Vinyl vask etter USC-metoden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HelgeGr

Medlem
    Ble medlem
    18.11.2008
    Antall liker
    0
    Jepp, er vel på en måte det ja. Ser jo behovet for en egen vasker som minimal, men et "myntvaskeri" hadde jo kanskje ikke vært så helt dumt? Ingen som har tenkt på det da? I Oslo bør det jo være et marked.... Anyone? Min leilighet er litt for liten til at man skulle kunne ha noe vask/tørk av LP opplegg, men jeg er gjerne med å spleiser på en vasker hvis det er noen fingernemme i Oslo regionen som kunne tenke seg å få til ett eller annet. Blå-kopi og gode ideer ligger jo på denne linken. Bra jobba! Også reint teknisk med sjekk av plater etter laaaaang behandling.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.502
    Helge, snakk med Andreas på Big Dipper om muligheten for at de kan knalle igang et myntvaskeri.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Er ikke pengevasking forbudt ved lov ? ;) ;D ;D

Mvh Jan I

HelgeGr

Medlem
    Ble medlem
    18.11.2008
    Antall liker
    0
    Roberten skrev:
    Helge, snakk med Andreas på Big Dipper om muligheten for at de kan knalle igang et myntvaskeri.
    Det skal jeg gjøre! Var jo innom og investerte i en ProJect speller her på mandag. Hyggelige folk der.

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    Så var jeg klar med vaskeren vår (Deler den med Jens) :D

Motoren gjør en omdreining på 40 sek med 1,5v fra en Biltema strømforsyning. Dette blir redusert til 3,5 minutt med hjul og reim. Koblingen mellom aksel/drivverk er herpa umbraco bit og bolt. Funker glimrende ;D

Akrylen har jeg fått laga hos Crisma Plastic her i Stavanger. Kom på ca 1400 (2 timer arbeid). Vaskeren funker helt topp den ;D ;D ;D

Vedlegg

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Hei Geir
    Hvilken motor bruker du,og hvor har du fått tak i overføringshjul og belte?
    Mvh Jan I
    ( som har en vasker liggende, men ikke har begynt å samle deler enda :( )

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Flott gjort Geir!
    Denne vil du komme til å sette pris på.
    Jeg har hatt en kompis på besøk i kveld. Tok fram plater jeg aldri har hørt (loppis og kun vasket før de fikk plass i hylla) og lot en GRAAF GM100 ta rilleinnholdet opp til behagelig styrke. Så sant det ikke er riper og hakk, blir de som nye etter en ultralydvask.

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    Har handla motor og timing belt pulleys her: http://no.rs-online.com/web/home.html Rem, lager og endel annet knask har jeg kjøpt hos Alf I Larsen på Forus : http://ail.no/

Her er data på hjulene:
    744-952 Timing Pulley 12 teeth 10mm w5mm pitch (kr 69,05)
    286-5720 Timing Pulley 60 teeth 10mm w5mm pitch (kr 155,75)

Motoren kjøpte jeg ved nermere ettertanke hos ELFA:https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/start.do
    Art. nr. 54-483-45 Motor RH158 510:1 12V Axel 6mm 1Nm 10,5-12 rpm kr 416

Mvh
    Geir

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    LMC skrev:
    hei bra jobbet!
    men
    hvorfor brukte du ikke denne?
    https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/start.do
    er den for svak? den har lavere rpm
    hvor har du brukt lageret?
    kunne tenke meg å bruke et slikt gear så man bare kan tre på platene og legge stangen inkl lageret rett på plass,men de finnes bare i 1:2 utveksling:
    http://no.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=5216008

mvh
    Leif
    Ja, det var for å være på sikre siden, men det var nok overkill ;D. Motoren blir ikke lunka en gang. Har brukt lager i hver ende på den lille akslingen med det store hjulet. Det er sikkert også overkill ;D Den akslingen blir forøvrig holdt på plass av to akrylbiter som stikker opp på hver side av det ene lageret oppunder selve akslingen. Du kan så vidt se det på ene bildet.

Mvh
    Geir

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Hei Geir
    Takk for fin info.
    Har du artikkelnr. på reima også?
    Mvh Jan I

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ideen med rammen for å sette på selve ultralydenheten er bra,
    MEN jeg kunne tenke meg å bruke dette gearet med "din" motor i 4:1 utveksling:
    http://www.qtcgears.com/e-store/RFQ/default.asp?Page=Pg_4-019_1.html
    da blir det 2,7 min per runde med samme motor og spenning.
    fordelen er mindre leamikk og så kan man legge akslingen fullastet med plater og gearhjul påmontert, rett ned på tannhjulet på motorakslingen
    dermed kan motoren henge ned på siden langs kassen istedet for å stå rett ut.
    synspunkter?
    mvh
    Leif

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    Jan_I skrev:
    Hei Geir
    Takk for fin info.
    Har du artikkelnr. på reima også?
    Mvh Jan I
    Sorry. Den kjøpte jeg hos Alf I Larsen og fikk rett i hånda. Lengden er ikke så viktig bare den er lang nok til å gå rundt begge hjula og kort nok til å være innenfor vaskeren. ;D

Tanninga må imidlertid stemme med hjula

Mvh
    Geir

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    LMC skrev:
    fordelen er mindre leamikk og så kan man legge akslingen fullastet med plater og gearhjul påmontert, rett ned på tannhjulet på motorakslingen
    synspunkter?
    mvh
    Leif
    Kjempeide. Lag den og legg ut bilder :D

Mvh
    Geir

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    takk, tror jeg blir nødt til det
    gearet koster $63 + men det er vanskelig å få tak,så det er vel bare å bite i det sure
    mvh
    Leif

empty

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    2
    LMC skrev:
    synspunkter?
    mvh
    Leif

Fantastisk. Dette ser så enkelt og smart, at jeg vurderer å forkaste haugen med alternativer som ligger og venter. Skal vi bestille sammen? Snublet foresten over denne siden. Her var det noen muligheter: http://mdmetric.com/khk/miter.html

Hilsen Tommy

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Geir_O skrev:

Motoren gjør en omdreining på 40 sek med 1,5v fra en Biltema strømforsyning. Dette blir redusert til 3,5 minutt med hjul og reim. Koblingen mellom aksel/drivverk er herpa umbraco bit og bolt. Funker glimrende ;D

Akrylen har jeg fått laga hos Crisma Plastic her i Stavanger. Kom på ca 1400 (2 timer arbeid). Vaskeren funker helt topp den ;D ;D ;D
    Utrolig flott sak Geir!
    Moro å se at ens egne ideèr videreutvikles til å bli noe mye bedre. Det eneste negative er jo at jeg må lage en på nytt ;D ;D
    Her sparer man jo mye på plassen :D

mvh
    Lars

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    sclalars skrev:
    Geir_O skrev:

Utrolig flott sak Geir!
    Moro å se at ens egne ideèr videreutvikles til å bli noe mye bedre. Det eneste negative er jo at jeg må lage en på nytt ;D ;D
    Her sparer man jo mye på plassen :D

mvh
    Lars
    ;D ;D ;D Takk

Mvh
    Geir

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    sry Emty ; gearet er bestilt allerede

mvh
    Leif

empty

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    2
    LMC skrev:
    sry Emty ; gearet er bestilt allerede

mvh
    Leif

OK, da skal jeg se hva jeg gjør. Lykke til med din vasker

Hilsen Tommy

empty

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    2
    Nå er min nesten klar 8). Jeg venter på motoren, ellers står alt skrudd sammen og venter. Denne blir en motvekt til de stilige "high-end" vaskerene som andre har lagd. Ut fra tanken "enkel mann, enkel kontruksjon", tenkte jeg å vise hva en kan gjøre med hjelp av mange tomler, inspirasjonskilder og hjelp. Denne er latterlig enkel ;D, men veldig funksjonell. Bilder kommer når den snurrer for alvor.

Hilsen Tommy

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Utseendet er ikke det viktigste her. Det er resultatet som teller. Tipper du blir overrasket når du spiller virkelig rene plateriller Tommy.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    En fryktelig stiv pris for noe som i beste fall er nest best og håpløst lite effektivt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    PM Audio har produktene til Audio Desk Systeme, det dukker sikkert opp en norsk pris etterhvert. Jeg tipper den blir drøy...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    litt av poenget er vel å kunne ta og vaske en bråte i slengen og ikke en ad gangen?
    like tåpelig som prisen
    imo
    mvh

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Stemmer det LMC.
    Det må bli tid til å spille også.
    Jeg så en tysk modell i Horten som var laget for PM. Der ble plata lagt på som på en vanlig spiller. Vasket en side om gangen. Det tok ikke lang tid, men jeg vet ikke om det ble rent heller.
    Vi er noen som over tid har vasket med ultralyd. Det blir absolutt rent. Ingen andre metoder kommer i nærheten.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det ligger i prosjekt ventelista!
    prøver å få unna litt andre ting
    mvh

kaajola

Medlem
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    1
    STRÅLINGSSKADER!

Er det helt trygt å vaske plater på denne måten? En risikerer vel ikke å få strålingsskader? :p

Ja vel - Jeg vet det var muligens et dumt spørsmål, men det var ikke helt alvorlig ment.

Alle med disse fantastiske vaskemaskinene virket bare så fordømt fornøyde, så jeg ble faktisk litt provosert. Måtte bare forsøke å finne på noe negativt.

Har ikke fått et eneste svar på spørsmålet, så jeg håper ikke at det betyr at alle med slike vaskekaruseller lider av - Ja nettopp STRÅLINGSSKADER!

empty

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    2
    kaajola skrev:
    STRÅLINGSSKADER!

Er det helt trygt å vaske plater på denne måten? En risikerer vel ikke å få strålingsskader? :p

Ja vel - Jeg vet det var muligens et dumt spørsmål, men det var ikke helt alvorlig ment.

Alle med disse fantastiske vaskemaskinene virket bare så fordømt fornøyde, så jeg ble faktisk litt provosert. Måtte bare forsøke å finne på noe negativt.

Har ikke fått et eneste svar på spørsmålet, så jeg håper ikke at det betyr at alle med slike vaskekaruseller lider av - Ja nettopp STRÅLINGSSKADER!

Kanskje det er derfor hele familien har vært dritsjuke de siste ukene???? :p

Vaskeren min er ferdig! 8) Det har drøyd litt. Jul, sykdom og posten har gjort sitt for å holde meg igjen, men nå er den klar.
    Elfa sendte meg en 24V motor istedet for 12V, så med løsningene mine gjør vaskeren svimlende 9 minutter på runden. Litt mye kanskje? Jeg ser knapt at den roterer. Går det for tregt kan jeg enkelt få opp hastigheten. Jeg skal prøve noen runder og se hvordan det fungerer. Jeg legger inn bilder av denne uhyre enkle saken i løpet av noen dager.

Hilsen Tommy

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    kaajola skrev:
    STRÅLINGSSKADER!

Klart du blir bestrålt!
    Men mindre om du vasker vinyl med ultralyd enn om du oppholder deg utendørs :)

kaajola

Medlem
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    1
    Hei alle Vinylvaskere (etter USC metoden)

Jeg må bare innrømme at det å kunne vaske plater ved hjelp av ultralyd virker besnærende. Nå har jeg vært å sett på Tommy sin vasker. Motoren var ikke montert da jeg var der, men han har lovet å demonstrere vaskeren når den blir ferdig.

Jeg regner med at jeg trygt kan slå fra meg all engstelse om farlig stråling.

Da håper jeg bare at dere bytter til nytt innercower ettter vask

Keep up the good work!

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    empty skrev:
    Elfa sendte meg en 24V motor istedet for 12V, så med løsningene mine gjør vaskeren svimlende 9 minutter på runden. Litt mye kanskje? Hilsen Tommy
    Det der tror jeg er helt greit. For å komme rund er den nødt til å rotere. Hvis den roterer for fort, mister en noe av ultralydeffekten.
    Det blir litt over tre runder / 30 minutter. Det kan vi si er perfekt :)

Det har ikke noe med stråling å gjøre, men ikke hold fingrene nede i badet når transducerne hyler.

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    Det har ikke noe med stråling å gjøre, men ikke hold fingrene nede i badet når transducerne hyler.
    Ikke verre enn at du blir ren på fingene ;D

Mvh
    Geir

empty

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    2
    Geir_O skrev:
    Ikke verre enn at du blir ren på fingene ;D

Mvh
    Geir

Eller kanskje rene knokler ;D. Brrrrr...

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Dette var artig!
    Et ekstremt vellykket :) DIY produkt er eksportert til andre siden: USA.

Folks
    I'll never go back to my current method again ( I have my own homemade traditional system and solution)
    This Ultrasonic meathod is much better. When albumd is removed it is almost dry except for the drip zone between 5 and 7 o'clock. A quick cacuum takes care of that.
    Resilts
    More detail from dirtier albums even my relatively compressed albums sound better in details and dynamics..... smoother crisp sound. Old abums even though compressed sound more inviting. New albums removing the mold release sounded more open and effortless...
    I first saw this at VSAC 2001 John Chapman's initial attempt. Lately a new audio friend from Norway Ola (Olaps) introduced me to Hans (Audiomix) who inspired me to rekindle this desire. Thanks Hans.
    There will be mechanical refinements ( cradles and tension adjustments)and a work station for fairly quick drying ...no drip on label right out of the tank- one of my initial concern. Sometimes we anticipate too much ! : )
    Although I have a solution in the works. : )
    Regards
    Tony
    Nurture ALL your senses!

Her er konstruktøren i reprise :)

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    Artig. Er det Canned Heat han har brukt som support for motoren? ;D

Mvh
    Geir

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig morsomt å se de forskjellige løsningene folk kommer opp med her. Denne siste her var jo litt "Reodor Felgen" (sier jeg ;D )
    Hvordan går det med prosjektet ditt LMC?

Lars

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn