Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Ville tatt den hver gang da jeg gjerne ville lidd litt for å ta den bilen jeg ville bli sett i
    Nettopp. Men årsaken til at folk kjøper Golf er at for de fleste av oss er bil noe vi bruker til transport, og ikke noe vi trenger for å styrke våre noe vaklende egoer. Vil du bruke bil som kosmetikk er det selvsagt helt lov, bare du forstår at det er et noe, skal vi si, vikarierende motiv og ikke noe som andre folk synes er viktig? Som å si at bare stereoanlegget ser bra ut og imponerer naboen, spiller det liten rolle hvordan det lyder.
    Tullprat. Det er nok ikke egoet som vakler fordi man velger en klassiker, heller økonomien ;). Selvfølgelig velger man DB5 og dress fremfor passat og joggebukse selv om man er alene i ødemarka. Litt integritet har man da :cool:. Og en smule forfengelighet.

    Ikke elegant? Nå tuller du. Selvfølgelig er den krevende å kjøre. Jeg kalte den og traktor.... Rask? Nei, ikke etter dagens standard, men det betyr da lite i en DB5.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.143
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ville tatt den hver gang da jeg gjerne ville lidd litt for å ta den bilen jeg ville bli sett i
    Nettopp. Men årsaken til at folk kjøper Golf er at for de fleste av oss er bil noe vi bruker til transport, og ikke noe vi trenger for å styrke våre noe vaklende egoer. Vil du bruke bil som kosmetikk er det selvsagt helt lov, bare du forstår at det er et noe, skal vi si, vikarierende motiv og ikke noe som andre folk synes er viktig? Som å si at bare stereoanlegget ser bra ut og imponerer naboen, spiller det liten rolle hvordan det lyder.
    Tullprat. Det er nok ikke egoet som vakler fordi man velger en klassiker, heller økonomien ;). Selvfølgelig velger man DB5 og dress fremfor passat og joggebukse selv om man er alene i ødemarka. Litt integritet har man da :cool:. Og en smule forfengelighet.

    Ikke elegant? Nå tuller du. Selvfølgelig er den krevende å kjøre. Jeg kalte den og traktor.... Rask? Nei, ikke etter dagens standard, men det betyr da lite i en DB5.
    Jeg sa ingen ting om DB 5 jeg, som selvsagt er en elegant klassiker. Men bil dreier seg selvsagt om noe helt annet enn hvordan vi tar oss ut der vi kjører rundt. Å sette ungene i baksetet på en DB5 ville trolig kvalifisere til barnemishandling, og så utrygt at barnevernet trolig ville måtte gripe inn. Og det er den hverdagen folk må forholde seg til, ikke hvordan de tar seg ut.

    Og måtte jeg velge mellom å leve i (merk; jeg sa leve i, ikke ta meg ut i) dette interiøret (med tilhørende støynivå):



    og dette:



    er jeg ikke et sekund i tvil om hva jeg ville ha valgt. Gammel teknologi kan være stilig og nostalgisk og eksklusiv (i betydningen sjelden), men verden har gått fremover. Nostalgi er ikke hva det en gang var. Jeg skjønner jo at med sixpence, snadde og mitt gråe skjegg ville jeg sett aristokratisk ut i DB 5en, men jeg ville jo likevel aldri klart å lure meg selv til å tro at jeg var en aristokrat av den grunn.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Elegant ble vel kanskje feil. Jeg tenkte kanskje mer på håndverket. Men misforstå meg rett - jeg har alltid vært svak for disse gamle David Brown-sakene. Aston Martin står vel øverst på listen over mine favorittbiler. Når jeg vinner 15 mill i Lotto kan det være at det står en Aston Martin parkert i gården her en stund etterpå.

    Min kommentar gikk jo på noe helt annet - nemlig at vi i dag karakteriserer en bil som en gubbebil, kjedelig å kjøre, sedat etc..., mens en bil som for 50 år siden hadde dårligere ytelser på alle karakteristika ble sett på som det ypperste av sportsbiler. Hva som er stiligst var ikke en del av kriteriene. Verden går framover.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.551
    Antall liker
    110.748
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er meget fordomsfri når det gjelder bil, har ingen merkepreferanser, ingen forutinntatthet og er utelukkende objektiv!
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.507
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det har jeg også lurt på, men jeg tror det er noe nostalgi greier?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Ville du heller hatt hjernerystelse med tysk sportsunderstell?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.032
    Antall liker
    10.554
    Skal man bli sjøsyk i bil så må bilen gynge. Citroen gynger ikke, selv om fjæringen er myk. Amerikanske biler derimot....gyngingen fra en fartsdump henger fremdeles i når neste dump kommer.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Siden "alle" skal ha sport (men snakker om komfort) så er det knapt noen som vet hva komfortabel fjæring er lenger.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.143
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet. Jeg hadde S-klasse med luftfjæring i 10 år.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Nordmenn er utrolige kjedelige og trygghetssøkende bilkunder som helst kjøper det andre kjøper.
    Dette stemmer ikke på noen måte. For det første er de ikke bare i Norge man kjøper VW og gjerne Golf og Passat. Golf er en målestokk og et ikon globalt. Passat produseres i over 1 000 000 eksemplarer årlig og har vel tidvis til og med slått Volvosalget i Sverige bla.
    I tillegg er bestselgerlista i Norge forskjellig fra alle andre land, og er alt annet enn "trygghetsøkende"....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Nordmenn er utrolige kjedelige og trygghetssøkende bilkunder som helst kjøper det andre kjøper.
    Dette stemmer ikke på noen måte. For det første er de ikke bare i Norge man kjøper VW og gjerne Golf og Passat. Golf er en målestokk og et ikon globalt. Passat produseres i over 1 000 000 eksemplarer årlig og har vel tidvis til og med slått Volvosalget i Sverige bla.
    I tillegg er bestselgerlista i Norge forskjellig fra alle andre land, og er alt annet enn "trygghetsøkende"....
    Visst stemmer det, men du klipte selvfølgelig bort eksempelet jeg viste. Det norske markedet er veldig preget av at "alle" skal ha tysk, japansk eller volvo. Verden har mer å by på. En bil jeg nevnte, Renault RS er ikonisert i england f.eks., men i norge kjøper vi bare GTI, for det er så trygt. Det er vel knapt en nordmann som vet at den finnes. Det lider mangfoldet av i et marked der det er trygt å kjøpe det samme som alle andre. Helt ok biler som velges, men mest trist og trygt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.143
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har jo litt å gjøre med at markedet er lite og tilbudet er begrenset av den grunn. Det er ikke bare for biler utvalget er dårligere i Norge enn i England...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Eller at nordmenn rett og slett vil ha trygge valg på bekostning av mangfoldet? Vi ser det i andre bransjer og. Mat, klær, brunevarer. Kjeder, kjeder, kjeder. Vi kjøper like mange biler som før, men er utvalget merker like stort? Nordmenn kjøper trygt og kjedelig.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo veldig lite Gti i Norge til tross for at prisen ikke er så gal.

    Er jo ikke så ille priser på de største dieselmotorene og vanlig Gti hos VW, rart det ikke er like utbredt som GTE.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    VW og Toyota har 26,9% av markedet pr august 2017. Bare 9 merker er over sperregrensen og de er alle tyske, japanske eller volvo. Skoda ble nå tyske, men det er ikke helt feil ;). Underbygger min påstand. Hvorfor selger Renault-Nissan alliance færre bilen enn VW alene? De produserer like mange biler som hele VW group.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.032
    Antall liker
    10.554
    Når det gjelder Renault så kan det vel ha en sammenheng med at den ikke har verdens beste rykte ang. kvalitet. Samme gjelder forsåvidt Citroën og Fiat.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har vokst opp med at Audi = rust og Skoda = skrot så rykte får være rykte. Jeg har selv hatt et par Renaulter uten problemer og Toyota med problemer så jeg tror ikke altfor mye på slike vedtatte sannheter. Kjenner flere VW og Mercedeseiere som har fått sitt på problemkontoen uten at det har gått på bekostning av gjenkjøp. Jeg holder på mine påstander om norske bilkjøpere.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.143
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel, jeg har hatt 3 Forder, 2 Toyotaer, 1 Renault, 1 Simca, 1 Citroen, 2 Mercedeser og 1 Hyundai, så jeg føler meg ikke direkte truffet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En Mercedes E-klasse er i alle fall litt av en bil.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Vel, jeg har hatt 3 Forder, 2 Toyotaer, 1 Renault, 1 Simca, 1 Citroen, 2 Mercedeser og 1 Hyundai, så jeg føler meg ikke direkte truffet.
    Siktet pekte ikke mot deg heller. Jeg snakker mer om fenomenet "folk flest".
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.264
    Antall liker
    875
    Nå har tyske forhandlere også fått nok:

    Weddigen von Knapp also criticized the Volkswagen Group at SPIEGEL for his behavior in the Dieselskandal and dealing with German customers. "We have a scandal, and the way the company deals with it is unbelievable. We are no longer guilty of what has been caused," said Weddigen of Knapp.

    He understands customers who complained against VW to get another car or their money back. "Of course, this is a legitimate claim," the buyers only take their right into the hand. The dealers felt "let down" by Volkswagen.

    https://translate.googleusercontent....iUQnb8GRbkcgBw
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    , Renault RS er ikonisert i england f.eks., men i norge kjøper vi bare GTI, for det er så trygt. Det er vel knapt en nordmann som vet at den finnes. Det lider mangfoldet av i et marked der det er trygt å kjøpe det samme som alle andre. Helt ok biler som velges, men mest trist og trygt.
    Vel, Golf GTI er om mulig enda mer kanonisert i England.
    Disse bilene er også et dårlig eksempel; I Norge er de relativt dyre pga av avgiftene sammenlignet med sine lettere motoriserte søsken. Det gjør at verditapet, eller mangel på sådan, blir desto mer viktig. VW holder annenhåndsprisen bedre enn Renault på alle markeder.
    Forøvrig har det vel aldri blitt solgt særlig mange Golf GTI i Norge.

    Tror folk kjøper biler som passer dem, og som appellerer til dem. Jeg har vanskelig å tro at valget skyldes hva naboen kjører når det gjelder biler med lav/normal status slik som VW ol. Noe annet for Audi, BMW og Mercedes kanskje?
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Aner ikke om de litt dyrere merkene skulle være mer preget av dette enn de sosialdemokratiske pk-merkene, men se på salgsstatistikken over biler i norge ift produsentens volum så fremstår norske bilkjøperes valg som smalt med en overrepresentasjon fra VW group. Jeg hører også hvordan kjente og kollegaer velger....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Tja. VAG konsernet er verdens største. ikke så rart i de størst i Norge også. Men det er ikke dette som kjennetegner salgsstatistikken i Norge; det er uvanlig høy andel av BMW (særlig) og Mercedes + ekstremt høy andel av elbiler og ladehybrider. Norge er vel det eneste landet i verden der BMW er no.3 på bestselgerlista, men det passer vel ikke med virkelighetsoppfatningen din....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    VW group har over 25% markedsandel i norge, men det er kanskje naturlig? På verdensbasis er det langt mindre. Min påstand er fremdeles at det norske markedet generelt er smalt. Renault-Nissan alliance var forresten større enn VW group pr 1. halvår 2017, men det passer kanskje ikke inn i din virkelighetsoppfatning? Og det synes dårlig på salgsstatistikken i norge. Det er heller ikke Teslas markedsandel som er det utslagsgivende for den er lett å forklare. Bare for å gjenta min påstand så er det lite mangfold i norsk bilsalg jeg poengterer. Mulig jeg uttrykte meg vanskelig?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig bruk at statistikk. Renault og Nissan har et strategisk partnerskap. De er ikke under samme paraply/eier. VAG er størst fulgt av Toyota, deretter GM (tror jeg).
    Globale tall er ikke så relevante dersom man ikke skal sammenligne seg med USA eller Australia, som forøvrig har en helt annen samensatt bilpark. I europeisk sammenheng er ikke VAG markedsandel i Norge sørlig oppsiktsvekkende.
    Men jeg lurer fremdeles på hvordan BMW's eventyrlige markedsandel passer inn i bildet ditt om at nordmenn er sauer som bevisstløst følger flokken?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Du svarer jo på spørsmålet selv. Jeg snakker generelt om få merker med veldig stor markedsandel i norge. Eksemplifisert med VW group og Toyota. Det er du som tuter om at BMW ikke passer inn i min virkelighetsoppfatning, mens det i realiteten underbygger mitt argument. Og hvis det er merkelig å bruke salgstallene for RNA får du en stri oppgave med å korrigere verdens bil og finanspresse: Renault-Nissan er nu verdens bedst sælgende bilfirma - Erhverv - Forside

    VAG har forresten ikke solgt en bil siden 1992....

    VW groups andel i europa er 21%, Toyotas er 4%, mens RNA er 15% og du tyter om BMW fordi du mener det er "mitt" bilmerke. Det er det til orientering ikke.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Renault-Nissan er fremdeles ikke ett bilfirma. Det er to bilfirma med et strategisk partnerskap; Slik som Toyota-Subaru. Slik som Ford-Mazda (noen år tilbake). Ford-PSA. etc...
    Renault-Nissan kan ikke sammenlignes med VAG eller GM.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.193
    Antall liker
    8.396
    Torget vurderinger
    12
    Renault-Nissan er fremdeles ikke ett bilfirma. Det er to bilfirma med et strategisk partnerskap; Slik som Toyota-Subaru. Slik som Ford-Mazda (noen år tilbake). Ford-PSA. etc...
    Renault-Nissan kan ikke sammenlignes med VAG eller GM.
    Men firmastrukturen endrer vel neppe salgstallene. Det er enkel summering ....

    RNA er forresten et joint venture foretak om enn med ulike eierandeler. Og alliansen er ledet av Carlos Ghosn så sammenligningen din halter. Men du vet kanskje bedre enn Financial Times som vurderer de som et selskap?
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Der står det vel stort sett at grunnen til at diesel slipper ut mer enn bensin er at de kjører mer, ikke at de forurenser så mye mer ved samme kjørelengde?
    Jeg har forøvrig ikke skjønt hvorfor diesel koster så mye mindre enn bensin hvis man ønsker å få folk til å ikke kjøre dieselbiler. Diesel er jo ofte 4 kr. billigere pr. liter enn bensin, og når bilene i tillegg bruker mindre diesel på samme kjørelengde er det jo ikke akkurat et incitament til folk å slutte å kjøpe dieselbiler. De fleste ser mer på drivstoffkostnadene enn andre kostnader ved bilholdet, og hvis man fyller tanken 2 ganger i måneden og kan spare 250 kr. hver gang (60 liters tank) er det ofte det man ser. 6000 kr spart pr. år ved å kjøre diesel.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.143
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mercedes nyeste dieselmotor (OM654) slipper ut ca 50% mer NOx enn en tilsvarende sterk bensinmotor, og ca 70% mer enn en mye svakere moderne bensinmotor fra Mercedes, mens den svakere bensinmotoren slipper ut ca 50% mer CO2 enn dieselen. Partikkelutslippet er nesten eliminert. Og uansett dominerer svevestøvet fra veibanen mhp helsa til folk. Dette er målt under "reelle" kjøreforhold, dvs de nye testsyklusene, og teste av ulike organisasjoner. Jeg tenker "we call it quits" miljømessig, i hvert fall for den dieselens vedkommende, i forhold til bensin, og særlig om kjøringen i betydelig grad foregår utenfor tettbygd strøk.

    En annen sak er at det er mange dårlige motorkonstruksjoner, både på diesel og bensinsiden, og med og uten jukseløsninger, som slipper ut veldig mye mer enn de er målt til etter gammel målesyklus. Jeg så at PSA gruppens særs populære lille diesel som står i haugevis av modeller fra Volvo, Ford og andre i tillegg til PSA sine egne, slipper ut 100 ganger så mye NOx (IIRC) under reell kjøring, som BMWs nyeste 2 liters diesel, i hvert fall hvis testene og journalistens rapportering av testene står til troende.

    Men det er ingen tvil om at det er mye dårlige dieselmotorer og at de fleste dieselbiler kan representere et miljøproblem. Men å generalisere og skjære alt over en kam er jo en populær geskjeft både blant politikere, journalister og her på sentralen. Nyanser er noe dritt, det gjør livet så vanskelig.

    I forhold til el er saken en noe annen. El vil overta, etter hvert som forholdene ligger til rette for det i større deler av Europa og fabrikantene kan levere fornuftige modeller til fornuftig pris i tilstrekkelige kvanta. Et krav til leverandørene om å levere en viss andel nullutslippsbiler (ladbare hybrider er ikke null) vil være et fornuftig første skritt. La oss håpe det går i gjennom.

    Og det er heller ikke særlig tvil om at det ikke vil bli satset på utvikling av nye dieselmotorer i årene fremover. Det hadde vært et godt miljøtiltak om bilprisene ble slik at biler ble kondemnert etter 10 år. En 20 år gammel motor, uansett teknologi, er ingen miljøvinner akkurat.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.191
    Antall liker
    18.490
    Torget vurderinger
    2
    Nå begynner arrestasjonene å nærme seg toppen av pyramiden. Den tidligere sjefen for VWs motorutvikling er arrestert.

    https://www.nytimes.com/2017/09/28/business/volkswagen-diesel-cheating.html?

    An investigation into Volkswagen’s diesel emissions scandal expanded significantly on Thursday after German authorities arrested a former high-ranking executive of the carmaker, two people with knowledge of the arrest said.

    The executive, identified by German news outlets as Wolfgang Hatz, is a former chief of engine development at Volkswagen. He worked closely with Matthias Müller, now the company’s chief executive, when both were members of the management board of the carmaker’s Porsche unit. Mr. Hatz was being held in Munich without bail.

    Mr. Hatz, well known in automotive circles because of his previous role as chief of research and development at Porsche, is the second person to be arrested in Germany in connection with the Volkswagen case and the first German citizen. His prominence signals that the investigation — which has proceeded slowly since the wrongdoing came to light two years ago — may be entering a more intense phase.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn