Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4



    En amerikaner som tester whisky(!) ?.
    Ikke vel poengtert eller veltalende som en engelsk herre fra et møblert hjem, men kommer da til gode poenger til slutt. Og poenget er at denne whiskyen er Dr. Jekyll og Mr. Hyde...og uansett en kompleks, sammensatt og smaksrik whisky. Av de bedre polet kan tilby til 600 kroner.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    OK.. jeg innrømmer det... Jeg "stjal" Denne stripa fra en annen tråd!
    Men den passet så inderlig godt her i denne tråden ;)

    God helg! ;D

     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    FallenA skrev:
    OK.. jeg innrømmer det... Jeg "stjal" Denne stripa fra en annen tråd!
    Men den passet så inderlig godt her i denne tråden ;)

    God helg! ;D

    GULLL, denne har jeg ikke sett........
     

    Alas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2004
    Innlegg
    209
    Antall liker
    2
    Plukket med meg denne fra Gatwick her om dagen, fikk en smaksprøve og den var ikke ille. Veldig lettdrukket tror jeg man kan kalle den.

     
    A

    AK27

    Gjest
    Alas skrev:
    Veldig lettdrukket tror jeg man kan kalle den.
    Uten sammenligning forøvrig kan dette også sies om Highland Park 12, tenkte jeg skulle plukke opp en flaske i løpet av helgen. Ekstremt balansert, søt og subtil med lett røyk og sherrypreg. Finflott. Men ganske langt fra en Islay selvfølgelig, for de som utelukkende holder seg til slikt.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Trane skrev:
    Nikka from the barrel...min første japanske
    Interessant. Hvordan smakte den? Har svært sterker mentale bånd mellom geografi og whiskyvaner

    Mvh
    Sniff
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Tja...jeg får ikke helt bestemt meg.

    Det er en kraftig sak siden det en cask strenght, men lang langt ifra en Islay. Her snakker vi heller karamell og tørket frukt, kanskje litt gammel tørket frukt, der er også hint av cirtus, noen mener de finner lukt av lim, jeg finner klart fenoliske lukter og den har godt av å lufte seg før den nytes. Jeg tror nok dette er en whisky som forandrer seg endel fra nyåpnet flaske og videre til man rister ut de siste dråpene.

    At jeg ikke får bestemt meg helt for hva jeg synes skyldes kanskje også at det er første gang på flere år jeg drikker drikker en whisky som hverken er skotsk eller single malt....her er en dose grainwhisky som utvilsomt er med på å bestemme karakteren.
     
    A

    AK27

    Gjest
    Vinmonopolet og gammel hyllevare. Kjøpte en Ardbeg Uigeadail da årets skal være en sublim opplevelse, kanskje en av tidenes beste whiskyer i følge whiskybibelen. Tidligere utgaver skal ha sliti litt med å finne balansen. Skuffelsen ble derfor stor da jeg så nøyere på min flaske i dag og fant ut at den var fra 05. Håper på å få levert den tilbake i morgen, har ikke økonomi til å betale 800 kroner for en whisky som skal være på det jevne.

    Noen som har tanker rundt problemstillingen? Selvfølgelig bør en jo helst prøve whiskyene selv før en gjør seg opp en mening, men jeg drikker i "dyre" flasker med mindre jeg føler jeg har skjellig grunn til å anta at den er noe spesielt.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Trane skrev:
    Tja...jeg får ikke helt bestemt meg.

    Det er en kraftig sak siden det en cask strenght, men lang langt ifra en Islay. Her snakker vi heller karamell og tørket frukt, kanskje litt gammel tørket frukt, der er også hint av cirtus, noen mener de finner lukt av lim, jeg finner klart fenoliske lukter og den har godt av å lufte seg før den nytes. Jeg tror nok dette er en whisky som forandrer seg endel fra nyåpnet flaske og videre til man rister ut de siste dråpene.

    At jeg ikke får bestemt meg helt for hva jeg synes skyldes kanskje også at det er første gang på flere år jeg drikker drikker en whisky som hverken er skotsk eller single malt....her er en dose grainwhisky som utvilsomt er med på å bestemme karakteren.
    Ok. Litt englishman in New York-opplevelse der? Høres jo litt interessant ut?

    Mvh
    Sniff
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    572
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Jaerbu skrev:
    Kanskje litt på sidelinjen men...Har noen av dere vært på "Whisky safari" i skottland?
    Og isåfall...Har dere noen gode tips om overnattingsmuligheter? Ser helst for meg ett gammelt castle eller lignende :). Selvfølgelig ikke for dyrt, og kanskje ikke allt for langt fra Aberdeen flyplass.

    Mvh.
    har ikke vært på safari akkurat, men undersøkte litt priser på slottsovernatting før vi skulle på ferie der for noen år siden. Det var ganske stive priser (for oss som sjelden eller aldri er på hotell engang).

    Forøvrig var vi innom Oban og fikk omvisning og smaKsprøve. Veldig god men enkel smak. Vi hadde tenkt oss innom Islay men vi kom aldri dit. Mye ferger og sånn, tar tid.
     

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    807
    Antall liker
    538
    Fersking. Skal i bryllup til sommeren. Inverness er byen. Har aldri hatt noe forhold til Whisky før så et sted må man jo begynne. Og "When in Rome" gjelder vel her også. Læringskurven blir bratt!
     

    Vedlegg

    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    AK27 skrev:
    Finnes ikke i polets sortiment, men jeg antar at den er god. Har den også vært innom et sherryfat? Kanskje noe lys i fargen til det, på den annen side mistenker jeg at 12-åringen er tilsatt E150. Vel, uansett, gode whiskyer, fæle flasker.
    Flyplasswhisky. Tror den er laget spesielt for å selges slike steder. Vel verdt å ta med seg om man treffer på den.

    Er ikke noe flink til å beskrive smaker men den er myk og rund men kompleks med en lang ettersmak. Passe søt med frukt og røyk eller noe i den duren.
     
    A

    AK27

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    AK27 skrev:
    Finnes ikke i polets sortiment, men jeg antar at den er god. Har den også vært innom et sherryfat? Kanskje noe lys i fargen til det, på den annen side mistenker jeg at 12-åringen er tilsatt E150. Vel, uansett, gode whiskyer, fæle flasker.
    Flyplasswhisky. Tror den er laget spesielt for å selges slike steder. Vel verdt å ta med seg om man treffer på den.

    Er ikke noe flink til å beskrive smaker men den er myk og rund men kompleks med en lang ettersmak. Passe søt med frukt og røyk eller noe i den duren.
    Synes det var mer enn dekkende, intrikat whiskyvrøvel er en disiplin en ikke nødvendigvis trenger å mestre, selv om det har sin sjarm. Leser meg til at den om ikke annet ligger i samme gate som 12-åringen.

    Et generelt tips fra en som lærer. Hold munnen lukket ved og etter svelging (for de som gjør slik) for virkelig å oppleve ettersmaken, åpne munnen igjen etter passende tid. Føler at glass også er sentralt for opplevelsen, men det er allerede diskutert. Glencairn lager flotte fornuftig prisede produkterm, http://en.wikipedia.org/wiki/Glencairn_Whisky_Glass. De lager vel også Ardbeg sitt nosing-glass som også er populært.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    1
    AK27 skrev:
    ...
    Føler at glass også er sentralt for opplevelsen, men det er allerede diskutert. Glencairn lager flotte fornuftig prisede produkterm, http://en.wikipedia.org/wiki/Glencairn_Whisky_Glass. De lager vel også Ardbeg sitt nosing-glass som også er populært.
    Jeg har et par av dem fra Bruichladdic, fine glass til «daglig bruk». Det «viktigste» er at de har en åpning som ikke kommer i veien for nesegrevet mitt. Til «fisefint» bruk har jeg et par «proper nosing glasses» fra Lagavulin, med lokk og målestreker. ;)

    mvh
    KJ
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    572
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Aldri hørt om svensk W, har du prøvesmakt? Hvor er den fra? Burde vel være nok torv å grave opp i Sverige, kanskje nordsverige?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    den er fra valbo (svært usikker på hvor i sverige.) laget av svenske råvarer. Har hatt den på ønskelisten lenge. Smaker i morgen. kommer tilbake med rapport
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    65finger skrev:
    Kjøpte en flaske av denne i dag
    Jeg har et par av standardutgaven til Mackmyra på samvittigheten....er du kjent med den og kan sammenligne ?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Trane skrev:
    65finger skrev:
    Kjøpte en flaske av denne i dag
    Jeg har et par av standardutgaven til Mackmyra på samvittigheten....er du kjent med den og kan sammenligne ?
    Nei Dessverre. Har ikke smakt den. Specialen er meget god. Ligner intet skotsk jeg har smakt. Nærmere fjellskotte enn øyskotte. Fin nærmest vanedannende sødme, ganske tandre og vare smaker. forfinet og eksklusiv. Itte no ramsterkt brennvin selv om den holder 50.8% tåler lite vann etter min oppfattning
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Det har blitt Ardbeg i kveld, - 10'ern og Supernova....som blir bare bedre og bedre.
    Har fortsatt igjen en skvett Ugg (08tapping) så kanskje jeg må ta en Ardbeg shot out med de tre en kveld ;-)

    En snill avslutning med Berry Bros sin 18årige Laphroaig....
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    Trane skrev:
    Det har blitt Ardbeg i kveld, - 10'ern og Supernova....som blir bare bedre og bedre.
    Har fortsatt igjen en skvett Ugg (08tapping) så kanskje jeg må ta en Ardbeg shot out med de tre en kveld ;-)

    En snill avslutning med Berry Bros sin 18årige Laphroaig....
    Du har smaksløker som tåler en støyt ser jeg. Røker du eller forsøker du å slutte? ;)
    Sleiven
     
    J

    JIGSAW

    Gjest
    Bruichladdic er favoritten min, ikke for sterk tjære og torv karakter.
    Ardbeg er nr. 2 selv om det lukter bål i stua når jeg sjenker oppi glasset.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    jeg synes ardbeg er hakket bedre enn bruichladdic, og at ardbeg også er hakket kvassere enn laphroic.

    Mulig jeg er inne på en ny favoritt her! :)
     
    J

    JIGSAW

    Gjest
    Laphroaig, ja den var det jeg ikke kom på i stad.
    Smakte den for over 1 år siden, og for meg mintes smaken om lukten av grevling.
    Vet ikke hvorfor, mulig for den har tilsetning av kunstig farge og smak.
    Den kommer langt ned på lista mi.
     
    A

    AK27

    Gjest
    JIGSAW skrev:
    Laphroaig, ja den var det jeg ikke kom på i stad.
    Smakte den for over 1 år siden, og for meg mintes smaken om lukten av grevling.
    Vet ikke hvorfor, mulig for den har tilsetning av kunstig farge og smak.
    Den kommer langt ned på lista mi.
    Eneste en kan tilsette en whisky er E150 (karamell), og jeg er relativt sikker på at Laphroaig ikke er tilsatt det. Dere får korriger meg om jeg tar feil.

    Trane skrev:
    Det har blitt Ardbeg i kveld, - 10'ern og Supernova....som blir bare bedre og bedre.
    Har fortsatt igjen en skvett Ugg (08tapping) så kanskje jeg må ta en Ardbeg shot out med de tre en kveld ;-)

    En snill avslutning med Berry Bros sin 18årige Laphroaig....
    Regner med at jeg prøver meg på Supernovaen når polet får inn denne. Har bestilt to flasker Ugg (08 tapping), da jeg har hørt et rykte om at den skal være finflott. Vi får se.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    JIGSAW skrev:
    Laphroaig, ja den var det jeg ikke kom på i stad.
    Smakte den for over 1 år siden, og for meg mintes smaken om lukten av grevling.
    Vet ikke hvorfor, mulig for den har tilsetning av kunstig farge og smak.
    Den kommer langt ned på lista mi.
    Hehe grevling på flaske ;D
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    ivar skrev:
    jeg synes ardbeg er hakket bedre enn bruichladdic, og at ardbeg også er hakket kvassere enn laphroic.

    Mulig jeg er inne på en ny favoritt her! :)
    Det er flere utgaver av Ardbeg sine årganger. Såkallte lots....
    Bare nevner det, de kan smake veldig forskjellig!

    mvh
     

    Zed

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    642
    Antall liker
    3
    Jeg får altid en smak av saltvann i munnen når jeg drikker ardbeg,......er det bare meg,....eller de vasker flasker med sjøvann? ::)......... ;D
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    årganger har jeg faktisk opplevd stor forskjell på, feks på talisker.
    Kjøpte 16år da polet var tomme for 12, DET må jeg si!
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    1
    ivar skrev:
    årganger har jeg faktisk opplevd stor forskjell på, feks på talisker.
    Kjøpte 16år da polet var tomme for 12, DET må jeg si!
    Dersom du får anledningen så sjekk Laphroaig 10 og 15 side ved side ... det går for å være en av de større forskjellene på lagringstiden.

    mvh
    KJ
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    bambadoo skrev:
    Tar en liten Jameson ikveld jeg :)
    Jameseon er blitt en liten favoritt som "hverdagswhisky" her i huset. Rund og nesten fruktsøtlig som en god speyside malt av den røykfrie typen..Den har danket ut Famous Grouse
    Absolut et godt alternativ single malt, og til til halvparten av prisen...

    100 tusen ganger bedre for minn gane enn Johhny Walker og Grants blended.

    Ellers er Bunnahaibhan er favoritt i malt divisjonen, har stor sympati med Glen Moray siden jeg fikk omvisning og privat tapping av Distillery Manager sjøl..Også en lett fruktig men smaksrik Malt...
    minner om smørbukk karameller/toffee..Moray har samme eiere som Ardbeg. Ganske ulike søsken med andre ord ::)
    Som dere skjønner har jeg dreid bortifra fra de tunge røyk,og torvpregede typene,

    Sleiven
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn