VPI`S venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke litt risikabelt å kjøpe pickup i den prisklassen som kanskje kan funke i armen hvisomatte dersomatte?

    Vinylengine sier at JMW 10.5 på 10,9 gram med Shilabe på 9,3g og 8um/uN får en egenresonnans på ca. 12Hz, som er litt høyt?

    Mener å ha hørt om armrør i stål til VPI, som jo vil øke massen, eller monteringsskruer med ekstra masse fra Soundsmith. Det vil jo hjelpe hvis du har forelsket deg i Shilabe.
     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.774
    Antall liker
    5.377
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Det er helt klart at det ikke er sikkert at Shilabe og Kansui vil funke i JMW 10.5 armen. Jeg er ikke forelsket i Shilabe, men noen ganger blir jeg veldig fristet til å prøve noe nytt. Særlig gjelder dette etter at begge de 2 nevnte pu'ene får meget god omtale i diverse tester. Derfor lurte jeg på om noen hadde erfaring disse på Classic og 10.5 arm.
    Inntil videre spiller jeg med Kleos.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.694
    Antall liker
    3.190
    Det er helt klart at det ikke er sikkert at Shilabe og Kansui vil funke i JMW 10.5 armen. Jeg er ikke forelsket i Shilabe, men noen ganger blir jeg veldig fristet til å prøve noe nytt. Særlig gjelder dette etter at begge de 2 nevnte pu'ene får meget god omtale i diverse tester. Derfor lurte jeg på om noen hadde erfaring disse på Classic og 10.5 arm.
    Inntil videre spiller jeg med Kleos.
    Og hvilke erfaringer har du med Kleos? Kunne tenke meg å prøve – Delos ga mersmak :rolleyes:
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.221
    Antall liker
    2.819
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Lyrapickupene er teknisk og lydmessig en kjempematch til VPI spillerne i MDF og stål ((Super-) Scout (-master)/Classic og Prime).
    Kanskje ikke så rart da pickupene er utviklet på ganske tilsvarende Rockport/Graham (tung spiller med unipivot arm) kombinasjon .
    Ønsker man mer av det samme, kan det være fornuftig å gå opp i Lyrasortementet (jeg har lyst til å oppgradere fra Kleos til Etna),
    eller sjekke ut pickuper som Audio Technica ART-9, Dynavector DV-17, Ortofon Cadenza Blue, dyrere Sound Smith eller Ortofon
    Weinfeld
    .

    Miyajima pickupene bør være en brukbar teknisk match med JWM-10.5 armen. Compliancen er oppgitt til 8 og 9 my (dette er sann-
    synligvis dynamisk compliance ved 100 Hz (siden de er japanske), så den brukbare compliancen (i kalkulatoren) - den ved 10 Hz -
    ligger heller i området rundt 15-16 my). Dette resulterer i en meget fornuftig resonansfrekvens på rundt 9 Hz.

    Jeg har ikke hørt disse pickupene selv, men ut fra hvordan de er bygget (aluminium cantilever/trehus), regner jeg med at de har en
    varmere klangkarakter enn dem jeg lister over (mer som Koetsu eller Benz). Er det det du er ute etter, bør du absolutt prøve.

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.694
    Antall liker
    3.190
    Takk for svar! Si fra hvis du skal selge Kleos-en :rolleyes:
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.582
    Antall liker
    7.117
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kunne etter hvert tenkt meg å prøve noe slikt som en Denon DL103, DL103R eller en eller annen SPU (av variantene uten headshell).

    Det ser desverre ut til at JMW 9 Memorial ikke er så veldig velegna til noen av disse.

    VPI har ikke oppgitt effektiv masse til akkurat denne armen, men i en artikkel i Stereophile angir de 8,1g for denne armen.

    Hvis jeg plugger dette inn i kalkisen på Vinyl Engine, og knaller til med to 1-grams skruer fra Needle doctor, kommer jeg på resonansfrekvens 12 Hz for SPU-variantene og 17,5Hz for 103 og 103R. 12 Hz, hvis en kompenserer for compliance målt ved 100Hz. Hmmm...

    Kalkis: https://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.php

    Johan-Kr
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.774
    Antall liker
    5.377
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Det er helt klart at det ikke er sikkert at Shilabe og Kansui vil funke i JMW 10.5 armen. Jeg er ikke forelsket i Shilabe, men noen ganger blir jeg veldig fristet til å prøve noe nytt. Særlig gjelder dette etter at begge de 2 nevnte pu'ene får meget god omtale i diverse tester. Derfor lurte jeg på om noen hadde erfaring disse på Classic og 10.5 arm.
    Inntil videre spiller jeg med Kleos.
    Og hvilke erfaringer har du med Kleos? Kunne tenke meg å prøve – Delos ga mersmak :rolleyes:
    Kleos låter fint hos meg, men det kreves at den er montert/ innstilt helt nøyaktig for å låte bra. Kleos gir litt mer av alt med hensyn til lyd i forhold til Delos.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Compliancen er oppgitt til 8 og 9 my (dette er sann-
    synligvis dynamisk compliance ved 100 Hz (siden de er japanske), så den brukbare compliancen (i kalkulatoren) - den ved 10 Hz -
    ligger heller i området rundt 15-16 my).
    Sorry, men nei. Oppgitt ved 10Hz, står det her:

    Miyajima Laboratory {Stereo cartridge}

    ...Så min "utregning" (ahem ;) ) til 12Hz er riktig.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.774
    Antall liker
    5.377
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Hei.

    Lyrapickupene er teknisk og lydmessig en kjempematch til VPI spillerne i MDF og stål ((Super-) Scout (-master)/Classic og Prime).
    Kanskje ikke så rart da pickupene er utviklet på ganske tilsvarende Rockport/Graham (tung spiller med unipivot arm) kombinasjon .
    Ønsker man mer av det samme, kan det være fornuftig å gå opp i Lyrasortementet (jeg har lyst til å oppgradere fra Kleos til Etna),
    eller sjekke ut pickuper som Audio Technica ART-9, Dynavector DV-17, Ortofon Cadenza Blue, dyrere Sound Smith eller Ortofon
    Weinfeld
    .

    Miyajima pickupene bør være en brukbar teknisk match med JWM-10.5 armen. Compliancen er oppgitt til 8 og 9 my (dette er sann-
    synligvis dynamisk compliance ved 100 Hz (siden de er japanske), så den brukbare compliancen (i kalkulatoren) - den ved 10 Hz -
    ligger heller i området rundt 15-16 my). Dette resulterer i en meget fornuftig resonansfrekvens på rundt 9 Hz.

    Jeg har ikke hørt disse pickupene selv, men ut fra hvordan de er bygget (aluminium cantilever/trehus), regner jeg med at de har en
    varmere klangkarakter enn dem jeg lister over (mer som Koetsu eller Benz). Er det det du er ute etter, bør du absolutt prøve.

    mvh
    Gunnar Brekke
    Det var en god forklaring. Takk skal du ha. Akkurat den infoen jeg var ute etter.
    Jeg har hatt både Bens Gullwing og LP tidligere. Gullwing ble nesten litt for varm, men LP var en bedre match.
    Lysten til å prøve Miyajima har ikke blitt mindre nå.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.221
    Antall liker
    2.819
    Sted
    Kongsberg
    Jaggu har du rett. Øyet er som kjent det første man blir blind på...

    Dette betyr at disse PUene er råstive, som i DL-103/SPU-stive. Her må det en 6,1 - 10,4 grams lodd (mellom PU og shell) til,
    for å flytte resonansfrekvensen ned til ideelle 10 Hz. No problem! Unipivotlagrene på JWM-armene takler det greit. Vet dog
    ikke om motvektsloddet er tungt nok. Men det kan alltids utbedres, kanskje med en slik:
    Counter Intuitive for VPI tone arms | Soundsmith



    Vet ikke om den er tung nok.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.582
    Antall liker
    7.117
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Needle doctor har et sett med sneisne skruer med forskjellige vekter. De tyngste av disse skruene var over 3g per stykk...

    Johan-Kr
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.774
    Antall liker
    5.377
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Ok. Med de 2 tyngste skruer fra Needle Doctor, øker vekten med minst 6 g og den totale masse på armen blir minst 16,9 g. Med Kansui med compliance på 9 blir egenresonansen på ca 10 Hz og Shilabe med compliance på 8 blir egenresonansen ca 11 Hz. Da skal Kansui være innafor. Men må ganske sikkert ha et tyngre motvektslodd.
     

    Rabben

    Fersking
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Sted
    Rogaland
    Jeg melder meg inn som sylfersk VPI venn med dette:
    Er ikke så sikker på at du blir VPI venn med denne, for etter å ha hørt Miles Davis - Kind of Blue 3 ganger på rappen i går, spørs det ikke om denne bare blir "rotet bort" på mystisk vis :)
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.337
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    14
    Hei

    Hvor handler dere vacuumtube og annet tilbehør til VPI HW16.5? Tor hadde slik før.

    TAF
     

    Bram

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2011
    Innlegg
    12
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Noen som har erfaring med VPI Traveller første utgave? Har tidligere hatt Scout, og lurer på et gjensyn med VPI. Armen har fått litt pes, men er det fortjent?
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.290
    Antall liker
    3.469
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Har første generasjon av VPI Traveller og har så langt ikke hatt noe trøbbel med armen på spilleren eller noe annet for den saks skyld ( bank i bordet :) ).

    Er veldig fornøyd med spilleren så langt.

    Kjører i dag med em Benz Ace S ( Low ) og synes det er en bra kombo. Har dog ikke utforsket andre pickup'er på den enda.
     

    Bram

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2011
    Innlegg
    12
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    ^ takk for kjapt svar! Godt å høre at du er fornøyd, det frister å prøve Traveller om sjansen byr seg!
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har tatt over VPI-agenturet fra Lyric, forresten?
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    789
    Antall liker
    488
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Var innom lyric for en stund siden.
    De hadde fortsatt "reservedeler" som reim på lager til classic'en min.
    Godt mulig de har mer på lager?

    --
    Martin Sandvik
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.791
    Antall liker
    5.315
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg skal til england til helgen og tenkte å kjøpe nye føtter til min VPI scout, jeg tenkte da å kjøpe TNT mini føttene, mannen i sjappa jeg hørte med mente kanskje at VPI prime føtter var bedre, han skulle sjekke opp med VPI - disse har jeg ikke hørt om før, noen som har vært borti i prime? Prøver å google men finner lite konkret på nettet.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.694
    Antall liker
    3.190
    Jeg skal til england til helgen og tenkte å kjøpe nye føtter til min VPI scout, jeg tenkte da å kjøpe TNT mini føttene, mannen i sjappa jeg hørte med mente kanskje at VPI prime føtter var bedre, han skulle sjekke opp med VPI - disse har jeg ikke hørt om før, noen som har vært borti i prime? Prøver å google men finner lite konkret på nettet.
    Hvor i England (London?) kjører du VPI-deler?
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Virker som om det er de samme men med nytt navn. Ser også andre har bygget opp motoren litt, det viktigste er vel at man er klar over det.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.176
    Antall liker
    28.192
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Sjappa jeg har vært i kontakt med er;

    OBrien Hi-Fi - About Us

    Virker som en hyggelig kar per mail hvertfall.

    Ellers er det en engelsk nettbutikk jeg vurderer å bruke, hvis han ikke rekker å skaffe føttene før jeg er i London - har bekjente som bor der som jeg kan sende til.

    Stocking the finest in Amplifiers, Headphones, Cables...
    Har vært ut til butikken i Wimbledon ganske krånglete og komme dit, først tåg sen taxi til butikken som låg langt fra stasjonen den gangen ivf!
    Ser på kartet att han har flyttet nærmere stasjonen nå
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.791
    Antall liker
    5.315
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ok, jeg får prøve meg frem. Har "klippekort" på offentlig transport så kan reise mye rundt ;) Skal uansett (nesten) til det området på lørdagen, så da blir det ikke rare omveien for meg.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.791
    Antall liker
    5.315
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da hadde hans lmportør ikke prime føttene før lørdag så da ble valget enkelt. Bestiller meg tnt føttene.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.774
    Antall liker
    5.377
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Nå har jeg prøvd Miyajima Kansui på 10.5 arm og Classic. Jeg har spilt ca 90 timer nå og det låter meget bra. Det er særlig i det øvre toneområdet at jeg liker lyden fra denne pu'en. Symbaler får klinge ut som de skal.Mellomtonen er meget bra. Stort, flott lydbilde med mange detaljer. . Bassen er muligens noe bedre med Kleos, som jeg har montert på en tilsvarende arm. Får teste de mot hverandre en dag.
    Har brukt 2 lodd på 6,5 gram mellom headshell og pu samt Soundsmith counter intuitive som motvekt.
    Jeg vil absolutt anbefale Kansui til Classic.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.774
    Antall liker
    5.377
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    De 2 loddene jeg har brukt, veier hhv 3,0 g og 3,5 g, altså tilsammen 6,5 g.
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.337
    Antall liker
    378
    Torget vurderinger
    14
    Noken som kan sjekke størrelsen på umbrako nøkkelen til set skruene på vacum tuben på 16.5 vaskemaskin? Regner med det er tommer da mm ikkje passer.

    På forhånd takk.

    Terje A
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn