Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Whisky er fra Skottland.
    Whiskey er ymse annet...i særdeleshet amerikansk ildvann basert på mais...ugh!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Spiralis skrev:
    Trane skrev:
    Det er vel i dårlige tider man skal unne seg overkommelig luksus....som god whisky.
    Joda det stemmer nok for meg også, men mest fordi jeg kjøper (ekstremt dyr) god whisky i gode tider og sparer til "den spesielle anledningen". Når da de dårlige tider kommer har jeg ikke råd til å kjøpe middelmådig whisky og må derfor drikke den gode whiskyen, "i mangel av noe annet" ;D ;D

    Misforstå meg rett, men jeg setter også pris på god drikke og gode Havanesere. Men verd pengene når det er kjøpt i Norge? NEI! Og det er da også det politiske formålet med avgiftene, at folk ikke skal synes disse varene er verd pengene, slik at forbruket går ned.

    Så den neste som kommer her og skriver at skarpt beskattet whisky i Norge er "verd pengene" vil jeg kutte ned sånn omtrent ved anklene! :mad: Tenk om en politiker leser det da!! :eek: Da vil han jo prøve å øke avgiftene ytterligere! :eek: ::)
    Og jeg som syntes jeg hadde funnet en ganske så bra unnskyldning for min dyre smak ;D
    Jeg er seff enig med deg at det er perverst dyrt i Norge, men det er ikke alltid reisevirksomheten holder tritt med konsumet...og må man så må man....

    Forøvrig synes jeg du har en bra strategi for å nyte bra varer i dårlige tider...hehe....her skal det bygges lager!

    I perspektiv av dette er jo en god Ardbeg nesten for nødvendighetsgode å regne....

    Ja, prisen er i euro...og den er for bare en av flaskene. Jeg droppet det og tuslet bort til whiskyavdelingen hvor jeg fant en Strathisla fra -68....den ble jo nesten billig i forhold :-\
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Tølper skrev:
    I og med at Johnnie Walker Black Label har blitt et varemerke i den grad det har så antok jeg det var overflødig med presisering. Samme drikke har blitt rakket ned på også tidligere i tråden tilsynelatende fordi den ikke er fin nok. Så det er muligens lett å tolke deg i den retning. Jeg absolutt ikke kunnskapene til å bedømme whiskyers kvalitet, dog jeg personlig synes at den er veldig god.

    Hvorfor to stavemåter, whisky og whiskey?
    Vel jeg hadde jo en "liten mistanke" ;) om at det var John Fotgjenger du hadde i tankene. ;D

    Ikke fin nok?? Vel der har du snobberiet igjen da. Personlig har jeg ikke smakt whisky / whiskey som ikke er fin eller bra nok. Meget mulig det finnes "revegift" der ute som ikke er bra nok, men jeg har ikke truffet på den. Men så finnes det flere utgaver av denne drikken enn det jeg har rukket å smake. 8)

    Det meste går på personlig smak og den varierer jo som kjent fra individ til individ, og har ikke nødvendigvis noe med kvalitet å gjøre. Både skotsk, irsk og amerikansk har visse minimumskrav i forhold til produksjonen for å få lov til å kalle det whisky /whiskey. Det gjør jo at det skal finnes en viss standard minimumskvalitet, og den er vel i og for seg bra nok for meg i alle fall. Men deretter kommer jo det som skiller rølpefylla fra andektig nytelse. Men da kommer vi inn på feltet med personlige preferanser, og andres smak føler ikke jeg at jeg har noen rett til å kritisere. Synes du JW Black Label er din vei til nirvana, er det ingen som har noen rett til å kritisere det! :-X Og for all del, jeg synes også at det er en god whisky, men det er ett eller annet ved den som gjør at jeg ikke kjøper den. Har andre favoritter, så enkelt er det. ::) Det betyr ikke at den er dårlig av den grunn. Men verd pengene? Nei som sagt det er det vel egentlig ikke noe inneholdende alkohol som er i dette landet.

    Når det gjelder bedømmelse av whisky er det ikke kunnskaper man trenger først og fremst, men derimot smaksløker og en mening om hva man egentlig liker, smaker det godt eller smaker det ikke godt? That is the question. :D

    Whisky er produsert i Scotland, mens whiskey er navnet på drikken i Irland. Så kan man filosofere over hvorvidt irlenderne påvirket Usa til å bruke deres navn på denne drikken, eller om det ligger noe annet bak amerikanernes dysleksi. ;D

    Bourbon er amerikansk whiskey basert på mais. Går an å drikke det også men den blir vel på sett og vis sett på som den "fattige fetteren" i forhold til Skotsk og Irsk. Det finnes purister som ikke vil anerkjenne bourbon som whisky overhodet, igjen en smule snobberi spør du meg. Finnes det tilsvarende holdninger innefor HiFi? ;D ;D
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    talisker 18 år her i går kveld
    Ble vel ca 3 glass og jeg kjenner meg litt forkjølt i dag :)
    Hva som ble feiret? hussalg!
    :)
     
    E

    espenj2005

    Gjest
    Litt småirritert og skrev forrige innlegg med tunga presset mot kinnet :D
    Joda, vi snakker selvfølgelig om Jonny Walker BL.
    Det fine med Vinmonopolet er at de kjøper inn stort sammenlignet med de fleste andre kjøpere. De kjøper til gode priser(og selger til.... ) For eksempel en flaske dyr vin(250 og oppover) kan i tilfeller være like billig i Norge som i feks Frankrike.

    Espen 8)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Virkelig dyr vin vil gjerne, hvis Polet har igjen på lager, være billigere enn i Frankrike. Dette skyldes ( slik var det for noen år siden i allefall ) at når Polet tar inn vin eller brennevin så prises den når den legges inn i varelisten. Den prisen har varen til hele partiet er solgt. Eksempel er et parti vin av kjent merke og god kvalitet ble kjøpt inn. Etter innkjøpet "tok det av" og vinkjennere roste vinen opp i skyene, med resultatet at leverandøren satte prisen opp. Vinen ble raskt borte fra markedet i Europa, bortsett fra enkelte kasser som dukket opp til fantasipriser på auksjoner. Her i Norge var vinen så dyr at den solgte tregt ( vi kjøper ikke dyr vin i Norge :p ) Noen år etter at denne vinen nådde markedet var det en venn av meg som kom over denne årgangen i en Pol liste. Til opprinnelig pris. Han kjøpte 6 flasker tok de med til Paris og solgte til en vinhandler der med ikke bare hyggelig fortjeneste. Hele turen til Frankrike ble betalt av dette salget.

    Selv hadde jeg et oppdrag i et Vinmonopolutsalg for noen år siden. Bestyreren fortalte da han hørte at jeg skulle gifte meg litt senere at han hadde 5 magnumflasker "Gul Enke" som på grunn av "utviklingen" kun kostet 10,- kroner mer enn en 0,7 flaske. Selvsagt kjøpte jeg. 8)

    Dette er forhold som også gjelder brennevin. I og med at avgiften er fast pr liter vil avgiften utgjøre mindre del av totalprisen jo dyrere drikken er. Dette er enkel matematikk. Men derfra til å si at dyrt brennvin er "verd prisen" er jeg nok ikke helt enig med deg i. Det blir jo ikke akkurat billigere fordi om avguften utgjør prosentuellt mindre av det du betaler.

    Der vi kanskje kan være enige er at må man betale så må man! Vil du ha noe du liker spiller kanskje ikke prisen størst rolle, men "verd prisen"?? Bob bob. ::)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Det nærmer seg nyhetsslipp på polet og det ser ut til at november kan bli dyr:
    • Berry's Own Selections Laphroig 1990 til kr. 938,-
    • Springbank 1996 til kr. 731,50
    • Port Ellen 29 yrs til kr. 2100,-
    • Bruichladdich Links Birkdale 15 yrs til kr. 725,00
    • Bruichladdich 21 yrs Oloroso til kr. 1195,-
    • Glengoyn 11 Single Bourbon Cask Oslo Whisky Festival til kr. 849,90
    • Det vil bli mulig å kjøpe 39 år gammel whisky fra nedlagte Caperdonich for kun kr. 1500,-, men det frister kanskje ikke så mye når salige Michael Jacksom beskriver det slik: "Kjelene har samme form som hos Glen Grant, men whiskyen, som ble fraktet over gaten ved hjelp av en rørledning, var annerledes - rett og slett mindre god. Det er godt mulig destillatørene var mer opptatt av å se fotballkampene på banen rett utenfor vinduet."
    • 2 forskjellige Glenlivet 39 yrs.
    • 2 forskjellige Strathisla 40 yrs cask strenght begge kr. 1800,- (et av mine favorittdestillerier..disse er jeg farlig fristet av. Det står ikke hvem som har tappet dem, men dersom der er Gordon & Macphail er det store muligheter for virkelig høytid.)
    • Og ikke minst...ohhh himmel&hav: Ardbeg 1976 single cask til den nette sum av kr. 5480,30 (Jeg hadde en 1976 Ardbeg engang....og begikk den klassiske synden på et nachspiel....dyreste og jævligste hangover noensinne)
    • Kariuzawa 1973 Martin's Selection of Single Cask til kr. 1500,-. Aner ikkno om den, men de har visst laget bra whisky på øya der i øst.

    ...og det var bare min lille ønskeliste (drømmeliste ?)...det er mer som slippes.
    Det meste selvsagt i bestillingsutvalget.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.799
    Antall liker
    4.056
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Næh! Det blir ihvertfall en Berry's Laphroaig og to bla' Laddie fra Bernt til Bernt.

    Bernt K
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Krabber meg ned mot bunnen i en Bowmore Enigma 12. Ikkno å skryte av. Grunn og ganske plump smak.

    For å få noe mer oppløftende åpnet jeg en Mackmyra 1st edition.
    Annerledes. Definitivt annerledes!
    En frisk fruktighet. Lett, nesten flyktig lukt. Smaken er ikke fruktig sommersødme og epler som Linkwood, men litt strengere. Sterk og klar. Young & bold. Ung sødme som bestemors karamell med appelsinskall. Minner litt om tørr solbrent lyng med mørke bær langt oppe i nord...ikke riktig krekling...men faktisk en anelse lakris ? Virker som svenskene er på sporet av noe her. Gleder meg til det kommer mer derfra.
     

    Vedlegg

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Trane skrev:
    Whisky er fra Skottland.
    Whiskey er ymse annet...i særdeleshet amerikansk ildvann basert på mais...ugh!
    Da har du smakt for lite whisky.
    det finnes flotte bourbon og irske whiskey`er.
    Irsk: Prøv Redbreast, Bushmills 16yrs og The Tyrconnell
    Bourbon: Prøv Makers Mark og Wild Turkey.

    De Japanske whisky`ene fra Nikka, Suntory osv. er etter det jeg har smakt bare bleke etterligninger av Macallan.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Må jo holde denne tråden i live ;)
    Skal til å bestille meg noe "julesnadder" fra polet.
    Har dere noen spennende anbefalinger?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    9.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Får gjenta fra "hva vi har i glasset" tråden:

    I det siste har jeg regelmessig kost meg med en fingerbredd Glenlivet cask strength Non-Cold Filtered 16 yrs Nadurra. En SÌNNSYKT bra whisky, med en ettersmak som varer minutter etter en ørliten sipp. En fingerbredd varer en time.

    Ca 600 kr, husk at cask strength varer lenger!
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    erato skrev:
    Får gjenta fra "hva vi har i glasset" tråden:

    I det siste har jeg regelmessig kost meg med en fingerbredd Glenlivet cask strength Non-Cold Filtered 16 yrs Nadurra. En SÌNNSYKT bra whisky, med en ettersmak som varer minutter etter en ørliten sipp. En fingerbredd varer en time.

    Ca 600 kr, husk at cask strength varer lenger!
    Godt forslag!
    Hadde den allerede på lista fra "Hva har vi i glasset" tråden. ;)

    Får alltid jernteppe når jeg først skal bestille. Greit å ha en liste da!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    9.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vinmonopolets hjemmeside burde hatt en "Wish list" funksjon. :D
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har plukket ut 3 spennende saker basert på anbefalinger.

    - Ardbeg Airigh Nam Beist
    - The Glenlivet Nadurra 16 Years Old Cask Strength

    Og for å prøve noe helt annet......
    - Mackmyra Single Malt Whisky First edition

    Lurer på om jeg skal "kline til" med alle, men om jeg skal prioritere?!
     

    yellow

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    394
    Antall liker
    152
    erato skrev:
    Vinmonopolets hjemmeside burde hatt en "Wish list" funksjon. :D
    De har det :D Du må registrere deg som kunde. Bare klikk "logg inn".
    //y
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    9.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    yellow skrev:
    erato skrev:
    Vinmonopolets hjemmeside burde hatt en "Wish list" funksjon. :D
    De har det :D Du må registrere deg som kunde. Bare klikk "logg inn".
    //y
    Takker. Er registrert som kunde, men har ikke benyttet nettbutikken på svært lenge. Dårlige erfaringer med leveranser (gode butikker er bedre på leveranser av etterspurte viner), årgangsskifter (mye leveranser av feile/avvikende årganger) har gjort at jeg har gått over til å bruke de fysiske butikkene igjen. De følger opp, og blir det feil, er returen uproblematisk.
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    510
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    Har plukket ut 3 spennende saker basert på anbefalinger.

    - Ardbeg Airigh Nam Beist
    - The Glenlivet Nadurra 16 Years Old Cask Strength

    Og for å prøve noe helt annet......
    - Mackmyra Single Malt Whisky First edition

    Lurer på om jeg skal "kline til" med alle, men om jeg skal prioritere?!
    Airigh nam beist er en ok whisky men personligt syntes jeg Ardbeg Uigeadail er en betydelig bedre, mer peat mer næse og lang ettersmak. En skikkelig Ardbeg :eek:

    Mackmyra syntes jeg rett og slett er en kjedelig whisky, om du vil prøve noe helt annet kan jeg annbefale Benrinnes Adelphi 1984 21 Years Old, et skikkeligt sherry monster, men denne koster lidt mer.

    Men smaken er som !

    Mvh Tom-Erik
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har inntrykk av at i tillegg til rent konsum av de edle dråper, så "samles" det antakelig en del for å finne frem en godbit her og en godbit der ;)
    Hvordan lagrer dere Whiskyen deres?
    Kan den endre karakter over tid? Kan en åpnet flaske lagres like lenge som en uåpnet?

    Selv så har jeg ikke tenkt på dette så mye, men jeg lagrer jo vinen min i kjelleren, så kanskje jeg bør ta noen forhåndsregler med malten også?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    9.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    Har inntrykk av at i tillegg til rent konsum av de edle dråper, så "samles" det antakelig en del for å finne frem en godbit her og en godbit der ;)
    Hvordan lagrer dere Whiskyen deres?
    Kan den endre karakter over tid? Kan en åpnet flaske lagres like lenge som en uåpnet?

    Selv så har jeg ikke tenkt på dette så mye, men jeg lagrer jo vinen min i kjelleren, så kanskje jeg bør ta noen forhåndsregler med malten også?
    Det sies at en åpnet flaske maltwhisky begynner å tape merkbart på kvaliteten etter en måneds tid, så derfor er det lurt å bare åpne en om gangen. Hos oss varer de da ca en måned i den mørke årstid.
     

    JuK

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2006
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    Sted
    Akershus
    Helt enig med Erato her.

    Finsprit, om det er Whisky, Cognac, Armagnac eller annet, skal drikkes i løpet av en måned eller så. Sparer du den lenger forsvinner kompleksiteten og de fine aroma'ene ganske fort.

    Lærte leksen grundig for en god del år siden da jeg samlet på whisky og hadde kanskje 10 flasker åpnet på en gang. Å drikke opp slantene på disse ble en heller trist sak. :(
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Har begynt å slå ut "bunnslammet" viss jeg ikke rekker å drikke det før nedturen er i gang. Ryddet i skapet nylig og slo ut ganske mye akkevitt. Trist, men nødvendig. Tid for påfyll ;D
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    510
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er til dels enig/uenig her, en whisky vinner generelt ved å få lidt luft på toppen, dvs. man drikke ned til skuldrene på flasken, og lar den stå. Den tar som regel ikke skade av å stå sånn i feks. 1 år.
    Er flasken derimot under halvfull kan whiskyen tape seg fort, man kan da tømme den over på mindre flasker om det er noe man ønsker å nyte ved en senere anledning. Det med lufting av whisky gjelder spesielt med whisky som har lidt alder på seg. Selv har jeg ca 20 fl. som er åbnet, har vert oppe i ca 30stk ??? og har ennå til gode at noen er blit ødelagt av det.

    Mvh Tom-Erik
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Port Ellen, mmmmmmmmm ;D

    Bare synd med den prisen......
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Ødelagt er en overdrivelse, men særlig litt vare/søte (dumt ord, men i mangel av noe annet) spaysidetyper synes jeg lett mister nyanser når de har blitt lagret litt og innholdet skranter. Interessant grep å helle på småflasker. Poenget her er vel at luft ikke er bra for smaksrikdommen. Står vel lengre opp i tråden om en som pleier å helle klinkekuler på flaske etter hvert som den tømmes.

    Mvh
    Sniff
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Det er definitivt feil, juster. Dersom du liker whiskyen bedre etter å ha stått åpnet et år virker det som du ikke ha vann i den. Prøv noen dråper vann i glasset, det har en forløsende effekt på smaken for de fleste whiskyer.
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    753
    Antall liker
    2
    Jeg har også opplevd at god whisky har blitt dårlig om den spares for lenge med lite i flasken.
    Ideen med å slå over på små flasker er ikke så dum, men kanskje man da burde gjøre det med det samme man åpner den?
    Stort sett gjør jeg som følger:
    Drikker pent og rolig nedover i flasken, gjerne to etterherandre. Når jeg begynner å nærme meg halvdukken flaske tapper jeg jeg over på en småflaske, og så tar eg meg en luksusfest!! :D :D Dvs. drikker opp resten ved en passende anledning. Kall det gjerne fråtsing, eller sløsing, men det er min whisky og mine penger og jeg koser meg glugg i hjel ;D


    Jeg har også opplevd at en dårlig whisky ble drikkbar etter å ha stått lenge med lite igjen i flasken.
    Husker dessverre ikke hva det var... :(
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Klinkekuler ja.... Hmmm... Ikke dumt det kanskje?! HAr vel et par tre flasker som er åpnet, og drikker ikke en flaske i måneden for å si det slik ;) Har et par som har stått åpnet i et års tid, og jeg opplever egentlig ikke noen forringelse.

    Btw!
    Sitter her med en flaske i fanget som min svigermor kom med sist hun var innom.
    Hennes far jobbet hos Simrad siden de etablerte seg, og de hadde visstnok et slags jubileum for 20-25 år siden.
    De ble da spesialtappet noen flasker med Whisky i begrenset opplag. Siden hennes far ikke drakk noe særlig av whisky, så ble denne flasken bare puttet ned i kjelleren.
    Jeg har prøvd å finne noe info om den, men greier ikke spore opp noen ting.
    Ikke merkenavn på flasken, og ingen referanser.

    Tekst på flasken er som følger:

    Quality since 1957 "Simrad"
    Finest Scotch Whisky
    Specially made for the Simrad group.

    Destilled blended and bottled in Scotland for Simrad Albatross Ltd. Bridge of Don, Aberdeen.

    Antakelig en kuriositet, men det frister litt å åpne for å smake.

    Store kjangser for en smaksopplevelse?! ;D ..... Neppe, men man har jo blitt overasket før! ;)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har stort sett holdt meg til Islay single malts, men kunne tenke meg å prøve noe god highland whisky.

    Hvilken "oppnåelige" flasker fra highlands, skal jeg se etter?
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Aberfeldy & Glenfarclas er to av mine favoritter :)
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    510
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    Det er definitivt feil, juster. Dersom du liker whiskyen bedre etter å ha stått åpnet et år virker det som du ikke ha vann i den. Prøv noen dråper vann i glasset, det har en forløsende effekt på smaken for de fleste whiskyer.
    Det jeg sier er at som regel vinner en whisky på å få luftet seg, og at en whisky som regel ikke taper seg etter å ha stått åbent et år, såfremt flasken ikke er halvdrukket. Jeg har ikke opplevt at min whisky er blitt ødelagt etter å ha stått åbent, og jeg har holdt på med denne hobby noen år etter hvert.
    Om man læser tasting notes på en nyåbnet flaske og på samme flasken etter at den har stått åbnet en stund, vil den som har stått åbnet en stund, i 90 % av tilfellene ha gått opp i karakter.
    Det med å ha et par dråper vann i whiskyen kan som du nevner ha stor positiv,men også negativ, effekt på whiskyen, men bør altid prøves mener jeg.

    Mvh Tom-Erik
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    510
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    Har inntrykk av at i tillegg til rent konsum av de edle dråper, så "samles" det antakelig en del for å finne frem en godbit her og en godbit der ;)
    Hvordan lagrer dere Whiskyen deres?
    Kan den endre karakter over tid? Kan en åpnet flaske lagres like lenge som en uåpnet?

    Selv så har jeg ikke tenkt på dette så mye, men jeg lagrer jo vinen min i kjelleren, så kanskje jeg bør ta noen forhåndsregler med malten også?
    Bør ikke lagres for varmt og for lyst, direkte sollys er fy.
    Vinkjelleren er en god plass for lagring av whisky, bare husk at whisky flasker skal stå og ikke ligge.

    Mvh. Tom-Erik
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    510
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    Jeg har stort sett holdt meg til Islay single malts, men kunne tenke meg å prøve noe god highland whisky.

    Hvilken "oppnåelige" flasker fra highlands, skal jeg se etter?
    Glenfarclas er nevnt, god whisky men lidt dyr i norge, og så er det bare 12 årringen som er tilgjengelig her for øyeblikket, som er lidt kjedelig. (family casken begynner vel på 6k for en flaske)

    Glengoyne er en av mine HL favoritter, spesielt 12 år.cask str. og 17 årringen, og de fleste spesial tapningene her fra. Old Pulteney 1993 Cask Strength, Gordon & Macphail, er en annen favorit, men her må handles fort, da denne snart er tom fra butikkene, et sherry monster.

    Mvh Tom-Erik
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    9.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    juster skrev:
    FallenA skrev:
    Jeg har stort sett holdt meg til Islay single malts, men kunne tenke meg å prøve noe god highland whisky.

    Hvilken "oppnåelige" flasker fra highlands, skal jeg se etter?
    Glenfarclas er nevnt, god whisky men lidt dyr i norge, og så er det bare 12 årringen som er tilgjengelig her for øyeblikket, som er lidt kjedelig. (family casken begynner vel på 6k for en flaske)

    Glengoyne er en av mine HL favoritter, spesielt 12 år.cask str. og 17 årringen, og de fleste spesial tapningene her fra. Old Pulteney 1993 Cask Strength, Gordon & Macphail, er en annen favorit, men her må handles fort, da denne snart er tom fra butikkene, et sherry monster.

    Mvh Tom-Erik
    Lurer litt på hva du mener med sherry monster? Jeg unngår whiskyer som har vært på tidligere vinfat av ymse slag, da det gjør de for søte, kjedelige, kommersielle og ufarlige - i hvert fall de 3-4 av slaget jeg har smakt. Men jeg vet ikke mye om whiskyfat, så litt informasjon kommer godt med her.
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    510
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    juster skrev:
    FallenA skrev:
    Jeg har stort sett holdt meg til Islay single malts, men kunne tenke meg å prøve noe god highland whisky.

    Hvilken "oppnåelige" flasker fra highlands, skal jeg se etter?
    Glenfarclas er nevnt, god whisky men lidt dyr i norge, og så er det bare 12 årringen som er tilgjengelig her for øyeblikket, som er lidt kjedelig. (family casken begynner vel på 6k for en flaske)

    Glengoyne er en av mine HL favoritter, spesielt 12 år.cask str. og 17 årringen, og de fleste spesial tapningene her fra. Old Pulteney 1993 Cask Strength, Gordon & Macphail, er en annen favorit, men her må handles fort, da denne snart er tom fra butikkene, et sherry monster.

    Mvh Tom-Erik
    Lurer litt på hva du mener med sherry monster? Jeg unngår whiskyer som har vært på tidligere vinfat av ymse slag, da det gjør de for søte, kjedelige, kommersielle og ufarlige - i hvert fall de 3-4 av slaget jeg har smakt. Men jeg vet ikke mye om whiskyfat, så litt informasjon kommer godt med her.
    Med at det er et sherry monster, mener jeg at den er mørk, veldig mørk + at den har en kraftig lukt og smak som er typisk for fattypen, ikke søt i det hele tatt.
    De fleste whiskyer er lagret enten på sherry fat eller på bourbon fat, noen ganger har whiskyen fått en finnish, foreks 6md, på et desert vinfat. Min erfarring er at det som oftest er de som er lagret på bourbon og desert vinfat som kan ha et søteligt preg, men dette gjelder selvfølgelig ikke altid. En lukt og smak som går igjen på whisky lagret på bourbon, er vanilje.

    Mange gode sider på nettet, se lidt på denne siden til Serge http://www.whiskyfun.com/ , mange tasting notes og mye annet godt stof om whisky.

    Mvh Tom-Erik
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    9.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    juster skrev:
    erato skrev:
    juster skrev:
    FallenA skrev:
    Jeg har stort sett holdt meg til Islay single malts, men kunne tenke meg å prøve noe god highland whisky.

    Hvilken "oppnåelige" flasker fra highlands, skal jeg se etter?
    Glenfarclas er nevnt, god whisky men lidt dyr i norge, og så er det bare 12 årringen som er tilgjengelig her for øyeblikket, som er lidt kjedelig. (family casken begynner vel på 6k for en flaske)

    Glengoyne er en av mine HL favoritter, spesielt 12 år.cask str. og 17 årringen, og de fleste spesial tapningene her fra. Old Pulteney 1993 Cask Strength, Gordon & Macphail, er en annen favorit, men her må handles fort, da denne snart er tom fra butikkene, et sherry monster.

    Mvh Tom-Erik
    Lurer litt på hva du mener med sherry monster? Jeg unngår whiskyer som har vært på tidligere vinfat av ymse slag, da det gjør de for søte, kjedelige, kommersielle og ufarlige - i hvert fall de 3-4 av slaget jeg har smakt. Men jeg vet ikke mye om whiskyfat, så litt informasjon kommer godt med her.
    Med at det er et sherry monster, mener jeg at den er mørk, veldig mørk + at den har en kraftig lukt og smak som er typisk for fattypen, ikke søt i det hele tatt.
    De fleste whiskyer er lagret enten på sherry fat eller på bourbon fat, noen ganger har whiskyen fått en finnish, foreks 6md, på et desert vinfat. Min erfarring er at det som oftest er de som er lagret på bourbon og desert vinfat som kan ha et søteligt preg, men dette gjelder selvfølgelig ikke altid. En lukt og smak som går igjen på whisky lagret på bourbon, er vanilje.

    Mange gode sider på nettet, se lidt på denne siden til Serge http://www.whiskyfun.com/ , mange tasting notes og mye annet godt stof om whisky.

    Mvh Tom-Erik
    Takk for nyttig info. Whisky på tidligere portvinsfat unngår jeg som pesten - det er nok som du sier whisky på tidligere dessertvinsfat (søte viner) jeg har hatt dårlige erfaringer med.
     

    ELJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    2.225
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    24
    juster skrev:
    Trane skrev:
    Det er definitivt feil, juster. Dersom du liker whiskyen bedre etter å ha stått åpnet et år virker det som du ikke ha vann i den. Prøv noen dråper vann i glasset, det har en forløsende effekt på smaken for de fleste whiskyer.
    Det jeg sier er at som regel vinner en whisky på å få luftet seg, og at en whisky som regel ikke taper seg etter å ha stått åbent et år, såfremt flasken ikke er halvdrukket. Jeg har ikke opplevt at min whisky er blitt ødelagt etter å ha stått åbent, og jeg har holdt på med denne hobby noen år etter hvert.
    Om man læser tasting notes på en nyåbnet flaske og på samme flasken etter at den har stått åbnet en stund, vil den som har stått åbnet en stund, i 90 % av tilfellene ha gått opp i karakter.
    Det med å ha et par dråper vann i whiskyen kan som du nevner ha stor positiv,men også negativ, effekt på whiskyen, men bør altid prøves mener jeg.

    Mvh Tom-Erik
    Litt vann i whisky frigjør estere(organisk syre) som gir opplevelsen en annen og bedre karakter. Å blande ned feks 43% til 38% gir en klart bedre smak og luktopplevelse og kan regnes som en "annen" whisky enn utgangspunktet.

    Mvh Espen
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    510
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    ELJ skrev:
    Litt vann i whisky frigjør estere(organisk syre) som gir opplevelsen en annen og bedre karakter. Å blande ned feks 43% til 38% gir en klart bedre smak og luktopplevelse og kan regnes som en "annen" whisky enn utgangspunktet.

    Mvh Espen
    Er enig i det meste her, men bestant å påstå at en whisky altid blir bedre med vann i, syntes jeg er lidt drygt :eek:

    Bare for å ha sagt det, jeg prøver altid min whisky både med og uten vann, noen blir bedre og noen dårligere, alle blir anderles.

    Mvh. Tom-Erik
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    510
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke om det er blit nevnt før, men Whisky entusiaster på vestlandet kan glede seg. Bergen skal endelig få sin egen whisky festival, det sker på Hotel Terminus en helg i Februar 8)

    Mvh Tom-Erik
     

    ELJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    2.225
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    24
    juster skrev:
    ELJ skrev:
    Litt vann i whisky frigjør estere(organisk syre) som gir opplevelsen en annen og bedre karakter. Å blande ned feks 43% til 38% gir en klart bedre smak og luktopplevelse og kan regnes som en "annen" whisky enn utgangspunktet.

    Mvh Espen
    Er enig i det meste her, men bestant å påstå at en whisky altid blir bedre med vann i, syntes jeg er lidt drygt :eek:

    Bare for å ha sagt det, jeg prøver altid min whisky både med og uten vann, noen blir bedre og noen dårligere, alle blir anderles.

    Mvh. Tom-Erik
    Hei Tom-Erik
    Har all respekt for forskjellig smak så det er nok ingen fasit :)
    Selv vil jeg sammenligne det med en høyttaler som mangler mellomtone FØR det tilsettes vann ;D
    Gleder meg til jul!
    Espen 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn