Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Fasinerende hvor stor forskjell det er på lyden til vanlig opp mot hvordan det låter når jeg holder hendene som en trakt bak ørene, og da spesielt oppover i frekvens. Den ekstra informasjonen jeg samler opp gjør seg godt på lavmælt trio-jazz, men oppleves forstyrrende på pop og rock. Innbiller meg at dette ikke bare handler om lydtrykk. Ikke like stor forskjell hvis jeg kun endrer vinkelen på selve øret, men likevel en klar forskjell. Ikke akkurat groundbreaking news, men gir litt perspektiv i forhold til dem som tror vi opplever lyden likt. Forskjellen er for meg i hvert fall så stor at den knuser forskjellene av tweaks og komponentbytter, sett bort fra høyttalere :) Det er likevel litt tungt å sitte sånn i lengden og jeg føler meg litt dum, så jeg tror heller jeg fortsetter å tweake og skifte komponenter ;)
    Du må slutte å være irritert unge man, slapp av....da kommer ørene litt mer "ut" og fremover:cool::cool:
    Du har vel sett en litt irritert og gretten hest...den legger ørene bakover, bare spør blues, han vet alt om dette;)
    Relax and take it easy, mye mer info vil nå deg:D:D

gismo
    Greit nok det, men jeg vil nå for faen ikke se ut som en vingmutter bare for det om jeg skal høre litt musikk ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gjennomsnittlig sentralist i dyp konsentrasjon foran høyttalerne:

Får innimellom en liten grå firkant istedenfor bilde. Innbiller meg at det handler om siste oppgraderingen på HFS. Satser på at dette bilde plutselig dukker opp senere :)

V

vinyl-mannen

Gjest

Selv har jeg funnet ut at med mine ørehår har jeg en mye bedre lytteopplevelse.
    Absolutt noe du burde utforske.
    Prøvde enn stund med bart og nesehår, opplevde ikke noe hørbare forskjeller der.

Vedlegg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det var som faen da :mad: Blir visst litt sånn......bare en sau, og de kalte meg.....;)

Testet forresten ut The Shouting Matches et par ganger, VM. Helt ålreit, men blir nok ikke noe jeg kommer til å spille flere ganger. Syntes forresten gutta i studio hadde skrudd lyden plagsom basstung. Sjeldent jeg reagerer negativt på bass, men dette syntes jeg sto i veien for musikken, noe ikke en gang langt utviklete ørehår kunne rette på ;)

Indigo River er jo kanontøff, BB! Teksten er nesten som den beskriver BB når han kommer inn i stuen til kjerringen etter å ha vært en tur på hesteryggen i Marlboro-frakk og med gammel stetson trukket litt ned i pannen ;) Dick var en ekte cowboy som la på røret med bootsene på!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg nevnte nylig at jeg hadde kjøpt meg en Lector Zoe preamp. Kom i helgen over en brukt Lector Z-100 som står i Tyskland. Er jo kjekt å kunne "drink by the label", så jeg har vært litt i kontakt med selgeren. Hyggelig kar, men fikk akkurat en melding om at ampen er i "perfect condition, but with a very slight hum on the outputs", så han abefalte den ikke til bruk på høyttalere med høy følsomhet. Høres ikke ut som perfect condition i mine ører :)

Dette er en solid state og han har brukt den med et par KEF LS50. Jeg tenker derfor at det er noe i veien med ampen og den trenger service. Tar gjerne synspunkt på dette, og hva som kan være feil og sånn ca hvor mye en reperasjon vil koste.....

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kan være så mye rart. Rør som er iferd med å gå, gain, trafoer, mekanisk ustabilitet. Men tipper ikke du vil høre så mye på Bird, da den ikke er lettdrevet.. Men Blumenhofer er jeg mer usikker på. Spørs hva du har tiltenkt ampen ? Kan og tenkes at i italiensk håndverks tradisjon så er den slik, rett og slett ikke støyfri.. Har vært borti artige ting fra Italia før, pent å se på, men grøss å skru på.. ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kan være så mye rart. Rør som er iferd med å gå, gain, trafoer, mekanisk ustabilitet. Men tipper ikke du vil høre så mye på Bird, da den ikke er lettdrevet.. Men Blumenhofer er jeg mer usikker på. Spørs hva du har tiltenkt ampen ? Kan og tenkes at i italiensk håndverks tradisjon så er den slik, rett og slett ikke støyfri.. Har vært borti artige ting fra Italia før, pent å se på, men grøss å skru på.. ;)
    Takker, men nja :) Dette er en solid state, så rør er nok ikke problemet :) Bird 2 er selvfølgelig ikke det mest lettdrevne, men selger hører litt hum på sine 85dB høyttalere, mens Bird 2 er 89dB......

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takker, men nja :) Dette er en solid state, så rør er nok ikke problemet :) Bird 2 er selvfølgelig ikke det mest lettdrevne, men selger hører litt hum på sine 85dB høyttalere, mens Bird 2 er 89dB......

Så på feil versjon jeg da..:p. Sorry, men er det brum på utgangen eller generell støy ?

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Så på feil versjon jeg da..:p. Sorry, men er det brum på utgangen eller generell støy ?
    Hehe, i følge selger handler det om litt brum på utgangen, selv vet jeg ikke mer. Har vel slått ampen fra meg til den prisen han ønsker, men har utfordret ham litt på at den trenger service, så får jeg se hva han sier.....:)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synes Dick Montana høres knalltøff ut. Blir det for boomy så er det ikke balansert, bare å finne fram målemikrofonen igjen. :rolleyes:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    En ukes tid til jeg skal en liten svipptur innom Bergen. Da passer det jo bra at min "nye" preamp har startet turen sørover. Alltid kjekt med litt greier i kofferten når jeg returnerer til Hilversum :)

Vedlegg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kommentarer mottas, men da uten benyttelse av sitatfunksjonen :mad:;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Pen sak, og gode rør. Gratulerer. Noe herk at det er 6922 som brukes da de er overpriset, men du har et bra lager. Så da kan du bare kose deg. Gratulerer igjen :)

U

utgatt25555

Gjest
    Det er kaldt i Nederlandene for tiden. Det blir da en lett jobb for politiet å identifisere hvor de ikke nøyer seg med å stikke innom den lokale coffee-shoppen ;)

Det der ser ut som ett mislykket weed tilslag, det var ett rør hode av en hifi freak som bodde der, ornitologene synes de er kjekke med all den fyringen for kråkene, eller storkene...”gresset” forsvant på sommeren takket være en misforstått god nabo... :cool:

mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takker, HC, motoren og gismo! Har ikke flere problemer enn hva man kjøper selv ;)

Musicus, slet litt med å følge med i svingene, kan det være for det jeg ikke ser bildet......

U

utgatt25555

Gjest
    Takker, HC, motoren og gismo! Har ikke flere problemer enn hva man kjøper selv ;)

Musicus, slet litt med å følge med i svingene, kan det være for det jeg ikke ser bildet......
    Tanken var linket til Coffee shop, og tilslaget hos hjemme dyrkende, gjorde så en frikobling til hifi-freakene & rørbrukere (ofte unødvendig mye oppvarming og således fyring for kråka, som bildet jo viser) som bare ble sammenfattet i den misforstått gode naboen sett med Øverlis øyne, som igjen tok det hele tilbake til hva polisen var ute etter på bildet, om jeg forstod deg rett :cool:...noen ganger er jeg redd jeg er den eneste som skjønner min egen humor, så det er ikke så rart om det ble litt ullent... ;)

mvh

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.076
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med spennende pre! Jeg har hørt cd-spilleren i samme serie, og likte absolutt det jeg hørte :)
    Syns du sa det var solid state, men det er da vitterlig 2 rør nedi der?

Uansett, det kan være morsomt å tube-rolle litt. Jeg har tro på at en rør-pre vil være en god kombinasjon til din Karan Power.
    Jeg tror at Karan'en er en meget habil sak, med god klangbalanse. Ingen grunn til å bytte ut en slik kraftplugg av en effektforsterker, som samtidig har fått gode skussmål av en samlet hifi-presse. Da blir høyttalervalget også mindre kritisk(selv om jeg tror du tilslutt vil ende opp med lettdrevne høyttalere med relativt stort membranareal, det er jo disse som er morsomme å lytte på!) Den vil være en perfekt match med en åpenlydende, organisk pre;)
    Hvis denne ikke skulle leve opp til forventningene, har du jo merker som Cary og Rogue som også har høytpresterende forforsterkere i betalbar klasse.

M

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.626
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med interessant forforsterker.:)
    Hva som passer med Karan-ampen tør jeg ikke mene så mye om.
    (-det finnes andre merker enn Cary og Rogue sundkoien!;))

Det er lagt noen kroner i rør også ser jeg,-bl.a. Siemens og Mullard. Hva ellers?
    Mullard kan trylle med kvinnevokalene, men i Octaven har jeg pt byttet de ut til fordel for Brimar CV 6004 (T),60-tallsrør.
    Ørlite mindre lunhet og varme enn Mullard, litt mer detaljer og smekk.
    Det kan godt være at jeg bytter tilbake, for det er umulig å si hva som er "best".
    Varierer med innspillingen og eget humør.:) Slik går dagene...

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer med spennende pre! Jeg har hørt cd-spilleren i samme serie, og likte absolutt det jeg hørte :)
    Syns du sa det var solid state, men det er da vitterlig 2 rør nedi der?

Uansett, det kan være morsomt å tube-rolle litt. Jeg har tro på at en rør-pre vil være en god kombinasjon til din Karan Power.
    Jeg tror at Karan'en er en meget habil sak, med god klangbalanse. Ingen grunn til å bytte ut en slik kraftplugg av en effektforsterker, som samtidig har fått gode skussmål av en samlet hifi-presse. Da blir høyttalervalget også mindre kritisk(selv om jeg tror du tilslutt vil ende opp med lettdrevne høyttalere med relativt stort membranareal, det er jo disse som er morsomme å lytte på!) Den vil være en perfekt match med en åpenlydende, organisk pre;)
    Hvis denne ikke skulle leve opp til forventningene, har du jo merker som Cary og Rogue som også har høytpresterende forforsterkere i betalbar klasse.

M
    Du har nok lest litt raskt gjennom de siste postene, sundkoien. Særdeles skuffende :cool:;) Dette er selvfølgelig en rørforsterker. Den du refererer til er en Lector transistoramp, som står i Tyskland, som jeg vurderte å hanke inn for å benytte sammen med denne preampen.

Dette er å regne som et spontankjøp (kjedet meg og drakk belgisk tripel) :D Har egentlig ikke behov for preamp, men jeg får leke meg litt med den, så får vi se hva som skjer. Når det gjelder preamp, er plan A å benytte DACen sammen med Karan, men det har jeg ikke testet enda.

Jeg har da relativt stort membran-areal. Fire 9", to 7" og to 3/4". Hva har du :cool: Kødder :) Det er nok meget mulig jeg etter hvert havner på noe lettdrevet med røslige membraner :)

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.076
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    "Jeg har da relativt stort membran-areal. Fire 9", to 7" og to 3/4"."

Er klar over dette :) Jeg har betydelig mindre enn deg, men like forbannet er D38 litt lettere å drive..
    Har hørt på WLM, Tannoy, Snell/AN, Avantgarde(hønn) osv, og liker måten disse presenterer musikken på..

Orangutan'er hadde vært noe...

M

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Grattis med interessant forforsterker.:)
    Hva som passer med Karan-ampen tør jeg ikke mene så mye om.
    (-det finnes andre merker enn Cary og Rogue sundkoien!;))

Det er lagt noen kroner i rør også ser jeg,-bl.a. Siemens og Mullard. Hva ellers?
    Mullard kan trylle med kvinnevokalene, men i Octaven har jeg pt byttet de ut til fordel for Brimar CV 6004 (T),60-tallsrør.
    Ørlite mindre lunhet og varme enn Mullard, litt mer detaljer og smekk.
    Det kan godt være at jeg bytter tilbake, for det er umulig å si hva som er "best".
    Varierer med innspillingen og eget humør.:) Slik går dagene...
    Takker, BB :) Fikk litt sånn må-ha-følelse da jeg så annonsen, og manglet impulskontroll. Sendte inn et bud, og hadde vel vært godt fornøyd med å ikke få tilslaget siden jeg ikke har behov for nok en preamp. Budet ble akseptert, og da var det bare å klappe hælene sammen og tusle til banken ;)

Det er vel med rør som med all annen haifai, vanskelig å finne en sko som passer til alt :) Det følger med tre NOS-sett; Siemens, Phillips og Reflektor samt to sett standard rør som jeg ikke vet hva er. I tillegg er det et ekstra Mullard-rør, men dessverre ikke et sett.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Er klar over dette :) Jeg har betydelig mindre enn deg, men like forbannet er D38 litt lettere å drive..
    Har hørt på WLM, Tannoy, Snell/AN, Avantgarde(hønn) osv, og liker måten disse presenterer musikken på..

M
    Apekattene står på listen over høyttalere jeg vil sjekke ut. Ligner jo fælt på Audio Note, så kanskje det også hadde vært et alternativ :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.626
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, da har du litt å leke med.:)
    Vi venter på erfaringer, men har tro på Mullard/Marten.
    Styr unna nyproduserte Mullard. Det må være gammelt og dyrt.

Ha en fin dag.;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skal vi snakke om membranareal?:cool:

Da har jeg en god mulighet til å henge med.;)

Hva slags tubes?

-ellers er det vel dumt å kjøpe en amp som durer.
    Hehe, vanskelig å konkurrere med magnet-låvedører ;)

Jepp, den duringen gjorde at jeg tok en rask retrett. Veldig hyggelig og seriøs selger, og han gav tilbakemeldig om at det ikke var noe i veien med dem, men at de var kilne for forstyrrelser på strømnettet (bekreftet av Lector). Han ville derfor ikke selge uten å ha testet dem hos kjøper.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.964
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja, da har du litt å leke med.:)
    Vi venter på erfaringer, men har tro på Mullard/Marten.
    Styr unna nyproduserte Mullard. Det må være gammelt og dyrt.

Ha en fin dag.;)
    Nå skal jeg hente en brødskive, og høre den sensuelle stemmen til Jane Birkin over hodetelefonene, mens jeg tenker litt i Emanuelle-baner ;)

En riktig fin dag tilbake! :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Membran areal er fint det. Kos deg med de røra du har, ikke noe å kaste penger på før du vet at du beholder greiene. Referanser til gamle filmer, igjen. Må ha gjort inntrykk på en besteborgerlig sjel fra Bææærgen... Ha en fin dag :)

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    5.076
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2

M
    Apekattene står på listen over høyttalere jeg vil sjekke ut. Ligner jo fælt på Audio Note, så kanskje det også hadde vært et alternativ :)
    Som gammel selvbygger har jeg en forkjærlighet for enkle delefilter og 2-veis løsninger. Dette gir en lettere jobb for forsterkeren, og borger for dynamisk og oppløst lyd. Utfordringen da blir å få nok membranareal ift 2 elementer. Delefrekvensen må være lav da bassmellomtonen skal være 8 tommer eller større.
    En løsning er D'Appolito med 2x6,5 eller 8 tommere, dette gir høyere driftseffekt og er på mange måter en vinn-vinn situasjon. Mine D38 er slike. 90dB og areal tilsvarende 1x10 tom pr side. Drawback'et her blir at man detter ned på 4Ohm, slik at forsterkeren må være strømsterk.
    Snell/AN har delt mot en enkelt, lettdreven 8-tommer med godt resultat(90db eller høyere). DeVore Fidelity har lykkes med å dele en 1-toms Dome mot en 10-tommers papirbass i sin Orangutan med høy effektivitet (96db!) Dette er ganske unikt. Det er jo ellers bare Heco, Tannoy og en håndfull andre som ligger over 91dB i 2-veis løsninger uten hornprinsipp... Nye Heco Dreiklang er en 3-veis med 11 tommers bass som også er høyeffektiv, spennende...

M

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn