BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.873
Kr 1399,-
Løp og kjøp!
Tøft å bruke 44 år på å få en plate ut i salg....
36 versjoner/deler av samme låt på en utgivelse er sjelden kost.
Den har jeg gledet meg til en stund. Det blir tidlig julegave - bare det å lytte seg gjennom studioopptakene blir en fryd.BT skrev:
Kr 1399,-
Løp og kjøp!
Tøft å bruke 44 år på å få en plate ut i salg....
36 versjoner/deler av samme låt på en utgivelse er sjelden kost.
Dette er lisens for standarden ALAC og tilhørende (eksempel)kildekode o.l., visstnok bl.a. en en- og dekoder. Dette er helt vanlig for programvare og programvareverdenen. Motsatsen er programvare der man må betale for "run time license" for hver bruker som skal bruke programmet du eller jeg har skrevet. Utviklere kan med dette mest sannsynlig også inkorporere ALAC i sine egne programmer/produkter. Detaljene fremgår av lisensbetingelsene.orso skrev:Hva innebærer dette konkret? Kan man flytte filene fritt til hva som helst? Dele filer med andre?ALAC is licensed under an Apache 2.0 license and lets users freely share their creations as long as they include credit and pass on the license. Developers do have the right to submit content with a request that the licensor takes certain terms into account.
http://en.wikipedia.org/wiki/FLAC
FLAC is an open format with royalty-free licensing and a reference implementation which is free software.
Tillegg 2:http://en.wikipedia.org/wiki/Alac
Apple Lossless is an open and royalty-free codec.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alac#History
The Apple Lossless encoder and decoder was released as open source software under the Apache License version 2.0 on October 27, 2011.
Et billig og godt alternativ er apple sin airport express via en dac.Kabeldragern skrev:Kan noen kort summere hva en skal kjøpe for å steame lyd på best mulig måte - eller henvise meg til en fersk tråd som omtaler dette?
for steaming av lyd har Miele noen gode dampovnerKabeldragern skrev:Kan noen kort summere hva en skal kjøpe for å sorteame lyd på best mulig måte - eller henvise meg til en fersk tråd som omtaler dette?
Airport Express er nevnt men det finnes råere og bedre lydmessige løsninger. Dog dyrere skal det sies.Kabeldragern skrev:Kan noen kort summere hva en skal kjøpe for å steame lyd på best mulig måte - eller henvise meg til en fersk tråd som omtaler dette?
Kabeldragern skrev:Kan noen kort summere hva en skal kjøpe for å steame lyd på best mulig måte - eller henvise meg til en fersk tråd som omtaler dette?
;Derato skrev:for steaming av lyd har Miele noen gode dampovnerKabeldragern skrev:Kan noen kort summere hva en skal kjøpe for å sorteame lyd på best mulig måte - eller henvise meg til en fersk tråd som omtaler dette?
erato skrev:for steaming av lyd har Miele noen gode dampovnerKabeldragern skrev:Kan noen kort summere hva en skal kjøpe for å sorteame lyd på best mulig måte - eller henvise meg til en fersk tråd som omtaler dette?
Kabeldragern skrev:Kan noen kort summere hva en skal kjøpe for å steame lyd på best mulig måte - eller henvise meg til en fersk tråd som omtaler dette?
CDWMcInSpots skrev:Noen opplysninger om ditt anlegg, dine datakunnskaper, pris osv., osv. kan være et godt utgangspunkt hvis man skal forsøke å hjelpe deg.
hva som er "best" kommer vel helt an på om du ønsker kompromissløs lydkvalitet, brukevennlighet eller begge deler. Så kommer det an på bruksområde, skal det være din primære musikkspiller eller skal den avlaste i et annet rom for eksempel.Kabeldragern skrev:Kan noen kort summere hva en skal kjøpe for å steame lyd på best mulig måte - eller henvise meg til en fersk tråd som omtaler dette?
Min er sikkert ikke den beste måte, men den fungerer fint. Svinger du innom så skal du få se streaming fra iTunes (stasjonær computer) trådløst til stereoens AirPort Express.Kabeldragern skrev:Kan noen kort summere hva en skal kjøpe for å steame lyd på best mulig måte - eller henvise meg til en fersk tråd som omtaler dette?
Vel, jeg har ihvertfall rippet alle CD'er til harddisk og solgt CD-spilleren. Kjøper fortsatt en del musikk på CD, men de går rett i CD-drevet på PC'en for ripping, beregning av riktig avspillingsvolum, og lagring på harddisk. Lydkvaliteten blir bedre ved harddiskbasert avspilling enn direkte fra CD. Hvis jeg kommer til å tenke på en sang eller en artist, er det lynraskt å søke opp alle innspillinger som ligger på disken uten at jeg trenger å ha noe papirbasert arkiv om hva som ligger på alle CD'ene. Eller jeg kan la serveren spille tilfeldig valgte sanger, eller bare musikk fra året 1969, eller tilfeldig valgte innspillinger innen bestemte sjangre. Da ender jeg ofte opp med å høre musikk som jeg ikke har lyttet til på en stund. Jeg kan ikke si at jeg har noen problemer med pålitelighet av hverken server eller nettverk. Det krasjer ikke oftere enn hva CD-spilleren gjorde. Det hendte jo at den også måtte slås av og på for å ristes ut av en eller annen tilstand. Jeg har fortsatt en hylle med CD'er i stua og et par kasser med CD'er på loftet, men de tas veldig sjelden frem. Hvis jeg absolutt vil lese sangtekster og annen info om det jeg hører på er det enda mer å finne ved et raskt google-søk eller via Discogs og AllMusic enn hva som står i den lille blekka som er klemt inn i CD-coveret. CD-spillere er dinosaurer, spør du meg. Kommer aldri til å kjøpe en igjen.Roysen skrev:Trådtittel er vel ibeste fall på trynet. Tror man at alle med store CD samlinger vil rippe disse bare for å kunne spille fra harddisk? Tror man at de med store vinylsamlinger vil digitalisere disse eller kaste de og laste ned på nytt?
Det som vil skje er at alle disse lagringsmetodene og avspillingsteknikkene vil sameksistere. Musikken som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor det ble utgitt på vinyl vil bli avspilt på en platespiller og tilsvarende vil musikk som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor den ble utgitt på CD avspilt på en CD spiller. Musikk som er utgitt og nedlastet fra nettet de siste årene og fremover vil nok bli lagret og avspilt fra harddisk.
De fleste audiofile vil fortsette å bruke alle disse mediene og avspillingskomponentene. Det er garantert feil at noe er dødt eller at CD spillere vil slutte å bli produsert. Sannsynligvis vil de bare bli bedre etter hvert som teknologien masjerer videre.
Mvh
Roysen
Datanerd? Jeg? Datamaskinen min fungerer. Nettet mitt fungerer. Vinyl har jeg kuttet ut av rent praktiske årsaker. Covere, dokumentasjon og all info om innspillinger, artister etc. etc. er tilgjengelig på iPaden. Det er det gode liv for meg. Men så er jeg en latsabb på 60+ som kan finne på å spille musikk overalt i leiligheten min. I stuen, i TVstuen, på arbeidsrommet mitt - og t.o.m. på badet eller på terrassen med min portable Squeezebox Radio. Et herlig liv. Men for all del - de som foretrekker fysiske plater - CD eller vinyl - må gjerne kose seg med det. Ja takk, alt sammen sier nå jeg.....Steinkare skrev:Å kutte ut det fysiske spillematriellet er tull og tøys. Er så lei av MP3 spillere, datamaskiner, osv., som ikke fungerer, nett som ligger nede, dårlig hastighet.....
Å kunne sette seg ned, sette på en god vinylplate, lese side opp og side ned på coveret, masse info og masse dokumentasjon!
Det er det gode liv. Fy til dere datanerder!!
Ingen har vel fasit for den enkelte ? Enhver må finne ut når en har lyst til å prøve noe annet. Jeg har mulighetene til både harddisk, cd og vinyl. Men harddisk fenger ikke ennå siden jeg sitter tidvis på pc'en 5 timer om dagen. Da frister det ikke med en svær rippejobb, ennå. Glo på en skjerm , selvom den er aldri så liten, ser jeg som lite relevant på fritiden.Og når leser inne på dataavdelingen her med knoting med drivere, ny programvare osv så er det godt å bare sette på en cd uten å tenke noe mer over om pc har nok prosessorkraft, om programvare osv er up-to-date. Når enkelte da i tillegg sitter å argumenterer for oppløsning i et domene som ikke er hørbart i min alder er det helt på trynet. Argumentene er gjerne ifra langt eldre folk enn meg, men de har vel gullhørsel , eller så tror de det selv... 8) Argumentet med cover osv ser jeg ikke plausibelt ifht at en vil ha noe å bla i osv siden du har helt rett i det du sier her Asbjørn.Asbjørn skrev:Vel, jeg har ihvertfall rippet alle CD'er til harddisk og solgt CD-spilleren. Kjøper fortsatt en del musikk på CD, men de går rett i CD-drevet på PC'en for ripping, beregning av riktig avspillingsvolum, og lagring på harddisk. Lydkvaliteten blir bedre ved harddiskbasert avspilling enn direkte fra CD. Hvis jeg kommer til å tenke på en sang eller en artist, er det lynraskt å søke opp alle innspillinger som ligger på disken uten at jeg trenger å ha noe papirbasert arkiv om hva som ligger på alle CD'ene. Jeg kan ikke si at jeg har noen problemer med pålitelighet av hverken server eller nettverk. Det krasjer ikke oftere enn hva CD-spilleren gjorde. Det hendte jo at den også måtte slås av og på for å ristes ut av en eller annen tilstand. Jeg har fortsatt en hylle med CD'er i stua og et par kasser med CD'er på loftet, men de tas veldig sjelden frem. Hvis jeg absolutt vil lese sangtekster og annen info om det jeg hører på er det enda mer å finne ved et raskt google-søk eller via Discogs og AllMusic enn hva som står i den lille blekka som er klemt inn i CD-coveret. CD-spillere er dinosaurer, spør du meg. Kommer aldri til å kjøpe en igjen.Roysen skrev:Trådtittel er vel ibeste fall på trynet. Tror man at alle med store CD samlinger vil rippe disse bare for å kunne spille fra harddisk? Tror man at de med store vinylsamlinger vil digitalisere disse eller kaste de og laste ned på nytt?
Det som vil skje er at alle disse lagringsmetodene og avspillingsteknikkene vil sameksistere. Musikken som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor det ble utgitt på vinyl vil bli avspilt på en platespiller og tilsvarende vil musikk som naturlig hører hjemme i en tidsalder hvor den ble utgitt på CD avspilt på en CD spiller. Musikk som er utgitt og nedlastet fra nettet de siste årene og fremover vil nok bli lagret og avspilt fra harddisk.
De fleste audiofile vil fortsette å bruke alle disse mediene og avspillingskomponentene. Det er garantert feil at noe er dødt eller at CD spillere vil slutte å bli produsert. Sannsynligvis vil de bare bli bedre etter hvert som teknologien masjerer videre.
Mvh
Roysen
Har ikke somlet meg til å digitalisere LP-samlingen ennå, men det kommer til å skje etterhvert. Jeg kommer likevel til å beholde platespilleren, for det er et poeng med det fysiske formatet og ritualet omkring avspilling av en LP.
Det handler da ikke om evnen til å bevege seg. Ikke ennå - for mitt vedkommende. Men med tre oppegående stereoanlegg som kontinuerlig benyttes om hverandre - avhengig av hvor kona velger å oppholde seg i heimen - er det usedvanlig praktisk å ha musikken på ett sted. Før harddiskens inntog var det bare rot hos meg. CDer overalt - tre steder her hjemme og i to biler - pluss alle de som var på utlån hos barna, og hos familien for øvrig. Ikke mulig å finne den CDen man faktiske VILLE spille når man hadde lyst. Slikt er det blitt orden på nå. Dette har ført til at jeg spiller mer variert musikk en noengang før - da ble det gjerne til at jeg spilte samme som sist, som var det som var lettest tilgjengelig.HCS skrev:Det er nok tullete nevroser innen denne hobbyen om en ikke skal introdusere et par nye når det strengt talt ikke er nødvendig.. Ja, jeg er litt lat. :-X At noen er så signe i ræva at de ikke greier å bytte cd tilsier at de er på en fysisk stadium som står i stil med deres intellekt. Trim er suntAsbjørn skrev:Vel, jeg har ihvertfall rippet alle CD'er til harddisk og solgt CD-spilleren. Kjøper fortsatt en del musikk på CD, men de går rett i CD-drevet på PC'en for ripping, beregning av riktig avspillingsvolum, og lagring på harddisk. Lydkvaliteten blir bedre ved harddiskbasert avspilling enn direkte fra CD. Hvis jeg kommer til å tenke på en sang eller en artist, er det lynraskt å søke opp alle innspillinger som ligger på disken uten at jeg trenger å ha noe papirbasert arkiv om hva som ligger på alle CD'ene. Jeg kan ikke si at jeg har noen problemer med pålitelighet av hverken server eller nettverk. Det krasjer ikke oftere enn hva CD-spilleren gjorde. Det hendte jo at den også måtte slås av og på for å ristes ut av en eller annen tilstand. Jeg har fortsatt en hylle med CD'er i stua og et par kasser med CD'er på loftet, men de tas veldig sjelden frem. Hvis jeg absolutt vil lese sangtekster og annen info om det jeg hører på er det enda mer å finne ved et raskt google-søk eller via Discogs og AllMusic enn hva som står i den lille blekka som er klemt inn i CD-coveret. CD-spillere er dinosaurer, spør du meg. Kommer aldri til å kjøpe en igjen.Roysen skrev:Trådtittel er vel ibeste fall på trynet. Tror man at alle med store CD samlinger vil rippe disse bare for å kunne spille fra harddisk? Tror man at de med store vinylsamlinger vil digitalisere disse eller kaste de og laste ned på nytt?
Mvh
Roysen
Har ikke somlet meg til å digitalisere LP-samlingen ennå, men det kommer til å skje etterhvert. Jeg kommer likevel til å beholde platespilleren, for det er et poeng med det fysiske formatet og ritualet omkring avspilling av en LP.
Gode poenger det der Ulf. For min del er det kun et sted hvor musikk finlyttes til. Cd i bil blir brent , ellers i huset lyttes det til radio. Men ser poengene dine.Ulf-B skrev:Det handler da ikke om evnen til å bevege seg. Ikke ennå - for mitt vedkommende. Men med tre oppegående stereoanlegg som kontinuerlig benyttes om hverandre - avhengig av hvor kona velger å oppholde seg i heimen - er det usedvanlig praktisk å ha musikken på ett sted. Før harddiskens inntog var det bare rot hos meg. CDer overalt - tre steder her hjemme og i to biler - pluss alle de som var på utlån hos barna, og hos familien for øvrig. Ikke mulig å finne den CDen man faktiske VILLE spille når man hadde lyst. Slikt er det blitt orden på nå. Dette har ført til at jeg spiller mer variert musikk en noengang før - da ble det gjerne til at jeg spilte samme som sist, som var det som var lettest tilgjengelig.HCS skrev:Det er nok tullete nevroser innen denne hobbyen om en ikke skal introdusere et par nye når det strengt talt ikke er nødvendig.. Ja, jeg er litt lat. :-X At noen er så signe i ræva at de ikke greier å bytte cd tilsier at de er på en fysisk stadium som står i stil med deres intellekt. Trim er suntAsbjørn skrev:Vel, jeg har ihvertfall rippet alle CD'er til harddisk og solgt CD-spilleren. Kjøper fortsatt en del musikk på CD, men de går rett i CD-drevet på PC'en for ripping, beregning av riktig avspillingsvolum, og lagring på harddisk. Lydkvaliteten blir bedre ved harddiskbasert avspilling enn direkte fra CD. Hvis jeg kommer til å tenke på en sang eller en artist, er det lynraskt å søke opp alle innspillinger som ligger på disken uten at jeg trenger å ha noe papirbasert arkiv om hva som ligger på alle CD'ene. Jeg kan ikke si at jeg har noen problemer med pålitelighet av hverken server eller nettverk. Det krasjer ikke oftere enn hva CD-spilleren gjorde. Det hendte jo at den også måtte slås av og på for å ristes ut av en eller annen tilstand. Jeg har fortsatt en hylle med CD'er i stua og et par kasser med CD'er på loftet, men de tas veldig sjelden frem. Hvis jeg absolutt vil lese sangtekster og annen info om det jeg hører på er det enda mer å finne ved et raskt google-søk eller via Discogs og AllMusic enn hva som står i den lille blekka som er klemt inn i CD-coveret. CD-spillere er dinosaurer, spør du meg. Kommer aldri til å kjøpe en igjen.Roysen skrev:Trådtittel er vel ibeste fall på trynet. Tror man at alle med store CD samlinger vil rippe disse bare for å kunne spille fra harddisk? Tror man at de med store vinylsamlinger vil digitalisere disse eller kaste de og laste ned på nytt?
Mvh
Roysen
Mulig det finnes en sannhet i dette hjemme hos deg. Jeg har dog til gode å høre en harddisk basert avspilling som er på høyde med de beste CD-avtastdrne på markedet. Sorry. men det er rett og slett feil. De nye PC-baserte løsningene kan muligens ha fordeler i manglende bevegelige deler, men støyforholdende, magnetiske forstyrrelser og skjerming inne i en slik standard PC-løsning dreper det forspranget.Asbjørn skrev:Lydkvaliteten blir bedre ved harddiskbasert avspilling enn direkte fra CD.Roysen skrev:Trådtittel er vel ibeste fall på trynet. Tror man at alle med store CD samlinger vil rippe disse bare for å kunne spille fra harddisk? Tror man at de med store vinylsamlinger vil digitalisere disse eller kaste de og laste ned på nytt?
Mvh
Roysen
Her er jeg enig med Asbjørn.Roysen skrev:Mulig det finnes en sannhet i dette hjemme hos deg. Jeg har dog til gode å høre en harddisk basert avspilling som er på høyde med de beste CD-avtastdrne på markedet. Sorry. men det er rett og slett feil. De nye PC-baserte løsningene kan muligens ha fordeler i manglende bevegelige deler, men støyforholdende, magnetiske forstyrrelser og skjerming inne i en slik standard PC-løsning dreper det forspranget.Asbjørn skrev:Lydkvaliteten blir bedre ved harddiskbasert avspilling enn direkte fra CD.Roysen skrev:Trådtittel er vel ibeste fall på trynet. Tror man at alle med store CD samlinger vil rippe disse bare for å kunne spille fra harddisk? Tror man at de med store vinylsamlinger vil digitalisere disse eller kaste de og laste ned på nytt?
Mvh
Roysen
Mvh
Roysen
Har du prøvd/hørt noen nettverksspillere fra Linn eller Naim?Roysen skrev:Mulig det finnes en sannhet i dette hjemme hos deg. Jeg har dog til gode å høre en harddisk basert avspilling som er på høyde med de beste CD-avtastdrne på markedet. Sorry. men det er rett og slett feil. De nye PC-baserte løsningene kan muligens ha fordeler i manglende bevegelige deler, men støyforholdende, magnetiske forstyrrelser og skjerming inne i en slik standard PC-løsning dreper det forspranget.Asbjørn skrev:Lydkvaliteten blir bedre ved harddiskbasert avspilling enn direkte fra CD.Roysen skrev:Trådtittel er vel ibeste fall på trynet. Tror man at alle med store CD samlinger vil rippe disse bare for å kunne spille fra harddisk? Tror man at de med store vinylsamlinger vil digitalisere disse eller kaste de og laste ned på nytt?
Mvh
Roysen
Mvh
Roysen
Ja! Samsung Galaxy Tab 8.9 med BubbleDS fungerer glimrende.Anonym skrev:Det å bruke mobiltelefon eller nettbrett som fjernkontroll er vanedannende.
helt enig, mest interesange leder på lenge synes jeg ;Dmusicus skrev:Interessant leder i siste HiFI+ om temaet 8) ..
mvh
Absolutt! Det vil si Linn Klimax DS, men ikke noe fra Naim. I mine ører var den ikke helt der oppe ved siden av de beste CD-spillerne. Den foreløpig beste nettverksspilleren jeg har hørt var en prototype av Burmester 111. Den har jo også harddisken internt og er bygget med helt andre kriterier for støyforhold enn en NAS. Den ble demonstrert ved siden av og sammenlignet med deres toppmodell 069, som jo er en av de aller beste CD-spillerne på markedet. Her var forskjellene svært små, men kanskje ørlite i fordel 069 i henhold til mine ører.Trond_B skrev:Har du prøvd/hørt noen nettverksspillere fra Linn eller Naim?Roysen skrev:Mulig det finnes en sannhet i dette hjemme hos deg. Jeg har dog til gode å høre en harddisk basert avspilling som er på høyde med de beste CD-avtastdrne på markedet. Sorry. men det er rett og slett feil. De nye PC-baserte løsningene kan muligens ha fordeler i manglende bevegelige deler, men støyforholdende, magnetiske forstyrrelser og skjerming inne i en slik standard PC-løsning dreper det forspranget.Asbjørn skrev:Lydkvaliteten blir bedre ved harddiskbasert avspilling enn direkte fra CD.Roysen skrev:Trådtittel er vel ibeste fall på trynet. Tror man at alle med store CD samlinger vil rippe disse bare for å kunne spille fra harddisk? Tror man at de med store vinylsamlinger vil digitalisere disse eller kaste de og laste ned på nytt?
Mvh
Roysen
Mvh
Roysen