Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke prøvd nye Passat men AMS i Tyskland mente den kjørte bedre enn Mondeo så noen tragedie er den neppe...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    På autobahn kanskje? Skjønt jeg tviler fordi VWs filosofi synes å være allround på alle måter.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Man ser ikke kjøreegenskaper på salgstallene.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Det er jo det jeg sier. 28 millioner solgte pizza grandioser pr år må jo bety kvalitet...... eller?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tror vi er enige: Den treffer mange, støter ingen, har gode kjøreegenskaper = middelmådig og dermed perfekt i det norske janteinfluerte sosialdemokratiet. Absolute agreement
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Noen trenger å lese definisjonen av middelmådig...
    Nå er det ikke bare i jantesosialdemokratiet Norge VW er suksessrik; det er tross alt verdens største bilkonsern. Det blir du ikke av "big in Norway".
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Og noen må vel lære seg å se forskjell på virkelig kvalitet og kommersiell suksess. Vi blir aldri enige likevel. Vi snakker ikke cutting edge technology her, men det er vel jevnt bra på det meste. Produkter som favner mange og støter vekk få. Akkurat som Toyota, og det er middelmådighet.

    Jeg stoler uansett ikke på et konsern som har gjennomført tidenes største skandale i bilbransjen. Heldigvis for VW bryr ikke kundene seg om det heller. Lurer forresten på hva sluttregningen for dieselgate ender på?
     
    Sist redigert:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.527
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Og noen må vel lære seg å se forskjell på virkelig kvalitet og kommersiell suksess. Vi blir aldri enige likevel. Vi snakker ikke cutting edge technology her, men det er vel jevnt bra på det meste. Produkter som favner mange og støter vekk få. Akkurat som Toyota, og det er middelmådighet.

    Jeg stoler uansett ikke på et konsern som har gjennomført tidenes største skandale i bilbransjen. Heldigvis for VW bryr ikke kundene seg om det heller. Lurer forresten på hva sluttregningen for dieselgate ender på?

    Som du nevner - VW har stor kommersiell suksess.
    Dieselgate blir dyrt, men du skal se at de ror det i land... :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Sikkert, men det koster. Spør de 30000 som skal rasjonaliseres bort som følge av dette, rallysatsingen forsvinner, MQB-plattformen får 15 år ekstra levetid (hvis jeg husker navnet rett), sportsvognsatsingen til Audi forsvinner, større deling av komponenter (= mindre forskjeller, mer kannibalisme?). Hva mer vil skje og hvordan påvirker det produktene?

    Og ikke minst siden konsernet har vist seg å være kapable med storskalajuks tidligere, hva kan de finne på å gjøre neste gang?
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.527
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Sikkert, men det koster. Spør de 30000 som skal rasjonaliseres bort som følge av dette, rallysatsingen forsvinner, MQB-plattformen får 15 år ekstra levetid (hvis jeg husker navnet rett), sportsvognsatsingen til Audi forsvinner, større deling av komponenter (= mindre forskjeller, mer kannibalisme?). Hva mer vil skje og hvordan påvirker det produktene?

    Og ikke minst siden konsernet har vist seg å være kapable med storskalajuks tidligere, hva kan de finne på å gjøre neste gang?
    Alle er enige om at det koster. Smekk på lanken for jukset... :)
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.432
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som bryr seg? VW er så nær aktiv dødshjelp man kommer i vesten uten at rettssystemet griper inn.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    De satser nok hardt på bestselgere fremover. Skoda Kodiaq kommer nok til å selge særdeles godt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert, men det koster. Spør de 30000 som skal rasjonaliseres bort som følge av dette, rallysatsingen forsvinner, MQB-plattformen får 15 år ekstra levetid (hvis jeg husker navnet rett), sportsvognsatsingen til Audi forsvinner, større deling av komponenter (= mindre forskjeller, mer kannibalisme?). Hva mer vil skje og hvordan påvirker det produktene?
    MQB plattformen har jo kun nylig blitt innført over hele spekteret og siste mann ut forever er neste Q3. I 2019 kommer ny MQB plattform. Audi og VW har aldri vært lengre fra hverandre teknisk enn nå og det er ingenting i kortene som typer på at dette ikke vil fortsette, bortsett fra delt elbilplattform, men her blir det mye rart med el Porscher, el-Bentley og el-Bugatti(!). Bare Audier fra A3 og nedover bruker MQB plattformen. De større Audiene deler ikke plattform med noen VW bortsett fra neste Tuareg som vil dele plattform med Cayenne og Q7.
    Og de 30 000 (av 650 000 ansatte) er noe de har ønsket seg å kvitte seg med i årevis men har latt være grunnet press fra fagforeninger. Nå har de godt påskudd i og med dieselskandalen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Sikkert, men det koster. Spør de 30000 som skal rasjonaliseres bort som følge av dette, rallysatsingen forsvinner, MQB-plattformen får 15 år ekstra levetid (hvis jeg husker navnet rett), sportsvognsatsingen til Audi forsvinner, større deling av komponenter (= mindre forskjeller, mer kannibalisme?). Hva mer vil skje og hvordan påvirker det produktene?
    MQB plattformen har jo kun nylig blitt innført over hele spekteret og siste mann ut forever er neste Q3. I 2019 kommer ny MQB plattform. Audi og VW har aldri vært lengre fra hverandre teknisk enn nå og det er ingenting i kortene som typer på at dette ikke vil fortsette, bortsett fra delt elbilplattform, men her blir det mye rart med el Porscher, el-Bentley og el-Bugatti(!). Bare Audier fra A3 og nedover bruker MQB plattformen. De større Audiene deler ikke plattform med noen VW bortsett fra neste Tuareg som vil dele plattform med Cayenne og Q7.
    Og de 30 000 (av 650 000 ansatte) er noe de har ønsket seg å kvitte seg med i årevis men har latt være grunnet press fra fagforeninger. Nå har de godt påskudd i og med dieselskandalen.
    http://www.redbook.com.au/car-news/...qb-for-three-generations-104518?csn_tnet=true
    Volkswagen to use tweaked modular platform for two generations: VW brand chief | Reuters
    VW Expects to Squeeze Two More Generations Out of MQB - VWVortex

    Merkelig at du sier VW og Audi aldri har vært lenger fra hverandre i og med at en økt felles plattformbruk betyr det motsatte: mer deling av komponenter. Og den utviklingen fortsetter. Om det er positivt eller negativt kommer an på hva man vektlegger og hvilken side av bordet man sitter på, men det betyr hvertfall ikke større tekniske forskjeller.

    Og du vet nok neppe mer enn meg om de 30.000 oppsigelsene, men en god historie kan man alltids servere som en sannhet ;)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.595
    Antall liker
    10.867
    Sted
    Trondheim
    At man rasjonaliserer bort 30 000 jobber i et firma med 650 000 ansatte i en tid da robotisering og automatisering er i fokus er da ikke unormalt? Alle som driver med produksjon av noe rasjonaliserer jo bort jobber i disse robotiseringstider.
    Det er vel heller ikke rart at man prøver å samkjøre produksjon ved å bruke en felles plattform som utgangspunkt. Å redusere antall modeller er jo en grei måte å rasjonalisere driften på. Jeg ser ikke helt poenget med å ha både Golf GTE og Audi A3 e-tron. Det er jo i praksis den samme bilen, men Golfen er bedre utstyrt og er billigere.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Det er ikke poengene her otare. Poenget er at dette er direkte konsekvenser av dieseljuksen til VW-gruppen. Og det er heller ikke at man bruker felles plattformer, men at levetiden forlenges mange år som en følge av skandalen. Mon tro om ikke det betyr gamle løsninger og kanskje mindre konkurransedyktige og gammeldagse produkter når levetiden nærmer seg slutten? Og kanskje mer badge engineering som du selv nevner et eksempel på? Vorsprung durch ähnlichkeit?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.595
    Antall liker
    10.867
    Sted
    Trondheim
    Det er ikke poengene her otare. Poenget er at dette er direkte konsekvenser av dieseljuksen til VW-gruppen.
    Vet vi det, da? Kanskje det nettopp er som Voff sier, og at de bruker denne situasjonen til å gjøre noe som de har ønsket å gjøre lenge, men ikke har kunnet gjøre av forskjellige grunner?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Dieselbilen har vel aldri hatt noe å gjøre i storbyer.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.159
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dieselgate: Syv land får refs
    Oppgjøret med bilindustrien tar for lang tid. Tyskland, Storbritannia, Spania, Luxembourg, Litauen, Tsjekkia og Hellas har fått klar beskjed fra Europakommisjonen om at de bryter med EUs lover og intensjoner når de ikke straffer utslippsjukset. I fjor høst ble det avslørt at Volkswagen hadde installert programvare i dieselmotorer som viste lavere NOx-utslipp enn det bilene i realiteten slipper ut. Senere er det kommet frem at så mange som 18 bilmerker kan ha gjort det samme. De syv landene har en frist på to måneder til å reagere på Kommisjonens pålegg om å åpne rettsprosess mot egen bilindustri.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.257
    Antall liker
    18.595
    Torget vurderinger
    2

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.711
    Antall liker
    11.902
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Klagehjelp er jo et tullefirma.. Bare å søke på nyheter rundt omkring. De bare finner på masse greier for å suge penger ut av folk.
    Har fått innkalling til utbedring av bilen og har spurt Møller om hvilken kompensasjon de kan tilby for fadesen sin... Ikke fått noe svar :)
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.633
    Antall liker
    7.293
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Høres stygt ut som ambulance chasers. Mesteparten av evnt tilkjente penger tenker jeg havner rett i lomma på "tilretteleggerne"...

    Johan-Kr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.257
    Antall liker
    18.595
    Torget vurderinger
    2
    Klagehjelp er jo et tullefirma.. Bare å søke på nyheter rundt omkring. De bare finner på masse greier for å suge penger ut av folk.
    Har fått innkalling til utbedring av bilen og har spurt Møller om hvilken kompensasjon de kan tilby for fadesen sin... Ikke fått noe svar :)
    Jada, bare tøys. Hun som ringte kunne ikke svare på noen enkle spørsmål om saken, så jeg la på. Sjelden jeg går mer enn ti sekunder inn i telefonsalg, men var litt nysgjerrig.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.257
    Antall liker
    18.595
    Torget vurderinger
    2
    FBI arresterer en av VWs ledere i USA. Vedkommende hadde ansvar for å overholde amerikanske regulativ og påstod at avvik mellom påstått og faktisk utslipp ikke skyldtes bevisst forsøk på juks. Arrestert i Florida.

    http://www.nytimes.com/2017/01/09/b...n-region&region=top-news&WT.nav=top-news&_r=0

    Oliver Schmidt, who led Volkswagen’s regulatory compliance office in the United States from 2014 to March 2015, was arrested on Saturday by investigators in Florida and is expected to be arraigned on Monday in Detroit, said the two people, a law enforcement official and someone familiar with the case.
    After a study by West Virginia University first raised questions over Volkswagen’s diesel motors in early 2014, Mr. Schmidt played a central role in trying to convince regulators that excess emissions were caused by technical problems rather than by deliberate cheating. Much of the data presented to regulators was fabricated, officials of the California Air Resources Board have said.
    Mr. Schmidt continued to represent Volkswagen after the company admitted in September that cars were programmed to dupe regulators. He appeared before a committee of the British Parliament in January, telling legislators that Volkswagen’s behavior was not illegal in Europe.


    Samtidig begynner det første britiske massesøksmålet mot VW, med krav om erstatning til bileiere.

    http://www.theguardian.com/business/2017/jan/09/dieselgate-volkswagen-uk-motorists-class-action-suit
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.257
    Antall liker
    18.595
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Fint representant for VW han der. Det vil nok ta litt tid å bygge opp igjen tilliten post-Schmidt.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hardingfele er alt på gli. Se hva han skriver i en annen tråd:

    Spørs om det ikke blir noe slikt kjæresten og jeg skal trille rundt i om noen år, mens vi utforsker landets kriker og kroker. Innredet som camper, med utslagbart kjøkken, osv. Nesten villig til å tilgi VW dieseljukset om de realiserer konseptbilen de viste i Detroit for to dager siden.

    The concept powertrain – again, conjecture, grain of salt, all that – is claimed to make 369 horsepower and achieve 270 miles range on a "predicted US driving cycle". It utilizes a single front and dual rear motors, with a power conduit between them to distribute power front-to-rear. VW also says it'd be simple to fit only the rear motors to produce a rear-drive version. The concept battery is a 111 kWh unit.

    Vis vedlegget 420121
    Litt slem her, Harding?
    Jeg kunne ikke dy meg....du overlever nok og får hevne deg ved neste korsvei.:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn