Vinyl vask etter USC-metoden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Hei
    Da har jeg laget noen mellomringer ( ja ja spacere da ;) ;D ::) ) av hva annet enn... skjærefjøl ::)
    og fått tak i blårens. Har testet med 6 plater og det ser jaggu ut som om dette ble enda renere enn med bare vann. (i hvertfall blankere å se på)
    Når jeg hadde blårens sammen med vannet,så ble boblene fra ultralyden mye mer tydelig (å se) i karet.
    Den største ulempen med blårens er lukta. synes dette lukter "sykehus" lang vei :)

OG en annen ulempe er denne træingen inn på akselen før rens. Varsomhet er et absolutt must
    (som med vinyl forøvrig)
    Synes likevel at renseeffekten opphever de negative sidene med god margin.
    Mvh Jan I

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Gratulerer med flott resultat!
    Tror ikke du har kjent gammeldags sykehus sprit. Det vi benevnte som rumpesprit ;)

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Audiomix skrev:
    Gratulerer med flott resultat!
    Tror ikke du har kjent gammeldags sykehus sprit. Det vi benevnte som rumpesprit ;)
    VEEL Det ble konsumert noen liter av dette i militæret (kjenning var militærlege og dette var før alskens humbug ble tilsatt)
    Så lukta har jeg godt i minne.
    Hvis du ser så har jeg satt sykehuslukt i anførselstegn. Ikke helt det samme,men minnene kommer jo ::)
    Forøvrig så vil jeg kansje anbefale et gear med større utveksling,og kansje gå ned i 3volt.
    Dette for at en skal slippe å kjøre platene så lenge
    Skitne plater må jeg kjøre 25-30min for helt perfekt resultat med dette gearet og 4,5Volt
    Uansett så funker dette upåklagelig
    Hadde kjøpt en bruktplate som ikke så veldig skitten ut,men når jeg vasket denne så kom det fram skitt som nesten så ut som svar ull, men dette løsnet seg opp så snart en tok i det. ( OG denne plata VAR kjørt i en vanlig platerenser før kjøp)
    SÅ at ultralydvaskeren er effektiv er helt sikkert.
    Mvh Jan I

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Jan_I skrev:
    Hadde kjøpt en bruktplate som ikke så veldig skitten ut,men når jeg vasket denne så kom det fram skitt som nesten så ut som svar ull, men dette løsnet seg opp så snart en tok i det. ( OG denne plata VAR kjørt i en vanlig platerenser før kjøp)
    SÅ at ultralydvaskeren er effektiv er helt sikkert.
    Mvh Jan I
    Samme erfaring her.
    Jeg har jo bare selgerens ord for at vinylen var vasket i en "HiFi vaskemaskin", men den var langt fra ren.
    Vega65 bruker ultralydvask til sine instrumenter og verktøy. Tidligere ble det benyttet en mer eller mindre vanlig oppvaskmaskin og trolig desinfisering etterpå. En ekstra omgang med ultralyd avslørte at det var mengder med smuss igjen.

b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    Etter å ha blitt inspirert av dette flotte konseptet og resultatene eierene av "vaskemaskinene" forteller om, måtte jeg lage en slik jeg og. Imponert over hva andre i tråden har lagt ned av arbeid og kroner i finish. Har valgt en litt annen tilnærming med utgangspunkt i ting jeg allerede hadde i huset og minimum kroneutlegg.
    Valgte å bruke en plastkasse fra Europris til å feste alt i og la vaskeren stå oppi denne. Har tenkt å bruke vaskeren til litt andre ting også slik at dette blir enkelt.

Fant en manuell kremvisper til å feste i bordplaten på et loppemarked. Prøvde først å lime denne med karosserilim da dette vanligvis blir svært sterkt, men limet bet ikke på den fete plasten selv etter rubbing. Gjennomgående bolter og bore hull i kassen istedet. Bedre løsning som gjør det mulig å evt heve/senke/flytte senere om nødvendig. Boret også et hull i kassa til nettkabel slik at denne kunne plasseres slik at styring/knapper blir lett tilgjengelig også nede i kassa. Motor fant jeg på Ebay til ca 15 pund inkl. frakt. Denne er liten og smidig, går på 12 V og er nedgiret til å gjøre ca 4 rpm. Med utvekslingen fra kremvisperen og mulighet til å senke spenningen i tillegg blir det ekstremt bedagelig. Har ikke målt, men tipper en kvart omdreining i minuttet.

Kappet av ene vispen og festet motor i den gjenværende med en strips. Valgte å bruke en liten bit drivstoffslange som sammenkobling da denne funker uten perfekt sentrering og slurer om noe skulle kile seg. Billig og...
    Hadde en Mascot regulerbar trafo liggende som gir fra 3-12v. Som aksel fant jeg noen 5mm gjengestenger jeg hadde liggende. Denne kobles mot aksel fra solhjul med bensinslange. Enkelt å feste og løsne viste det seg og gir mer enn nok grep til å dra rundt ved vasking. Satte opp retning på motor slik at slangen skrur seg inn på gjengestangen.

For at ikke gjengene på gjengestangen skal gnage på hullet i platene ved montering/demontering bestemte jeg meg for å tre på en tynn silikonslange. Viste seg etterhvert å være vanskeligste oppgaven i hele prosjektet....
    Etter div forsøk med tenger, såpe osv, fikk vi landet den med kokende vann og våt klut.

Spacere lette jeg hele huset rundt etter, men fant ingenting jeg hadde lyst til å skjære i stykker. Fant til slutt en tom banankasse med tjukk, fin papp. Denne ble hullboret og lettet for 12 spacere. Valgte å tape ytterkanten og puttet trelim i senter som jeg boret i etterpå mens limet var vått. Dette for å binde fibre og sikre at dette ikke lander i karet senere.

Jeg ville ha en enkel måte å låse platene på akselen under vasking. Anordninger med med settskruer og tilhørende behov for verktøy blir unødig for meg. Er jo ikke mye moment på dette. En gammel avlagt jakke ble lettet for to snorlåser. Klem inn, tre på aksel, slipp og det er låst. En kleskype gjør samme nytten.

Vaskeren egner seg ikke som stuemøbel i motsetning til noen av de flotte akrylkunstverkene presentert tidligere i tråden, men det var heller ikke ambisjonen.

Platene blir helt rene!

Vedlegg

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Fikk litt "Reodor Felgen" assosiasjoner her ;) ;D
    Kjempemorsomt å se forskjellige løsninger.
    OG ikke minst høre løsningene på forskjellige ting.
    Er dette sånn kinder egg?
    3 i en
    vasker/visper og.. fotballspill??

Mvh

b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    Jan_I skrev:
    Fikk litt "Reodor Felgen" assosiasjoner her ;) ;D
    Kjempemorsomt å se forskjellige løsninger.
    OG ikke minst høre løsningene på forskjellige ting.
    Er dette sånn kinder egg?
    3 i en
    vasker/visper og.. fotballspill??

Mvh
    Det tar jeg som en komplimant. I min verden er Reodor helt klart en av gutta.

Om denne saken mot formodning fremdeles kan vispe krem, tror jeg en skal ha god tålmodighet.......Blir nok heller rømme av den fløten om en skal håpe på noe resultat!

Fussballspillet var nærmeste tilgjengelige oppstillingsplass for pappspacere med senterhull fyllt med trelim.

Jeg får bare gjenta; den er ikke pen, men den virker....:)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Den virker helt sikkert :)
    Har du fått sjekket hvor godt den virker?
    Palter før og etter vask?
    Det er kanskje ikke så spennende lenger, men fint om du skriver litt likevel.
    Gratulerer!

b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    Platene blir gullende rene. Fingeravtrykk og støv forsvinner og det ligger masse små partikler igjen i vannet.

Er dessverre litt handikappet på platespillerfronten om dagen. Venter på ekstra armbord, pickup og luftpumpe for å få platespiller operativ igjen.
    Får vaske i mellomtiden.......

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det var jeg sikker på. Dette virker så bra at alt annet er unødvendig å teste.
    Gjenstår bare å overbevise noen få.
    Ultralydvaskeren sto avbildet i et fidelity for ikke lenge siden. Enten det siste i fjor eller det første i år.
    Tittel:
    Verdens styggeste ???
    På side 72 hvis jeg ikke husker feil.

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Veldig greit å ha vinylvasker som vasker 10 - 15 LP'er av gangen nå, etter å ha arvet 450 plater av en som egentlig hadde tenkt å gi dem bort til loppemarked. Mye gromt var det også, og stort sett alle var i "mint" kondition :D :D

Lars

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    james skrev:
    ;D Ja, i hvert fall gris ;D ;D

Jo da, må nok inrømme at julaften kom litt tidlig i år. Når kompisen ringte meg og sa at naboen hadde "noen" plater, så var det ikke akkurat tallet 450 som stod i tankene mine :)
    Så det var et litt overraskende syn som møtte meg. Jeg foreslo å gi penger for dem, men han avslo og sa at han hadde tenkt å kaste dem eller gi dem som lopper uansett. Så jeg fikk ikke prakket på ham et øre.
    Litt av det som bunken inneholdt:

3 stk John Mayall
    5 " Phil Collins
    3 " Clapton
    5 " Clannad
    5 " Scorpions
    10 " Ry Cooder
    9 " Rolling Stones
    3 " David Bowie
    4 " Status Quo
    3 " Mink DeVille
    2 " Chris Rea
    4 " Mike Oldfield
    3 " Santana
    2 " Yes
    3 " Marillion
    2 " Robert Cray
    2 " Van Morrison
    3 " Rita Coolidge
    4 " Joni Mitchell
    2 " Patti Smith
    3 " Emmilou Harris
    3 " Melissa Etheridge
    3 " Pat Benatar
    3 " Susanne Vega
    3 " Tanita Tikaram
    og 1 av disse:
    Loy Reed, Otis Redding, Muddy Waters, BB King, Cowboy Junkies, Johnny Winter, Bob Marley, Tom Waits, Steve Earle, The Doors, Alan Parsons, Robert Palmer, Manfred Mann, Peter Gabriel, Chicago, Al
    Di Meola, Janis Joplin.

Og en del norske:
    2 " Jonas Fjeld
    2 " De Lillos
    2 " Terje Rypdal
    3 " Aha

Ole Paus, Raga Rockers, CC Cowboys, Jan Teigen, Lillebjørn Nilsen, 3 Åge Aleksandersen

Svenske:
    3 " Imperiet
    3 " Michael Wihe
    6 " Ulf Lundell

+ bøtter og spann av ting jeg ikke har hørt, og må høre i gjennom :D :D

Lars

James

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Alt dette hadde lett fått innpass i samlingen min. Rene juleaften! ;D

b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    Har etter hvert vasket en del plater. Godt fornøyd med resultatet både utseendemessig og lydmessig. Har ett problem imidlertid som jeg lurer på om noen andre har løst. Selv om jeg har i litt Zalo i vann/spritblandingen virker det ikke overflatespenningen brytes tilstrekkelig til at alt støvet synker ned. Vil ikke ha i for mye Zalo slik at det blir igjen en film på platene.
    Blir en igjen en ring av støvpartikler på det innerste blanke partiet som jeg må tørke vekk manuelt(med fare for å dra det ut i rillene igjen)
    (nei, platene er ikke ekstremt skitne!)
    Bare meg som opplever dette eller har noen en løsning?
    Bård

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.502
    Dere ultralydvaskere er dyktige med propagandaen angående disses fortreffelighet :)
    Siden jeg aldri har forsøkt meg på et slikt selvbygg har jeg ikke fått kartlagt hvor mange av fingrene mine som bør klassifiseres som tommeltotter, men jeg har også forstått at det kan være mulig å få kjøpt en slik en, så det er jeg ikke så bekymret for.
    Mitt spørsmål er som følger:
    slik jeg forstår det lufttørker skivene etter vask ?
    All den tid det ikke er noen "støvsuger," som kan suge opp vannet av rillene vil det da kunne bli noen "grimer," igjen på rillene da platene står og "renner av seg"?
    Og er dette noe jeg skal bekymre meg for ?

Forøvrig er den største fordelen slik jeg ser det muligheten til å vaske flere plater på en gang. Jeg vil jo bruke mest mulig tid på å spille, ikke vaske :)

b@s

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    1
    Hei
    Platene lufttørker, men virker som alt fordamper. Om en ny plate er 100% blank/glans er de etter vask hos meg 95%. Men nå uten støv og andre partikler nede i rillene. Jeg hører forskjell på mange av platene mine(til det bedre)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det er ingen grunn til å bekymre seg for at noe blir liggende igjen i rillene. Rent vann fordamper fullstendig. Det samme gjør alkohol.
    Det er en stor fordel at en slik vaskemaskin kan vaske opp til 15 plater om gangen. Men den største fordelen er at det blir helt rent. Alle andre metoder overlegent.
    Husk at vi som "reklamerer" for denne type vask gjør det ut i fra erfaring.
    Ingen av oss har noen kommersiell interesse i dette.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.343
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og enda en ser dagens lys. Har bare prøvekjørt uten væske ennå, men det roterer fint og sakte, så der skal vaskes på Arbeidets dag. Gjengestang med krympeslange; mellomstykker av kjøkkengulvlaminat med silikonstripe rundt for friksjonens del. En gammel 240V synkronmotor jeg kjøpte hos Clas for noen år siden (den er ute av sortimentet nå dessverre). Tvilsom mellomhjulsløsning, men det ser ut som det funker.

Bernt K

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Gratulerer med en fungerende vaskemaskin. Ikke så spent på resultatet lenger. Alle har jo blitt overbevist etter å ha gitt vinylen noen runder i en slik vaskeprosess.
    Mot nesten alle odds, ser det ut til at vi har pirret interessen for dette i et "herværende" HiFi magasin ;)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.343
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vasket mange i dag. Virker gjør det. Laminatet ble litt tjukt, slik at jeg bare får vasket 7 i slengen; dette er under tenking. Silikonstripene funker utmerket til å dra rundt alt. 4-literen blir litt grunn, så jeg må ha fluidum opp til kanten, og enda blir det noen millimeter uten væske på "fulle" plater. Mellomhjulsløsninga virker ok, det blir vel en rotasjon på 2 min, ca. Drypptørkinga tar for lang tid for utålmodige meg, men der finnes løsninger med PC-vifte og slikt, og jeg kjøpte nok gjengestang til 2 oppsett som går annenhver gang.

Bernt K

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.502
    b@s og Audiomix, takk for tilbakemeldingene, jeg får finlese denne tråden og danne meg et skikkelig inntrykk av hva jeg trenger + om det er praktisk gjennomførbart for undertegnede.

@Audiomix, kommentaren om propagandaevnen deres var kun ment som honnør til dere USC diy'ere :)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det hadde samlet seg en mengde plater med mye støv i rillene. Lars var så grei å låne meg vaskemsakinen igjen.
    Den tar opp til 17 plater i en vask.

Fryseboksen i kjelleren er passe som arbeidsbenk.

Resultatet er som alltid helt fantastisk. Det kan en se av alt bunnfallet og høre ved spilling etterpå :)

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Skulle også vaske plater i dag,men det ble en liten nedtur.
    Begge skivene jeg hadde limt med PL-400 hadde løsnet .
    Så nå har jeg skrapet og pusset og prøvd å lime på nytt med Novatio transfix (får se om dette holder før 2 komponent tas fram.
    SÅ ergo : PL-400 passer IKKE til å lime slike "plast" skjærefjøler

Mvh Jan I

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.067
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Du burde få laget et oppheng med el-motor - reim og passe giring, så du kan få sentrifugert platene tørre!

Arne K

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Regner med at Lars følger med her ;)
    Det er litt upraktisk med giret, ellers fungerer det utmerket.
    Knut Vadseth likte designet, men sa samtidig at det var verdens styggeste ???
    Den er i hvert fall verdens beste :)

James

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Jan_I skrev:
    Skulle også vaske plater i dag,men det ble en liten nedtur.
    Begge skivene jeg hadde limt med PL-400 hadde løsnet .
    Så nå har jeg skrapet og pusset og prøvd å lime på nytt med Novatio transfix (får se om dette holder før 2 komponent tas fram.
    SÅ ergo : PL-400 passer IKKE til å lime slike "plast" skjærefjøler

Mvh Jan I
    Prøv Tec7. Det limer til og med Akryl. Men vask godt først med noe avfettende.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det ble to fulle vaskemaskiner etter et besøk i en brukthandel i dag.
    Sjelden å finne RCA Living Stereo. Et under om et slik eksemplar er i god stand.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.015
    Torget vurderinger
    24
    Hvor lang tid tar en slik vaskeprosess og hvor mange plater kan man kjøre i slengen? Tørkingen vil jo gå fort om man bruker f.eks en VPI platevasker for å tørre platene.
    Vil det være greit å klare seg uten dette store hulet på vaskeren? Blir labelet vått når man vasker platene?

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    982
    Fosse skrev:
    Hvor lang tid tar en slik vaskeprosess og hvor mange plater kan man kjøre i slengen? Tørkingen vil jo gå fort om man bruker f.eks en VPI platevasker for å tørre platene.
    Vil det være greit å klare seg uten dette store hulet på vaskeren? Blir labelet vått når man vasker platene?
    - hvor lenge du vasker avhenger av hvor "skitne" de er. Jeg kjører gamle festplater i en halvtme ;), nye 10 min.
    - lablet blir IKKE vått, om man ar rett mengde veske i vaskeren og benytter spacere som dekker lablet.
    - hvilket "store hull"?

mvh

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.015
    Torget vurderinger
    24
    Mente hjul.

Problemet med maskinen ser ut til å være at den er stor og vanskelig å lagre, jeg vil ikke måtte løpe opp og ned på boden hver gang jeg har kjøpt LP-er, selv om man selvsagt kunne spare vaskingen til man hadde kommet opp i 10-20 plater.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Fosse skrev:
    Akkurat nå har jeg 17 plater i maskinen. Det er opp mot det masksimale med de spacerne som Lars har laget.
    Jeg lar de gå mellom 30 og 60 minutter. Mulig at langt kortere tid er nok. Vinylen tar ingen skade.
    Vasker i "bulk" og jobber ved siden av vaskingen.
    Det store hjulet er giret. Vi bommet litt på turtallet. Finner du en motor som går sakte nok, trenger du ikke dette. Eventuelt et mer kompakt gir. Snekke f.eks.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.015
    Torget vurderinger
    24
    Kan man tenke seg at man kjører 15 minutter, dreier 90 grader, 15 minutter 90 grader, vips en time? Jeg har ikke helt klart for meg hvor mye væske det er i karet.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Fosse skrev:
    Mente hjul.

Problemet med maskinen ser ut til å være at den er stor og vanskelig å lagre, jeg vil ikke måtte løpe opp og ned på boden hver gang jeg har kjøpt LP-er, selv om man selvsagt kunne spare vaskingen til man hadde kommet opp i 10-20 plater.
    Hei Fosse
    Hvis du lager en slik med vinkelgear i stedet for dette store hjulet,så opptar faktisk denne "maskinen" mindre plass enn en vanlig platevasker. Ikke så pen å se på ,men bedre "vaskeevne" (slik opplever jeg det ihvertfall)
    Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Fosse skrev:
    Kan man tenke seg at man kjører 15 minutter, dreier 90 grader, 15 minutter 90 grader, vips en time? Jeg har ikke helt klart for meg hvor mye væske det er i karet.
    Prøvde faktisk dette før jeg hadde kjøpt motoren .
    ulempen var at flytende rester festet seg vannkanten på plata.
    Dette er ikke fult så merkbart når plata går rundt
    Mener at jeg har har ca 4L veske i karet.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.015
    Torget vurderinger
    24
    Jeg tviler ikke et sekund på at den vasker bedre, men jeg må nesten ha en VPI i tillegg for å tørre platene. Uten det store pleksihjulet er vel ikke vaskeren så verst.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Fosse skrev:
    Jeg tviler ikke et sekund på at den vasker bedre, men jeg må nesten ha en VPI i tillegg for å tørre platene.
    Hvorfor det egentlig?
    Hvis du har en noenlunde støvfri plass å stille platene på,så er det ikke noe problem.
    Selv tar jeg å "svirrer" (sentrifugerer) platene for hånd en kort stund etter at jeg har tatt de ut av vaskeren.
    Så stiller jeg de på et stativ og får lufttørke resten. (bør jo ikke ha det travelt da ;) ;D )
    Mvh Jan I

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.015
    Torget vurderinger
    24
    Nei, men må selvsagt ikke, jeg synes bare det er greit å slippe å ha plater til tørk alle veier, dessuten tiltaler det meg å få tørret platene ved støvsuging heller enn lufttørring.
    Men jeg ser jo at det kanskje blir litt dobbelt opp.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Jeg testet ut dette for mange år siden ved å vaske sektorvis. Det ga meg "bevis" for at dette er verdens beste og verdens styggeste (ref Vadseth) platevaskemaskin.
    Nå i ettermiddag vasker jeg 30-35 plater. Dersom ikke mitt innemiljø er helt spesielt, er faktisk vinylen fri for statiske spenninger etter dette. Det er i hvert fall ikke merkbart.
    Jeg bruker en liter blårens / isopropanol og blander ut med vann til opp mot etiketten.
    Det kommer ikke fuktighet inn mot etiketten. Årsaken er ikke spacerne som dekker, men at det lille som følger med opp av "vannet" følger rillene tilbake.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Fosse skrev:
    Nei, men må selvsagt ikke, jeg synes bare det er greit å slippe å ha plater til tørk alle veier, dessuten tiltaler det meg å få tørret platene ved støvsuging heller enn lufttørring.
    Men jeg ser jo at det kanskje blir litt dobbelt opp.
    Det blir ikke plater "alle veier". Som du ser er det en ganske kompakt stabel på en aksel. Slik står de i vaskemaskinen og slik står de til tørk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn