Vinylfunn mens man slentrer omkring

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Beklager, skjønner at jeg tråkka på et par tær her. Jeg sjekket igjen på youtube (siden du åpenbart er en av de som vet hva de snakker om her inne), og må fortsatt melde 'no comprendo'. Uansett. JL var egentlig ganske tilfeldig valgt med tanke på det musikalske, jeg tenkte mer på tilbud/etterspørsel, og her finnes muligens trøsten: Tipset mitt blir et hvilket som helst loppemarked i Oslo, den siste timen før de stenger søndag. Som regel er det flere titalls JL-skiver i varierende stand (ofte nm eller deromkrig på coveret, inni har jeg aldri sett). På posesalg kan du som regel ta med alle for en 50-lapp.

    Når det gjelder mine kjøp: Ett fett hvor de kjøpes, varen vs. prisen er det interessante. Og Johnny Cash, Vidar Busk, Alison Kraus, Nick Cave and the Bad seeds, Miles Davis, og Ry Cooder på CD i nm er bra varer for 20 spenn stykket.

    Synd sleivkjeften min endte med å overskygge temaet. Er det et 'hipt' format, eller er det musikk vi er interessert i?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det som gjør at folk heller blar ørkesløst gjennom katalogen til James Last på vinyl, og gud forby, kjøper den? Når de kan plukke opp en bunke Nick Cave/Johnny Cash/David Bowie ('70-talls) for 20,- pr. stk.?

    Uansett gikk jeg derfra med 11 CD'er som jeg betalte 200,- for.
    11 brukt cd for 200,- i en bruktsjappe synes jeg var i overkant.......

    Og hvorfor disse James Last? Hans orkester har alltid bestått av et knippe genialt dyktige musikere. Har en egen avdeling for JL her.... Om du kommer over noen fint brukte, kan du gjerne tipse her ;)
    Alltid vanskelig å velge eksempler, hadde det vært skrevet "Kenneth Sivertsen" eller "Vømmøl Spellmannslag" så hadde jeg flippa ut hehehe.
    Uansett artig historie Zomby, pussig holdning på hipster'n :cool:
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ehhh... Herb Alpert... der har jeg faktisk en skive jeg liker veldig godt.

    Herb Alpert & Colours. Hvem hadde gjettet at den karen kom til å spille med Doug Wimbish, Will Calhoun og Bernie Worrell?

    Sånn bortsett fra akkurat den plata liker jeg nok dette coveret best:

    1296573681_4e6007a9a3bfb668917c0293e79.jpg
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Ehhh... Herb Alpert... der har jeg faktisk en skive jeg liker veldig godt.
    Herb Alpert & Colours. Hvem hadde gjettet at den karen kom til å spille med Doug Wimbish, Will Calhoun og Bernie Worrell?
    :) Lurer på om det finnes noen s.k. audiophile utgivelser med nevnte...eller si en annen fordums "helt" som Maynard Ferguson...det ville sikkert låte gromt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.356
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Artig at Herb Alpert og denslags kom opp akkurat nå, tatt i betraktning helgens vinylfangst her :)
    vilylfunn.jpg
     
    Sist redigert:

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Innom Kiwanis ifb et annet ærend i samme bygget, ble fire titler:

    P8140300.jpg


    Ikke mobb, kjøpte Forente artister av veldedighet! :D (Morsomste er vel coverbildet, kan jo ha quiz om who's who)

    Phil Collins hadde jeg fra før, giveaway dette her

    Eva Dahlgren, har'n på cd, oooh deilige låta Blackheart!

    Mahalia Jackson, ikke peiling men pent eksemplar som utfra det jeg kan se er en orginalsamling fra 1972. Platene ser uspilt ut!

    Ikke galt for kr 80,-
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Beklager, skjønner at jeg tråkka på et par tær her. Jeg sjekket igjen på youtube (siden du åpenbart er en av de som vet hva de snakker om her inne), og må fortsatt melde 'no comprendo'. Uansett. JL var egentlig ganske tilfeldig valgt med tanke på det musikalske, jeg tenkte mer på tilbud/etterspørsel, og her finnes muligens trøsten: Tipset mitt blir et hvilket som helst loppemarked i Oslo, den siste timen før de stenger søndag. Som regel er det flere titalls JL-skiver i varierende stand (ofte nm eller deromkrig på coveret, inni har jeg aldri sett). På posesalg kan du som regel ta med alle for en 50-lapp.

    Når det gjelder mine kjøp: Ett fett hvor de kjøpes, varen vs. prisen er det interessante. Og Johnny Cash, Vidar Busk, Alison Kraus, Nick Cave and the Bad seeds, Miles Davis, og Ry Cooder på CD i nm er bra varer for 20 spenn stykket.

    Synd sleivkjeften min endte med å overskygge temaet. Er det et 'hipt' format, eller er det musikk vi er interessert i?

    Neida, du tråkket ikke på mine tær Zoomby. Bare jeg som var i et sært lune den kvelden.
    Slengte med ett ;) men skulle lagt til samme helt på slutten. Det er jeg som skal beklage min sleivkjeft.

    Skjønner jo at JL og andre i samme genre ikke faller i smak hos den gemene hop, og det innrømmes at jeg ikke akkurat sitter og nilytter på JL her heller....
    Takk for at du gav mannen en sjanse til. Kred. Ikke mange som hadde tatt den runden. Vitner om at du er nysgjerrig på musikker og slikt liker jeg.

    Som svar på spørsmålet ditt; Jepp, det er musikk vi bør være interessert i. :cool:
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    40 spenn fattigere idag, ikke mye mer enn en kaffelatte med andre ord.



    M
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.685
    Antall liker
    1.439
    Jeg slentret over 80 centimeter lp og 38 centimeter 7" med kvalitetsindie fra 90/tidlig 00, garage, punk og kuriosa på lørdag.
    Dette gjorde dramatisk innhugg i kokain-og-luksusprostituerte-budsjettet mitt, men det får så være. Det kan være mye fin hedonisme i god musikk.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Jeg slentret over 80 centimeter lp og 38 centimeter 7" med kvalitetsindie fra 90/tidlig 00, garage, punk og kuriosa på lørdag.
    Dette gjorde dramatisk innhugg i kokain-og-luksusprostituerte-budsjettet mitt, men det får så være. Det kan være mye fin hedonisme i god musikk.
    ønsker å slentre mere rundt
     

    Tjottolf

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.03.2007
    Innlegg
    97
    Antall liker
    58
    Titler, bilder, pris++ ?? alt for lite i de sjangre som får fokus her på hifisentralen.. kjøper mye i de baner selv. blir mest på nettett og utenlandsturer, så alltids gøy å høre om folk som gjøre gode funn i norge..

    Jeg slentret over 80 centimeter lp og 38 centimeter 7" med kvalitetsindie fra 90/tidlig 00, garage, punk og kuriosa på lørdag.
    Dette gjorde dramatisk innhugg i kokain-og-luksusprostituerte-budsjettet mitt, men det får så være. Det kan være mye fin hedonisme i god musikk.
     

    flor

    Rørentusiast
    Ble medlem
    07.06.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    26
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    3
    I Spania er det mye gull å finne!Full Cream den samme som Fresh Cream og Charles Loyd med Jarrret Larry Young,s Space Ball.Jazz på Rysska av Jan Johanson og Desire av Bob Dylan.Hvordan laster man bilder fra mobil?
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.166
    Antall liker
    28.139
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Snublet over litt brukt vinyl hjemme i gamle Svedala i helgen, bla disse to Norske, begge fra -86. 10 spenn styck! er nog en betalbar pris for Delillos iværtfall! i strøkent tilstand



    P9090444.JPG
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hver gang jeg ser det "de Lillos" coveret tenker jeg på denne skiva:

    miles_davis_-_1957_miles_ahead%u00255B1%5D.jpg
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    638
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Slutt på fritidsproblem!

     
    Sist redigert:

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Sjefen har en uvane med å omkranse seg med tullinger som kommer innom for en kaffe i lunchpausen på arbeidsplassen min. Jeg orker ikke å tørrprate om mystisk UFO aktivitet i Trondheimsfjorden, politikk og norsk veistandard så jeg søkte tilflukt på en bruktbutikk og fant disse.



    Signert Eli og Jarl barneplate som min datter kan ha glede av, Smurfeplata i bedre stand (VG) enn den jeg har fra før, Europe med plakat og i god stand, Terje Tysland, La bamba (guilty pleasure) og Banana Airlines som kuriositet :p
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.108
    Antall liker
    294
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    På vei hjem fra jobb i dag gikk jeg forbi den lokale Fretex-butikken. Der i haugene mellom James Last og Ray Coniff fant jeg denne Living Stereo-platen. Kvaliteten på vinylen er VG+. Det er en utmerket innspilling av Brahms med Leinsdorf på podiet. Lyden er superb. Så langt har det vært en trivelig ettermiddag

    lsc2466.png
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.210
    Antall liker
    61.845
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fra samme LOPPIS:
    STEPPENWOLF
    ABC Dunhill 50029 A 1968
    Sølvfoliert cover. Desverre slitt.

    -men bortimot gratis.:)

    + Christine (PERFECT) Mc Vie


    Bra tilstand på cover og plate.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.356
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    På vei hjem fra jobb i dag gikk jeg forbi den lokale Fretex-butikken. Der i haugene mellom James Last og Ray Coniff fant jeg denne Living Stereo-platen. Kvaliteten på vinylen er VG+. Det er en utmerket innspilling av Brahms med Leinsdorf på podiet. Lyden er superb. Så langt har det vært en trivelig ettermiddag

    Vis vedlegget 157849
    Gullfunn. Man burde slentre mye mer.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.108
    Antall liker
    294
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    [/QUOTE]
    Gullfunn. Man burde slentre mye mer.[/QUOTE]

    Og så er det så helsbringende å gå for en mann i min alder!!
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Begrepet funn kan vel kanskje diskuteres i dette tilfellet (og tror heller ikke jeg slentret i nevneverdig grad), men plukket ihvertfall med meg denne kuriositeten fra Fretex igår:

    R0020397.jpg


    mvh e
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.779
    Antall liker
    5.178
    Sted
    Nøtterøy
    Denne har jeg en utslitt vinylversjon av samt en dårlig cdversjon. Ble glad når jeg plutselig fant denne i en flott vinyl førsteutgave. Betalte 30 kroner. :D

    Genesis-The-Lamb-Lies-Dow-462941.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: G95

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.101
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Var i Rosendal i Nederland, og hadde litt tid til overs. Beøkte stedets Kringloopwinkel, og fant et enormt plateutvalg. Kjøpte blandt annet disse platene:
    190273_10151092453927335_344844240_n.jpg

    Har lyttet gjennom Belafonte returns to Carnegie Hall (mono). Denne platen er nok noe av det mest "naturlige" jeg har hørt noen gang på plate. Platen er helt fri for platestøy, og er en nytelse å høre på. Anbefales!
     
    Sist redigert:

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Var på en bruk\retro\antikk messe idag og fant masse plater hos en hyggelig eldre herre.
    Får starte øverst til venstre, "Trøndervisan"; fin samling med "hainhoinn i bainn" , "nidelven stille", "trondhjem,trondhjem at æ reist ifra dæ" osv, flott lokalpatriotisme!
    DumDum Boys - Blodig alvor ; med mange fine schlägers på :)
    History of rock nr 36, har samlet litt av denne samleserien og synes de er helt ålreite.
    Beastie Boys - "Fight for your right" i 45rpm single med "No sleep til brooklyn" på b-siden. Herlig oldschool.
    Barnas 12 på topp, for at min 14 mnd gamle datter skal ha noe å danse til, var endel kjente på denne, med orginalartister fremfor Arne bendiksens nærmeste...
    Wham, med Club tropicana og wham rap, fikk den billig :cool:
    Barry White Greatest hits vol 2, kunne ikke gå ifra den for 30kr.
    Vårsøg, denne Henning Sommero komposisjonen skal gies ut på nytt på cd, de kunne slått til med vinyl etter min mening...
    Run DMC "Raising hell", med My Adidas, Its Tricky og Walk this way :D
    The Stranglers, har ikke hørt mye på Stranglers, men elsker "Nice n Sleazy", hvis man søker på youtube kan man finne et ganske "livat" live opptak av den perlen....
    Prince - Purple Rain, har nesten ikke lyst å kjøpe Prince pga den uheldige assosiasjonen med Christer Falck som stadig blir dratt fram som Prince fan nr 1 i Norge.
    David Bowie "diamond dogs", har ikke hørt mye på Bowie, men "Rebel, Rebel" har jeg fått med meg :)


    Variert samling? :p

    PS: Alle platene var VG+\NM så jeg er godt fornøyd med kjøpet!
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.356
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Litt klassisk rusling må til på gamle kjente trakter
    lper1.jpg

    Kan ikke bare jobbe heller når man er ute på tur.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Etter platene å dømme så er du i Uk?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.356
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Slentret litt og dumpet innom en bruktbutikk jeg ikke kjente til idag, ikke altfor langt fra heimen, og de hadde et par bunker med LPer. Mye James Last og Bert Kaempfert, og blanda 70-talls. Nesten alle var i dårlig stand, men et par unntak fantes.
    Har ikke hørt på J:son Lindh på mange år, litt usikker på hva som venter her
    51rU8btWwWL._SL500_AA280_.jpg

    Världen Vänder, er visstnok fra 1985.


    Denne, derimot, er jeg ikke et øyeblikk i tvil om :
    Skjermbilde 2013-01-05 kl. 17.21.49.png

    (tok et bilde fra ebay, lat som jeg er)
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.356
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Man slentrer og man slentrer.
    Power-slentring kan man kalle det, når man traver gjennom byen med økt puls for å unngå frostskader på vitale deler.
    Pulsen stiger ytterligere når jeg fra gata kan se at nær-bruktbutikken har fått inn et nytt parti med kvalitetsvinyl. På avstand skimter jeg Purple og Dylan, og slike plater pleier å komme inn i parti med flere i samme sjanger. Krysser kjapt over, inne står det allerede en kar og blar i bunkene, da holder man høflig avstand og venter på tur mens førstemann sjekker overflaten på svartgullet. Spent og litt nervøs ser jeg at han plukker med seg det meste av Deep Purple, bare Live in Japan som står igjen, men den har jeg jo på vinyl fra før. Kan det ha vært en anonym HFSer, tro?
    Da spørs det..., så er det min tur..., og heldigvis har han latt både Dylan og Springsteen stå igjen til meg. Og Grand Funk, og Cat Stevens.
    Noen Dylan-album fikk stå igjen, jeg er jo ikke blod-fan heller. Burde vel tatt med meg Live at Budokan, men ...man skal jo bære sitt daglige brød også.
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Fant The Kids på svensk på ei bruktsjappe. I god stand også. Med hits som "Förälskad i lærar'n" og "Svenska tjejer":cool:
    Er den sjelden? Aldri hørt om før....
     

    Vedlegg

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.166
    Antall liker
    28.139
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Tveksamt! kjøpte selv ett ex før 5spenn, var sikkert ett grep for lansering i det store utland!
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.108
    Antall liker
    294
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    På vei hjem fra jobb rett før helgen, stakk jeg innom den lokale Fretex-sjappa igjen. Utrolig hva de har. Denne sstod i hylla og ropte på meg. Artig innspilling fra 1959 med Gardens musikkorps. Mange kjente marsjer inkludert Valdresmarsj. Fet lyd og utrolig dynamikk.

    Sousa.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn