musikk på CD, men de går rett i CD-drevet på PC'en for ripping, beregning av riktig avspillingsvolum, og lagring på harddisk. Lydkvaliteten blir bedre ved harddiskbasert avspilling enn direkte fra CD. Hvis jeg kommer til å tenke på en sang eller en artist, er det lynraskt å søke opp alle innspillinger som ligger på disken uten at jeg trenger å ha noe papirbasert arkiv om hva som ligger på alle CD'ene. Jeg kan ikke si at jeg har noen problemer med pålitelighet av hverken server eller nettverk. Det krasjer ikke oftere enn hva CD-spilleren gjorde. Det hendte jo at den også måtte slås av og på for å ristes ut av en eller annen tilstand. Jeg har fortsatt en hylle med CD'er i stua og et par kasser med CD'er på loftet, men de tas veldig sjelden frem. Hvis jeg absolutt vil lese sangtekster og annen info om det jeg hører på er det enda mer å finne ved et raskt google-søk eller via Discogs og AllMusic enn hva som står i den lille blekka som er klemt inn i CD-coveret. CD-spillere er dinosaurer, spør du meg. Kommer aldri til å kjøpe en igjen.

    Har ikke somlet meg til å digitalisere LP-samlingen ennå, men det kommer til å skje etterhvert. Jeg kommer likevel til å beholde platespilleren, for det er et poeng med det fysiske formatet og ritualet omkring avspilling av en LP.
    Ingen har vel fasit for den enkelte ? Enhver må finne ut når en har lyst til å prøve noe annet. Jeg har mulighetene til både harddisk, cd og vinyl. Men harddisk fenger ikke ennå siden jeg sitter tidvis på pc'en 5 timer om dagen. Da frister det ikke med en svær rippejobb, ennå. Glo på en skjerm , selvom den er aldri så liten, ser jeg som lite relevant på fritiden.Og når leser inne på dataavdelingen her med knoting med drivere, ny programvare osv så er det godt å bare sette på en cd uten å tenke noe mer over om pc har nok prosessorkraft, om programvare osv er up-to-date. Når enkelte da i tillegg sitter å argumenterer for oppløsning i et domene som ikke er hørbart i min alder er det helt på trynet. Argumentene er gjerne ifra langt eldre folk enn meg, men de har vel gullhørsel , eller så tror de det selv... 8) Argumentet med cover osv ser jeg ikke plausibelt ifht at en vil ha noe å bla i osv siden du har helt rett i det du sier her Asbjørn.

    Det er nok tullete nevroser innen denne hobbyen om en ikke skal introdusere et par nye når det strengt talt ikke er nødvendig.. Ja, jeg er litt lat. :-X At noen er så signe i ræva at de ikke greier å bytte cd tilsier at de er på en fysisk stadium som står i stil med deres intellekt. Trim er sunt ;)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    HCS skrev:
    Asbjørn skrev:
    Roysen skrev:
    Trådtittel er vel ibeste fall på trynet. Tror man at alle med store CD samlinger vil rippe disse bare for å kunne spille fra harddisk? Tror man at de med store vinylsamlinger vil digitalisere disse eller kaste de og laste ned på nytt?

    Det som vil skje er at alle disse lagringsmetodene og avspillingsteknikkene vil sameksistere. Musikken som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor det ble utgitt på vinyl vil bli avspilt på en platespiller og tilsvarende vil musikk som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor den ble utgitt på CD avspilt på en CD spiller. Musikk som er utgitt og nedlastet fra nettet de siste årene og fremover vil nok bli lagret og avspilt fra harddisk.

    De fleste audiofile vil fortsette å bruke alle disse mediene og avspillingskomponentene. Det er garantert feil at noe er dødt eller at CD spillere vil slutte å bli produsert. Sannsynligvis vil de bare bli bedre etter hvert som teknologien masjerer videre.

    Mvh
    Roysen
    Vel, jeg har ihvertfall rippet alle CD'er til harddisk og solgt CD-spilleren. Kjøper fortsatt en del musikk på CD, men de går rett i CD-drevet på PC'en for ripping, beregning av riktig avspillingsvolum, og lagring på harddisk. Lydkvaliteten blir bedre ved harddiskbasert avspilling enn direkte fra CD. Hvis jeg kommer til å tenke på en sang eller en artist, er det lynraskt å søke opp alle innspillinger som ligger på disken uten at jeg trenger å ha noe papirbasert arkiv om hva som ligger på alle CD'ene. Jeg kan ikke si at jeg har noen problemer med pålitelighet av hverken server eller nettverk. Det krasjer ikke oftere enn hva CD-spilleren gjorde. Det hendte jo at den også måtte slås av og på for å ristes ut av en eller annen tilstand. Jeg har fortsatt en hylle med CD'er i stua og et par kasser med CD'er på loftet, men de tas veldig sjelden frem. Hvis jeg absolutt vil lese sangtekster og annen info om det jeg hører på er det enda mer å finne ved et raskt google-søk eller via Discogs og AllMusic enn hva som står i den lille blekka som er klemt inn i CD-coveret. CD-spillere er dinosaurer, spør du meg. Kommer aldri til å kjøpe en igjen.

    Har ikke somlet meg til å digitalisere LP-samlingen ennå, men det kommer til å skje etterhvert. Jeg kommer likevel til å beholde platespilleren, for det er et poeng med det fysiske formatet og ritualet omkring avspilling av en LP.
    Det er nok tullete nevroser innen denne hobbyen om en ikke skal introdusere et par nye når det strengt talt ikke er nødvendig.. Ja, jeg er litt lat. :-X At noen er så signe i ræva at de ikke greier å bytte cd tilsier at de er på en fysisk stadium som står i stil med deres intellekt. Trim er sunt ;)
    Det handler da ikke om evnen til å bevege seg. Ikke ennå - for mitt vedkommende. Men med tre oppegående stereoanlegg som kontinuerlig benyttes om hverandre - avhengig av hvor kona velger å oppholde seg i heimen - er det usedvanlig praktisk å ha musikken på ett sted. Før harddiskens inntog var det bare rot hos meg. CDer overalt - tre steder her hjemme og i to biler - pluss alle de som var på utlån hos barna, og hos familien for øvrig. Ikke mulig å finne den CDen man faktiske VILLE spille når man hadde lyst. Slikt er det blitt orden på nå. Dette har ført til at jeg spiller mer variert musikk en noengang før - da ble det gjerne til at jeg spilte samme som sist, som var det som var lettest tilgjengelig.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ulf-B skrev:
    HCS skrev:
    Asbjørn skrev:
    Roysen skrev:
    Trådtittel er vel ibeste fall på trynet. Tror man at alle med store CD samlinger vil rippe disse bare for å kunne spille fra harddisk? Tror man at de med store vinylsamlinger vil digitalisere disse eller kaste de og laste ned på nytt?

    Det som vil skje er at alle disse lagringsmetodene og avspillingsteknikkene vil sameksistere. Musikken som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor det ble utgitt på vinyl vil bli avspilt på en platespiller og tilsvarende vil musikk som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor den ble utgitt på CD avspilt på en CD spiller. Musikk som er utgitt og nedlastet fra nettet de siste årene og fremover vil nok bli lagret og avspilt fra harddisk.

    De fleste audiofile vil fortsette å bruke alle disse mediene og avspillingskomponentene. Det er garantert feil at noe er dødt eller at CD spillere vil slutte å bli produsert. Sannsynligvis vil de bare bli bedre etter hvert som teknologien masjerer videre.

    Mvh
    Roysen
    Vel, jeg har ihvertfall rippet alle CD'er til harddisk og solgt CD-spilleren. Kjøper fortsatt en del musikk på CD, men de går rett i CD-drevet på PC'en for ripping, beregning av riktig avspillingsvolum, og lagring på harddisk. Lydkvaliteten blir bedre ved harddiskbasert avspilling enn direkte fra CD. Hvis jeg kommer til å tenke på en sang eller en artist, er det lynraskt å søke opp alle innspillinger som ligger på disken uten at jeg trenger å ha noe papirbasert arkiv om hva som ligger på alle CD'ene. Jeg kan ikke si at jeg har noen problemer med pålitelighet av hverken server eller nettverk. Det krasjer ikke oftere enn hva CD-spilleren gjorde. Det hendte jo at den også måtte slås av og på for å ristes ut av en eller annen tilstand. Jeg har fortsatt en hylle med CD'er i stua og et par kasser med CD'er på loftet, men de tas veldig sjelden frem. Hvis jeg absolutt vil lese sangtekster og annen info om det jeg hører på er det enda mer å finne ved et raskt google-søk eller via Discogs og AllMusic enn hva som står i den lille blekka som er klemt inn i CD-coveret. CD-spillere er dinosaurer, spør du meg. Kommer aldri til å kjøpe en igjen.

    Har ikke somlet meg til å digitalisere LP-samlingen ennå, men det kommer til å skje etterhvert. Jeg kommer likevel til å beholde platespilleren, for det er et poeng med det fysiske formatet og ritualet omkring avspilling av en LP.
    Det er nok tullete nevroser innen denne hobbyen om en ikke skal introdusere et par nye når det strengt talt ikke er nødvendig.. Ja, jeg er litt lat. :-X At noen er så signe i ræva at de ikke greier å bytte cd tilsier at de er på en fysisk stadium som står i stil med deres intellekt. Trim er sunt ;)
    Det handler da ikke om evnen til å bevege seg. Ikke ennå - for mitt vedkommende. Men med tre oppegående stereoanlegg som kontinuerlig benyttes om hverandre - avhengig av hvor kona velger å oppholde seg i heimen - er det usedvanlig praktisk å ha musikken på ett sted. Før harddiskens inntog var det bare rot hos meg. CDer overalt - tre steder her hjemme og i to biler - pluss alle de som var på utlån hos barna, og hos familien for øvrig. Ikke mulig å finne den CDen man faktiske VILLE spille når man hadde lyst. Slikt er det blitt orden på nå. Dette har ført til at jeg spiller mer variert musikk en noengang før - da ble det gjerne til at jeg spilte samme som sist, som var det som var lettest tilgjengelig.
    Gode poenger det der Ulf. For min del er det kun et sted hvor musikk finlyttes til. Cd i bil blir brent , ellers i huset lyttes det til radio. Men ser poengene dine.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Heldiggrisen - det blir jo noe helt annet.....
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Synes det er helt greit å ty til kjipvarianten via Spotify når jeg a)skal høre på et "album" som jeg vurderer å kjøpe, b) høre på en artist som jeg er litt nysgjerrig på, c) er på reise eller d) ikke gidder å leite opp cd'en / vinylen. Men noen stor datanerd/data-hifi type, blir jeg nok aldri. Mulig på gamleheimen, når den tida kommer.... og så jækla fort som årene går nå for tida, er det jaggu ikke lenge til...;D
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Roysen skrev:
    Trådtittel er vel ibeste fall på trynet. Tror man at alle med store CD samlinger vil rippe disse bare for å kunne spille fra harddisk? Tror man at de med store vinylsamlinger vil digitalisere disse eller kaste de og laste ned på nytt?

    Det som vil skje er at alle disse lagringsmetodene og avspillingsteknikkene vil sameksistere. Musikken som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor det ble utgitt på vinyl vil bli avspilt på en platespiller og tilsvarende vil musikk som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor den ble utgitt på CD avspilt på en CD spiller. Musikk som er utgitt og nedlastet fra nettet de siste årene og fremover vil nok bli lagret og avspilt fra harddisk.

    De fleste audiofile vil fortsette å bruke alle disse mediene og avspillingskomponentene. Det er garantert feil at noe er dødt eller at CD spillere vil slutte å bli produsert. Sannsynligvis vil de bare bli bedre etter hvert som teknologien masjerer videre.

    Mvh
    Roysen
    Lydkvaliteten blir bedre ved harddiskbasert avspilling enn direkte fra CD.
    Mulig det finnes en sannhet i dette hjemme hos deg. Jeg har dog til gode å høre en harddisk basert avspilling som er på høyde med de beste CD-avtastdrne på markedet. Sorry. men det er rett og slett feil. De nye PC-baserte løsningene kan muligens ha fordeler i manglende bevegelige deler, men støyforholdende, magnetiske forstyrrelser og skjerming inne i en slik standard PC-løsning dreper det forspranget.

    Mvh
    Roysen
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Roysen skrev:
    Asbjørn skrev:
    Roysen skrev:
    Trådtittel er vel ibeste fall på trynet. Tror man at alle med store CD samlinger vil rippe disse bare for å kunne spille fra harddisk? Tror man at de med store vinylsamlinger vil digitalisere disse eller kaste de og laste ned på nytt?

    Det som vil skje er at alle disse lagringsmetodene og avspillingsteknikkene vil sameksistere. Musikken som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor det ble utgitt på vinyl vil bli avspilt på en platespiller og tilsvarende vil musikk som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor den ble utgitt på CD avspilt på en CD spiller. Musikk som er utgitt og nedlastet fra nettet de siste årene og fremover vil nok bli lagret og avspilt fra harddisk.

    De fleste audiofile vil fortsette å bruke alle disse mediene og avspillingskomponentene. Det er garantert feil at noe er dødt eller at CD spillere vil slutte å bli produsert. Sannsynligvis vil de bare bli bedre etter hvert som teknologien masjerer videre.

    Mvh
    Roysen
    Lydkvaliteten blir bedre ved harddiskbasert avspilling enn direkte fra CD.
    Mulig det finnes en sannhet i dette hjemme hos deg. Jeg har dog til gode å høre en harddisk basert avspilling som er på høyde med de beste CD-avtastdrne på markedet. Sorry. men det er rett og slett feil. De nye PC-baserte løsningene kan muligens ha fordeler i manglende bevegelige deler, men støyforholdende, magnetiske forstyrrelser og skjerming inne i en slik standard PC-løsning dreper det forspranget.

    Mvh
    Roysen
    Her er jeg enig med Asbjørn.
    Men det er STOR forskjell på dette området også så enhver PC basert avspilling er nødvendigvis ikke bedre.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    793
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Roysen skrev:
    Asbjørn skrev:
    Roysen skrev:
    Trådtittel er vel ibeste fall på trynet. Tror man at alle med store CD samlinger vil rippe disse bare for å kunne spille fra harddisk? Tror man at de med store vinylsamlinger vil digitalisere disse eller kaste de og laste ned på nytt?

    Det som vil skje er at alle disse lagringsmetodene og avspillingsteknikkene vil sameksistere. Musikken som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor det ble utgitt på vinyl vil bli avspilt på en platespiller og tilsvarende vil musikk som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor den ble utgitt på CD avspilt på en CD spiller. Musikk som er utgitt og nedlastet fra nettet de siste årene og fremover vil nok bli lagret og avspilt fra harddisk.

    De fleste audiofile vil fortsette å bruke alle disse mediene og avspillingskomponentene. Det er garantert feil at noe er dødt eller at CD spillere vil slutte å bli produsert. Sannsynligvis vil de bare bli bedre etter hvert som teknologien masjerer videre.

    Mvh
    Roysen
    Lydkvaliteten blir bedre ved harddiskbasert avspilling enn direkte fra CD.
    Mulig det finnes en sannhet i dette hjemme hos deg. Jeg har dog til gode å høre en harddisk basert avspilling som er på høyde med de beste CD-avtastdrne på markedet. Sorry. men det er rett og slett feil. De nye PC-baserte løsningene kan muligens ha fordeler i manglende bevegelige deler, men støyforholdende, magnetiske forstyrrelser og skjerming inne i en slik standard PC-løsning dreper det forspranget.

    Mvh
    Roysen
    Har du prøvd/hørt noen nettverksspillere fra Linn eller Naim?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    37.294
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De av oss som fortjener hedersbetegnelsen "datanerder" holder da ikke på med "en slik standard PC-løsning". Filserveren hos meg er en sånn, med 2,7 TB diskplass (4x1 TB i RAID array).



    Mottakerne er en sånn i andre etasje:



    og en sånn i hovedanlegget:



    PC'en brukes bare for å rippe og lagre. På Naim'en låter en CD bedre om den først er rippet og sendt opp trådløst som FLAC-fil fra serveren, enn om den spilles av direkte fra CD-drevet i Naim'en. Forskjellen er ikke helt liten, heller, så det CD-drevet i Naim'en blir knapt brukt. At Transporteren låter bedre enn den Electrocompaniet EMC-1UP jeg hadde før har jeg skrevet om før. Mulig jeg ikke har hørt de beste CD-spillerne, men de vil i så fall være så absurd mye dyrere enn denne riggen at det er ikke veldig interessant. På prisnivået hvor Naim og Electrocompaniet finnes er det ihvertfall rått parti.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    13
    Min streaming ligner litt på asbjørn sitt men jeg kjører ett Apple basert med en MiniMac som kilde og iPad som controller:

    NVX ReadyNas






    Arbeidsplassen:






    Mac Minien er oppgradert med 8Gb Ram og for tiden bruker jeg Amarra som avspiller for Lossless filene.






    Weiss INT202 styrer streamingen og jitterverdier, denne er ett must have i mitt anlegg og forskjellen er stor med og uten. Dessuten støtter en slik overføring helt opp til 192khz noe jeg helt klart ser som en fordel, overføringen fra Minien skjer med firewire.






    Derifra til min Berkeley dac.







    Har prøvd mange løsninger Airport Express, Squeezeboks etc. men denne løsningen med en Mac Mini har sålangt vært den mest stabile og mest tweakbare som har gitt meg strålende resultater i gåsehudklassen.

    Løsningen styres elegant med iPaden som koples til med `remote`løsningen fra Apple.





    Jeg kuttet ut cd-spiller for flere år siden og har vel aldri sett meg tilbake. Syntes mulighetene ett slikt oppsett gir er helt overlegen fysisk media. Alt strukturert i en enkel brukerpakke der du for alt servert på sølvfat fra godstolen, hva er det ikke å like .. ;D
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Det å bruke mobiltelefon eller nettbrett som fjernkontroll er vanedannende.
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    16
    Jeg tror ørene som oftest hører det de vil høre,alt ut i fra hva vi opplever som den mest komfortable måten å avspille musikk på.Hva som er best,sånn alt i alt,er egentlig bare av akademisk interesse så lenge alle hører på den måten de vil uansett. La enhver gjøre som de vil. Da har alle det best,og alle er også fornøyde. Jeg trives ikke med ikkefysisk musikk,men det er min greie,så får andre trives best med det de liker. Sånn er`e bare! ;D
    Mvh Rune
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.371
    Antall liker
    35.522
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg forstår heller ikke hvorfor det ene skal måtte utelukke det andre. Bruker - så langt fysiske formater, men utelukker ikke at jeg kommer til å kjøre harddisk i tillegg en gang i fremtiden.
    Mange blir veldig hekta på det å bruke nettbrett som fjernkontroll. Sikkert praktisk det, men det er da vel ikke så mye styr å finne frem en CD/LP hvis de står i kronologisk rekkefølge - eller hvordan man velger å sortere. Synes faktisk det er trivelig å bla litt i covere også jeg da...........

    Var innom en forhandler en tid tilbake (vil ikke henge ut hvem) - vedkommende demonstrerte et DYRT anlegg med nettbrett som fjernkontroll. Han som demonstrerte var helt oppslukt i søkefunksjonene og hvor raskt man kunne svitche låter osv. med det brettet. Lyden derimot synes jeg var helt for jævlig - noe som sikkert kom av mange faktorer som rom osv.
    Det som undret meg var at vedkommende synes dette var SÅ bra, mens han byttet låter hele tiden med fjernkontrollen. Han virket mere oppslukt av funksjonene enn musikken/lyden.

    Vi har alle ulike preferanser - ulike behov - og slik bør det være og vil det alltid være.........
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    musicus skrev:
    Interessant leder i siste HiFI+ om temaet 8) ..

    mvh
    helt enig, mest interesange leder på lenge synes jeg ;D
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Hvor bra får en dette egentlig ?

    Jeg mener , jeg har i dag en pc koblet direkte i dac som jeg styrer via android brett + et sonos system.

    Lyd via pc er bra den , men jeg kunne tenkt meg å fjerne denne og heller streame fra et nas jeg har på kontoret til mottaker.

    Trenger man noe mer egnet router en xzyel ! routeren fra Telenor eller funker denne bra til dette ?
    Sonos synest jeg ikke gir den beste lyden , men den er der pga spotify og for å få lyd rundt i huset.

    Jeg var i en annen tråd på jakt etter ny kilde , og ble der anbefalt multispiller fra oppo. Vil denne kunne fungere tilfredstillende som streamer eller vil en dedikert boks ala slim devices ( Logitech) være et vesentlig løft?.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Enig med soundscape ovenfor.

    Ser fordelen med pc lagring av musikk, ikke minst for de med små rom.

    I tillegg kommer jo den yngre garde, som ikke har hyller fulle av vinyl, mc og lydbånd.

    Men er noe eget med covere, særlig vinylcovere.

    Når jeg leter i vinylplatebunken finner jeg alltid noe som ikke er spilt på 5 - 10 år, ja kanskje lengre siden.

    Når jeg står med Rainbow rising i hendene, ja da husker jeg at denne plata ble kjøpt i Nordfjordeid 1977/78
    Med Trogg,s live at Max,s Kansas city - ja da husker jeg denne ble kjøpt brukt av en jeg gikk på kokkskole med i Trondheim 1983 som var i beit for penger.

    Slik vekker ofte utgivelser og covere minner, og en del mimring i tillegg til selve musikken.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Trond_B skrev:
    Roysen skrev:
    Asbjørn skrev:
    Roysen skrev:
    Trådtittel er vel ibeste fall på trynet. Tror man at alle med store CD samlinger vil rippe disse bare for å kunne spille fra harddisk? Tror man at de med store vinylsamlinger vil digitalisere disse eller kaste de og laste ned på nytt?

    Det som vil skje er at alle disse lagringsmetodene og avspillingsteknikkene vil sameksistere. Musikken som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor det ble utgitt på vinyl vil bli avspilt på en platespiller og tilsvarende vil musikk som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor den ble utgitt på CD avspilt på en CD spiller. Musikk som er utgitt og nedlastet fra nettet de siste årene og fremover vil nok bli lagret og avspilt fra harddisk.

    De fleste audiofile vil fortsette å bruke alle disse mediene og avspillingskomponentene. Det er garantert feil at noe er dødt eller at CD spillere vil slutte å bli produsert. Sannsynligvis vil de bare bli bedre etter hvert som teknologien masjerer videre.

    Mvh
    Roysen
    Lydkvaliteten blir bedre ved harddiskbasert avspilling enn direkte fra CD.
    Mulig det finnes en sannhet i dette hjemme hos deg. Jeg har dog til gode å høre en harddisk basert avspilling som er på høyde med de beste CD-avtastdrne på markedet. Sorry. men det er rett og slett feil. De nye PC-baserte løsningene kan muligens ha fordeler i manglende bevegelige deler, men støyforholdende, magnetiske forstyrrelser og skjerming inne i en slik standard PC-løsning dreper det forspranget.

    Mvh
    Roysen
    Har du prøvd/hørt noen nettverksspillere fra Linn eller Naim?
    Absolutt! Det vil si Linn Klimax DS, men ikke noe fra Naim. I mine ører var den ikke helt der oppe ved siden av de beste CD-spillerne. Den foreløpig beste nettverksspilleren jeg har hørt var en prototype av Burmester 111. Den har jo også harddisken internt og er bygget med helt andre kriterier for støyforhold enn en NAS. Den ble demonstrert ved siden av og sammenlignet med deres toppmodell 069, som jo er en av de aller beste CD-spillerne på markedet. Her var forskjellene svært små, men kanskje ørlite i fordel 069 i henhold til mine ører.

    Mvh
    Roysen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn