Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Foretrekker en litt kraftig single malt, som et hint så foretrekker jeg rundheten fra en Talisker 18 i motsetning til skarpheten fra en Ardbeg.....
    Så kraftig men rund...

Takk for forslag hittil
    Mvh.
    Svein

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.865
    Torget vurderinger
    1
    AK27 skrev:
    ...
    Vel, jeg hører så mye rart. Disse fordommene mot alle former for blends har jeg forstått er ganske sterke utenfor Skottland, som regel ubegrunnet(?). Black Label er helt klart en kvalitetswhisky, så hvorfor ikke ekspandere reportoaret innen samme merke? Green Label skal i alle fall være allt annet enn karakterløs, Gold Label skal dog være noe vennligere mot ganen. Kanskje du skulle prøve en grønn en?
    Det er muligens noe jeg oppfatter som en generelt trend for blended og vatted whisky at des høyere prisklasse des «glattere» «karakter», jeg synes å kjenne dette igjenn i både Blue og Gold label, foruten Chivas Royal Salute, Glenfiddich, Glenlivet med flere. Mht Johnny Walker så foretrekker jeg faktisk Red og Black foran de andre (jeg har ikke smakt den grønne). Dersom jeg skal ha en ultra-smooth whisky kan jeg godt ta en Glenkinchie eller Glenmorangie (15 åringen, 18 og 25 mister det lille 15-åringen har av «sting»). Jeg har som sådan lite i mot blended og vattted whisky, det «koster» meg lite å blande sammen «bunnslammet» på halvtomme flasker og forøvrig eksperimentere med å blande ulike whiskyer.

Jeg tror det er så enkelt som at når jeg betaler 150 kr og mer for et glass så ønsker jeg noe annet/mer enn en whisky som «bare» er «smooth», jeg vil ha mer karakter, mer «sting», flere nyanser og smaksrikdom etc. Sjekk f.eks. The Arran - 12 åringen - det er en «stjernewhisky»!

mvh
    KJ

PS prøv å sjekk smaksforskjeller mellom over og undersiden av tunga! Bare være oppmerksom på at undersiden av tunga kanskje går i «spritmetning» litt raskere enn oversiden.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Kjøpte en ny flaske med Whisky i dag. endelig noe annet enn det vanlige skotske sølet i huset ;D

Vedlegg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.504
    Torget vurderinger
    4
    Nå må du følge opp med grundige utlegninger om Yoichi sine kvaliteter !
    Har hørt mye godt om japanske whisky, men aldri kommet meg til å prøve. Yoichi skal visstnok være av de bedre.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Trane skrev:
    Nå må du følge opp med grundige utlegninger om Yoichi sine kvaliteter !
    Har hørt mye godt om japanske whisky, men aldri kommet meg til å prøve. Yoichi skal visstnok være av de bedre.
    Det skal jeg gjøre etter fattig evne i kveld. Lite toleranse for whiskysmaking her på kontoret :(

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da må du få deg jobb på stortinget, er vel nesten obligatorisk med slikt på møter osv. i den bransjen. ;D

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.865
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    ...
    Det skal jeg gjøre etter fattig evne i kveld. Lite toleranse for whiskysmaking her på kontoret :(
    Jeg har ingen aning om det er noen evt. likhetstrekk mellom Thai-whisky og japse-whisky - herunder hvilket mangfold eller enfold som evt preger disse, men jeg smakte på en god Thai-sak her forleden. Jeg husker desverre ikke merket. Den var litt vel myk og rund på tungen; rett og slett litt matt og kjedelig ved første smak. Lukten var det dog ingen til feil med, bortsett fra at den var veldig uvant ... blomstereng og timotei i full blomst ;) Kvelden forløp med noen skarpere skotske tappinger før denne så smaksløkkene var antagelig litt utmattet. Da var det jeg kom til å huske dette med tunge vs smak, neste slurk løftet jeg tungen før jeg skvulpet fluidumet i meg, lot fluidumet ligge litt nede i munnen før jeg senket tungen og dermed materialiserte bolsmtereng og timotei seg også i smaksløkkene, sammen med en behagelig «nøtte» karakter og noen innslag av eksotiskke krydder (ikke nellik!).

Av fargen så kan man forledes til at den Yoichi saken er noe kraftigere enn den Thai-whiskyen jeg smakte, men dersom den evt. er lit for snill kan man kanskje løfte på tungebåndet ... ;)

mvh
    KJ

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.504
    Torget vurderinger
    4
    En vesentlig forskjell ligger nok i japanernes tilnærming til kunsten å lage whisky. Foregangsmannen Masataka Taketsuru bodde sågar et par år i Skottland. Tilbake til japan tok han med seg både en brud og masser av kunnskap om produksjon av whisky. Han grunnla bla. Nikka og ble "far" til japansk whisky.

Det er jaffal ikke vanskelig å se Yoichi sine skotske aner.

Edit: der kom JPMi meg i forkjøpet :p

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Prøvesmaker Whiskyen nå. En rettelse, ser at bildet viser 20 år. Det er feil! jeg har kjøpt 10 års utgaven til 575 kr på polet. Førsteinntrykket: dette er "øyskotte" smak av sjø og tjære. Ren lukt uten antydning av sherry eller annet Iberisk. litt røkpreg har den. Flotte saker!! er det. Anbefales

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    japansk whisky skal fremover utforskes. Det er sikkert

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Når man har vært på blueskonsert, og oven i kjøbet latt seg forføre på vei hjem, er kokte egg og en enkel Four Roses best. 8)
    Fuck resten.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    oddgeir skrev:
    Når man har vært på blueskonsert, og oven i kjøbet latt seg forføre på vei hjem, er kokte egg og en enkel Four Roses best. 8)
    Fuck resten.
    fuck?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    ErosLoveking skrev:
    oddgeir skrev:
    Fuck resten.
    fuck?
    Du må bare bære litt over med vår venn. Han er nok ikke helt edru ennå og ovenikjøbet sikkert noe beruset av forførelsen. ;D Under slike omstendigheter er det både forståelig og tilgivelig at han glemmer sin stand og henfaller til slik plebeiersk språgbruk. ;)

Men ærlig talt Oddgeir: "Fuck"??? Nu bør Hr. Yachtkapteinen ta seg sammen, - noblesse oblige. ::)
    ;D ;D ;D

A

AK27

Gjest
    KJ skrev:
    AK27 skrev:
    ...
    Vel, jeg hører så mye rart. Disse fordommene mot alle former for blends har jeg forstått er ganske sterke utenfor Skottland, som regel ubegrunnet(?). Black Label er helt klart en kvalitetswhisky, så hvorfor ikke ekspandere reportoaret innen samme merke? Green Label skal i alle fall være allt annet enn karakterløs, Gold Label skal dog være noe vennligere mot ganen. Kanskje du skulle prøve en grønn en?
    Det er muligens noe jeg oppfatter som en generelt trend for blended og vatted whisky at des høyere prisklasse des «glattere» «karakter», jeg synes å kjenne dette igjenn i både Blue og Gold label, foruten Chivas Royal Salute, Glenfiddich, Glenlivet med flere. Mht Johnny Walker så foretrekker jeg faktisk Red og Black foran de andre (jeg har ikke smakt den grønne). Dersom jeg skal ha en ultra-smooth whisky kan jeg godt ta en Glenkinchie eller Glenmorangie (15 åringen, 18 og 25 mister det lille 15-åringen har av «sting»). Jeg har som sådan lite i mot blended og vattted whisky, det «koster» meg lite å blande sammen «bunnslammet» på halvtomme flasker og forøvrig eksperimentere med å blande ulike whiskyer.

Jeg tror det er så enkelt som at når jeg betaler 150 kr og mer for et glass så ønsker jeg noe annet/mer enn en whisky som «bare» er «smooth», jeg vil ha mer karakter, mer «sting», flere nyanser og smaksrikdom etc. Sjekk f.eks. The Arran - 12 åringen - det er en «stjernewhisky»!

mvh
    KJ

PS prøv å sjekk smaksforskjeller mellom over og undersiden av tunga! Bare være oppmerksom på at undersiden av tunga kanskje går i «spritmetning» litt raskere enn oversiden.
    Vatted er det blandet malt heter ja.

Får du kjøpt noe særlig skotsk grain whisky, eller er det kun i blends en finner dette? Greit å oppleve hva råvarene i forskjellige blends faktisk er.

Tror nok jeg foretrekker en "smooth" whisky ja. Skal snuse litt på forslagene dine til whiskyer av den typen. Glenkinchie var da "behagelig" priset.

Må ærlig innrømme at jeg ikke kjenner noe stort annet enn røyk- og spritsmak i Laphroig sin tiåring f.eks. Kanskje er det bare jeg som er utrent, men gi meg heller en tyvepakning og en flaske ok vodka. Overgangen til f.eks. Ardbeg som jeg også oppfatter har en distinkt røyksmak finner jeg å være stor (langt mer sammensatt og bedre balansert, imo). Men hva vet nå jeg, kanskje Laphroigs mer subtile sider er noe jeg vil oppdage etterhvert, om den har noen.

Whisky er nå godt, om enn jeg ikke har lange fartstiden, eller store budsjettet.

Canadisk whisky (Lord Calvert) ble drukket i moderat store kvanta i går, totalt nyanseløst. Nå var det kanske ikke det beste Canada har å by på, men jeg skjønner at den drikkes av amerikanere, ikke noe galt med amerikanere, men amerikansk whiskey klarer jeg å styre unna.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Spiralis skrev:
    ErosLoveking skrev:
    oddgeir skrev:
    Fuck resten.
    fuck?
    Du må bare bære litt over med vår venn. Han er nok ikke helt edru ennå og ovenikjøbet sikkert noe beruset av forførelsen. ;D Under slike omstendigheter er det både forståelig og tilgivelig at han glemmer sin stand og henfaller til slik plebeiersk språgbruk. ;)

Men ærlig talt Oddgeir: "Fuck"??? Nu bør Hr. Yachtkapteinen ta seg sammen, - noblesse oblige. ::)
    ;D ;D ;D

Jeg rødmer her jeg sitter. Tenk å la seg synke ned på et slikt nivå. Nåvel, nå ser jeg atter lyset, og lover å ta de løftede øyenbryn til etterretning.

Forøvrig var jeg på vinmonopolet i dag, og i ren impuls kjøpte jeg denne:

Er det noen av herrene som kan fortelle meg om det er et godt kjøp?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Denslags impulser burde jo de fleste av oss ha flere av. ;)

Godt kjøp? På Vinmonopolet?? :-\

Derimot er jo spørsmålet om hvorvidt det er en god whisky noe mer relevant. Personlig synes jeg det, men her kommer jo personlige preferanser inn i bildet. Udiskutabelt er det vel uansett at det IKKE er en dårlig whisky. ::)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    På Vinmonopolet kan man gjøre meget gode kjøp kontra utlandet.

Når Ardbeg Lord Of The Isles ble solgt i fjor, kostet den 1500 på polet. I andre land mått du ut med omtrent 1000 kroner mer.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    C. Alshus skrev:
    På Vinmonopolet kan man gjøre meget gode kjøp kontra utlandet.

Når Ardbeg Lord Of The Isles ble solgt i fjor, kostet den 1500 på polet. I andre land mått du ut med omtrent 1000 kroner mer.

Men kjære menneske, hvorfor har du ikke delt slik informasjon med oss tidligere?? :eek:

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    De ansatte, i alle fall de fleste av dem, besitter slik informasjon. Derfor kan det være svært lønnsømt å henvende seg seg til disse, for å høre om de har noen godbiter på tilbud, og det har de som oftest. Jeg har flere ganger kommet over svært gode både røde og hvite viner, som selges for veldig hyggelige priser.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.504
    Torget vurderinger
    4
    ...og når publikum oppdager de gode prisene tas de ut av sortimentet en stund for så å bli relansert med nye priser....som endel japanske whiskyer gjorde.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Trane skrev:
    ...og når publikum oppdager de gode prisene tas de ut av sortimentet en stund for så å bli relansert med nye priser....som endel japanske whiskyer gjorde.
    En gang for lenge siden var jeg gift med en kvinne som i tillegg til alle andre gode egenskaper var ansatt på det lokale polutsalget. ;) Det jeg den gangen lærte var at et parti som er tatt inn vil selges ut til fastsatt pris, uansett hva som skjedde på verdensmarkedet. Når partiet var slutt ble det tatt inn et nytt og da var det ny pris som gjaldt.

Våre finske venner på Alko selger faktisk visse varer på "utsalg". Det kan man finne ved hjelp av nettsiden deres. Nå er vel Finland litt vel langt borte for de fleste til at det frister som mål for Harryhandel, men det kan jo være greit å vite. ;) I Norge setter loven effektiv stopp for reduserte "salgspriser" på alkoholvarer.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Spiralis skrev:
    Trane skrev:
    En gang for lenge siden var jeg gift med en kvinne som i tillegg til alle andre gode egenskaper var ansatt på det lokale polutsalget. ;) Det jeg den gangen lærte var at et parti som er tatt inn vil selges ut til fastsatt pris, uansett hva som skjedde på verdensmarkedet. Når partiet var slutt ble det tatt inn et nytt og da var det ny pris som gjaldt.

Våre finske venner på Alko selger faktisk visse varer på "utsalg". Det kan man finne ved hjelp av nettsiden deres. Nå er vel Finland litt vel langt borte for de fleste til at det frister som mål for Harryhandel, men det kan jo være greit å vite. ;) I Norge setter loven effektiv stopp for reduserte "salgspriser" på alkoholvarer.
    Mye vann har sildret i havet siden den gang Spiralis. Nå for tiden har Vinmonopolet "tilbud" på varer med jevne mellomrom. De får ikke lov å annonsere for godbitene, men spør du de ansatte, leter de fort frem godsakene til deg.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    oddgeir skrev:
    Spiralis skrev:
    Trane skrev:

Mye vann har sildret i havet siden den gang Spiralis. Nå for tiden har Vinmonopolet "tilbud" på varer med jevne mellomrom. De får ikke lov å annonsere for godbitene, men spør du de ansatte, leter de fort frem godsakene til deg.
    Det er helt korrekt, kjøpte et snes flasker tysk hvite for et par uker siden. Halv pris :)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Spiralis skrev:
    Men kjære menneske, hvorfor har du ikke delt slik informasjon med oss tidligere?? :eek:
    Da jeg skulle bestille, var de utsolgt. F%&n.

A

AK27

Gjest
    C. Alshus skrev:
    Spiralis skrev:
    Da jeg skulle bestille, var de utsolgt. F%&n.
    To i Bergen og en i Dokka, ser ut til at de kan bestilles via vinmonopolet.no. Litt i overkant for meg, så da kan jeg like gjerne dele informasjonen.

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    583
    Kanskje litt på sidelinjen men...Har noen av dere vært på "Whisky safari" i skottland?
    Og isåfall...Har dere noen gode tips om overnattingsmuligheter? Ser helst for meg ett gammelt castle eller lignende :). Selvfølgelig ikke for dyrt, og kanskje ikke allt for langt fra Aberdeen flyplass.

Mvh.

A

AK27

Gjest
    Noen som har smakt Ardbeg Uigedail. Vurderer å sikre meg en flaske, denne har fått mye skryt, og jeg liker virkelig tiåringen. Kanskje mye forlangt å be om en sammenligning av de to.

Edit, lurer vel på om den er verdt de 300 kronene ut over hva tiåringen koster. Men om den virkelig er verdens beste whisky så skulle en jo tro det. Litt høyt priset her på berget også kanskje.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    AK27 skrev:
    Noen som har smakt Ardbeg Uigedail. Vurderer å sikre meg en flaske, denne har fått mye skryt, og jeg liker virkelig tiåringen. Kanskje mye forlangt å be om en sammenligning av de to.

Edit, lurer vel på om den er verdt de 300 kronene ut over hva tiåringen koster. Men om den virkelig er verdens beste whisky så skulle en jo tro det. Litt høyt priset her på berget også kanskje.
    Jeg tok inn Ardbeg beist på jobben, ikke fullt så kraftig alkoholstyrke som Uigeadail og en mere rett frem Islay malt. Men begge er i den ekstreme enden av skalaen når det kommer til røyk, torv og tjæresmak. Jeg synes den smaker omtrent som jeg innbiller meg nylagt asfalt smaker...

A

AK27

Gjest
    wotg skrev:
    AK27 skrev:

Jeg tok inn Ardbeg beist på jobben, ikke fullt så kraftig alkoholstyrke som Uigeadail og en mere rett frem Islay malt. Men begge er i den ekstreme enden av skalaen når det kommer til røyk, torv og tjæresmak. Jeg synes den smaker omtrent som jeg innbiller meg nylagt asfalt smaker...
    Hehe, nylagt asfalt. Whiskybeskrivelser er sjelden veldig innbydende. Legesprit, saltvann, tang og tare, asfalt og røyk høres brukt om whiskyer smakeren er positiv til. Kanskje like greit at supernovaen er utsolgt om du ikke like smaken av nylagt asfalt.

Har god sansen for et par Islay-whiskyer med relativt høyt "peat"-nivå. Men har en følelse av at det blir litt "hit or miss" for min del.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.504
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke smakt 10åringen på lenge, men kanskje jeg skal poppe den den som står innerst i skapet snart. (På den annen side er det mer vinter enn -sommerwhisky). Derimot er jeg halvveis i en Uigedail og den er nydelig. Gubben på youtube var i grunn spot on i beskrivelsen. Der er en veldig godt integrert fruktighet fra cherryfatet som balanserer det erketypiske Ardbeg-preget med "torv, tre og sjåsprøyt" ;-)

Jeg tror nok dette er den rimeligste veien til en smak av Ardbeg's storhet, (700+ her i Norge ?).

A

AK27

Gjest
    Trane skrev:
    Har ikke smakt 10åringen på lenge, men kanskje jeg skal poppe den den som står innerst i skapet snart. (På den annen side er det mer vinter enn -sommerwhisky). Derimot er jeg halvveis i en Uigedail og den er nydelig. Gubben på youtube var i grunn spot on i beskrivelsen. Der er en veldig godt integrert fruktighet fra cherryfatet som balanserer det erketypiske Ardbeg-preget med "torv, tre og sjåsprøyt" ;-)

Jeg tror nok dette er den rimeligste veien til en smak av Ardbeg's storhet, (700+ her i Norge ?).
    769 (pluss 30 om den må bestilles) for Uigeadailen mener jeg det var, gikk til verks og bestilte en. Mye mulig jeg også plukker med meg en Lagavulin 16. Tenkte jeg kunne ta for meg noen fler fra Islay da jeg grunnet tilfeldigheter stort sett har holdt meg til den øya så langt. Ardbegen (10) er nok best egnet til vinterkvelder ja :), god er den uansett (imo).

A

AK27

Gjest
    Burde vel heller skrevet om smaksopplevelse enn shoppingplaner. Det får komme siden.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.504
    Torget vurderinger
    4

Nice one ;D

Berry Bros. skuffer sjelden !

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning