Virker bønn?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
cybervision_ skrev:
Helt feil. Bibelen er skrevet svært nær tiden da hendelsene skjedde og er skrevet av øyenvitner. Selv om kanoniseringen av sakene skjedde i 414 var alt på plass lenge før det.
Det sier vel det meste om de historiske kunnskapene. I forhold til f.eks det nye testamentets bøker er både forfatterskap og datering i konstant flux etterhvert som vi erverver mer og mer kunnskap om perioden. Rent generelt er det dog et et slags konsensus (les: "de fleste historikere mener") om at de har sin opprinnelse etter 70AD, i noen tilfeller så sent som 150-200AD, og at forfatterne neppe er de samme som har gitt dokumentene sine navn. I noen tilfelle kan de navngitte også være forfatterne, mens i mange tilfeller er det en ren umulighet. Når det gjelder bibelsk kanon er de fire evangeliene første gang nevnt sammen i ca. 160AD, av Irenaeus av Lugdunum, og den første gangen alt det som i dag er det nye testamentet forekommer i en liste er i 367AD i et brev fra Athanasius av Alexandria. Den første formelle dogmatiske kanon ble ellers ikke vedtatt før ved det 19. økumeniske konsil i Trent i 1546.

I tillegg er det jo helt latterlig å trekke i vil Bibelens autensitet. Du kan godt si at den ikke har noe å si deg, men det som står er mer sikkert korrekt enn nyere historie fra 1800-tallet om Napoleon. Antallet identiske kilder som finnes er i tusenvis, mens om napoleon snakker vi svært få.
Dette er jo ren og tøylesløs fantasi, helt uten bunn i realiteter overhodet.
 
J

JPMi

Gjest
Hører ikke denne diskusjonen egentlig hjemme i kabelhjørnet? ??? :D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
cybervision_ skrev:
Helt feil. Bibelen er skrevet svært nær tiden da hendelsene skjedde og er skrevet av øyenvitner. Selv om kanoniseringen av sakene skjedde i 414 var alt på plass lenge før det.
Nå man ser i dag i opplysningens tidsalder, med fjernsyn, vitenskap og skolegang hvor uendelig mye vås man kan klare å innbille folk, tenk over hvor mye sludder folk biter på den dag i dag, så kan man jo lure på hvor mye troverdighet man kan tilskrive nedtegnelser av muntlig overleveringer av angivelige hendelser som skjedde 70-200 år tidligere i en tid da selskinnstøfler og rennede vann var toppen av den teknologiske pyramiden.

Hvor grenseløst naiv går det egenlig an å bli for et menneske som klarer å knyte sine egne skolisser?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Valentino skrev:
JPMi skrev:
Hører ikke denne diskusjonen egentlig hjemme i kabelhjørnet? ??? :D
På hifi generelt.
Der blir det en kort og kjedelig og forutsigbar debatt. Man har noen som viser til forsøk der bønn ikke har noen effekt, mange folk som avviser dette og viser til at de har prøvd det selv med godt resultat og vil ha seg frabedt innsigelser, samt noen skeptikere som først henger seg på når bønnen bundles med en 55.000 krones kollekt.
 
C

Cyber

Gjest
wotg skrev:
Alt du skriver er jo sett utifra et menneske med store relgiøse skylapper.
Hvis du kan be til gud og han er der for deg så må det være lett å få konkrete bevis slik at vi kan påvise en gang for alle at gud finnes og vitenskap bare er tull.
Men jeg kan jo selvfølgelig ikke nekte deg å tro på Adam og Eva, snakkende slanger, Arken osv.
Jeg synes jo i grunn mange "moderne" mennesker har stor tro som kan tro vi stammer fra bakterier, men det er nå mitt syn på saken. Uansett så gidder jeg ikke bruke mer energi på dette, har nok annet å henge fingrene i, svaret får vi jo før eller senere uansett ;)

Nyt den herlige vinteren!
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.284
Antall liker
24.889
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Valentino skrev:
JPMi skrev:
Hører ikke denne diskusjonen egentlig hjemme i kabelhjørnet? ??? :D
På hifi generelt.
Der blir det en kort og kjedelig og forutsigbar debatt. Man har noen som viser til forsøk der bønn ikke har noen effekt, mange folk som avviser dette og viser til at de har prøvd det selv med godt resultat og vil ha seg frabedt innsigelser, samt noen skeptikere som først henger seg på når bønnen bundles med en 55.000 krones kollekt.
Når myntene i kisten klinger, sjelen ut av skjærsilden springer...
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.842
Antall liker
12.665
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
bønn virker vel i den forstand at om du ber bønner som Frans av Assis bønn og andre mer meditative bønner som har til hensikt og få den som ber til å jobbe bevisst med å være godt menneske, så blir du mer bevisst på hvordan du lever ditt eget liv.
Ber du på en smålig, arrogant, nedlatende, fordomsfull eller egoistisk måte så virker det til å opprettholde disse egenskapene i mennesket som ber.

mye bråk og ufred og tåpelige ideologiske konflikter kunne vært unngått hvis flere mennesker hadde forholdt seg til bibelens tekst slik vennenes samfunn (kvekerne) forholder seg til den. Jeg heier på kvekerne, og hadde nok vært en selv, hvis ikke jeg hadde vært så glad i materielle goder som fx hifianlegget mitt ;D

med fredelig hilsen
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.284
Antall liker
24.889
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Noen som husker om det sluttet å regne?
Almighty and most merciful Father, we humbly beseech Thee, of Thy great goodness, to restrain these immoderate rains with which we have had to contend. Grant us fair weather for Battle. Graciously hearken to us as soldiers who call upon Thee that, armed with Thy power, we may advance from victory to victory, and crush the oppression and wickedness of our enemies and establish Thy justice among men and nations.
 
S

Slubbert

Gjest
^ Dialog som tatt ut av en dårlig film.

Det er helt ubegripelig, med tanke på den enorme mengde viten og fremskreden filosofi historien har produsert, at oppegående folk den dag i dag tar to tusen år gamle eventyrfortellinger for god fisk. Det gir mer mening å tro på "Harry Potter", den er nyere.
 

jossa

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Innlegg
45
Antall liker
0
cybervision_ skrev:
Jeg synes jo i grunn mange "moderne" mennesker har stor tro som kan tro vi stammer fra bakterier, men det er nå mitt syn på saken. Uansett så gidder jeg ikke bruke mer energi på dette, har nok annet å henge fingrene i, svaret får vi jo før eller senere uansett ;)

Nyt den herlige vinteren!
Støtter deg der cybervision. Svaret får vi jo før eller senere uansett :)
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Slubbert skrev:
Det er helt ubegripelig, med tanke på den enorme mengde viten og fremskreden filosofi historien har produsert, at oppegående folk den dag i dag tar to tusen år gamle eventyrfortellinger for god fisk. Det gir mer mening å tro på "Harry Potter", den er nyere.
Harry Potter gir seg ut for å være fiction og underholdning. Bibelen gjør det ikke. Mange av personene og hendelsene som omtales i Bibelen er også omtalt og bekreftet av andre kilder. Å sammenlikne dette med fantasi og underholdningslitteratur er derfor meningsløst.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Min erfaring med bønner, er vel at brune bønner virker best.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Fush skrev:
Harry Potter gir seg ut for å være fiction og underholdning. Bibelen gjør det ikke.
Mange leser nok Harry Potter på denne måten. Men det er helt ok. Det forventes ikke mer av en muggle. Men hvis du legger skepsisen til side og overgir deg til Harry og viser dette ved å krysse perrongen neste gang du er på King's Cross Station så skal du endelig få oppleve hva det er du går glipp av! (Sykkelhjelm er fusk og tegn på manglende tro). Uten tro er nok toget gått for din del...



Mange av personene og hendelsene som omtales i Bibelen er også omtalt og bekreftet av andre kilder. Å sammenlikne dette med fantasi og underholdningslitteratur er derfor meningsløst.
Det gjør Harry Potter Bøkene også. Der er virkelighetstro skildringer av London som man også kan finne i mer tradisjonelle kilder. Beskrivelsen av teknologien som tog, biler og klesdrakt er også historisk riktig. Det er verifiserbart gjennom mange historiske skildringer og øyenvitner.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
rolfozzy skrev:
Min erfaring med bønner, er vel at brune bønner virker best.
Det kommer vel an på om de skal røykes eller brukes i en chili con carne.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
rolfozzy skrev:
Min erfaring med bønner, er vel at brune bønner virker best.
Det kommer vel an på om de skal røykes eller brukes i en chili con carne.
Alt til sin tid. Forskjellig virkning, men virkning. 8)
 
S

Slubbert

Gjest
Med Harry Potter tilbakevist går jeg for Dracula. Vlad ?epe? var en historisk person.
 
B

Back_Door

Gjest
rolfozzy skrev:
Min erfaring med bønner, er vel at brune bønner virker best.
Det kan bli mang en bønne av brune bønner. Poenget er å klare dette uten bremsespor. Men da kan det kanskje hjelpe med bønn? ;D
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.774
Antall liker
510
Sted
Stockholm
Må bare dele dette :)

Jeg skriver ikke dette for å debattere, men for å dele det med folk.


På Visjon Norge mandag kveld gikk det et program live fra Bergen, med Rodney Howard Brown. Litt ut i sendingen var det tid for å samle inn penger.
Rodney sa at vi der hjemme også kunne gi, og at vi kunne be til Gud om at han gir oss et beløp vi skal gi. Dette er jeg med på, tenkte jeg, og ba til Gud om at han skulle gi meg et beløp som jeg skulle gi. Etter noen få sekunder får jeg tallet 214 i hodet mitt. Whaat??? Tenkte jeg. Skal jeg gi 214 kroner???
Vel, jeg fikk det ikke ut av hodet mitt, og bestemte meg for å logge på nettbanken for å gi eksakt det beløpet. Jeg hadde ikke peiling på hvor mye som stod på kontoen min, er lite strukturert sånn.. Og før jeg betaler noe i nettbank, sjekker jeg alltid hvor mye saldoen er på.
Og gjett hva jeg får se...!! Jo, nettbanken viser at jeg har xx,214 på kontoen!!!! Hehe, jeg hopper nesten i taket da jeg ser det!! Gud hadde der en så utrolig herlig måte å gi meg et tegn på, og jeg bestemte meg for å skrive dette på siden til Rodney H. Brown på facebook. Måtte bare fortelle om det!! Dette brukte han i sendingen de to neste dagene, sjøl om han huska feil beløp. Han sa 231 kroner. Men det viktige i budskapet her er ikke beløpet, men at Gud hører bønn, og han viste det på en skikkelig morsom måte for meg!!

Gud visste nøyaktig hva jeg hadde på kontoen, og han veit nok flere detaljer om alt i livene våre enn vi noen ganger selv veit...!! Dette var bare så utrolig herlig å få oppleve!!!


Og, som sagt, så har jeg ingen intensjon om diskutere dette. Ville bare dele det med dere :)
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Dersom saldoen på kontoen din er tilgjengelig for andre, inklusiv Gud, bør du vurdere å skifte bank.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.698
Antall liker
10.183
Cundis skrev:
På Visjon Norge mandag kveld gikk det et program live fra Bergen, med Rodney Howard Brown. Litt ut i sendingen var det tid for å samle inn penger.
Rodney sa at vi der hjemme også kunne gi, og at vi kunne be til Gud om at han gir oss et beløp vi skal gi. Dette er jeg med på, tenkte jeg, og ba til Gud om at han skulle gi meg et beløp som jeg skulle gi. Etter noen få sekunder får jeg tallet 214 i hodet mitt. Whaat??? Tenkte jeg. Skal jeg gi 214 kroner???
Vel, jeg fikk det ikke ut av hodet mitt, og bestemte meg for å logge på nettbanken for å gi eksakt det beløpet. Jeg hadde ikke peiling på hvor mye som stod på kontoen min, er lite strukturert sånn.. Og før jeg betaler noe i nettbank, sjekker jeg alltid hvor mye saldoen er på.
Og gjett hva jeg får se...!! Jo, nettbanken viser at jeg har xx,214 på kontoen!!!! Hehe, jeg hopper nesten i taket da jeg ser det!! Gud hadde der en så utrolig herlig måte å gi meg et tegn på, og jeg bestemte meg for å skrive dette på siden til Rodney H. Brown på facebook. Måtte bare fortelle om det!! Dette brukte han i sendingen de to neste dagene, sjøl om han huska feil beløp. Han sa 231 kroner. Men det viktige i budskapet her er ikke beløpet, men at Gud hører bønn, og han viste det på en skikkelig morsom måte for meg!!

Gud visste nøyaktig hva jeg hadde på kontoen, og han veit nok flere detaljer om alt i livene våre enn vi noen ganger selv veit...!! Dette var bare så utrolig herlig å få oppleve!!!
Søt historie, men hva er moralen? At Gud liker runde tall på kontoen din?
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.774
Antall liker
510
Sted
Stockholm
Pink_Panther skrev:
Søt historie, men hva er moralen? At Gud liker runde tall på kontoen din?
Cundis skrev:
Men det viktige i budskapet her er ikke beløpet, men at Gud hører bønn, og han viste det på en skikkelig morsom måte for meg!!
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Kan du legge inn en forbønn til meg? Jeg spilte lotto til den 11.april.
 

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
Denne tråden trenger litt comic relief. Ta en pause i diskusjonen med en dose humor ;D


Personlig er jeg ateist og trives med det. Nyt påsken, troende og ikke troende 8)
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.573
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Cundis skrev:
Må bare dele dette :)

Jeg skriver ikke dette for å debattere, men for å dele det med folk.


På Visjon Norge mandag kveld gikk det et program live fra Bergen, med Rodney Howard Brown. Litt ut i sendingen var det tid for å samle inn penger.
Rodney sa at vi der hjemme også kunne gi, og at vi kunne be til Gud om at han gir oss et beløp vi skal gi. Dette er jeg med på, tenkte jeg, og ba til Gud om at han skulle gi meg et beløp som jeg skulle gi. Etter noen få sekunder får jeg tallet 214 i hodet mitt. Whaat??? Tenkte jeg. Skal jeg gi 214 kroner???
Vel, jeg fikk det ikke ut av hodet mitt, og bestemte meg for å logge på nettbanken for å gi eksakt det beløpet. Jeg hadde ikke peiling på hvor mye som stod på kontoen min, er lite strukturert sånn.. Og før jeg betaler noe i nettbank, sjekker jeg alltid hvor mye saldoen er på.
Og gjett hva jeg får se...!! Jo, nettbanken viser at jeg har xx,214 på kontoen!!!! Hehe, jeg hopper nesten i taket da jeg ser det!! Gud hadde der en så utrolig herlig måte å gi meg et tegn på, og jeg bestemte meg for å skrive dette på siden til Rodney H. Brown på facebook. Måtte bare fortelle om det!! Dette brukte han i sendingen de to neste dagene, sjøl om han huska feil beløp. Han sa 231 kroner. Men det viktige i budskapet her er ikke beløpet, men at Gud hører bønn, og han viste det på en skikkelig morsom måte for meg!!

Gud visste nøyaktig hva jeg hadde på kontoen, og han veit nok flere detaljer om alt i livene våre enn vi noen ganger selv veit...!! Dette var bare så utrolig herlig å få oppleve!!!


Og, som sagt, så har jeg ingen intensjon om diskutere dette. Ville bare dele det med dere :)
Herlig,takk for at du delte dette! :)
Mange er ivrige etter å spørre etter bevis på at Gud eksisterer,men de vil innerst inne ikke ha bevis............
Vi som har opplevd Guds kjærlighet trenger ikke bevis,vi vet det er ekte og sant!
 
S

slowmotion

Gjest
Det er vel ganske enkelt ...

Hvis man tror på guder, så virker bønn, og eksempelet over er et "bevis" på at bønn virker.
Hvis man ikke tror på guder, så er det hele bare en tilfeldighet.

Hvordan man oppfatter verden er tross alt sterkt farget av det man har i sitt eget hode...

;)
 
A

AK27

Gjest
slowmotion skrev:
Det er vel ganske enkelt ...

Hvis man tror på guder, så virker bønn, og eksempelet over er et "bevis" på at bønn virker.
Hvis man ikke tror på guder, så er det hele bare en tilfeldighet.

Hvordan man oppfatter verden er tross alt sterkt farget av det man har i sitt eget hode...

;)
"Eksistens går forut for essens", motsatt fra et kristent perspektiv(?).
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.206
Antall liker
8.601
Torget vurderinger
1
Rune S skrev:
Cundis skrev:
Må bare dele dette :)

Jeg skriver ikke dette for å debattere, men for å dele det med folk.


På Visjon Norge mandag kveld gikk det et program live fra Bergen, med Rodney Howard Brown. Litt ut i sendingen var det tid for å samle inn penger.
Rodney sa at vi der hjemme også kunne gi, og at vi kunne be til Gud om at han gir oss et beløp vi skal gi. Dette er jeg med på, tenkte jeg, og ba til Gud om at han skulle gi meg et beløp som jeg skulle gi. Etter noen få sekunder får jeg tallet 214 i hodet mitt. Whaat??? Tenkte jeg. Skal jeg gi 214 kroner???
Vel, jeg fikk det ikke ut av hodet mitt, og bestemte meg for å logge på nettbanken for å gi eksakt det beløpet. Jeg hadde ikke peiling på hvor mye som stod på kontoen min, er lite strukturert sånn.. Og før jeg betaler noe i nettbank, sjekker jeg alltid hvor mye saldoen er på.
Og gjett hva jeg får se...!! Jo, nettbanken viser at jeg har xx,214 på kontoen!!!! Hehe, jeg hopper nesten i taket da jeg ser det!! Gud hadde der en så utrolig herlig måte å gi meg et tegn på, og jeg bestemte meg for å skrive dette på siden til Rodney H. Brown på facebook. Måtte bare fortelle om det!! Dette brukte han i sendingen de to neste dagene, sjøl om han huska feil beløp. Han sa 231 kroner. Men det viktige i budskapet her er ikke beløpet, men at Gud hører bønn, og han viste det på en skikkelig morsom måte for meg!!

Gud visste nøyaktig hva jeg hadde på kontoen, og han veit nok flere detaljer om alt i livene våre enn vi noen ganger selv veit...!! Dette var bare så utrolig herlig å få oppleve!!!


Og, som sagt, så har jeg ingen intensjon om diskutere dette. Ville bare dele det med dere :)
Herlig,takk for at du delte dette! :)
Mange er ivrige etter å spørre etter bevis på at Gud eksisterer,men de vil innerst inne ikke ha bevis............
Vi som har opplevd Guds kjærlighet trenger ikke bevis,vi vet det er ekte og sant!

.

I forrige uke tenkte jeg på julenissen. Gjett hva jeg så da jeg åpna avisen. Nettopp; en artikkel om julenissen himself.
I fjor leste jeg en bok om romernes invasjon av England ledet av Agricola. Jeg var også på utkikk etter båt og samme dag fant et svært interessant eksemplar. Gjett hva den het; Agricola!
En dag tidligere i år tenkte jeg mye på en fyr jeg ikke hadde sett på 25 år. Dagen etter traff jeg ham igjen!

Faktum er man tror på hva man vil tro på og klynger seg til det minste halmtrå. Hadde religiøse mennesker stilt samme krav til bevisbyrde til alt annet de gjør og behefter seg med i livet, hadde de ikke fungert og blitt ansett som tilbakestående eller i beste fall en godfjott.
Hvis man frakobler sunn fornuft og all kritisk tekning er alt potensielt sant i troens navn. Inkludert sprenge hele planeten i filler med atomvåpen.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
I forrige uke hadde jeg tenkt å ringe til min mor ettersom vi ikke hadde pratet på noen uker.
2 min etter ringer hun meg før jeg rekker å ringe selv. Hvordan er slikt mulig , ikke til å tro. :p
Her har nok spagettimonsteret vært på ferde skulle jeg tro. ;)
 

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
Tor Nado skrev:
I forrige uke hadde jeg tenkt å ringe til min mor ettersom vi ikke hadde pratet på noen uker.
2 min etter ringer hun meg før jeg rekker å ringe selv. Hvordan er slikt mulig , ikke til å tro. :p
Her har nok spagettimonsteret vært på ferde skulle jeg tro. ;)
Dæven, rart du skulle si det. Jeg hadde akkurat spaghetti til middag her tidligere i uken, og denne uken var det jordskjelv i spaghettiens hjemland. :eek:
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.206
Antall liker
8.601
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Tor Nado skrev:
I forrige uke hadde jeg tenkt å ringe til min mor ettersom vi ikke hadde pratet på noen uker.
2 min etter ringer hun meg før jeg rekker å ringe selv. Hvordan er slikt mulig , ikke til å tro. :p
Her har nok spagettimonsteret vært på ferde skulle jeg tro. ;)
Dæven, rart du skulle si det. Jeg hadde akkurat spaghetti til middag her tidligere i uken, og denne uken var det jordskjelv i spaghettiens hjemland. :eek:
Helt utrolig! Jeg skal faktisk ha spagetti til middag i dag (dette er ikke noe jeg bare finner på!) :eek: :eek: :eek:
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
572
Antall liker
344
Torget vurderinger
0
wotg skrev:
Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen. Hvis gud finnes og bønn virker så ønsker jeg at du ber om bananregn over Oslo i morgen. Regner det bananer så er jeg troende, gjør det ikke - ja da finnes ikke gud. Det kan ikke bli enklere enn det.
At Kristene eller andre relgiøse ikke kan se at relgion stammer fra en tid da vi var uopplyste og trengte enkle forklaringer på komplekse spørsmål gjør meg egentlig litt trist.
Her tar du feil (du er trist på feil grunnlag :) ) Spørsmålene er de samme som de alltid har vært: Hvem er jeg? Hvorfor lever jeg? Er alt over når jeg dør? De svar som vitenskapen, eller "moderne" tankesett, gir på disse spørsmålene gjør ikke (mange) mennesker tilfreds. Synes derfor det blir noe arrogant å avfeie kristne som lettlurte og naive. Jeg opplever tvert i mot kristne som mer reflekterte og kritiske enn "folk flest". Å diskutere tro kontra bevis blir som å diskutere epler kontra appelsiner. Når det gjelder bananer, derimot..... Min påstand er at du ikke ville ha trodd på Gud uansett om det hadde regnet bananer i bøttevis. Det ville blitt lagt ned betydelig energi i å finne en logisk forklaring på fenomenet, og man ville antakelig lyktes. Men jeg spanderer gjerne et par-tre stykker om du er sulten.... :D
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.206
Antall liker
8.601
Torget vurderinger
1
Godalive skrev:
Her tar du feil (du er trist på feil grunnlag :) ) Spørsmålene er de samme som de alltid har vært: Hvem er jeg? Hvorfor lever jeg? Er alt over når jeg dør? De svar som vitenskapen, eller "moderne" tankesett, gir på disse spørsmålene gjør ikke (mange) mennesker tilfreds. Synes derfor det blir noe arrogant å avfeie kristne som lettlurte og naive.

Definisjon på lettlurt og naiv er tro på noe uten dokumentasjon. Særlig når det du tror på er tullete og komplett umulig både filosofisk og fysisk.
Det at du ikke finner svar på eksistensielle spørsmål betyr vel ikke at du derfor skal tro på hva som helst (uten beviser)? Kan du da bare finne på en fiktiv løsning for å bli tilfreds? Blir det sant da? Kan jeg da på samme vis gjøre julenissen sann? Vil julenissen eksistere dersom hans eksistens gir meg svar på spørsmål om hvor kommer julegavene fra? Dersom dette svaret gjør meg mer tilfreds enn alternativene.
Har du tenkt på at vitenskapen kan forklare eksistensielle spørsmål? Har du tenkt på eksistensielle spørsmål som en universell faktor er meningsløse?
 
Topp Bunn