AK27 skrev:
...
Vel, jeg hører så mye rart. Disse fordommene mot alle former for blends har jeg forstått er ganske sterke utenfor Skottland, som regel ubegrunnet(?). Black Label er helt klart en kvalitetswhisky, så hvorfor ikke ekspandere reportoaret innen samme merke? Green Label skal i alle fall være allt annet enn karakterløs, Gold Label skal dog være noe vennligere mot ganen. Kanskje du skulle prøve en grønn en?
Det er muligens noe jeg oppfatter som en generelt trend for blended og vatted whisky at des høyere prisklasse des «glattere» «karakter», jeg synes å kjenne dette igjenn i både Blue og Gold label, foruten Chivas Royal Salute, Glenfiddich, Glenlivet med flere. Mht Johnny Walker så foretrekker jeg faktisk Red og Black foran de andre (jeg har ikke smakt den grønne). Dersom jeg skal ha en ultra-smooth whisky kan jeg godt ta en Glenkinchie eller Glenmorangie (15 åringen, 18 og 25 mister det lille 15-åringen har av «sting»). Jeg har som sådan lite i mot blended og vattted whisky, det «koster» meg lite å blande sammen «bunnslammet» på halvtomme flasker og forøvrig eksperimentere med å blande ulike whiskyer.
Jeg tror det er så enkelt som at når jeg betaler 150 kr og mer for et glass så ønsker jeg noe annet/mer enn en whisky som «bare» er «smooth», jeg vil ha mer karakter, mer «sting», flere nyanser og smaksrikdom etc. Sjekk f.eks. The Arran - 12 åringen - det er en «stjernewhisky»!
mvh
KJ
PS prøv å sjekk smaksforskjeller mellom over og undersiden av tunga! Bare være oppmerksom på at undersiden av tunga kanskje går i «spritmetning» litt raskere enn oversiden.