VPI`S venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg skjønner ikke alle disse problemene med reimene. Jeg har hatt en Classic3 som er brukt 3 år uten reimskifte. Den er fortsatt som ny!
    I tillegg har jeg en dempering ytterst på tallerken som holder 3 ekstra reimer. En annen ting jeg ikke skjønner er hvordan folk klarer seg uten denne demperingen. Det er jo natt og dag uten. Alt blir 50% bedre med. :)
     

    Froggy

    Medlem
    Ble medlem
    31.01.2013
    Innlegg
    24
    Antall liker
    9
    Sted
    Askim
    Torget vurderinger
    6
    Byttet fra benz ace til lyra kleos på min aries 3 for et par uker siden! Pu nærmer seg innspilt med ca 80-90 timer nå, men du verden for en deilig snerten lyd kleosen gjengir! Her er det luft, attack og tyngde😄 Hvis det er sånn at kleos trenger nærmere 300-400 timers innspilling, da er jeg meget spent på hva som bor i denne! For enn sålenge spiller den forrykende!
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Ny VPI venn på vei inn, betillt meg en Scout ll m/classic tallerken og benz pu, håper å kunne få bistand etterhvert her inne angående eventuelle oppgrads osv :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    hvis noen har en Synchronous Drive System til VPI liggende og vil selge så send meg gjerne en pm
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    VPI Classic og XLR

    Må spørre dere om et råd anngående xlr tilkobbling.

    Jeg har pr dags dato vanlige rca kontakter, som standard ifra VPI.
    Men det er nytt system på gang og pre har nå kun xlr inn og utganger.

    MÅ det byttes Junction box eller går det ann og løse dette på et annet vis?

    Denne lille boxen koster ca 3K hos Lyric................................

    Takker for alle svar

    /JR
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Jeg byttet boks når jeg var borti det samme. Før det brukte jeg en kabel med RCA-XLR, terminert slik fra fabrikk. Skal du inn å fikle med armkablene for å lage en xlr ut f.eks. er du tøff...:)
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    3.148
    Jeg har noen Neutrik RCA-XLR overganger jeg ikke bruker. Kanskje de kan funke?
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Jeg er ikke villig til å kødde det til...
    Skifter en boxen selv.. eller er det inn til Tor?

    Overganger. .. kan ikke det bare kødde det til ?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror man bør ha/lage en XLR junction box. Det bør nok gjøres i platespillerenden, og med pinne 1 og chassis til jord, pinne 2 til hot/+, og pinne 3 til cold/-. 3.000,- for en liten blikkboks med en Lemokontakt og to Neutrik XLR er mildt sagt idiotpris, selv om det er til sammen kanskje 5 cm NordOst Odin signalledere inni der.

    Overganger er vel som regel RCA hun til XLR han?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Selve boksen er en smal sak å skru av, og en ny boks på.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Da vil det si at det lar seg gjøre og modifisere den boxen som alt er der... bare få fatt i xlr kontakter til dem ... bore hull og så få montert....... ?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det tror jeg går helt fint. Kanskje litt kålete å komme til med bor i og med at den er såpass liten. Nederste delen av boksen tror jeg ikke du trenger å gjøre noe med. Den er kun boks/skjerm/jordet mot godset i armbasen.

    Kanskje enklere å finne noen som kan lage ny øvre halvpart av boksen til deg? Det trengs en enkel form, brettet to ganger, to skruehull og to hull til XLR.

    Edit: Hull til to skruer, en LEMO, og to XLR (et stort og to små til hver).

    Husker forresten ikke helt hvordan lederne er loddet. Tror det er en til senter og en til kappe for hver kanal om jeg husker rett, 4 pin Lemo og fire ledere i armkabelen. Boksen er vel jordet via armbasen og lageret til jordskruen mellom RCA-pluggene. Tror muligens du må supplere med en forbindelse mellom pinne 1 og godset i boksen.

    Om jeg husker og forstår rett, altså.
     
    Sist redigert av en moderator:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    2.916
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Vil det være noe lydmessig gevinst med å sette på xlrkontakter ut fra platespiller?
    Tror jeg vill nøyd meg med å lage en kabel RCA til XLR, eller som nevnt over, bruke en overgang RCA til XLR som settes på riaa.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Det er ikke først og fremst for og få et balansert signal... tenkte mer på selve kontaktmuligheten.
    Det er nok bare XLR inn på den nye Pre´n.....

    Så det kan kanskje gå med og bare lage en ny kabel med S.E. i enden (mot Classicen) og XLR i andre enden ?

    Er det slik og forstå?
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Kongsberg
    Må spørre dere om et råd anngående xlr tilkobbling.

    Jeg har pr dags dato vanlige rca kontakter, som standard ifra VPI.
    Men det er nytt system på gang og pre har nå kun xlr inn og utganger.

    MÅ det byttes Junction box eller går det ann og løse dette på et annet vis?

    Denne lille boxen koster ca 3K hos Lyric................................

    Takker for alle svar

    /JR
    Det er ikke først og fremst for og få et balansert signal... tenkte mer på selve kontaktmuligheten.
    Det er nok bare XLR inn på den nye Pre´n.....

    Så det kan kanskje gå med og bare lage en ny kabel med S.E. i enden (mot Classicen) og XLR i andre enden ?

    Er det slik og forstå?
    Hei.

    Er du sikker på at forforsterkeren i det hele tatt har innebygd platespillerforsterker (RIAA) og
    dermed en inngang merket med; Phono Inn? Og da kun med XLR? At det ikke er et linjetrinn
    du har? Hva i all verdens slags forforsterker er dette?

    Spørs om ikke det du trenger er en ekstern platespillerforsterker (RIAA) med balansert utgang;
    - med RCA/phonoplugger inn og - XLR plugger ut. Som f.ex. en Electrocompaniet - ECP 2

    mvh
    Gunnar Brekke
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    * offf - krympe seg maksimalt ned i fosterstilling *

    Nå skal jeg innrømme at jeg skjems noe helt forferdelig!! :(

    Jeg har jo selvfølgelig en boks til...... det kalles en RIAA .... :rolleyes:
    Dere som tross alt vet hva dette er kunne i det minste vekt meg opp av dvale :rolleyes:

    Ok - hvorfor glemte jeg så denne ? Det er enkelt i mitt hode ... og det er at den syntes ikke fysisk i mitt anlegg.
    og det er en ASR Mini Basis II og den har jo heller ingen av og på knapp, den står jo på.. der den står gjemt bort i skapet...
    Så jeg rett og slett glemte hele boksen - BEKLAGER at jeg rotet det til....

    Så da blir det en overgang... eller ??

    Offf... igjen... kan ikke skylle annet enn på solstikk eller no.. who knows... sa noen surre hue? Jotakk - jeg tar den.....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det kalles en 'brain fart', jeg har dem stadig vekk. :D

    På linjenivå er det jo hakket enklere. En overgang kan fint gjøre jobben her. Men en hybridkabel er likevel hakket mer elegant.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Det blir kabel når den tid kommer....

    Om jeg husker det..... ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Glemte hifikomponenter er vel tegn på to ting:

    Dingsen virker.
    Den audiofile har sykdommen under kontroll.

    Regner med at det spilles plater i heimen. :)
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Regner vel med at den var til meg.... og jeg kan si JA til begge deler (hehe) sånn sett.

    ASR Mini Basis II gjør det den skal og jeg er fornøyd.

    Og det snurres vinyl... går i altifra metall til Bjørk for tia.... :rolleyes:
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Lite bilder i tråden for tiden, sjekker at den virker på 45 RPM...tungt og godt.

    og bare så det er sagt; kvaliteten på lyden er mye bedre enn kvaliteten på bilde....


    massa.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Morn, VPI-venner.

    jeg har kommet over en VPI Aries 3, som - merkelig nok synes jeg - er satt opp med en ni tommers arm. Sikkert en JMW-9. Jeg trodde disse kom med JMW-10 som standard. Er dette "riktig"? Kan dette være slik den forlot produsenten, eller er det en hjemme-miks! ...og hvis så: Kan det funke?

    9" og 10" armer har jo ikke samme monteringsavstand, men jeg ser at JMW-10 er montert med "offset", slik at pivoten på JMW-10 er plassert ca. der vta-justerinhstårnet sitter på JMW-10. Kan det være at disse bruker samme monteringshull og likevel får riktig avstand fra spindel til oppheng?

    innsikt mottas med takk. :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg mener at VPI har levert 'alle' spillerne med 'alle' armene. Min Scoutmaster sto i hvert fall i prislista med både JMW9 og JMW 9 Signature, og jeg tror JMW10. I hvert fall gikk det an å få Super Scoutmaster med både 9 og 10. Hvis jeg ikke husker feil, så byttet i sin tid Dr. Dong fra 9 til 10 på sin Super Scoutmaster. Om jeg husker rett monteres armen med en armbase i form av en plate som skrus fast med treskruer fra oversiden av plintet. Tror det er mulig å bytte den veien uten praktiske problemer eller skjemmende merker. Motsatt vei vil det vel bli noen synlige skruehull i plintet. Vil tro at man kan spørre VPI på mail?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk.

    Armbordet på Aries 3 er jo sirkulært og felt ned i en lomme, der det ser ut til at JMW9 er montert i senter. Med litt flaks leverer VTI armbord for JMW10 også, så arbmytte er "bolt on"?
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    3.148
    Hva er det du har den stående på, cash?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn