Vinylfunn mens man slentrer omkring

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Tror jeg må ut å slentre/halte i dag. Etter jeg fikk en Spinclean har jeg følt en viss lettelse når jeg spiller brukte skiver. Noen av mine bruktkjøp har sett ut som sandkasser og har selvfølgelig vært fulle av støy.

V

vredensgnag

Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Tror jeg må ut å slentre/halte i dag. Etter jeg fikk en Spinclean har jeg følt en viss lettelse når jeg spiller brukte skiver. Noen av mine bruktkjøp har sett ut som sandkasser og har selvfølgelig vært fulle av støy.
    Jeg er kresen på hva som får bli med hjem. Cover er ikke så farlig, det må gjerne ha skader, men jeg det må være lite å utsette på vinylen. Småriper som ikke påvirker nåla går, ellers får jeg renset det meste så det er lite å utsette. Har problemer med enkelte DGG-utgivelser, som knitrer også etter rens.

bluesman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    28
    Torget vurderinger
    1
    Inspirert av denne tråden var jeg ute en liten tur i dag.Dette ble da med hjem i dag.SKRUK hadde jeg ikke sett før,og musikken er vel kanskje heller ikke i min gate.Det låter derimot strålende,med tydelig tegning av koret og
    utsøkt formidling.Flott produksjon.The ballad of baby Doe har jeg ikke fått spillt ennå(3lp),men det ser helt strøkent ut.Ukjente komponister for meg.For øyeblikket går tulipan DG'en,spiller flott.Wings ble litt mye peiskos.Fornøyd med dagen dog.

Vedlegg

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skulle rusle ned til den lokale pizzan, men litt i egne tanker gikk jeg forbi og så et skilt proklamerer Åpent der intet har vært åpent i nyere tid, brukthandel tenker jeg.

Jeg samler på Cash og kunne ikke motstå en tsjekkisk utgivelse

Jon og Sissel

Garbarek

Miles live i gamledager

Strålende kvalitet, totalt 200,- inkludert gode plastcovere.

Vedlegg

pang

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    13
    Det kunne vært morsomt å se bilder av de ni Beatles singlene , spesielt om de hadde cover og var norskpresset.

Amund

L

Lars.N

Gjest
    pang skrev:
    Det kunne vært morsomt å se bilder av de ni Beatles singlene , spesielt om de hadde cover og var norskpresset.

Amund
    Skal se hva jeg kan få til , men er totalt ubrukelig med kamera
    så du for ta til takke med det som kommer.

Mvh

Lars

Vedlegg

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Skal ikke akkurat påstå at jeg slentret innom Rockefeller på lørdag, det var vel mere tunge bakfulle skritt. Gjorde noen skikkelige staskjøp

2oo,- for denne 180 gramas dobbel vinyl

Dream Theater - Systematic Chaos

100 for denne dobble vinylen

Katatonia - Discouraged Ones

200 for denne doble vinylen limited edition, nr 173 av 1500

Katatonia - Tonight's Decision

500 totalt er for meg et røverkjøp.

V

vredensgnag

Gjest
    På vinylsiden har jeg vært på bulkfart i det siste, og da blir det mot trådens intensjon å skulle liste noe fra den innsatsen.

MEN - jeg slentret på noe i går som jeg må si ga en viss fornøyelse, dvs. den er delt, siden dette er et 2LP-sett, og det var A/B som lå i cover. Men selger er helt sikker på hvor C/D er, og da er alt i orden.
    Dette er originalutgivelsen fra et berømt opptak som fant sted i desember 1976.

Lyden er så naturlig at når applausen kommer etter innstikkene slutter hunden å tygge på benet sitt, mens han lurer på hvilke andre som er i rommet.
    To mikrofoner, og en Nagra som lydmannen hadde på fanget, i to kvelder. Jubileum i dag, så det var sikkert en mening bak funnet. Opptakene skjedde 14-15 desember 1976.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Noen flere funn i Jazz-land, fra en butikk jeg fant mens jeg feiret jul utenlands nå.
    Hmmm. Den Miles Davis Sketches of Spain er ikke den europeiske førsteutgivelsen, som kom ut samme år som USA-versjonen (1960). Dette er en 1967-versjon.
    Buddy Rich LPen er fra da han løste opp bandet og startet nytt, pga kontraktkrangel, og så ville han vise Las Vegas og USA hva kan var i stand til. Og den med Hal Singer er et funn, skjønner jeg etter en gjennomspilling. Det coveret på We get requests har jeg aldri sett før, men Oscar Peterson på Verve må selvsagt få bli med hjem. Litt peiskos - men den tror jeg vil forsvinne i stor utstrekning etter en solid rens.

Buddy Rich - kvifor lagar dei ikkje slike opptak no?
    http://open.spotify.com/album/72DAKG05tA924j6BhKXsbA

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Det var mye spilleglede på musikerne bak disse - og en del dyktige folk som gjorde opptak. Har lyttet meg gjennom i dag, og foten går enda.
    Slikt må ikke få ligge hjemløst i en bod, syns jeg, så de fikk bli med under armen, etter at det ble avlevert betaling, selvsagt.
    (Jon Eberson Group - Jive Talking - oppe til venstre. Litt liten skrift).

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Bra, om enn litt i overkant 'tidstypisk', den Eberson group-skiva. Man mer enn aner at Sidsel Endresen har et talent utenom det vanlige.

V

vredensgnag

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Bra, om enn litt i overkant 'tidstypisk', den Eberson group-skiva. Man mer enn aner at Sidsel Endresen har et talent utenom det vanlige.
    Mye "tidsreise" over disse - det utviklet seg en egen sound på den tiden - fusion var vel et ord som gikk igjen. Men Endresen melder tydelig at hun vet hva hun holder på med.

Festus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Antall liker
    3.591
    Torget vurderinger
    3
    Måtte bare ta de med da de var hele og pene. 90 kr på den lokale bruktbutikken.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg var innom Råkk&Råll her om dagen, og stakk ned i Jazz-avdelingen. Der ser jeg Duke Ellington, Newport 1956, som de skal ha en 50-lapp for.
    Regner med at det må være en senere gjenutgivelse, men den kan jo ikke få ligge der. Irriterer meg litt over at mange gjenutgivelser kopierer originalen så man ikke ser det er en kopi.
    "Utrolig," tenker jeg. "Her har de kopiert 6-eye label, helt uten å angi at det er en re-issue."

Jeg ble lurt av at LP-en var så tung, og tenkte dermed automatisk 180g audiofil gjenutgivelse. Inntil jeg så nærmere på label - non-breakable. "Vel, det har de nok også kopiert."

Fikk den med hjem. Og det er originalen fra 1956. Mono. Spiller av meget pent.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Jeg var innom Råkk&Råll her om dagen, og stakk ned i Jazz-avdelingen. Der ser jeg Duke Ellington, Newport 1956, som de skal ha en 50-lapp for.
    Regner med at det må være en senere gjenutgivelse, men den kan jo ikke få ligge der. Irriterer meg litt over at mange gjenutgivelser kopierer originalen så man ikke ser det er en kopi.
    "Utrolig," tenker jeg. "Her har de kopiert 6-eye label, helt uten å angi at det er en re-issue."

Jeg ble lurt av at LP-en var så tung, og tenkte dermed automatisk 180g audiofil gjenutgivelse. Inntil jeg så nærmere på label - non-breakable. "Vel, det har de nok også kopiert."

Jeg der vil jeg og ha...

Edit: Savner en bruktbutikk.

V

vredensgnag

Gjest
    Det spørs vel om dette kvalifiserer som slentring, men det overlater jeg til den som leser innlegget å avgjøre. Tur til London var planlagt med min datter, og vi satt og diskuterte hva vi skulle gjøre der (selv hadde jeg lagt inn litt målbevisst slentring, selvsagt).
    Brått sa vi begge, omtrent i kor, "vi har jo vært så mye i London."

Og dermed overlot jeg til henne å finne et annet reisemål på øyene. Hun vendte tilbake etter noen minutter med Stirling, Skottland. Et sted jeg nok ikke ville ramlet innom å besøke, om ikke på impuls. Så rom ble booket i Stirling, togbilletter ble bestilt og vi reiste i omtrent presis motsatt retning av den planlagte. Besøk på utvalgte vinylsjapper i London ble utsatt til neste gang.

Men så brukte jeg nettet for å se hva Stirling måtte ha å by på innen vinyl. Og fant Europa Music Store. Avkommet må være synsk: "The largest selection of collectible vinyl in central Scotland." Ikke dårlig.

http://www.europamusic.co.uk/

Her er en fin artikkel om uavhengige sjapper i Skottland, samt noe interessant om en vintage hifi-spesialist i Edinburgh.
    http://www.adventuresinhifiaudio.com/31/08/2010/the-state-of-independence-record-shops-in-scotland/

Forresten - Stirling. "We're neck deep in history," meldte min datter da vi stod og kikket i alle himmelretninger, ned på marker og over mot høyland der Robert the Bruce og William Wallace på ulike tidspunkt i skotsk historie hadde ståket som de skulle. Slottet er en opplevelse, det er også kirkegårdens Necropolis - og neste år står de på hodet for å feire slaget ved Bannockburn.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Bannockburn

Stirling anbefales. I morgen gjøres et fremstøt opp mot Loch Lomond. Der tviler jeg på at de selger vinyl.

Men jeg har sikret meg en pose med eldre LPer, bl.a. et knippe Elvis Costello jeg gleder meg til å spille gjennom.

(Været i dag var latterlig bra for området på denne tiden av året, og vi har vært opp til over hårrøttene i fabelaktig historie).

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.550
    Steike ! Får da være måte på hva du snubler over, nå også i det forente kongeriket. Makan. Fra bunnen av hjertet håper jeg det blir blest, regn og myr resten av oppholdet.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    totte har også snublet innom Stirling, men uten å få særlig stort slentreutbytte ut av det, så det er forskjell på slentring.

Dog skal det sies til tottes forsvar at han bare var der ca et døgn og var på jobbmøter hele tiden.

@Festus: Særlig den Domnerus-platen er lite raskete.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Minutten skrev:
    vredensgnag skrev:

Jeg der vil jeg og ha...
    Edit: Savner en bruktbutikk.
    Jeg også kan tenke meg den der. ... Byr 51 kr for den ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Roberten skrev:
    Steike ! Får da være måte på hva du snubler over, nå også i det forente kongeriket. Makan. Fra bunnen av hjertet håper jeg det blir blest, regn og myr resten av oppholdet.
    Regn og myr satte alkemikeren Damian pris på da han skulle fly fra slottsmuren her og ned mot kongens jaktmarker langt under. De fjærsatte vingene han laget taklet ikke oppgaven og han braste i fjellveggen på basejumpervis, rutsjet ned og havnet i myra med et brukket ben.

Hoffskalden lirte av seg at Damian through the muck did glyde.

Som man skjønner fylte jeg på med historie i går. Damian må ha vært en tidlig subjektivist, han forklarte fiaskoen med at han ikke hadde tilgang til rett fjærtype. Han hadde brukt hønsefjær, en opplagt feilvurdering i ettertid, siden høns ikke kan fly.

Rekker ikke til Grouchos i Dundee, eieren har sans for humor.

http://www.grouchos.co.uk/Dinna-ask.html

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.550
    vredensgnag skrev:
    Regn og myr satte alkemikeren Damian pris på da han skulle fly fra slottsmuren her og ned mot kongens jaktmarker langt under. De fjærsatte vingene han laget taklet ikke oppgaven og han braste i fjellveggen på basejumpervis, rutsjet ned og havnet i myra med et brukket ben.

Hoffskalden lirte av seg at Damian through the muck did glyde.
    Jøssenavn ! Etter at du delte den historien med oss er du nå offisielt tilgitt.

Mye gull fra grouchos

Customer on phone:
    C: Will I be able to park my scooter outside your shop?
    S: Certainly, what have you got out of interest? Lambretta? Vespa?
    C: Mobility!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tenkte dette var et greit sted å informere. Råkk og Rålls er konkurs, men driften fortsetter under nye eiere. I den forbindelse er det konkurssalg/lagerrensing/hva vet jeg i Chr Augusts gate. Det stenger visst på mandag, så det er siste mulighet denne helga. Husker ikke nummeret, men hvis dere spaserer er det bare å følge trikkeskinnene forbi Herr Nilsen/Per på hjørnet/Justisen mot Tullinløkka. Da blir det på venstre side av gata, og før trikkeholdeplassen på Tullinløkka. Mye reint graps på vinyl (nesten bare), men de tar ikke mer enn en femmer for stykket. Litt mer interessant å finne på CD, brukte for 20 og nye for 30.

Jeg fant et par soloskiver med Roger Daltrey en Ike & Tina Turner++ på LP, samlere med Fela Kuti og Roy Buchanan, Briefly shaking med Anja Garbarek, My italian greyhound med Bertine Zetlitz og Soldier of love med Sade på CD. Alt sammen kom på kr. 155,- og ti svarte antikvariatfingre.

Og så denne, da. Men man må muligens ha vokst opp på '70-tallet, med Kojak på detektimen, for å synes det er morsomt? Mitt eks er forresten penere/styggere, og skal i glass og ramme etterhvert.

Vedlegg

ovitzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    1.163
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    5
    Var innom en bruktsjappe og fant denne. Visste egentlig ikke hva det var før jeg satte den på hjemme.
    Og jeg som alltid har lurt på hva "filmmusikken" til DET VAR EN GANG ET MENNESKE var for noe egentlig. 25,- kroner og strøken plate.

Vedlegg

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    809
    Zomby_Woof skrev:
    Tenkte dette var et greit sted å informere. Råkk og Rålls er konkurs, men driften fortsetter under nye eiere. I den forbindelse er det konkurssalg/lagerrensing/hva vet jeg i Chr Augusts gate. Det stenger visst på mandag, så det er siste mulighet denne helga. Husker ikke nummeret, men hvis dere spaserer er det bare å følge trikkeskinnene forbi Herr Nilsen/Per på hjørnet/Justisen mot Tullinløkka. Da blir det på venstre side av gata, og før trikkeholdeplassen på Tullinløkka. Mye reint graps på vinyl (nesten bare), men de tar ikke mer enn en femmer for stykket. Litt mer interessant å finne på CD, brukte for 20 og nye for 30.

Jeg fant et par soloskiver med Roger Daltrey en Ike & Tina Turner++ på LP, samlere med Fela Kuti og Roy Buchanan, Briefly shaking med Anja Garbarek, My italian greyhound med Bertine Zetlitz og Soldier of love med Sade på CD. Alt sammen kom på kr. 155,- og ti svarte antikvariatfingre.

Og så denne, da. Men man må muligens ha vokst opp på '70-tallet, med Kojak på detektimen, for å synes det er morsomt? Mitt eks er forresten penere/styggere, og skal i glass og ramme etterhvert.
    Det er egentlig merkelig at det går an å gå konkurs med de prisene R&R tok.....eller kanskje ikke?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Kan man si... I tilllegg har jeg mange ganger lurt på om de noen gang sa nei takk til et tilbud om å kjøpe inn til butikken. Etter at de flyttet inn i Akersgata var det nesten som å gå på verdens største (og dyreste) loppemarked. 100 spenn for en brukt CD? Kødder du? Platekompaniet selger nice price back-katalog for 59.....

Det blir spennende å se hva slags linje de legger seg på under nytt eierskap.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.642
    Sted
    Hus
    Meget bra James McMurtry. God lyd oxo :) Etterfølgeren er bra også ;)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Kor fant du den James McMurtry plata til en femmer?
    Skal jo til tiggerstaden om en mnds tid, greit å vite kor man slentre og finne sånne skatter til slike priser.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Townes skrev:
    Kor fant du den James McMurtry plata til en femmer?
    Skal jo til tiggerstaden om en mnds tid, greit å vite kor man slentre og finne sånne skatter til slike priser.
    Jeg tråla alle kassene de hadde. Det var bare disse 2 skivene som var verdt å ha. Resten var best-of svensktoppen og annet ræl. Sorry.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.722
    Det er jo altid artig å sjekke posens innhold når man kommer hjem, men i dag var overraskelsen større enn jeg hadde kunnet forvente.
    Blant 15 Strøkne (utenpå) LP'er, hvorav alle Jansons Tchajkovsky med Oslo på Chandos, var en tilsynelatende uspillt Mahler #7 med Bernstein:

Tok en check på Bay'en, og der er den billigst tilgjengelige priset til $200 ???. Lurer på om de får solgt til slike priser.
    Ga selv 30.- ærlige norske for min. Skal jeg ha dårlig samvittighet?
    Steen

Vedlegg

Toma_99

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.09.2010
    Antall liker
    1
    Gubra skrev:
    Zomby_Woof skrev:

Det er egentlig merkelig at det går an å gå konkurs med de prisene R&R tok.....eller kanskje ikke?
    Men er det Råkk & Rålls i akersgata som er konkurs eller er det en annen? Jeg ser ofte konkurssalgannonser på finn osv men da nevnes ikke akersgata i heletatt..

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.194
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er godt å ha tid til å slentre når man er ute på tur. Plutselig dukker de rufsete bruktsjappene opp rett ved, og vips så er jeg off the street again. Uten kamera riktignok, og treigt internett, men med plass i kofferten.
    Hanket bl.a. inn litt Moody Blues

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.194
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikke slentring med kamera, men har visst en mobil i lommen.

Allman Brothers har jeg ikke mye av fra før, så her er det bare å plukke med seg

Man behøver ikke dra så veldig langt hjemmefra for å slentre litt.

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.194
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fant litt mer plass i kofferten, til litt mer Moody Blues

Hotellrom burde hatt vinylspiller, egentlig.

Vedlegg

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Slentret litt hurtig mot brukthandelen i byen.Fant de her med grei kvalitet.20 spenn pr.stk.

Elaine Paige & Joan Armatrading

Al Jarreau & The Icicle Works

mvh.s,

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn