Vinylfunn mens man slentrer omkring

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.459
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Slentrende omkring på gamle trakter i ferien fant jeg bl.a. denne

og er rimelig fornøyd med den :)

Vedlegg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    64.687
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    jokris skrev:
    Fant denne skiva overraskende nok, kalles av noen " the lost clash album "

Spirit of St. Louis - The Lost Clash Album?
    Den har jeg aldri sett. Hvor fant du den?
    Er den bra da?
    ???

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    bluesbreaker skrev:
    jokris skrev:

Er den bra da?
    ???
    jeg fant den i england, den er på vei i postenså vet ikke hvorledes den er enda

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    64.687
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    jokris skrev:
    bluesbreaker skrev:
    jokris skrev:

Er den bra da?
    ???
    [/quoteSom trådstarter sier så er det EN regel i tråden. Plata skal kjøpes "LIVE"- ikke over nett/post.
    Nå er jeg visst litt politi, men det er jo intensjonen med tråden slik jeg forstår det,at man presenterer ting man slumper borti tilfeldigvis..

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    bluesbreaker skrev:
    jokris skrev:
    bluesbreaker skrev:
    jokris skrev:

Er den bra da?
    ???
    [/quoteSom trådstarter sier så er det EN regel i tråden. Plata skal kjøpes "LIVE"- ikke over nett/post.
    Nå er jeg visst litt politi, men det er jo intensjonen med tråden slik jeg forstår det,at man presenterer ting man slumper borti tilfeldigvis..
    helt iorden det, jeg kom over denne tilfeldigvis på nettet, men hvis meningen er at man bokstavelig talt skal snuble over den fysisk så beklager jeg ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Enig med ottone, slikt kan man ikke la ligge igjen!

Er i Spania nå, i en by i syd. Hit har det kommet folk fra hele Europa for å bo, og den lokale platelangeren har fått inn mange fine LPer gjennom årene, skjønner jeg. Hadde en prat med ham forleden - jeg har jo fått vinylkick igjen, og innser at jeg burde fått det en tid tilbake, med tanke på hva han kunne fortelle meg han hadde hatt innom butikken.

Men fant da litt. White Album til Beatles, i meget god tilstand, i opprinnelig Apple-utgivelse. Ellington og Johnny Hodges på Verve, "Play the Blues", og denne der Chick Korea spiller sammen med Hutcherson på Blue Note.

Og så fant jeg en rekke Ray Charles innspillinger i første tapning, på Atlantic og ABC, det måtte jeg ta med meg. Denne i Mono (fant kun CD-cover på nettet).

Forestiller meg at det å kjøre litt rundt på steder folk har flyttet til, fra ulike land i Europa, kan være givende når det gjelder å få fatt i gode LPer.

Godt jeg hadde GPS i mobilen da jeg skulle finne stedet!

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.497
    Strålende reisebrev fra vår utsending i syd, måtte det komme flere. Incidentally, når regner du med å ha kartlagt mange nok sjapper til å starte chartereventyr med vinylguiding i Spania ?

På et loppis i det lille østeuropeiske nabolandet Sverige ble jeg i går eier av to stk Sticky Fingers, med beltespenne og glidelås, for den nette sum av tredve svenske kroner. Egentlig var prisen tyve pr. plate, men jeg fikk rabatt siden de var identiske. Skulle bare mangle.

Illustrasjonsfoto

EDIT: det bildet jeg fant som viste dette best var stort nok til å lage krøll på siden. Har derfor fjernet img taggene.

http://ring.cdandlp.com/disk-eklektik/photo_grande/114390866.jpg

V

vredensgnag

Gjest
    Råck & Råll hjemme burde tatt en leksjon i sortering og organisering fra platelangeren her i syden, alt var alfabetisk på grupper/band, eller etter sjanger, så det jeg i utgangspunktet oppfattet som uoversiktlig viste seg å være ytterst velsortert.
    Skal tilbake og kikke på hans Talk Talk kasse i dag, er et par utgivelser jeg leter etter i god tilstand.

Du sier noe når det gjelder vinylturer ... Det er et generasjonsskifte her nede, og vinylgenerasjonen fra 60-tallet er på utmarsj, av naturlige årsaker. Og da sier det seg selv at plater finner veien til slike forhandlere.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.208
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Roberten skrev:
    Strålende reisebrev fra vår utsending i syd, måtte det komme flere. Incidentally, når regner du med å ha kartlagt mange nok sjapper til å starte chartereventyr med vinylguiding i Spania ?

På et loppis i det lille østeuropeiske nabolandet Sverige ble jeg i går eier av to stk Sticky Fingers, med beltespenne og glidelås, for den nette sum av tredve svenske kroner. Egentlig var prisen tyve pr. plate, men jeg fikk rabatt siden de var identiske. Skulle bare mangle.

Illustrasjonsfoto

EDIT: det bildet jeg fant som viste dette best var stort nok til å lage krøll på siden. Har derfor fjernet img taggene.

Hvor har du vært og slentret Roberten! Inni tjukkeste Värmland?

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.208
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    bluesbreaker skrev:
    jokris skrev:

Er den bra da?
    ???
    Snubla over ett ex idag i Göteborg :) ser ut att va en førsta press a1/b1? og mint! til hele 30 sek :D

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.497
    cash 63 skrev:
    Roberten skrev:

Illustrasjonsfoto

Hvor har du vært og slentret Roberten! Inni tjukkeste Värmland?
    O ja, Värmlands län kan by på så mangt :) Hadde tenkt å se om jeg fant bruktsjappa Knastret i Karlstad, men jeg kom aldri så langt den dagen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Joda, man finner vinyl på Bornholm også. Lokale "kirkens nødhjelp" og flere typer utsalg. Har begrenset meg til å nappe med meg kun de mest attraktive titlene på de mest attraktive selskapene pga respekt for plassen i en sedan med fire mennesker og full oppakning (inkl to barnevogner) for 5 uker+ tur. Allikevel ble det senest igår 32 plater, alle som en superattraktive utgivelser som nye. Ting som Josef Suks Bach-sonater (komplett boks), Kletzi's Beethovensymfonier på Supraphon (originale), originale engelske Decca SXL (tidlige pressinger), Columbia sixeyes (amerikanske originaler), DGG 138 og eldre, EMI HQS og ASD'er, Oistrakh og Gilels mfl på Melodiya, og masse annet flott.

Det har vært så mye flott til en tier eller så pr plate at det er en fryd. Viser seg at det går endel plater under forsetene på bilen, så jeg har klart å gjemme de unna for kona så langt :)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.208
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Vidar P skrev:
    Joda, man finner vinyl på Bornholm også. Lokale "kirkens nødhjelp" og flere typer utsalg. Har begrenset meg til å nappe med meg kun de mest attraktive titlene på de mest attraktive selskapene pga respekt for plassen i en sedan med fire mennesker og full oppakning (inkl to barnevogner) for 5 uker+ tur. Allikevel ble det senest igår 32 plater, alle som en superattraktive utgivelser som nye. Ting som Josef Suks Bach-sonater (komplett boks), Kletzi's Beethovensymfonier på Supraphon (originale), originale engelske Decca SXL (tidlige pressinger), Columbia sixeyes (amerikanske originaler), DGG 138 og eldre, EMI HQS og ASD'er, Oistrakh og Gilels mfl på Melodiya, og masse annet flott.

Det har vært så mye flott til en tier eller så pr plate at det er en fryd. Viser seg at det går endel plater under forsetene på bilen, så jeg har klart å gjemme de unna for kona så langt :)
    Høres bra ut Vidar, en ting er sikkert man må over grensen før funn/gode priser, som ting flest :eek: :D

Emigrant

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    0
    Sted
    Nederland
    Kom over et antall prøvepressinger,
    18 stk DG,
    2 Archiv,
    2 Philips
    1 Heliodor
    i en gjenbruksbutikk. Rasket med meg alt sammen, men vet egentlig ikke om jeg bare har en del rariteter eller noe av verdi.
    Er det noen som kan sie noe om det?
    Det er ingen yttercover, DG, Archiv & Heliodor har hvite labels med full info. Philips hvite labels uten info om innhold. Alle sier test pressing.
    Vinylen ser ut til å være i meget god stand.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.569
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Cash......på den Stanley Clark platen: spill Silly Putty på full guffe!
    om du tør? ;D
    mvh
    Leif

Toma_99

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.09.2010
    Antall liker
    1
    Ikke så mye 'slentre rundt' funn i det siste, bortsett fra på noen platemesser. Men det blir jo en annen sak..

Dette er sikkert tatt opp mange ganger, men fant ikke noe direkte på et raskt søk nå.., hva slags metoder bruker dere for å få med plater hjem fra utlandet når dere tar fly?
    Jeg har ikke storhandlet vinyl utenlands før, så den "DJ-bagen" som tar 15 plater har holdt foreløpig. Men i november har jeg bestemt meg for å besøke Jaarbeurs messa i Utrecht.. Frykter fristelsene kan stå i kø der.., og jeg ser i tråden her at mange handler i Spania bl.a..

Beklager hvis dette blir veldig off topic...

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.208
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    LMC skrev:
    Cash......på den Stanley Clark platen: spill Silly Putty på full guffe!
    om du tør? ;D
    mvh
    Leif
    Førsta sporet ja :) bra element gjympa der ::) kan rek deg og kjøpe ny pressen av School days overlegen alla mine tidl ex,
    ett riktigt bra jobb gjort der!

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.879
    Sted
    Kongsberg
    Noen ganger er det helt all right...

Gjorde et kupp på dyngas utsalg her om dagen: 2 bæreposer, 27 titler, 51 LPer til bare Kr. 550,-

Høydaren var vel Furtvanglers ring (mint - 14 LPer - 1953 - Mono) for 20 kroner!!!! Samme
    stykkpris for resten av operaboksene. Resten var klassisk og en Paul Simonsak jeg manglet.
    Stort sett god kvalitet på platene.

mvh
    Gunnar Brekke

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    ^ Der snakker vi virkelig vinylfunn! Komplett monoutgave med Furtwängler i god stand er på lottonivå.

Hmmm - det får utfallet av gårsdagens slentring innom Vestkanttorget til å blekne. Men jeg var godt fornøyd med seks innspillinger fra 70-80 tall i meget god tilstand. Han som solgte hadde en nipsbod, og foran denne hadde han satt en liten pappkasse med noen LPer i. Hans og konas, som han hadde tatt med for å lage plass hjemme.
    Horror story: han kunne fortelle at de hadde hatt mange flere LPer, men at datteren noen år tilbake hadde dekorert et tak på loftet med covers.

Spesielt grusomt fordi platene jeg kjøpte var i strålende stand, ikke så mye som edderkoppspinn på dem. Jeg er nå innehaver av en mint Colour of Spring av Talk Talk i original, og dem er det ikke så mange igjen av.
    Susanne Vega, Solitude Standing - tyst og dynamisk.
    Sade, Promise - gatefoldversjonen som Epic la sjel i å gjøre rett.
    En jugoslavisk David Bowie utgivelse, Tonight, fra 1984 - og med virkelig god vinyl (noen som kjenner storyen bak disse? EMI America).
    Invisible Touch fra Genesis, kunne ikke motstå når jeg så at den var bortimot uavspilt.
    Og Pipes of Peace fra McCartney (uglesett av hans fans, men med meget god innspillingskvalitet, og morsom Vintage Parlophone-label på den ene siden).

V

vredensgnag

Gjest
    Litt hell skal man ha. Fant en helt Mint "Gaucho" av Steely Dan, i mastering av Robert Ludwig, som jeg måtte betale førti kroner for. Helt som ny, uten engang antydning til så mye som et bittelite spor fra å være skjøvet inn og ut av innercover.

Og etter å ha lyttet gjennom i dag er jeg blitt gladere i Gaucho enn jeg har vært, den har vært nede på listen over SD-utgivelser hos meg.

Steike, som Roberten pleier å si. Usedvanlig rikt på detaljer, dette.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Var heldig i går å fikk fatt i 10 flotte Bob Dylan plater av eldre årgang , ikke fått spillt de enda , men flotte plater var det.....

Dylans tidlige saker er trivlig å lytte til-.

Mvh Espen

V

vredensgnag

Gjest
    ssm skrev:
    Var heldig i går å fikk fatt i 10 flotte Bob Dylan plater av eldre årgang , ikke fått spillt de enda , men flotte plater var det.....

Dylans tidlige saker er trivlig å lytte til-.

Mvh Espen
    Nice. Jeg hadde en lignende opplevelse med Janis Ian - en som skulle selge sine dubletter i går, og som hadde fem utgivelser. Så da sparte jeg meg en masse styr med å finne dem én for én!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    Bidevind skrev:
    Tenk å finne en Opus3 LP under slike omstendigheter!
    Ta kontakt med Ljudtema. Jeg kjøpe en bråte Opus3 plater derifra for noen år siden, deriblandt mye av Bibb og Deivert. Kostet den gang 150 kr/plate.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Det var loppemarked på skolen som ligger et steinkast unna kåken vår i dag.

Fikk med meg 15 plater for hundrelappen, deriblant:

Peter Case - s/t
    John Mellencamp - American fool
    John Mellencamp - The lonesome jubilee
    Lone justce - Lone justice
    Jason & the scorchers - Lost & found
    Steve Forbert - Alive on arrival
    + 5-6 klassiske plater, hvor en var dobbel (Deutsche grammophon & Decca). Mozart, Beethoven og Grieg. Eg er jo 100% clueless på klassisk, men et sted kan man jo begynne.

Har testlyttet såvidt til 3-4 av dem, og det låter helt topp!

Snittpris på kr 6,67,- 8)

Fornøyd med det

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Konge , tror også de som driver med loppis blir klar over at prisene er økende , han jeg handla med sa at jeg hadde funnet det gromme , og hostet noe om at prisene var for lave....

jeg kunne ikke dy meg " tja , det er vel ikke verdt all verdens sånne gamle skeive plater med knitrelyd heller" ;D

mvh Espen

V

vredensgnag

Gjest
    ssm har rett, prisene er på vei opp, og man må spille litt teater i kjøpsøyeblikket.

Men uansett må man innse sin samfunnsplikt når Kurt Masur og Gewandhausorkesterets samleboks med "Die 9 Sinfonien und sämtliche Ourvertüren" brått ligger der, og LPene ser ut som om de knapt har sett dagslys siden de ble lagt i boksen.

Bilde fra nettet ... nå spilles Eroica. Settet er forøvrig tilgjengelig i fire-kanals SACD/CD.

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.497
    Etter å ha lest om de siste slentrefunnene er det hysterisk åpenbart at jeg er nødt til å pusse slentreskoene mine. ssm, Townes og vreden har alle snublet borti fine saker. Gunnar_Brekke sitt funn orker jeg simpethen ikke ta inn over meg.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.497
    Takk, vreden, det hjalp omtrent like mye som saltvann for en skipbrudden ;D

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    21
    Jeg finner mye bra på loppis for tida. 10-kroners LP´er: "Sorgen og gledjen" Leif Strands Kammarkør/Arne Domnerius/Rune Gustafsson/Bengt Hallberg/Egil Johansen/Georg Riedel, Oslo Tangoforening "Årsrapport" 1983, Alice Babs "Alice in Israel" 1972 + "Elizabethian love songs" 1971 og Kammarkøren & Eric Ericson møter Svend Asmussen 1972.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.879
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

Her er en liten kuriositet jeg kom over for noen år siden (for en 10er eller deromkring):

Et eksempel på norsk samtidsmusikk som jeg må innrømme ikke havner på tallerkenen
    så ofte. Men det kuriøse finner vi på innsiden:

Til Istvan med ####
    Arne 20.5.80
    I følge damen i butikken var nevnte Istvan stor fan av Arne Nordheim og hadde forhørt
    seg med Arne om beste innspilling av Stormen. Etter å ha skaffet seg denne ble coveret
    signert av komponisten selv. Morsomt. R.I.P Arne.

mvh
    Gunnar Brekke

Vedlegg

Emigrant

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    0
    Sted
    Nederland
    Tror jeg gjorde et lite kupp på lørdag.
    Harry James "The King James Version" Sheffield Lab, omregnet 20 kroner ;D
    Har ikke fått spilt den ennå, men visuelt ser alt greit ut...

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.879
    Sted
    Kongsberg
    Emigrant skrev:

Kjempeplate! Gratulerer.

mvh
    Gunnar Brekke

Emigrant

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    0
    Sted
    Nederland
    Gunnar_Brekke skrev:
    Emigrant skrev:

Kjempeplate! Gratulerer.

mvh
    Gunnar Brekke
    Har noen Sheffield plater fra før, blant annet "Comin` from a Good Place" så forventningene er store ja.
    Sto blant andre tilbud/ukurante plater. De visste tydeligvis ikke hva det var. Heldigvis...

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.037
    Sted
    Sortland
    cash 63 skrev:
    bluesbreaker skrev:
    jokris skrev:

Er den bra da?
    ???
    Snubla over ett ex idag i Göteborg :) ser ut att va en førsta press a1/b1? og mint! til hele 30 sek :D

Ellen var kjæreste med Mick Jones (rett meg hvis det er feil), og han står bak mye av materialet og har vel produsert verket. Ble mye spillt når den kom, fin plate.

V

vredensgnag

Gjest
    Stor spenning i dag. Jeg gikk til feil kasse - eller snarere, han som hadde boden hadde satt feil merkelapp på kassen. Det stod klassisk på den, men den var fylt med franske sangere; før jeg rakk å bytte over til kassen jeg dermed deduserte det var klassisk i (Franske sangere), så begynte en ivrig mann å bla seg gjennom den. Og ut svuppet en Decca urutgivelse jeg nå må prøve å fortrenge var der, så jeg lar være å nevne hva det var.
    Så skjer det usannsynlige. Han blar rett forbi Play Bach No. 1, Play Bach No. 2 og Play Bach No. 3, i Decca urutgivelser fra 1959.
    Han måtte distraheres, og jeg måtte avstå trumf. En Jacques Brel EP som jeg hadde kommet over i min kasse.

"Lurer på om det ikke er blitt forbyttet etiketter. De franske sangerne er her. Er det slikt du er på utkikk etter?"

Han så på min venstre hånd, og avslørte at han ikke burde spille poker. Vi kom oss på respektive rette plasser.
    Hva ville egentlig skjedd med resten av min helg om jeg hadde stått og sett at disse tre var blitt plukket ut av den kassen?
    De er i NM tilstand!

Da er jeg kommet så tett det går å komme mastertapen på musikk jeg nyter å lytte til! Det jeg ellers har sett av tidlige utgivelser med Jacques Loussier Trio har vært sønderspilte LPer, mens disse tre er i nærmest perfekt stand.

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.497
    Formiddagen på kontoret ble med ett voldsomt mye bedre. Give me a break !
    Men det er ikke verre enn at jeg applauderer taktikken din, og er glad den gav uttelling. Fenomenalt flott fangst !

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn