Well Tempered Classic, oppsett og justering.......og tilslutt lytting :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.199
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Well Tempered Classic, oppsett og justering

Han skrev vel noe sånt som at platespillere som drives av en gummistrikk kalles remdrevet. 8)

R

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Akkurat. Ham om det. Det er ikke mine ord.
    Heldigvis.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Reimseng, anyone? 8)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.199
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

http://no.wikipedia.org/wiki/Rem_(mekanikk)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.199
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

impulse skrev:
    Akkurat. Ham om det. Det er ikke mine ord. Heldigvis.
    Får vel være presis her:
    "Den enkleste og vanligste måten på moderne kvalitetsspillere er å overføre kraften via en gummistrikk (rem) ved såkalt remdrift. Fleksibiliteten i remmen hindrer effektivt at vibrasjonene fra motoren overføres til platetallerkenebn"

R

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19

Geir_O skrev:
    shaunv skrev:
    Gratulerer med "ferdig" arbeid! Når du får ny tynnere strikk/rem får du garantert mindre støy også!

:)
    Hva er dette? Noe for meg og? Hvor skaffer du den ???

Mvh
    Geir
    Jeg har en smalere rem enn den som Hel fikk med seg. Visstnok en 20år gammel original, men som ikke bærer noe preg av alder. Den er helt lydløs i forhold til den andre man faktisk kan høre gummien når den snurrer.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.199
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

Var det så at du hadde to WTC, shaunv, og solgte den ene?

R

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19

Stemmer det ja! ;) Ble litt mye med tre platespillere.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.199
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

Ja, dæsken! Du har jo dobbelt av alt, ser jeg nå :eek:
    Ikke rart du er blakk da :D ;D

R

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19

Dobbelt, trippelt. Manger et sett AN-E i utstyrslista. Hehe :p

Man har da ingen glede av digitale penger ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10

I går kveld var vi tre hifi-karer som lyttet først 1,5 time på CD (via hardisk og AN 2.1 dac). Det låter svært bra. AN Dac er etter min erfaring det som låter "mest analogt" av alle digitale kilder jeg har vært borti. Jeg er veldig fornøyd med den digitale riggen min.

Så hadde vi en bedre middag med hummerbisque & Chablis og deretter tournedos med fløtegratinerte poteter etc med en stooooor Barolo..........neda jeg skal ikke spore av med mat og vin igjen :p

Så gikk vi ned på lytterommet (tok med et glass Ripasso og Glenmorange) og tok 3 timer med vinyl. Vi spilte Kari Bremnes, Dire Straits, Eva Cassidy, Cannonball Adderly, Donald Fagen, Supertramp osv.

Alle tre var enige om følgende:

Lyden er utrolig bra, signifikant bedre enn cd, her snakker vi ikke nyanser altså. Enda fyldigere enn cd. Det er også svært god oppløsning, på en måte enda større rom rundt instrumentene. Som den ene kompisen sa ”en veldig live følelse”. Det var så bra at vi måpte. Mellombass og grunntone trøkket kanskje det som merkes aller mest, nå har jeg hvertfall ikke behov for subwoofere lenger. Dynamikken er også bedre på tross av lavere signal støyforhold enn cd. Litt knitring er det men ikke mye. Romling kan jeg ikke høre i det hele tatt, bare bitte litt sus. Det er mulig at jeg i noen tilfeller hører en form for overstyring hvis jeg forstår uttrykket rett, men da vil jeg kalle det en form for snill forvrengning (jfr rør og transistor). Det er null problemer med sibilanter, sser, tynn lyd eller som en så treffende sa her på forumet "ingen liker når et kvinnfolk skriker deg inn i øret".

Etter denne prosessen så vil jeg si at det er verdt slitet med vinyl. Jeg har også hatt skikkelige aha opplevelser med oppgradering av kilde. Både vinylriggen og AN Dacen. Jeg tar sjansen på å være såpass bombastisk å si at prioriteringen mht kilde/forsterker/høyttalere bør være 3:2:1. At man f eks kjøper kilde til 30000, forsterker til 20000 og høyttaler til 10000. Kabler har jeg ikke veldig stor tro på men jeg har forstått at det har noe for seg så la oss si at man bruker 10-15% totalsummen i tillegg til kabler. Dvs 6-9000 totalt på nevnte eksempel.

Vel vel. Vinyl har kommet for å bli og det som står på arbeidslisten nå er å sjekke at innstillingene mine er slik de skal være. Skal høre om det er noen guruer i området som har tid til å stikke innom meg for en halvtimes kvalitetssjekk ?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.199
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

hel skrev:
    Etter denne prosessen så vil jeg si at det er verdt slitet med vinyl.
    Slitet??
    For deg har da dette vært plankekjøring, eller? :D :D

Det finnes en annen WT-tråd her inne med en kar som sliter...... ;D

R

Blomsterkjell

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2010
    Antall liker
    1

hel skrev:
    I går kveld var vi tre hifi-karer som lyttet først 1,5 time på CD (via hardisk og AN 2.1 dac). Det låter svært bra. AN Dac er etter min erfaring det som låter "mest analogt" av alle digitale kilder jeg har vært borti. Jeg er veldig fornøyd med den digitale riggen min.

Så hadde vi en bedre middag med hummerbisque & Chablis og deretter tournedos med fløtegratinerte poteter etc med en stooooor Barolo..........neda jeg skal ikke spore av med mat og vin igjen :p

Så gikk vi ned på lytterommet (tok med et glass Ripasso og Glenmorange) og tok 3 timer med vinyl. Vi spilte Kari Bremnes, Dire Straits, Eva Cassidy, Cannonball Adderly, Donald Fagen, Supertramp osv.

Lyden er utrolig bra, signifikant bedre enn cd, her snakker vi ikke nyanser altså. Enda fyldigere enn cd. Det er også svært god oppløsning, på en måte enda større rom rundt instrumentene. Som den ene kompisen sa ”en veldig live følelse”. Det var så bra at vi måpte. Mellombass og grunntone trøkket kanskje det som merkes aller mest, nå har jeg hvertfall ikke behov for subwoofere lenger. Dynamikken er også bedre på tross av lavere signal støyforhold enn cd. Litt knitring er det men ikke mye. Romling kan jeg ikke høre i det hele tatt, bare bitte litt sus. Det er mulig at jeg i noen tilfeller hører en form for overstyring hvis jeg forstår uttrykket rett, men da vil jeg kalle det en form for snill forvrengning (jfr rør og transistor). Det er null problemer med sibilanter, sser, tynn lyd eller som en så treffende sa her på forumet "ingen liker når et kvinnfolk skriker deg inn i øret".

Etter denne prosessen så vil jeg si at det er verdt slitet med vinyl. Jeg har også hatt skikkelige aha opplevelser med oppgradering av kilde. Både vinylriggen og AN Dacen. Jeg tar sjansen på å være såpass bombastisk å si at prioriteringen mht kilde/forsterker/høyttalere bør være 3:2:1. At man f eks kjøper kilde til 30000, forsterker til 20000 og høyttaler til 10000. Kabler har jeg ikke veldig stor tro på men jeg har forstått at det har noe for seg så la oss si at man bruker 10-15% totalsummen i tillegg til kabler. Dvs 6-9000 totalt på nevnte eksempel.

Vel vel. Vinyl har kommet for å bli og det som står på arbeidslisten nå er å sjekke at innstillingene mine er slik de skal være. Skal høre om det er noen guruer i området som har tid til å stikke innom meg for en halvtimes kvalitetssjekk ?
    Utrolig moro å lese, hel.!
    Selv om du sjenker gutta med god vin og mat for å "kjøpe" god lyd ;D
    Er ikke helt uenig den konklusjonen din, for om du ikke har et godt utgangspunkt, kan du ikke forbedre det mot slutten..
    Om alt frem til høyttalere er opp mot perfekt, kan du få mindre bra høyttalere til å spille sinnssykt bra.!
    Jo lenger bakover du går, jo dårligere vil sluttresultatet bli, det er min erfaring..
    Men de må ha gode bindeledd, altså kabler.!
    Skift ut hver del til noe av det billigste du kan kjøpe for penger, så vil du se at kabler ikke er helt ubetydelig ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.199
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

hel skrev:
    I går kveld var vi tre hifi-karer som lyttet først 1,5 time på CD

Så hadde vi en bedre middag med hummerbisque & Chablis og deretter tournedos med fløtegratinerte poteter etc med en stooooor Barolo..........

Lyden er utrolig bra, signifikant bedre enn cd, her snakker vi ikke nyanser altså.

;D ;D ;D

Denne er faktisk stor humor, hel!!
    Først edru og sulten og høre på cd.
    Så mett og god, og litt pussa, før man hører på vinyl.
    Voila, det låter bedre!! ;D

Mv(og spøkefull)h
    Rolf

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Gratulerer, hel. Godt å høre at du og den fantastiske platespilleren din er i mål! ;) Det gjelder forrøvrig både deg og RoDa, når jeg tenker meg om. ;D

Er det nå jeg skal si "Hva var det jeg sa.." ? ;D ;D ;D

Velkommen som vinyljunkier begge to! Det begynner å bli noen av oss, heldigvis! ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10

Til Blomsterkjell: Jeg har Viablue kabler hele veien "for sikkerhets skyld". Har veldig lite greie på dette med kabler og kjøpte først noen kabler derfra og så for at ting skulle matche klangmessig og estetisk hele veien så fortsatte jeg med Viablue. Strømkablene er fra Supra. Det er en egen 16A kurs kun til stereoanlegget, den har i tillegg et eget finvern på kursen. Har fundert litt på om solid core kobber på høyttaler og signalkabel kunne vært noe for meg?

Til RoDa: Nå har det seg slik at det ble servert GT til CD seansen så objektive var vi vel ikke der heller ;-)

Til Impulse: Takk for meget god hjelp. Jeg har etterhvert forstått at hvis man lytter til folk med erfaring og ikke minst noenlunde like preferanser mht smak (både klang i utstyret og musikken), ja da er det mye større sjanse for at man blir fornøyd med resultatet. Det blir litt som når jeg handler hos Bodil Niska, det går på pur tillit. Jeg bruker ikke noe særlig tid på å lytte der, jeg forklarer istedet mine preferanser og ber henne plukke ut en "10 pack". I forrige uke tok jeg det over telefon og hentet en 11 pack med vinyl onsdag kveld. Gleder meg til å arbeide meg gjenom bunken ved hjelp av min WTC. ;D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10

Sånn. Da kan vi begynne med det som virkelig betyr noe. Musikken. Den gjengis med dybde, fylde, dynamikk, et stort rom og ikke antydning til lyttetretthet. Deilig. Det er sånn jeg liker det. Analytisk er for analytikere. Musikalsk er for musikk-elskere. Vi starter opp med denne her. Et blindkjøp hos Bodil Niska. Dro akkurat av plasten rundt omslaget. Den er splitter ny. Jeg har handlet for ca 10000 hos Bare Jazz siste 14 måneder og anbefalingene derfra skuffer aldri. Håper ikke en slik ekspertise forsvinner i en internett verden som kun tenker profitt. Bill Evans, ja det er saker det :)

Vedlegg

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19

hel skrev:
    Sånn. Da kan vi begynne med det som virkelig betyr noe. Musikken. Den gjengis med dybde, fylde, dynamikk, et stort rom og ikke antydning til lyttetretthet. Deilig. Det er sånn jeg liker det. Analytisk er for analytikere. Musikalsk er for musikk-elskere. Vi starter opp med denne her. Et blindkjøp hos Bodil Niska. Dro akkurat av plasten rundt omslaget. Den er splitter ny. Jeg har handlet for ca 10000 hos Bare Jazz siste 14 måneder og anbefalingene derfra skuffer aldri. Håper ikke en slik ekspertise forsvinner i en internett verden som kun tenker profitt. Bill Evans, ja det er saker det :)
    Misunner dere henne. Er alltid innom de få gangene jeg er i Oslo. Nevnte sist at jeg savnet vinyl. Tror ikke det var meg som fikk henne til å starte med det. Men det blir nok vinylkjøp etter anbefalinger neste gang ;D

Mvh
    Geir

Z

Zomby_Woof

Gjest

Bodil Niska er så ålreit at jeg får dårlig samvittighet av hvor lite jeg handler der. Er innom og tar en øl en gang i blant, da..

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

hel skrev:
    Til Blomsterkjell: Jeg har Viablue kabler hele veien "for sikkerhets skyld". Har veldig lite greie på dette med kabler og kjøpte først noen kabler derfra og så for at ting skulle matche klangmessig og estetisk hele veien så fortsatte jeg med Viablue. Strømkablene er fra Supra. Det er en egen 16A kurs kun til stereoanlegget, den har i tillegg et eget finvern på kursen. Har fundert litt på om solid core kobber på høyttaler og signalkabel kunne vært noe for meg?

Til RoDa: Nå har det seg slik at det ble servert GT til CD seansen så objektive var vi vel ikke der heller ;-)

Til Impulse: Takk for meget god hjelp. Jeg har etterhvert forstått at hvis man lytter til folk med erfaring og ikke minst noenlunde like preferanser mht smak (både klang i utstyret og musikken), ja da er det mye større sjanse for at man blir fornøyd med resultatet. Det blir litt som når jeg handler hos Bodil Niska, det går på pur tillit. Jeg bruker ikke noe særlig tid på å lytte der, jeg forklarer istedet mine preferanser og ber henne plukke ut en "10 pack". I forrige uke tok jeg det over telefon og hentet en 11 pack med vinyl onsdag kveld. Gleder meg til å arbeide meg gjenom bunken ved hjelp av min WTC. ;D

Det har vært en førnøyelse å bistå. hel. :) Å bli "sammenlignet" med Bodil Niska er jo ikke noe man oplever hver dag. ;) Det er veldig godt å høre at du ble så fornøyd. Jeg liker vel egentlig å misjonere litt for ting jeg har et forhold til, og WT-platespillerne er nok de jeg liker best, totalt sett. De har kvaliteter ingen andre har, og låter så lettflytende og umekanisk aty veldig mye annet blir direkte kunstig i forhold. Nå er det bare å lene seg tilbake og nyte platene du har, for ikke å snakke om å glede seg til de som kommer. Jeg ser du liker Bill Evans. Der fikk du en stjerne i boka, gitt! ;D Har du forresten "Waltz for Debbie" ? Og da mener jeg ikke trioskiva, men den han gav ut sammen med Monica Zetterlund. Innspilt på tre timer i et filmstudio i Sverige i 1964, utgitt på Philips. Har hørt rykter om en japansk vinylversjon, men har ikke funnet den enda. Det kan anbefales å anskaffe den på CD også. Pur magi, nemlig.

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10

Nå sporer vi av her :) men jeg har følgende på cd:

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10

+ Portrait in Jazz og How my heart sings (som nevnt) på vinyl :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10

Jeg har fortalt på jobben at jeg har startet med vinyl igjen etter 22 år med pause. I dag kom en kollega inn på kontoret med en pose og sa han hadde ryddet hjemme. I posen lå det 23 vinylplater. Blant annet perlen Marillion, Misplaced Childhood (den får man vel ikke kjøpt på vinyl lenger eller?). Ellers var det Dylan, Bowie, Hendrix, Pink Floyd, AC DC, Sinatra, Clapton, Deep Purple, Doors, etc.

Det var en hyggelig start på arbeidsdagen :)

Amademus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1

hel skrev:
    Jeg har fortalt på jobben at jeg har startet med vinyl igjen etter 22 år med pause. I dag kom en kollega inn på kontoret med en pose og sa han hadde ryddet hjemme. I posen lå det 23 vinylplater. Blant annet perlen Marillion, Misplaced Childhood (den får man vel ikke kjøpt på vinyl lenger eller?). Ellers var det Dylan, Bowie, Hendrix, Pink Floyd, AC DC, Sinatra, Clapton, Deep Purple, Doors, etc.

Hadde bare alle dager startet sånn ;)

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15

hel skrev:

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har vel ikke lagt ut et foto av spilleren rigget opp på lytterommet. Her er den nye reima montert (tynnere enn den uorginale jeg hadde før):

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Hadde et vennepar på overnatting i går. Vi gutta fikk tid til litt vinyl før lammelåret & hermitage petit chapelle måtte til pers. Jeg satte på Morph The Cat med Donald Fagen. Etter 20 minutter satt jeg på samme låta via digitalriggen hvorpå min musikkglade (men ikke hifi-interreserte) kamerat sa "det der låter litt tamt i forhold til vinyl"!!!

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    DA STEMMER DET JO ;D

Espen

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    ssm skrev:
    DA STEMMER DET JO ;D

Espen
    Det stemmer veldig. Det forundrer meg at så mange ikke tror at vinyl er bedre enn cd. Nå dro jeg akkurat plastiken av en nyinnkjøpt plate fra elusive disc. Denne har jeg lyttet til på cd i over 20 år (kjenner den svært godt). Jeg har den også på SACD og har spilt den via Sony XA5400ES i over et år. Når jeg nå spiller den på 180 grams vinyl så må jeg bare si at det er et trøkk og en livefølelse som digitale løsninger bare kan drømme om 8)

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=EUROS37728

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.199
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    hel skrev:
    Etter 20 minutter satt jeg på samme låta via digitalriggen hvorpå min musikkglade (men ikke hifi-interreserte) kamerat sa "det der låter litt tamt i forhold til vinyl"!!!
    hel skrev:
    Det forundrer meg at så mange ikke tror at vinyl er bedre enn cd. Når jeg nå spiller den på 180 grams vinyl så må jeg bare si at det er et trøkk og en livefølelse som digitale løsninger bare kan drømme om 8)
    Nå skal jeg passe meg for å ikke være for mye av en kill-joy her... men.....
    Husk at masteringene du hører på er forskjellige, og tenk litt på om nivået er likt på de to kildene dine.
    Her i huset spiller vinylen merkbart høyere enn cd/sacd hvis jeg bare bytter kilde.
    Og for å være på grensen til ufin og arrogant: Har du hørt hva "digitale løsninger bare kan drømme om"...? :D

Din spiller er sannsynligvis et par knepp opp i forhold til min, både på drivverk, arm og på PU.
    Likevel synes jeg det nesten høres merkelig ut at vinyl låter så mye bedre.
    Slik som jeg har hørt AN-dac tidligere så tror jeg ikke det er der det ligger.
    Min kritiske stemme i hodet lurer på om det ikke er drivverkdelen av digitallyden din som matter det ut?
    Det har vært min erfaring med pc-lyd at det mangler fundament, bloom og klangfarger i forhold til gode cd-drivverk.
    (I etterkant av gruppetesten i siste Fidelity har jeg forstått at det mer skyldes implementeringen av pc-lyd enn selve løsningen)

Men i alle fall er valget lett for deg, du bør satse alt på vinylriggen og glemme digitalt annet enn den løsningen du har i dag.
    Dyrk det som fungerer for deg!

Mvh
    Rolf

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Det er selvfølgelig mulig at forskjeller i nivå, mastering og "nyhetens interresse" spiller meg et puss her. Det er helt åpenbart at jeg trenger god tid til å fordøye inntrykkene. Men jeg er overbevist om at det er ekstra trøkk i dynamikken.

Når det gjelder digitalriggen så er den langtfra dårlig. Det er også meget god lyd i Audio Note Dacen. Langt bedre enn Sony XA5400ES, den låt ikke tamt men tynt i forhold. Tror ikke det er noe problem med drivverket siden jeg har Sony lyden såpass friskt i minne.

Når jeg snakket med Håvar Snapa om Dynavector pickupene sa han at akkurat pickupen min gir litt ekstra guff og trøkk. Jeg har hørt dyrere DV hos Shaunv på hans WTC. Han har også en AN 3.1 dac. Her var forskjellene på kildene mindre tydelige. Alt låt veldig bra. Jeg tror rett og slett DV20X-Low pickupen har masse morofaktor :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.199
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gode poeng, hel!
    Så lenge det funker så bra så er det jo pur glede! 8)

Mvh
    Rolf (Som lurer på om han begynner å bli frisk.... Spiller ipod, cd, sacd og vinyl)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    RoDa skrev:
    Gode poeng, hel!
    Så lenge det funker så bra så er det jo pur glede! 8)

Mvh
    Rolf (Som lurer på om han begynner å bli frisk.... Spiller ipod, cd, sacd og vinyl)
    Jeg har dvd-audio i stuen :p

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hpørt menge an-dac er , og jeg har hørt well tempered en god del , jeg er nokså sikker på at HEL s ører er helt friske her..... ;)

AN dac ene kan spille , jøss . men de billigste er gode til å slurve også , spesiellt i bassen. Her kommer jo vinylens goder frem , og med en dynavector pu i armen( armen som forøvrig er svært god) vil nok dette spille vanvittig godt når innspillingene er bra.

all ære for an s 1x oversamling , og alt det der.....men trur nok musikaliteten i en WT er ful,lt på høyde med Peters digitalkreasjoner.

Mvh ES

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Nå har vel i grunn begge medier behov for gode innspillinger for å yte sitt beste. Men når det gjelder analog live følelse i lyden strekker nok vinylen det lengste strået desverre. :p

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.929
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    <snipp> jeg er overbevist om at det er ekstra trøkk i dynamikken.
    I min bok er trøkk og dynamikk motsatte størrelser. :)

Forøvrig kjører stereoanlegget mitt alle formater på 24 bit 44.1 kHz. Analog RIAA er forresten såååå 2000-tallet. ;D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Valentino skrev:
    hel skrev:
    <snipp> jeg er overbevist om at det er ekstra trøkk i dynamikken.
    I min bok er trøkk og dynamikk motsatte størrelser. :)

Forøvrig kjører stereoanlegget mitt alle formater på 24 bit 44.1 kHz. Analog RIAA er forresten såååå 2000-tallet. ;D
    Hæ....det må du forklare??

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Val er den heldige vinner av en digital riia... ;)...Val, utdyp :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.199
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Du skulle sikkert skrevet større/bedre dynamikk, hel.
    Dynamikk er spennvidden mellom lavt (grunnstøy) og høyt (maksimalt uforvrengt lydtrykk).
    Trøkk oppleves ofte på grunn av redusert dynamikk, kompresjon, og blir derfor motsatte størrelser. :)

Noe annet er opplevd dynamikk som ofte i dagligtale blant audiofile har med hastighet eller plutselighet å gjøre.
    Der er vinyl og sacd bedre enn cd i mine ører. ;)

R

Geir_O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    19
    RoDa skrev:
    Du skulle sikkert skrevet større/bedre dynamikk, hel.
    Dynamikk er spennvidden mellom lavt (grunnstøy) og høyt (maksimalt uforvrengt lydtrykk).
    Trøkk oppleves ofte på grunn av redusert dynamikk, kompresjon, og blir derfor motsatte størrelser. :)

Noe annet er opplevd dynamikk som ofte i dagligtale blant audiofile har med hastighet eller plutselighet å gjøre.
    Der er vinyl og sacd bedre enn cd i mine ører. ;)

R
    I mine ører gir ikke kompresjon "trøkk". Det blir anmasende lydsuppe

Mvh
    Geir

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn