Whiplash's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Last One "klikker"...

Ser gull ut den der. McIntoshen var sikkert finfin den, men moro høre at en eldre Denon med litt futt i puppen scorer bra.

Må ikke koste skjorta for at det skal låte sånn nogenlunde OK :)

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Du ble jo så sint Last One sist jeg kjøpte noe og ikke posta bilde :)

Her er uten tvil beste høyttalerne jeg har hatt i hus så langt. Favorittene mine Heresy III må se seg slått på samtlige punkter. Alikevel er Heresy beste jeg har hatt til prisen, mange gode kvaliteter og høy morrofaktor.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Mitt første "seriøse" anlegg var i år 2000. Da oppgraderte jeg fra Infinity SM255 til Kappa 90.
    til dette hadde jeg en Denon PMA 2000 R og DCD 1450 AR. Dette anlegget spilte helt sinnsykt
    godt. Jeg savner dette fortsatt. Kappaene var i sort eik. De er sjelden å finne nå dessverre.
    Selv om Kappa 90 hadde dobble 10" basser og var relativt tung å drive, så holdt PMA 2000 R
    med sine 80 watt og 24 kg, disse i sving. Til og med når det bke spilt rimelig høyt :)
    Så at PMA 2000 serien er valuta for pengene kan jeg skrive under på.
    Har i senere tid og hatt PMA 2000 AE innom. Hadde jeg hatt plass skulle jeg prøvd å få tak i
    akkurat samme anlegg som jeg hadde den gangen. For å høre om hukommelsen ville ha det
    til å bli bedre lyd enn det faktisk var :) Men husker veldig godt den "perfekte" lyden det gav.
    Super luftig også med Infinitys Emit-B bånddiskant. Til og med på lavt volum spilte det med
    alle detaljer på plass. Ble brukt til sovemusikk med Enya sin plate The Memory Of Trees på
    lavt volum ;) Deilig. Var standard nattmusikk......

Kos deg med Denon og enn hva du forer den med ;)

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Artig lesing oyvindl85. Fint noen fler forsvarer mitt kjøp av gammelt Denon beist igjen. :)

Har faktisk eid Infinity SM255 før også. Kjøpte dem nye i en nå nedlagt hifi sjappe i Sarpsborg, ble deretter solgt til en fyr i Stavanger - eller om det var Bergen. 255 var vertfall sjeldne saker og bedre bygd enn 155 som også hadde 12". Men det låt litt PA da :) Kappa 90 var gull men tungdrevne. En kamerat hadde dem med en stabel NAD 212 thx amper. Låt bra dem ja.

Denon PMA 2000 serien er gull og leverer til de grader. Denon PMA 1500 serien prøvde jeg men det låt så tafatt i forhold at jeg trodde noe var feil.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hadde selv SM155 først. Så SM255. Men begge disse hadde 15" bass. Og dobble mellomtoner.
    Låt selvsagt best på pop og dance musikk synes jeg :) Ikke noe utbredt HiFi høyttaler. Men til
    prisen bra :) Kappa 90 var i mine ører milevis forskjell.

Legger ved bilder av SM 155, SM 255 og Kappa 90 :)

Infinity SM-155 12.jpg
    9096642_2.jpg
    kappa900025jubo.jpg

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Nå ser vel dine Tannoy helt OK ut. Et lite møbel i seg selv.
    Vært moro hørt de, men det blir nok noe mindre og billigere av Tannoy for min del.

(Må du ikke pisse på Heresy ;) Får du mange uvenner på forumet.)

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @ Last One Ingen fare, Heresy er en av mine favoritt høyttalere. Kunne nok levd bra med dem resten av livet uten ett eneste savn. Faktisk dem jeg spiller på i kveld. Var morro å spille gjennom gammel blues og jazz igjen med Denon PMA 2000IVR & Heresy. Flott og vellydende combo dette. Virker som Marantz DAC'en min matcher bedre med Denon enn McIntosh. Synes vertfall det låter litt bedre nå faktisk med Wes Montgomery skivene fra FLAC.

@ oyvindl85 : stemmer at SM255 jeg hadde var 15". Kjøpte dem når Darude kom ut med Sandstorm låta og de 15" banka bra i veggene her på div fester på den tiden. Hadde samtidig to DIY subber så det var nok litt i overkant med bass her.

Sist redigert:

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Ja helt klart. McIntosh MA6900 vs Denon PMA 2000IVR var faktisk ingen STOR forskjell. Litt bedre på noe og dårligere på annet, men bare små detaljer. Begge er meget gode etter min mening. Hadde ventet større forskjell.

Langt større forskjell å bytte mellom høyttaler parene. Tannoy låter mer åpent og highend enn Klipsch. Sansui'en er jo vintage så tipper den spiller litt røffere i kantene enn Denon. Tror egentlig Denon trekker lengste strået, mellomtonen spesielt kommer utrolig pent frem og detaljert å fint i toppen.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.912
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Du kan ta med denonen hit,så kan du teste klasse A på klipsch og Tannoy om du har lyst ;) bare et tilbud i fra meg(en likanes kar i fra Langhus) :):)

O

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Ove prøver bare lure deg på "HigEnd"-kjøret igjen...

Dont do it. Uansett moro at du opplever Denon såpass nærme McIntosh mtp. den enorme prisforskjellen.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Det hadde vært gull Evo ! Tannoy'ene føler jeg kanskje er litt for highend i forhold til resten av anlegget mitt. Føler at jeg ikke får frem alt som bor i dem. Så klasse A kan kanskje bringe frem enda mer magi ?

Dem er egentlig eksakt samme høyttalere som Tannoy Kensington GR. Samme elementene med alnico drivere og pepperpot diskanten. Bedre byggekvalitet og 10L mindre kabinett bare. En sjelden Turnberry kun 150 par laget. Mulig Luxman klasse A vil tilføre noe nytt ?

Takker for tilbudet Evo. Denon'en vil definitivt ikke gjøre skam på Sonus faberene dine. :). Om luxman er STOR positiv forskjell så vet jeg klart hva jeg skal kjøpe meg :)

@ Last One : han får meg ikke på high end kjøret igjen, har aldri vært der. Vil bare musikken skal låte bra nok. Faktisk er Denon/Heresy combo'n nesten nirvana for min del.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.912
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Vil påstå at den er det,ganske stor forskjell på marantz og Luxman her ivertfall. Da er det nok det hos deg også vil jeg tro :) bare husk og gi den masse luft,da den er klasse A blir det veldig varmt ;)

O

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Har trua på at det vil være forskjell med klasse A. Kan sette den på toppen av stereo racket så får den mer enn nok luft rundt seg. Rør forsterker skulle man også kanskje tatt mot til seg å prøvd en ukes tid. Men merker jeg begynner å bli litt lei av å tenke ut hvordan få bedre lyd hele tiden.

Hvor mange her har Hi Fi som nr 1 hobby ? Virker som flertallet har hifi/anlegget/musikken som hovedhobby ? Kanskje ikke rart på ett hifi forum :)

Banner nok i kirka nå men hos meg havner det ett godt stykke ned ned på lista. Foto ( portretter og street ),webdesign, sportsfiske ( ørret, sjøørret) og bil ( amcar/veteran/classic range rover etc ) har alltid vært større hobbyer for min del enn Hi Fi / stereo anlegget. Musikk derimot er veldig viktig, men som krydder i hverdagen. Hører masse musikk både i bilen og når jeg sitter på pc'en i tillegg til å høre musikk på hoved anlegget i stua.

Takket være dette forumet har jeg blitt kjent med masse ny god musikk som div jazz, Townes Van Zandt og mye annet. Dette er GULL verdt for min del. Kan kose meg glugg ihjæl med ett low end stereo anlegg til null penger som på pc plassen nå, noe pioneer billig crap som skulle kastes egentlig. Dagens, eller ukas utblåsing herfra :p

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.932
    Det hadde vært gull Evo ! Tannoy'ene føler jeg kanskje er litt for highend i forhold til resten av anlegget mitt. Føler at jeg ikke får frem alt som bor i dem. Så klasse A kan kanskje bringe frem enda mer magi ?

Dem er egentlig eksakt samme høyttalere som Tannoy Kensington GR. Samme elementene med alnico drivere og pepperpot diskanten. Bedre byggekvalitet og 10L mindre kabinett bare. En sjelden Turnberry kun 150 par laget. Mulig Luxman klasse A vil tilføre noe nytt ?

Takker for tilbudet Evo. Denon'en vil definitivt ikke gjøre skam på Sonus faberene dine. :). Om luxman er STOR positiv forskjell så vet jeg klart hva jeg skal kjøpe meg :)

@ Last One : han får meg ikke på high end kjøret igjen, har aldri vært der. Vil bare musikken skal låte bra nok. Faktisk er Denon/Heresy combo'n nesten nirvana for min del.
    Grattis! de Turnberryene er noe av det bestejeg har hørt - og jeg har hørt MYE :) Tror nesten de hadde stått på toppen av lista, hvis jeg skulle byttet ut mine Magicoer. De fortjener en god forsterker. KlasseA høres ut som en god plan.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @ BigSwifty Ja dem er like bra som Kensington GR som jeg har hørt endel på og til og med bedre enn Franco Serblin Accordo som jeg hadde her en stund synes jeg. Ser flotte ut og om man liker treverk bedre enn sort pianolakk etc.

Vet Tannoy Prestige Kensington GR er å få i sort, var vel Jan Myhrvold som hadde en artikkel om dem testet med rørforsterkere. Hadde ikke trodde det men Kensington GR så utrolig flotte ut i sort også.

edit, fant linken Manley Jumbo Shrimp/Snapper og Tannoy Kensington Gold Ref: - Audio Fidelity

edit nr 2 : blandet sammen, her er linken med de sorte : http://www.whathifi.com/tannoy/kensington-gr/review

Sist redigert:

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    JBL L300 DIY ?

Er det mulig å lage en JBL L300 replica med 'nye' komponenter idag ? Noen som har prøvd seg på dette evt og vil dele info, link til hvor man får kjøpt elementer etc.

Evt noe som er 95% likt lydmessig originalene med tanke på delefilter og elementer. Far min hadde en slags kopi av disse før i tiden, tror det var Jamo.

jbl l300.jpg

jbl l300 bilde 2.jpg

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.339
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ove prøver bare lure deg på "HigEnd"-kjøret igjen...

Dont do it. Uansett moro at du opplever Denon såpass nærme McIntosh mtp. den enorme prisforskjellen.
    Mcintosh er nok dyre pga navn... han jeg henta pm11s3 hos kastet ut mcintosh ma8000 da pm11s3 spilte bedre på mange områder, og ikke så kjedelig som ma8000 :)

Men er nok mye øret som hører kansje.. dog tror jeg fint denon saken her kan hamle opp med ma6900.. :)

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Har hørt endel på MA8000 og det er uten tvil den ampen som frister mest om jeg skal oppgradere. I mine ører er den langt fra kjedelig å høre på :) Den er seriøst god og banker Denon'en på alle måter.
    MA6900 var meget bra, opplevde den som bedre enn MA7000 også. Men Denon pma 2000ivr er faktisk bedre på noen ting enn MA6900, er ikke kvalifisert til å prøve å beskrive det men er noe med lyden som høres litt mer ekte, rent og stemmer kommer nydelig frem med Denon. Men McIntosh MA6900 har nok endel kvaliteter hvor den er bedre enn Denon 2000 og.

Denon'en var også 'gratis' i forhold så flott forsterker både til Klipsch og Tannoy mens jeg tenker ut veien videre. Kvalitets forsterker med høy eierglede og musikkglede, satt igjen med +24k etter byttet. Har like mye glede av musikken nå men klart, savner synet av den fete McIntoshen i stereo racket for å være ærlig :)

Jeg kjøpte ut Tannoy'ene nå pga ville ikke ha tidspress på om jeg skal beholde dem eller ikke, beste jeg har hørt så langt så verdt å vurdere dem uten stress. Men skal ikke se bort fra at jeg selger dem nå i løpet av våren om jeg går for kun billig vintage. Feks om Sansui'en svarer til forventningene og jeg får tak i ett på JBL L100 eller andre gromme vintage JBL.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Ser det ryker litt av ting og tang. Håper du beholder litt av det eldre... ikke forsvinner helt fra sentralen :)

Anders.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Satser på en god DAB+ radio fra Elkjøp når alt er solgt Last One ;)

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt endel på MA8000 og det er uten tvil den ampen som frister mest om jeg skal oppgradere. I mine ører er den langt fra kjedelig å høre på :) Den er seriøst god og banker Denon'en på alle måter.
    MA6900 var meget bra, opplevde den som bedre enn MA7000 også. Men Denon pma 2000ivr er faktisk bedre på noen ting enn MA6900, er ikke kvalifisert til å prøve å beskrive det men er noe med lyden som høres litt mer ekte, rent og stemmer kommer nydelig frem med Denon. Men McIntosh MA6900 har nok endel kvaliteter hvor den er bedre enn Denon 2000 og
    snakker om McIntosh. Er det noen som har noen ide om hvordan feks en MA7900 vil virke på et par B&W 804 D3?

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Nei da, det blir noe godlyd i stua, alltid. Har noen ideer jeg fikk av Jap_harmmony så blir en shoppingtur til Danmark utover våren. Noe DIY av bra kaliber i løpet av vår/sommer.. Har også noen planer/drømmer om å prøve større Tannoy hjemme, som f.eks Canterbury- men kommer til å drøye til høsten isåfall.
    Leter og på ebay etter spennende JBL monitorer til vintage anlegget.

edit : link til DIY tingen

Jap : har du linken til det DIY bygget fra Danmark vi snakket om ? Ja vet jeg har fått den to ganger før :confused:

Sist redigert:

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Danmark nå :confused:

Du får si ifra, så får du ta med et lite lass av eldre saker i samme slengen. Mye pent i Danmark.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Ja Danskene har sans for hifi og vintage, det har man skjønt. Er ikke bare DIY deler jeg er ute etter der borte Last One så vi tenkte likt der. Blir å handle med noe vintage stereo greier i samme slengen om noe spennende dukker opp.

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.791
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Jap : har du linken til det DIY bygget fra Danmark vi snakket om ? Ja vet jeg har fått den to ganger før :confused:
    PCA 720-BE 4 & 8 - Bygges�t Virtuel - FreQuence.dk

her vettu hehe :) fort gjort det ;) no problemo, trur også dette kittet hadde vært veldig spennende :) trur det vil fungere svært godt med denonen også , husker bare fra når jeg hadde sony ta fa 777 es amp-en min hvor bra den funket på det diy kitet jeg hadde som var et solid hakk under den serien her , men mye av samme filosofi :) så trur det hadde blitt riktigt bra :)

Sist redigert:

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Endelig begynner vintage planen min å bli komplett :cool:

jbl 4425.jpg

JBL 4425. Kjøpt av en real kar jeg vet likte dem godt siden han satt hjemme hos meg og skrøt av dem for noen måneder siden :)
    Bildet er lånt på nett av Kenrick Sound , mine er ikke kommet 'hjem' enda :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.912
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Ikke 4425 men 4410 :)
    image.jpeg

Så si i fra om du vil trekke kjøpet,har flere kjøpere på de;)

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Bra noen er våkne. Var sikker på at det var 4425 sønnen din hadde.

Men DA er jeg IKKE klar med vintage anlegget mitt likevel. Jakten på 4425 eller noe annet steingammalt JBL med 12" eller 15" fortsetter.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Da er Klipsch Heresy III'ene solgt, til ingen ringere enn Jan Myhrvold fra Fidelity. :) Artig at de kommer til noen som virkelig vet hva Klipsch heritage er og setter pris på lyden.

Så nå blir det mest trolig ett par halvslitne JBL 4425 fra ebay til vintage stereo anlegget.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Jan veit å få dem til å våkne også, Whip! Ingen fare der..Han sparer IKKE på kruttet:cool:

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.995
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har lyst å teste Heresy i stuen en gang og dine ble vurdert mange ganger. Hadde du hatt mulighet for sending, så hadde jeg kanskje hatt et par her nå ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn