Og jeg som syntes jeg hadde funnet en ganske så bra unnskyldning for min dyre smak ;DSpiralis skrev:Joda det stemmer nok for meg også, men mest fordi jeg kjøper (ekstremt dyr) god whisky i gode tider og sparer til "den spesielle anledningen". Når da de dårlige tider kommer har jeg ikke råd til å kjøpe middelmådig whisky og må derfor drikke den gode whiskyen, "i mangel av noe annet" ;D ;DTrane skrev:Det er vel i dårlige tider man skal unne seg overkommelig luksus....som god whisky.
Misforstå meg rett, men jeg setter også pris på god drikke og gode Havanesere. Men verd pengene når det er kjøpt i Norge? NEI! Og det er da også det politiske formålet med avgiftene, at folk ikke skal synes disse varene er verd pengene, slik at forbruket går ned.
Så den neste som kommer her og skriver at skarpt beskattet whisky i Norge er "verd pengene" vil jeg kutte ned sånn omtrent ved anklene!Tenk om en politiker leser det da!!
Da vil han jo prøve å øke avgiftene ytterligere!
:
![]()
Vel jeg hadde jo en "liten mistanke"Tølper skrev:I og med at Johnnie Walker Black Label har blitt et varemerke i den grad det har så antok jeg det var overflødig med presisering. Samme drikke har blitt rakket ned på også tidligere i tråden tilsynelatende fordi den ikke er fin nok. Så det er muligens lett å tolke deg i den retning. Jeg absolutt ikke kunnskapene til å bedømme whiskyers kvalitet, dog jeg personlig synes at den er veldig god.
Hvorfor to stavemåter, whisky og whiskey?
Da har du smakt for lite whisky.Trane skrev:Whisky er fra Skottland.
Whiskey er ymse annet...i særdeleshet amerikansk ildvann basert på mais...ugh!
Godt forslag!erato skrev:Får gjenta fra "hva vi har i glasset" tråden:
I det siste har jeg regelmessig kost meg med en fingerbredd Glenlivet cask strength Non-Cold Filtered 16 yrs Nadurra. En SÌNNSYKT bra whisky, med en ettersmak som varer minutter etter en ørliten sipp. En fingerbredd varer en time.
Ca 600 kr, husk at cask strength varer lenger!
De har deterato skrev:Vinmonopolets hjemmeside burde hatt en "Wish list" funksjon.![]()
Takker. Er registrert som kunde, men har ikke benyttet nettbutikken på svært lenge. Dårlige erfaringer med leveranser (gode butikker er bedre på leveranser av etterspurte viner), årgangsskifter (mye leveranser av feile/avvikende årganger) har gjort at jeg har gått over til å bruke de fysiske butikkene igjen. De følger opp, og blir det feil, er returen uproblematisk.yellow skrev:De har deterato skrev:Vinmonopolets hjemmeside burde hatt en "Wish list" funksjon.![]()
Du må registrere deg som kunde. Bare klikk "logg inn".
//y
Airigh nam beist er en ok whisky men personligt syntes jeg Ardbeg Uigeadail er en betydelig bedre, mer peat mer næse og lang ettersmak. En skikkelig ArdbegFallenA skrev:Har plukket ut 3 spennende saker basert på anbefalinger.
- Ardbeg Airigh Nam Beist
- The Glenlivet Nadurra 16 Years Old Cask Strength
Og for å prøve noe helt annet......
- Mackmyra Single Malt Whisky First edition
Lurer på om jeg skal "kline til" med alle, men om jeg skal prioritere?!
Det sies at en åpnet flaske maltwhisky begynner å tape merkbart på kvaliteten etter en måneds tid, så derfor er det lurt å bare åpne en om gangen. Hos oss varer de da ca en måned i den mørke årstid.FallenA skrev:Har inntrykk av at i tillegg til rent konsum av de edle dråper, så "samles" det antakelig en del for å finne frem en godbit her og en godbit der
Hvordan lagrer dere Whiskyen deres?
Kan den endre karakter over tid? Kan en åpnet flaske lagres like lenge som en uåpnet?
Selv så har jeg ikke tenkt på dette så mye, men jeg lagrer jo vinen min i kjelleren, så kanskje jeg bør ta noen forhåndsregler med malten også?
Det jeg sier er at som regel vinner en whisky på å få luftet seg, og at en whisky som regel ikke taper seg etter å ha stått åbent et år, såfremt flasken ikke er halvdrukket. Jeg har ikke opplevt at min whisky er blitt ødelagt etter å ha stått åbent, og jeg har holdt på med denne hobby noen år etter hvert.Trane skrev:Det er definitivt feil, juster. Dersom du liker whiskyen bedre etter å ha stått åpnet et år virker det som du ikke ha vann i den. Prøv noen dråper vann i glasset, det har en forløsende effekt på smaken for de fleste whiskyer.
Bør ikke lagres for varmt og for lyst, direkte sollys er fy.FallenA skrev:Har inntrykk av at i tillegg til rent konsum av de edle dråper, så "samles" det antakelig en del for å finne frem en godbit her og en godbit der
Hvordan lagrer dere Whiskyen deres?
Kan den endre karakter over tid? Kan en åpnet flaske lagres like lenge som en uåpnet?
Selv så har jeg ikke tenkt på dette så mye, men jeg lagrer jo vinen min i kjelleren, så kanskje jeg bør ta noen forhåndsregler med malten også?
Glenfarclas er nevnt, god whisky men lidt dyr i norge, og så er det bare 12 årringen som er tilgjengelig her for øyeblikket, som er lidt kjedelig. (family casken begynner vel på 6k for en flaske)FallenA skrev:Jeg har stort sett holdt meg til Islay single malts, men kunne tenke meg å prøve noe god highland whisky.
Hvilken "oppnåelige" flasker fra highlands, skal jeg se etter?
Lurer litt på hva du mener med sherry monster? Jeg unngår whiskyer som har vært på tidligere vinfat av ymse slag, da det gjør de for søte, kjedelige, kommersielle og ufarlige - i hvert fall de 3-4 av slaget jeg har smakt. Men jeg vet ikke mye om whiskyfat, så litt informasjon kommer godt med her.juster skrev:Glenfarclas er nevnt, god whisky men lidt dyr i norge, og så er det bare 12 årringen som er tilgjengelig her for øyeblikket, som er lidt kjedelig. (family casken begynner vel på 6k for en flaske)FallenA skrev:Jeg har stort sett holdt meg til Islay single malts, men kunne tenke meg å prøve noe god highland whisky.
Glengoyne er en av mine HL favoritter, spesielt 12 år.cask str. og 17 årringen, og de fleste spesial tapningene her fra. Old Pulteney 1993 Cask Strength, Gordon & Macphail, er en annen favorit, men her må handles fort, da denne snart er tom fra butikkene, et sherry monster.
Mvh Tom-Erik
Med at det er et sherry monster, mener jeg at den er mørk, veldig mørk + at den har en kraftig lukt og smak som er typisk for fattypen, ikke søt i det hele tatt.erato skrev:Lurer litt på hva du mener med sherry monster? Jeg unngår whiskyer som har vært på tidligere vinfat av ymse slag, da det gjør de for søte, kjedelige, kommersielle og ufarlige - i hvert fall de 3-4 av slaget jeg har smakt. Men jeg vet ikke mye om whiskyfat, så litt informasjon kommer godt med her.juster skrev:Glenfarclas er nevnt, god whisky men lidt dyr i norge, og så er det bare 12 årringen som er tilgjengelig her for øyeblikket, som er lidt kjedelig. (family casken begynner vel på 6k for en flaske)FallenA skrev:Jeg har stort sett holdt meg til Islay single malts, men kunne tenke meg å prøve noe god highland whisky.
Glengoyne er en av mine HL favoritter, spesielt 12 år.cask str. og 17 årringen, og de fleste spesial tapningene her fra. Old Pulteney 1993 Cask Strength, Gordon & Macphail, er en annen favorit, men her må handles fort, da denne snart er tom fra butikkene, et sherry monster.
Mvh Tom-Erik
Takk for nyttig info. Whisky på tidligere portvinsfat unngår jeg som pesten - det er nok som du sier whisky på tidligere dessertvinsfat (søte viner) jeg har hatt dårlige erfaringer med.juster skrev:Med at det er et sherry monster, mener jeg at den er mørk, veldig mørk + at den har en kraftig lukt og smak som er typisk for fattypen, ikke søt i det hele tatt.erato skrev:Lurer litt på hva du mener med sherry monster? Jeg unngår whiskyer som har vært på tidligere vinfat av ymse slag, da det gjør de for søte, kjedelige, kommersielle og ufarlige - i hvert fall de 3-4 av slaget jeg har smakt. Men jeg vet ikke mye om whiskyfat, så litt informasjon kommer godt med her.juster skrev:Glenfarclas er nevnt, god whisky men lidt dyr i norge, og så er det bare 12 årringen som er tilgjengelig her for øyeblikket, som er lidt kjedelig. (family casken begynner vel på 6k for en flaske)FallenA skrev:Jeg har stort sett holdt meg til Islay single malts, men kunne tenke meg å prøve noe god highland whisky.
Mvh Tom-Erik
De fleste whiskyer er lagret enten på sherry fat eller på bourbon fat, noen ganger har whiskyen fått en finnish, foreks 6md, på et desert vinfat. Min erfarring er at det som oftest er de som er lagret på bourbon og desert vinfat som kan ha et søteligt preg, men dette gjelder selvfølgelig ikke altid. En lukt og smak som går igjen på whisky lagret på bourbon, er vanilje.
Mange gode sider på nettet, se lidt på denne siden til Serge http://www.whiskyfun.com/ , mange tasting notes og mye annet godt stof om whisky.
Mvh Tom-Erik
Litt vann i whisky frigjør estere(organisk syre) som gir opplevelsen en annen og bedre karakter. Å blande ned feks 43% til 38% gir en klart bedre smak og luktopplevelse og kan regnes som en "annen" whisky enn utgangspunktet.juster skrev:Det jeg sier er at som regel vinner en whisky på å få luftet seg, og at en whisky som regel ikke taper seg etter å ha stått åbent et år, såfremt flasken ikke er halvdrukket. Jeg har ikke opplevt at min whisky er blitt ødelagt etter å ha stått åbent, og jeg har holdt på med denne hobby noen år etter hvert.Trane skrev:Det er definitivt feil, juster. Dersom du liker whiskyen bedre etter å ha stått åpnet et år virker det som du ikke ha vann i den. Prøv noen dråper vann i glasset, det har en forløsende effekt på smaken for de fleste whiskyer.
Om man læser tasting notes på en nyåbnet flaske og på samme flasken etter at den har stått åbnet en stund, vil den som har stått åbnet en stund, i 90 % av tilfellene ha gått opp i karakter.
Det med å ha et par dråper vann i whiskyen kan som du nevner ha stor positiv,men også negativ, effekt på whiskyen, men bør altid prøves mener jeg.
Mvh Tom-Erik
Er enig i det meste her, men bestant å påstå at en whisky altid blir bedre med vann i, syntes jeg er lidt drygtELJ skrev:Litt vann i whisky frigjør estere(organisk syre) som gir opplevelsen en annen og bedre karakter. Å blande ned feks 43% til 38% gir en klart bedre smak og luktopplevelse og kan regnes som en "annen" whisky enn utgangspunktet.
Mvh Espen
Hei Tom-Erikjuster skrev:Er enig i det meste her, men bestant å påstå at en whisky altid blir bedre med vann i, syntes jeg er lidt drygtELJ skrev:Litt vann i whisky frigjør estere(organisk syre) som gir opplevelsen en annen og bedre karakter. Å blande ned feks 43% til 38% gir en klart bedre smak og luktopplevelse og kan regnes som en "annen" whisky enn utgangspunktet.
Mvh Espen
Bare for å ha sagt det, jeg prøver altid min whisky både med og uten vann, noen blir bedre og noen dårligere, alle blir anderles.
Mvh. Tom-Erik