|
Får vel være presis her:impulse skrev:Akkurat. Ham om det. Det er ikke mine ord. Heldigvis.
Jeg har en smalere rem enn den som Hel fikk med seg. Visstnok en 20år gammel original, men som ikke bærer noe preg av alder. Den er helt lydløs i forhold til den andre man faktisk kan høre gummien når den snurrer.Geir_O skrev:Hva er dette? Noe for meg og? Hvor skaffer du den ???shaunv skrev:Gratulerer med "ferdig" arbeid! Når du får ny tynnere strikk/rem får du garantert mindre støy også!
![]()
Mvh
Geir
Slitet??hel skrev:Etter denne prosessen så vil jeg si at det er verdt slitet med vinyl.
Utrolig moro å lese, hel.!hel skrev:I går kveld var vi tre hifi-karer som lyttet først 1,5 time på CD (via hardisk og AN 2.1 dac). Det låter svært bra. AN Dac er etter min erfaring det som låter "mest analogt" av alle digitale kilder jeg har vært borti. Jeg er veldig fornøyd med den digitale riggen min.
Så hadde vi en bedre middag med hummerbisque & Chablis og deretter tournedos med fløtegratinerte poteter etc med en stooooor Barolo..........neda jeg skal ikke spore av med mat og vin igjen
Så gikk vi ned på lytterommet (tok med et glass Ripasso og Glenmorange) og tok 3 timer med vinyl. Vi spilte Kari Bremnes, Dire Straits, Eva Cassidy, Cannonball Adderly, Donald Fagen, Supertramp osv.
Alle tre var enige om følgende:
Lyden er utrolig bra, signifikant bedre enn cd, her snakker vi ikke nyanser altså. Enda fyldigere enn cd. Det er også svært god oppløsning, på en måte enda større rom rundt instrumentene. Som den ene kompisen sa en veldig live følelse. Det var så bra at vi måpte. Mellombass og grunntone trøkket kanskje det som merkes aller mest, nå har jeg hvertfall ikke behov for subwoofere lenger. Dynamikken er også bedre på tross av lavere signal støyforhold enn cd. Litt knitring er det men ikke mye. Romling kan jeg ikke høre i det hele tatt, bare bitte litt sus. Det er mulig at jeg i noen tilfeller hører en form for overstyring hvis jeg forstår uttrykket rett, men da vil jeg kalle det en form for snill forvrengning (jfr rør og transistor). Det er null problemer med sibilanter, sser, tynn lyd eller som en så treffende sa her på forumet "ingen liker når et kvinnfolk skriker deg inn i øret".
Etter denne prosessen så vil jeg si at det er verdt slitet med vinyl. Jeg har også hatt skikkelige aha opplevelser med oppgradering av kilde. Både vinylriggen og AN Dacen. Jeg tar sjansen på å være såpass bombastisk å si at prioriteringen mht kilde/forsterker/høyttalere bør være 3:2:1. At man f eks kjøper kilde til 30000, forsterker til 20000 og høyttaler til 10000. Kabler har jeg ikke veldig stor tro på men jeg har forstått at det har noe for seg så la oss si at man bruker 10-15% totalsummen i tillegg til kabler. Dvs 6-9000 totalt på nevnte eksempel.
Vel vel. Vinyl har kommet for å bli og det som står på arbeidslisten nå er å sjekke at innstillingene mine er slik de skal være. Skal høre om det er noen guruer i området som har tid til å stikke innom meg for en halvtimes kvalitetssjekk ?
hel skrev:I går kveld var vi tre hifi-karer som lyttet først 1,5 time på CD
Så hadde vi en bedre middag med hummerbisque & Chablis og deretter tournedos med fløtegratinerte poteter etc med en stooooor Barolo..........
Så gikk vi ned på lytterommet (tok med et glass Ripasso og Glenmorange) og tok 3 timer med vinyl. Vi spilte Kari Bremnes, Dire Straits, Eva Cassidy, Cannonball Adderly, Donald Fagen, Supertramp osv.
Alle tre var enige om følgende:
Lyden er utrolig bra, signifikant bedre enn cd, her snakker vi ikke nyanser altså.
Misunner dere henne. Er alltid innom de få gangene jeg er i Oslo. Nevnte sist at jeg savnet vinyl. Tror ikke det var meg som fikk henne til å starte med det. Men det blir nok vinylkjøp etter anbefalinger neste gang ;Dhel skrev:Sånn. Da kan vi begynne med det som virkelig betyr noe. Musikken. Den gjengis med dybde, fylde, dynamikk, et stort rom og ikke antydning til lyttetretthet. Deilig. Det er sånn jeg liker det. Analytisk er for analytikere. Musikalsk er for musikk-elskere. Vi starter opp med denne her. Et blindkjøp hos Bodil Niska. Dro akkurat av plasten rundt omslaget. Den er splitter ny. Jeg har handlet for ca 10000 hos Bare Jazz siste 14 måneder og anbefalingene derfra skuffer aldri. Håper ikke en slik ekspertise forsvinner i en internett verden som kun tenker profitt. Bill Evans, ja det er saker det![]()
hel skrev:Til Blomsterkjell: Jeg har Viablue kabler hele veien "for sikkerhets skyld". Har veldig lite greie på dette med kabler og kjøpte først noen kabler derfra og så for at ting skulle matche klangmessig og estetisk hele veien så fortsatte jeg med Viablue. Strømkablene er fra Supra. Det er en egen 16A kurs kun til stereoanlegget, den har i tillegg et eget finvern på kursen. Har fundert litt på om solid core kobber på høyttaler og signalkabel kunne vært noe for meg?
Til RoDa: Nå har det seg slik at det ble servert GT til CD seansen så objektive var vi vel ikke der heller ;-)
Til Impulse: Takk for meget god hjelp. Jeg har etterhvert forstått at hvis man lytter til folk med erfaring og ikke minst noenlunde like preferanser mht smak (både klang i utstyret og musikken), ja da er det mye større sjanse for at man blir fornøyd med resultatet. Det blir litt som når jeg handler hos Bodil Niska, det går på pur tillit. Jeg bruker ikke noe særlig tid på å lytte der, jeg forklarer istedet mine preferanser og ber henne plukke ut en "10 pack". I forrige uke tok jeg det over telefon og hentet en 11 pack med vinyl onsdag kveld. Gleder meg til å arbeide meg gjenom bunken ved hjelp av min WTC. ;D
Hadde bare alle dager startet sånnhel skrev:Jeg har fortalt på jobben at jeg har startet med vinyl igjen etter 22 år med pause. I dag kom en kollega inn på kontoret med en pose og sa han hadde ryddet hjemme. I posen lå det 23 vinylplater. Blant annet perlen Marillion, Misplaced Childhood (den får man vel ikke kjøpt på vinyl lenger eller?). Ellers var det Dylan, Bowie, Hendrix, Pink Floyd, AC DC, Sinatra, Clapton, Deep Purple, Doors, etc.
Det var en hyggelig start på arbeidsdagen![]()
hel skrev:Jeg har fortalt på jobben at jeg har startet med vinyl igjen etter 22 år med pause. I dag kom en kollega inn på kontoret med en pose og sa han hadde ryddet hjemme. I posen lå det 23 vinylplater. Blant annet perlen Marillion, Misplaced Childhood (den får man vel ikke kjøpt på vinyl lenger eller?). Ellers var det Dylan, Bowie, Hendrix, Pink Floyd, AC DC, Sinatra, Clapton, Deep Purple, Doors, etc.
Det var en hyggelig start på arbeidsdagen![]()
Det stemmer veldig. Det forundrer meg at så mange ikke tror at vinyl er bedre enn cd. Nå dro jeg akkurat plastiken av en nyinnkjøpt plate fra elusive disc. Denne har jeg lyttet til på cd i over 20 år (kjenner den svært godt). Jeg har den også på SACD og har spilt den via Sony XA5400ES i over et år. Når jeg nå spiller den på 180 grams vinyl så må jeg bare si at det er et trøkk og en livefølelse som digitale løsninger bare kan drømme om 8)ssm skrev:DA STEMMER DET JO ;D
Espen
hel skrev:Etter 20 minutter satt jeg på samme låta via digitalriggen hvorpå min musikkglade (men ikke hifi-interreserte) kamerat sa "det der låter litt tamt i forhold til vinyl"!!!
Nå skal jeg passe meg for å ikke være for mye av en kill-joy her... men.....hel skrev:Det forundrer meg at så mange ikke tror at vinyl er bedre enn cd. Når jeg nå spiller den på 180 grams vinyl så må jeg bare si at det er et trøkk og en livefølelse som digitale løsninger bare kan drømme om 8)
Jeg har dvd-audio i stuenRoDa skrev:Gode poeng, hel!
Så lenge det funker så bra så er det jo pur glede! 8)
Mvh
Rolf (Som lurer på om han begynner å bli frisk.... Spiller ipod, cd, sacd og vinyl)
I min bok er trøkk og dynamikk motsatte størrelser.hel skrev:<snipp> jeg er overbevist om at det er ekstra trøkk i dynamikken.
Hæ....det må du forklare??Valentino skrev:I min bok er trøkk og dynamikk motsatte størrelser.hel skrev:<snipp> jeg er overbevist om at det er ekstra trøkk i dynamikken.
Forøvrig kjører stereoanlegget mitt alle formater på 24 bit 44.1 kHz. Analog RIAA er forresten såååå 2000-tallet. ;D
I mine ører gir ikke kompresjon "trøkk". Det blir anmasende lydsuppeRoDa skrev:Du skulle sikkert skrevet større/bedre dynamikk, hel.
Dynamikk er spennvidden mellom lavt (grunnstøy) og høyt (maksimalt uforvrengt lydtrykk).
Trøkk oppleves ofte på grunn av redusert dynamikk, kompresjon, og blir derfor motsatte størrelser.
Noe annet er opplevd dynamikk som ofte i dagligtale blant audiofile har med hastighet eller plutselighet å gjøre.
Der er vinyl og sacd bedre enn cd i mine ører.
R