Mercedes nyeste dieselmotor (OM654) slipper ut ca 50% mer NOx enn en tilsvarende sterk bensinmotor, og ca 70% mer enn en mye svakere moderne bensinmotor fra Mercedes, mens den svakere bensinmotoren slipper ut ca 50% mer CO2 enn dieselen. Partikkelutslippet er nesten eliminert. Og uansett dominerer svevestøvet fra veibanen mhp helsa til folk. Dette er målt under "reelle" kjøreforhold, dvs de nye testsyklusene, og teste av ulike organisasjoner. Jeg tenker "we call it quits" miljømessig, i hvert fall for den dieselens vedkommende, i forhold til bensin, og særlig om kjøringen i betydelig grad foregår utenfor tettbygd strøk.
En annen sak er at det er mange dårlige motorkonstruksjoner, både på diesel og bensinsiden, og med og uten jukseløsninger, som slipper ut veldig mye mer enn de er målt til etter gammel målesyklus. Jeg så at PSA gruppens særs populære lille diesel som står i haugevis av modeller fra Volvo, Ford og andre i tillegg til PSA sine egne, slipper ut 100 ganger så mye NOx (IIRC) under reell kjøring, som BMWs nyeste 2 liters diesel, i hvert fall hvis testene og journalistens rapportering av testene står til troende.
Men det er ingen tvil om at det er mye dårlige dieselmotorer og at de fleste dieselbiler kan representere et miljøproblem. Men å generalisere og skjære alt over en kam er jo en populær geskjeft både blant politikere, journalister og her på sentralen. Nyanser er noe dritt, det gjør livet så vanskelig.
I forhold til el er saken en noe annen. El vil overta, etter hvert som forholdene ligger til rette for det i større deler av Europa og fabrikantene kan levere fornuftige modeller til fornuftig pris i tilstrekkelige kvanta. Et krav til leverandørene om å levere en viss andel nullutslippsbiler (ladbare hybrider er ikke null) vil være et fornuftig første skritt. La oss håpe det går i gjennom.
Og det er heller ikke særlig tvil om at det ikke vil bli satset på utvikling av nye dieselmotorer i årene fremover. Det hadde vært et godt miljøtiltak om bilprisene ble slik at biler ble kondemnert etter 10 år. En 20 år gammel motor, uansett teknologi, er ingen miljøvinner akkurat.