Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    vann i whisky faktisk. ketchup på softisen?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    9.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    1
    Er det på tide å kjøpe seg en dråpeteller og/eller pimpett?

    mvh
    KJ
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    KJ skrev:
    Er det på tide å kjøpe seg en dråpeteller og/eller pimpett?

    Bare ta et sugerør.

    Med tommelen oppå sugerøret flytter du greit noen dråper fra et glass vann over i Whisky glasset.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    1
    ØivindJ skrev:
    ...
    Bare ta et sugerør.

    Med tommelen oppå flytter du greit noen dråper vann fra et glass, over i Whisky glasset.
    Esj så primitivt ;) ... nei en pimpett med målestreker for milliliter må være tingen, så kan man bli nevrotisk for repeterbarhet og eksperimentere i øst og vest på den "riktige" "utdråpingen" av sitt gyldne fluidum. Hva er best - destilert vann (for puristen) eller noe fancy flaskevann? Hvilket vann passer til hvilken whisky? Kanskje på tide med en ny pilgrimsferd til Islay for å ta noen prøver av det udestilerte myrvannet som Lagavulin bruker? Kanskje jeg trenger en sample fra hver av dem - Ardbeg, Lagavulin, Laphroig, Bowmore og Bruichladdic? Eller er det bare Laga som bruker myrvannet i utvanningen også?

    Jeg har tydelige minner fra omvisningen på Laga :eek: Den rørslige fruen som guidet oss sto oppå broen over bekken som renner igjennom destilleriet og proklamerte stolt "We use this water for all our production". De guidede nikket anerkjennende og smilte, de så ned i vannet og mistet munn og mæle. I ettertid forundres jeg over hvor rent og klart det ferdige produktet kan være. EDIT: Det hører med til historien at på vei ut til Laga, etter å ha passert Laph. så gikk vi forbi et sauekadaver som lå i grøfta - siden har det altid vært en litt udefinert ettersmak på Laga.

    mvh
    KJ
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    ØivindJ skrev:
    KJ skrev:
    Er det på tide å kjøpe seg en dråpeteller og/eller pimpett?

    Bare ta et sugerør.

    Med tommelen oppå sugerøret flytter du greit noen dråper fra et glass vann over i Whisky glasset.
    Men det blir feil å bruke sugerøret til å drikke denne blandingen med?? ::) ???
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    En dråpe med vann i whisky kan som nevnt både fungere og ødelegge en god opplevelse.
    Har selv opplevd begge deler, men stort sett foretrekker jeg den "naturell" ;)

    Litt på siden og med en helt annen drikk i tankene så får jeg fremdeles klump i halsen når jeg tenker etter jula for noen år siden hvor vi hadde besøk av min mors gamle tante. Hun var glad i både fart og morro, og var ingen sinke med de gode drikker. Hun gikk bort i barskapet til min far og blandet seg en god pjolter. (Farris/selters, og cognac).
    Godt for magen må man da vite ;)
    Denne cognacen var en A.E. dor Vielle Réserve No 11 :eek:
    Dere skulle sett ansiktsuttrykket til min kjære far ;D
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    KJ skrev:
    ØivindJ skrev:
    ...
    Bare ta et sugerør.

    Med tommelen oppå flytter du greit noen dråper vann fra et glass, over i Whisky glasset.
    Esj så primitivt ;) ... nei en pimpett med målestreker for milliliter må være tingen, så kan man bli nevrotisk for repeterbarhet og eksperimentere i øst og vest på den "riktige" "utdråpingen" av sitt gyldne fluidum. Hva er best - destilert vann (for puristen) eller noe fancy flaskevann? Hvilket vann passer til hvilken whisky? Kanskje på tide med en ny pilgrimsferd til Islay for å ta noen prøver av det udestilerte myrvannet som Lagavulin bruker? Kanskje jeg trenger en sample fra hver av dem - Ardbeg, Lagavulin, Laphroig, Bowmore og Bruichladdic? Eller er det bare Laga som bruker myrvannet i utvanningen også?

    Jeg har tydelige minner fra omvisningen på Laga :eek: Den rørslige fruen som guidet oss sto oppå broen over bekken som renner igjennom destilleriet og proklamerte stolt "We use this water for all our production". De guidede nikket anerkjennende og smilte, de så ned i vannet og mistet munn og mæle. I ettertid forundres jeg over hvor rent og klart det ferdige produktet kan være. EDIT: Det hører med til historien at på vei ut til Laga, etter å ha passert Laph. så gikk vi forbi et sauekadaver som lå i grøfta - siden har det altid vært en litt udefinert ettersmak på Laga.

    mvh
    KJ
    Hehe :) Godt det er endel alkohol i whiskyen, desinfiserende vettu.

    Når det gjelder kadaver, så har Laphroaig sine på veggen ;D mye rensligere!

    De kjører bra HMS
     

    Vedlegg

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Er ingen kjenner av whisky, ikke lest hele tråden----
    Vil nevne at Glenmorangie The Lasanta var en smaksopplevelse i "jøss" klassen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Med mindre vi snakker om cask strength whisky har jeg serdels dårlig erfaring med å tynne den ut med vann. De beste whiskyene etter min smak holder også 45-48% styrke, og å sende en whisky under 40% er mer eller mindre å lage pjolter av den. Vil man bare sutte på noe smakfult sølevann og ikke egentlig liker sterk drikke kan man like godt velge en sherry eller en god portvin.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    juster skrev:
    Jeg vet ikke om det er blit nevnt før, men Whisky entusiaster på vestlandet kan glede seg. Bergen skal endelig få sin egen whisky festival, det sker på Hotel Terminus en helg i Februar 8)

    Mvh Tom-Erik
    Det blir nok en opplevelse de fort vil glemme.. 8)
    Dog ikke fordi selve opplevelsen ikke var stor nok.. ::)
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Hvor kjøper dere whiskyglass? Og hva slags type glass kjøper dere?
    Er på jakt etter noen ikke altfor dyre glass selv og synes det er vanskelig å finne skikkelige glass her i Bergen.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    FallenA skrev:
    En dråpe med vann i whisky kan som nevnt både fungere og ødelegge en god opplevelse.
    Har selv opplevd begge deler, men stort sett foretrekker jeg den "naturell" ;)

    Litt på siden og med en helt annen drikk i tankene så får jeg fremdeles klump i halsen når jeg tenker etter jula for noen år siden hvor vi hadde besøk av min mors gamle tante. Hun var glad i både fart og morro, og var ingen sinke med de gode drikker. Hun gikk bort i barskapet til min far og blandet seg en god pjolter. (Farris/selters, og cognac).
    Godt for magen må man da vite ;)
    Denne cognacen var en A.E. dor Vielle Réserve No 11 :eek:
    Dere skulle sett ansiktsuttrykket til min kjære far ;D
    Aiaiai. Det var dyre dråper rett i dass! vieille réserve #11 er en fantastisk Cognac da :)
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Pug-Nose skrev:
    Hvor kjøper dere whiskyglass? Og hva slags type glass kjøper dere?
    Er på jakt etter noen ikke altfor dyre glass selv og synes det er vanskelig å finne skikkelige glass her i Bergen.
    GG glassmagasin her i Oslo selger fine sniftere, ikke koster de mye heller.
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Var med på den nordligste "Burns night" og la opp mat der...
    (Burns night (mente det heter det??) er til ære for den skotske dikteren Robert Burns som deriblandt diktet "Auld lang syne"). De som arrangerte dette var store "Malt" elskere og han ene var så "vill" at han deriblandt eide sitt eget fat med whisky (4år) som han kjøpte som en del av sin midtlivskrise og ville være ferdig ved hans 50årsdag.

    Hadde med meg ei flaske med Glengoyne's 10yr, og de som arrangerte tok seg mange turer inn på kjøkkenet og ble overrasket over den milde og karamellaktige smaken på denne og hvordan den ble sittende i munnhulen.
    Deriblandt bet de merke i navnet. For innkjøp:)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Med mindre vi snakker om cask strength whisky har jeg serdels dårlig erfaring med å tynne den ut med vann. De beste whiskyene etter min smak holder også 45-48% styrke, og å sende en whisky under 40% er mer eller mindre å lage pjolter av den. Vil man bare sutte på noe smakfult sølevann og ikke egentlig liker sterk drikke kan man like godt velge en sherry eller en god portvin.
    En dråpe eller to, til nød en liten skvett med vann ...

    Dette er jo også litt avhengig av hvor lett smaksløkkene har for å bli «blendet» av alkohol. Dersom man har en lav «beldningsterskel», og ikke får med seg nyansene av malt, eik, torv, sjøsprøyt og annet godt på grunn av alkoholinnholdet, så kan man med fordel vanne rikelig ut IMHO Selv kan jeg også nøye meg med en dråpe eller to i en cask strength, eller for den saks skyld en dråpe eller to i «råsafta» rett fra brenneren. Men som kjent så handler det mye om omstendigheter, foruten smak og behag.

    mvh
    KJ
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    510
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    KJ skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Med mindre vi snakker om cask strength whisky har jeg serdels dårlig erfaring med å tynne den ut med vann. De beste whiskyene etter min smak holder også 45-48% styrke, og å sende en whisky under 40% er mer eller mindre å lage pjolter av den. Vil man bare sutte på noe smakfult sølevann og ikke egentlig liker sterk drikke kan man like godt velge en sherry eller en god portvin.
    En dråpe eller to, til nød en liten skvett med vann ...

    Dette er jo også litt avhengig av hvor lett smaksløkkene har for å bli «blendet» av alkohol. Dersom man har en lav «beldningsterskel», og ikke får med seg nyansene av malt, eik, torv, sjøsprøyt og annet godt på grunn av alkoholinnholdet, så kan man med fordel vanne rikelig ut IMHO Selv kan jeg også nøye meg med en dråpe eller to i en cask strength, eller for den saks skyld en dråpe eller to i «råsafta» rett fra brenneren. Men som kjent så handler det mye om omstendigheter, foruten smak og behag.

    mvh
    KJ
    Det med at smaksløkene blendes er selfølgelig en viktig ting, der er vel også derfor at på de fleste whisky tastinger serveres der maks 4-5 glass, etter disse trenger mund og næse å neutraliseres, gjørres best med mørk sjokolade (gjerne 86% kakao) og vann, eller kaffe er også veldig effiktivt. Det er også viktigt at man ikke stapper næsen rett i nosing glasset, men nermer seg gradvi, ellers kan alkoholen bedøve luktesansen for resten av kvelden, når det gjelder de "fjerne" nuansene i whiskyen.

    Vet ikke om det har vert nevnt men en whisky skal for å kunne kalle seg en whisky være på min. 40% alkohol og ha lagt på et brukt tre fat i minimum 3 år.

    Tom-Erik
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Vannmengden i whisky handler mye om man ønsker å drikke (og kose seg) eller om man ønsker å utforske whiskyen. Drikker man væske med over 40% alkohol så forsvinner veldig mye av smaks og luktnyansene. Tilsetter man forsiktig opp til 50% med vann så vil man kjenne nye smaker og lukter som er komplett umulig å oppfatte ved full alkostyrke. Det er klart at en simpel blend vil ha lite å avdekke med utvanning, mens derimot en kraftig øy-whisky vil kunne trenge svært mye vann. En nogenlunde kompleks whisky vil som regel tåle vann ganske godt og jeg drikker alle mine drammer med minst et par teskjeer lunkent vann, selv til kos :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Solo skrev:
    Vannmengden i whisky handler mye om man ønsker å drikke (og kose seg) eller om man ønsker å utforske whiskyen. Drikker man væske med over 40% alkohol så forsvinner veldig mye av smaks og luktnyansene. Tilsetter man forsiktig opp til 50% med vann så vil man kjenne nye smaker og lukter som er komplett umulig å oppfatte ved full alkostyrke. Det er klart at en simpel blend vil ha lite å avdekke med utvanning, mens derimot en kraftig øy-whisky vil kunne trenge svært mye vann. En nogenlunde kompleks whisky vil som regel tåle vann ganske godt og jeg drikker alle mine drammer med minst et par teskjeer lunkent vann, selv til kos :)
    Ja det kan være at det dukker opp noen nyanser, men da man har samtidig vannet det hele ut slik at selv om smaken er der så er det ikke whisky lenger men en pjolter. Jeg foretrekker kraftige øywhiskyer over gjennomsnitlig sterke slik at man ikke bare sutter på smaken men at den evaporerer litt i munnen slik at denne ekstra dimensjonen av opplevelsen gjøre det til noe mye større enn kun ren analytisk smaking. De beste munnfuller inneholder denne gyldne sublime tilstanden mellom veske og damp. Simpel whisky vil uansett aldri være noen smaksopplevelse så den kan sikkert vannes ned eller tilsettes frossent vann eller cola for den saks skyld.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.670
    Antall liker
    4.533
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Når en produsent anbefaler å ha i en skvett vann i en god single malt, for å "åpne opp smaken" som de sier, har dette sikkert noe i seg?
    En Cask Strength på 54-58 volumprosent alkohol vil også bli mer behagelig å drikke når den vannes noe ut.
    Særpreget med denne forsvinner ikke ved å tilsette vann, men forsterkes heller.

    M
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    sundkoien skrev:
    En Cask Strength på 54-58 volumprosent alkohol vil også bli mer behagelig å drikke når den vannes noe ut.
    Særpreget med denne forsvinner ikke ved å tilsette vann, men forsterkes heller.

    M
    jepp, sitter med en macallan cask strenght nå og den trenger litt vann :-X
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Vann i whisky er for meg like unaturlig som vann i cognac eller akevitt.
    Brennevin som egnes for blanding med vann, brus ol , er vanligvis hvitt. For meg bringer det stort sett bare mindre hyggelige minner fra min ungdomstid.(husker bedre smaken når det kom opp igjen, enn hvordan det smakte når jeg drakk det)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    sundkoien skrev:
    Når en produsent anbefaler å ha i en skvett vann i en god single malt, for å "åpne opp smaken" som de sier, har dette sikkert noe i seg?
    En Cask Strength på 54-58 volumprosent alkohol vil også bli mer behagelig å drikke når den vannes noe ut.
    Særpreget med denne forsvinner ikke ved å tilsette vann, men forsterkes heller.

    M
    Cask strength whisky trenger litt vann, så her er jeg helt enig. Når det kommer for mye over 50% blir det for sterkt til å kunne nytes ordentlig. Et godt eksempel på en perfekt styrke på en kraftig øywhisky er Laphroaig Quarter Cask som holder 48%. Å vanne denne ut gjør den ingen tjeneste.

    Når det gjelder produsenter som anbefaler å tynne ut whiskyen deres så er det vel bare enten en innrømmelse av at de har bommet på styrken når de tappet og tynnet den, måtte ta andre hensyn her enn å lage best mulig whisky, eller rett og slett synest det er lurt at folk skal lage litt ritualer rundt whiskydrikkingen sin for å skape en aura av noe spesielt.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Cask strength whisky trenger litt vann, så her er jeg helt enig. Når det kommer for mye over 50% blir det for sterkt til å kunne nytes ordentlig. Et godt eksempel på en perfekt styrke på en kraftig øywhisky er Laphroaig Quarter Cask som holder 48%. Å vanne denne ut gjør den ingen tjeneste.

    Når det gjelder produsenter som anbefaler å tynne ut whiskyen deres så er det vel bare enten en innrømmelse av at de har bommet på styrken når de tappet og tynnet den, måtte ta andre hensyn her enn å lage best mulig whisky, eller rett og slett synest det er lurt at folk skal lage litt ritualer rundt whiskydrikkingen sin for å skape en aura av noe spesielt.
    nja, quarter casken synes jeg tåler vann svært godt og gir en 4cl dram gjerne 1 cl vann. Det blir selvsagt ikke like sigar og rakett i munnen, men det blir en mer kompleks smaksopplevelse. Når det gjelder hvor i lenken vannet tilsettes whiskyen så synes jeg forsåvidt at cask strenght er fair, det som koster i whiskyproduskjonen er lagringen og frakt, at man da heller lar konsumenten vanne ut i sitt glass enn å vanne ut før prouktet forlater produsenten synes jeg er fint, men poenget med cask strenght er ikke at den skal drikkes bar.

    Angående ovenstående sammenlikning om at man ikke har vann i cognac eller akevitt så er det ikke-relevant. Det er enkle spritsorter sammenliknet med whisky - at en sprit tåler (heves) med tilseting av vann er kun et kvalitetsstempel. Dårlig sprit (og whiskey) tåler ikke vann.
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Da får jeg snart en overraskelse hjem.
    Frøkna er nemlig på en liten utenlandstur og har fått beskjed om å ta med en whisky på hjemveien.
    Hun har ikke peiling, så jeg sendte med en lapp hvor det sto noen få ord: Single malt, maks 80€, f.eks lagavulin, ardbeg, talisker, macallan etc...

    Skal bli spennende å se hva hun kommer hjem med :D
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Dette ble en ubehagelig lang fredag ettermiddag på jobb; Tallisker 18 var definitivt ikke feil nå.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.311
    Antall liker
    3.789
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Dette sier Charles MacLean, en av whiskyverdenens store navn:


    " Charles ønsker i liten grad å misjonere rundt hvordan folk drikker whisky. ”Drikk den slik du selv ønsker, hovedsaken er at du liker det. Synes du det er godt med isbiter og cola, så drikk da for all del whiskyen slik.” Men han har to innspill: ”Ønsker du imidlertid å verdsette whiskyens aroma og smak, så har for det første glasset en del å si, det bør snevre seg inn mot toppen, slik at aromaen kommer til sin rett. For det andre bør whiskyen serveres temperert, kanskje også med litt vann i whiskyen. På den måten forsvinner den litt ubehagelige prikkingen fra alkoholen du kjenner på nesen, og flere aromaer frigjøres.” "

    Sakset fra http://www.onlymalts.com/artikkel.php/171
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    C. Alshus skrev:
    Dette sier Charles MacLean, en av whiskyverdenens store navn:


    " Charles ønsker i liten grad å misjonere rundt hvordan folk drikker whisky. ”Drikk den slik du selv ønsker, hovedsaken er at du liker det. Synes du det er godt med isbiter og cola, så drikk da for all del whiskyen slik.” Men han har to innspill: ”Ønsker du imidlertid å verdsette whiskyens aroma og smak, så har for det første glasset en del å si, det bør snevre seg inn mot toppen, slik at aromaen kommer til sin rett. For det andre bør whiskyen serveres temperert, kanskje også med litt vann i whiskyen. På den måten forsvinner den litt ubehagelige prikkingen fra alkoholen du kjenner på nesen, og flere aromaer frigjøres.” "

    Sakset fra http://www.onlymalts.com/artikkel.php/171
    Haha, han så ikke lite teit ut med den monokkelen ;D

    Er enig i det han sier da. Selv om jeg personlig synes det blir feil å blande fin whisky med cola og is, skal jeg ikke nekte folk det..
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    1
    AK27 skrev:
    Det minner meg om en av mine største nedturer mht whisky - Blue Label - totalt karakterløs .... ;)

    mvh
    KJ
     
    A

    AK27

    Gjest
    KJ skrev:
    AK27 skrev:
    Det minner meg om en av mine største nedturer mht whisky - Blue Label - totalt karakterløs .... ;)

    mvh
    KJ
    Vel, jeg hører så mye rart. Disse fordommene mot alle former for blends har jeg forstått er ganske sterke utenfor Skottland, som regel ubegrunnet(?). Black Label er helt klart en kvalitetswhisky, så hvorfor ikke ekspandere reportoaret innen samme merke? Green Label skal i alle fall være allt annet enn karakterløs, Gold Label skal dog være noe vennligere mot ganen. Kanskje du skulle prøve en grønn en?
     
    A

    AK27

    Gjest
    Green Label er en blanding av øy og fastlands single malter om jeg har forstått riktig, ingen yngre enn 15 år. Av de viktigste finner vi Talisker, Linkwood, Graggannmore og Caol Ila, sistnevnte er en av mine favoritter. Koster ikke mange tikronene mer enn den gode gamle sorte. Fant den spennende nok til å kjøpe en flaske jeg da. Nå har jeg ikke åpnet den, så jeg skal ikke si for mye.
     
    A

    AK27

    Gjest
    KJ skrev:
    AK27 skrev:
    Det minner meg om en av mine største nedturer mht whisky - Blue Label - totalt karakterløs .... ;)

    mvh
    KJ
    Har hørt at Blue Label skal være allt annet enn karakterløs. Det finnes vel ingen klar fasit.

    Ikke meningen å gå i forsvar for et "brand", det er ganske atypisk meg.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.841
    Antall liker
    1.427
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Trenger forslag til billig/god ikke for dyr (maks 500) til neste helg, "hjemme alene" helg, mor og de små drar bort og pappa har huset for seg selv....
    Pappa (jeg) har huset for seg selv og er forhåpentligvis (etter med. inngrep) endelig frisk etter å ha slitt med en kronisk bihulebetennelse i snart et år (hvertfall)....
    Ps. må vel helst følge polets standard utvalg da det ikke er så altfor stort utvalg på den lokale Whisky pusheren.....
     
    S

    smog

    Gjest
    Milenko skrev:
    Trenger forslag til billig/god ikke for dyr (maks 500) til neste helg, "hjemme alene" helg, mor og de små drar bort og pappa har huset for seg selv....
    Pappa (jeg) har huset for seg selv og er forhåpentligvis (etter med. inngrep) endelig frisk etter å ha slitt med en kronisk bihulebetennelse i snart et år (hvertfall)....
    Ps. må vel helst følge polets standard utvalg da det ikke er så altfor stort utvalg på den lokale Whisky pusheren.....
    Denne kan passer da

    Caol Ila cask strength 499kr

    Mvh
    Even
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn