Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.818
    Antall liker
    572
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Bayer og 16 års Lag'ga i dag, med musikk servert ved siden av, pluss litt pistasjopphengningsnøtter....... Hikk :)
     

    Inductivius

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    295
    Antall liker
    74
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    12
    Trane skrev:
    Man kan skimte godsaker der...Mackmyra, Bowmore, Nikka Yoichi (?), Auchentoshan, BenRiach...og en del annet uidentifiserbart...aner man også "perler for svin " ...og en ille fæl lørdagsmorgen ? ;D

    Off ja. Lørdagen var ikke noe snill med meg iallefall......
     

    Psychonaut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    439
    Antall liker
    6
    Har nettopp fylt 20, og har "opparbeidet" meg en liten "kjærlighet" til Whiskey gjennom mine få år som aktiv alkohol intaker....

    Eg husker ikkje så godt kva for type Whisky eg har smakt (kanskje en grunn :D) , men en eg forsovidt liker godt er Johnny Walker Black Label...

    Det frister ikkje å lese gjennom hele denne tråden så eg spør like gjerne om det er noen anbefalinger ute å går?
    Noe i samme prisklasse" som Walker'en. (har ikkje blitt rik enda)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Er ingen stor whisky drikker, men sto et par flasker Tullamore Dew her etter endel irish coffe's, som jeg har sansen for. Hvilke andre sorter bør jeg prøve som er milde og ikke alt for sterke i smaken?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Psychonaut skrev:
    Har nettopp fylt 20, og har "opparbeidet" meg en liten "kjærlighet" til Whiskey gjennom mine få år som aktiv alkohol intaker....

    Eg husker ikkje så godt kva for type Whisky eg har smakt (kanskje en grunn :D) , men en eg forsovidt liker godt er Johnny Walker Black Label...

    Det frister ikkje å lese gjennom hele denne tråden så eg spør like gjerne om det er noen anbefalinger ute å går?
    Noe i samme prisklasse" som Walker'en. (har ikkje blitt rik enda)
    Først og fremst - ta «kjerligheten» til usge beatha litt forsiktig til å begynne med. Jeg kjenner alt for mange som har total avsmak av livets vann etter litt uheldig omgang med varene i «ungdomen». Selv fortrekker jeg å supplere med mye vann ved siden av (helst 10X med vann ift. whisky), spesielt når jeg er tørst etter eliksiren ... ;) ... foruten en liten tilmålt menge i selve fluidumet for å få den til å åpne opp, alt fra en dråpe eller ti i «vanlig» blanding på omkring 40 - 43 % VOL, til omkring 1/3 til 1/2 ved cask strength ... det er ikke det jeg kan også nyte et glass eller to med cask strength uten vann i, men som regel er det en fordel å vanne ut til omkring 40% Vol eller evt litt lavere.

    Dernest så vil jeg absolutt anbefale å leke litt med hvor smaken av fluidumet setter seg i ulike deler av munnen/tungen og nesen, lepje litt juft og sjekk hvordan det påvirker - lek litt med smaksteknikk! Dernest kan du vurdere å kjøpe et lite utvalg av «karakteristiske» whiskyer fra de ulike områdene, og sjekk ut hvordan du smaker og liker de ulike karaktertrekkene. Og selvfølgelig - prøv uformelle blindtester (gjør det enkelt til å begynne med) - det er en god bit av morroa. Når du har avansert litt kan du kjøre blindtest bare på lukt! Dernest kan du prøve blindtest med neseklype - du blir overrasket! ;)

    Selv fortrekker jeg lit for ofte whisky type hestespark ... en håndfull «anbefalinger»:

    Islay:
    Bowmore: min personlige favoritt, spesielt i cask strengt som ikke lenger er å få fatt på som std.tapping.
    Laphroaig: start med 10 åringen det er en klassiker (og ram), mer og mer av det samme finner du i Quarter Cask og Cask strength. Den største forskjellen mellom to «like» whiskyer av ulik årsklasse finner du muligens mellom 10 åringen og 15 åringen til Laphroaig.
    Lagavulin: rangeres av mange som den beste Islay - ikke like mye «hår på brøstet» som Laphroaig, oppfattes ofte som litt mer raffinert, mindre medisinsk.
    Ardbeg: not my cup of tea - av en eller annen ukjent grunn - mange har den dog som favoritt. Ardbeg har også stor variasjon i tappinger
    Bruichladich: 200 liter på vent, 5 til 10 år å vente (Port Charlotte)... 8) En av de snille Islay whiskyene i std. tapping - de har dog noen «slemme» på repertoaret også 8) Prøv Octomore dersom du kommer over den ... bare hold deg fast!
    Da gjenstår bare Bunnahabhain og Caol Ila (som jeg ikke er veldig bevandret i) så er Islay komplett ... foruten nedlagte Port Ellen som nytes best på White hart hotel i Port Ellen - ca £16 for et glass sist jeg var innom - en 21 åring trur eg det var (alternativt på lounge baren i Port Ellen). I samme slengen bør også Isle of Jura nevnes som kommer fra naboøya, det er forlenge siden sist jeg smakte jura til at jeg skal gi noen merknad på den.

    Mens vi er i nabolaget så regnes Campbeltown som et eget området. Byen hadde etter sigende over 30 whiskydestillerier før i tiden, i dag er det bare to(tre): Springbanks (og The Campbeltown) og Glen Scotia. Jeg har ingen minneverdige opplevelser med noen av dem ...

    For å fortsette øyvandringen kan vi dra innaskjærs til Arran, et av, om ikke det nyeste whiskydestilleriet. Jeg smakte en 10åring for litt siden - det er en klassewhisky med store muligheter - både karakterrik, fyldig og oh so smoooth! (men noe dyr ... 200 kr glasset).

    Sjøferden fortsetter tilbake rundt the mull of Kintyre (Campbeltown) igjennom the sound of Islay (pass på tidevannet!), og inn til Oban (rik på malt, fast torv, litt rund, med fin røyk og god ettersmak). En kort båttur ut fra Oban finner du Mull og en liten kuriositet som heter Tobermory (ikke kjøp mer enn 33 cl - det er en kuriositet!). Siden vi er på seiltur kan vi fortsette rett mot nord til Skye og en av de desidert mest karaktersterke whiskyene - Talisker - det er ei røykbombe med litt søtsur maltsmak, hint av salt og mye pepper i ettersmaken. Ut på bølgene i gjenn og nordvestover til Orkenøyene hvor vi finner Scapa og Highland Park. Highland Park er IMHO den aller beste allroundwhiskyen - 12-åringen er mer enn nok for nye ganer (18-åringen kan være litt kjedelig - «for» raffinert av og til ;)) Scapa er et interessant bekjentskap men ikke veldig mye å skrive hjem om - litt lett for min gane.

    Sådær var whisky-øy-hoppingen unnagjort, da gjenstår «the main land».

    The northern high lands har jeg ikke mye er faring med. Her finner vi bl.a. Pultney, Clynelish, Ord, Glen Albyn og Glen Mhor. Ord står på kartet mitt, men den har ikke utmerket seg i min gane.

    Speyside neste ... her er utvalge så stort og tett at det knapt er mulig med ei kjapp oppramsing - noen av mine bekjentskaper: Cragganmore (min desiderte speysidefavoritt); Glenmorangie (en fin, snill og balansert whisky, de har dog IMHO rotet seg vekk med alle umulige tønnetyper), Dalmore, The Glenlivet, Knockando, Cardhu, Glenfiddich, Aberlour (100 prof er grei utvannet - a'Bundah er en svært god «cross over» => den smaker ikke som andre whiskyer ...), Strathisla, etc .... dvs mange mange fler.

    Ferden går videre til Eastern Highlands - her er mine bekjentskaper desverre begrenset til Dalwhninie (trur eg) - en veldig myk men likevel litt fyldig sak med mye aroma, fin kompleksitet og godt med malt på slutten. Midlands og Lowlands er også ganske hvite på mitt kart. Et par kjenninger har jeg dog i Auchentoshan, Glengoyne, Bladnoch, og lowlandfavoritten Glenkinchie - en svær «smooth» sak som ikke bør vannes særlig (std.tappingen har mer karakter enn destillers edition).

    Det var bare malt. Som en ren artighet bør du også prøve ren grain-whisky som The Invergordon og Black Barrel - det er kuriositeter men kan kanskje bidra til «smaksforståelsen». Du får ha meg unskyldt for name droppingen og min manglende veiledning mht pris og blended ... ;)

    Slainte mhath!

    mvh
    KJ
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    pahf skrev:
    Er ingen stor whisky drikker, men sto et par flasker Tullamore Dew her etter endel irish coffe's, som jeg har sansen for. Hvilke andre sorter bør jeg prøve som er milde og ikke alt for sterke i smaken?
    Takk og pris for at dere brukte Tullamore Dew i Irish`en ;D Ikke noe annet som passer der ;) En favotitt for meg av den mildere sorten er The Glenlivet, jeg har dog 21 åringen, special edition og den koster noen kroner.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    pahf skrev:
    Er ingen stor whisky drikker, men sto et par flasker Tullamore Dew her etter endel irish coffe's, som jeg har sansen for. Hvilke andre sorter bør jeg prøve som er milde og ikke alt for sterke i smaken?
    Prøv med Bushmills og evt Black Bush, samme destileri og irsk ... pen i kantene ... Glenmorangie og Glenkinchie. Bruichladdich er også «snill og pen» (IMHO som det heter)

    mvh
    KJ
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Veldig inspirerende og pedagogisk innlegg der over, KJ!

    En liten artighet ang. Port Ellen-malten: var så heldig å være en av to som tømte en flaske på en av barene i Oslo like før sommeren. Bare så det er sagt, det var ikke så mye igjen av flasken da vi kom (dessverre). Men god var den!
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Balvenie 12 Year old / Double Wood er en sikker vinner. Den skremmer ingen og holder etter min mening svært høy kvalitet. Fin inngang til maltens verden. Skal forøvrig til det destilleriet i september :D

    Mvh
    Sniff
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    511
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    1
    Om noen skal via tax free, er der kommet en ny Balvinie 14 år, denne har fått finnish på rom fat, og er en aldeles nydelig whiskey. Rund og behagelig med en anelse sødme, absolut å annbefale.

    Mvh Tom-Erik
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    atonal skrev:
    Veldig inspirerende og pedagogisk innlegg der over, KJ!

    En liten artighet ang. Port Ellen-malten: var så heldig å være en av to som tømte en flaske på en av barene i Oslo like før sommeren. Bare så det er sagt, det var ikke så mye igjen av flasken da vi kom (dessverre). Men god var den!
    Det kan jo se ut som jeg har drukket noen glass ... 8) og mine preferanser for øyspriten kommer kanskje tydelig igjennom ;)

    Det blei litt lengre enn tiltenkt, men skitt au ... det er ganske vanskelig å skrive karakterisktika på brennevinet på sviktende hukommelse.

    mvh
    KJ
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    pahf skrev:
    Er ingen stor whisky drikker, men sto et par flasker Tullamore Dew her etter endel irish coffe's, som jeg har sansen for. Hvilke andre sorter bør jeg prøve som er milde og ikke alt for sterke i smaken?
    Tja, Jameson er i allefall lettdrikkelig. Liker å drikke den i store turkopper utskjært av tre.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Gjestemedlem skrev:
    pahf skrev:
    Er ingen stor whisky drikker, men sto et par flasker Tullamore Dew her etter endel irish coffe's, som jeg har sansen for. Hvilke andre sorter bør jeg prøve som er milde og ikke alt for sterke i smaken?
    Tja, Jameson er i allefall lettdrikkelig. Liker å drikke den i store turkopper utskjært av tre.
    Der sier du noe ja, har vel ikke drukket noe av de siden jeg var på bryggeriet i 2001!
    Så lenge det ikke smaker som et skikkelig granbål så er vi kommet langt!
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    pahf: Du må ta deg en tur så får du smake The Glenlivet 21yr Archive-hehe
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Whiskyer som heter dew eller mist til etternavn er stort sett milde.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5
    Fikk en Highland Park 21 år til min forrige bursdag.
    Smaker fortreffelig :)
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.876
    Antall liker
    9
    pahf skrev:
    Er ingen stor whisky drikker, men sto et par flasker Tullamore Dew her etter endel irish coffe's, som jeg har sansen for. Hvilke andre sorter bør jeg prøve som er milde og ikke alt for sterke i smaken?
    Irsk malt. :) Bushmills eller kanskje Clontarf?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Viking skrev:
    pahf: Du må ta deg en tur så får du smake The Glenlivet 21yr Archive-hehe
    Hehe, ender med at jeg får et svært dyrt whisky forhold ;) Men for all del alt er dyrt i disse dager!
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5
    KJ skrev:
    Laphroaig: start med 10 åringen det er en klassiker (og ram), mer og mer av det samme finner du i Quarter Cask og Cask strength.
    Ikke akkurat en sikker all rounder dette. En spesiell smak, hvor rart det enn høres ut føles det som den har en slags bismak av såpe. Not my cup of tea.
    Når det er sagt, jeg har venner som forguder denne saken. Annerledes er den i hvert fall.
    Highland Park. Highland Park er IMHO den aller beste allroundwhiskyen - 12-åringen er mer enn nok for nye ganer (18-åringen kan være litt kjedelig - «for» raffinert av og til ;))
    Min favoritt.
    Har ikke smakt 18 år, men har 12, 16 (ja, 16!) og 21 års utgaver.
    Det jeg synes er annerledes med 21 åringen her, enn andre jeg har smakt, er at den smaker mye mer enn 12 og 16. Vanligvis er det ofte slik at smaken blir bedre som følge av rundhet og mer helhetlig følelse, sammen med en enten bedre eller manglende ettersmak. HP 21 år har i tillegg en langt større smaksrikdom. Herlig!

    Ellers takk for et fint og lærerikt innlegg.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    5
    Fant frem ei flaske Golden River jeg har fått et sted.
    Ikke kjent for meg fra før og ikke tidenes beste, men det går da ned ;D
     
    S

    Smorte24

    Gjest
    Den beste jeg har drukket er 21 years old Springbank, kjøpte denne for 600 kr på polet i Sverige i 1999 og nå er det vanskelig å finne en god Springbank for under 3000 :'( :'(

    Ellers så står det 16 år gammel Lagavulin og en 15 år gammel Dalwhinnie i barskapet som også er brukbare whiskyer, men ingen av de er i nærheten av Springbanken.

    Ellers så råder jeg alle til å lese whisky boken av Michael Jackson.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Telttur er ålreit i utgangspunktet. Fisking, turgåing, gode bøker og gode venner. Men med en 0.2 liter liten 12-åring fra Caol Ila i sekken blir det hele langt bedre – aaah! 150,- på Polet.
     

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    809
    Antall liker
    547
    The Macallan Whisky Maker's Edition. Tja
     

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    809
    Antall liker
    547
    Ardmore Highland Single Malt Scotch Whisky Peated Traditional Cask Non-Chill Filtered (puh!)

    Vokser
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    I går drakk jeg en whisky jeg fikk sansen for, sikkert en latterlig dårlig en i deres øyne, men Highland Park syns jeg var utrolig god, og hadde ikke en utpreget røyksmak, men holdt seg fint i bakgrunnen
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    pahf skrev:
    I går drakk jeg en whisky jeg fikk sansen for, sikkert en latterlig dårlig en i deres øyne, men Highland Park syns jeg var utrolig god, og hadde ikke en utpreget røyksmak, men holdt seg fint i bakgrunnen
    Highland park har blitt kåret til årets whisky ihvertfall en gang. Hvilken HP drakk du?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Pug-Nose skrev:
    pahf skrev:
    I går drakk jeg en whisky jeg fikk sansen for, sikkert en latterlig dårlig en i deres øyne, men Highland Park syns jeg var utrolig god, og hadde ikke en utpreget røyksmak, men holdt seg fint i bakgrunnen
    Highland park har blitt kåret til årets whisky ihvertfall en gang. Hvilken HP drakk du?
    12års versjonen! :)
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    pahf skrev:
    I går drakk jeg en whisky jeg fikk sansen for, sikkert en latterlig dårlig en i deres øyne,...
    Det skal du bare ikke bry deg om. Smak og behag er forskjellig, du skal kose deg med den whiskyen du liker best. Etterhvert vil du sikkert oppleve at du får lyst til å teste andre merker, og så etterhvert vil du kanskje få ny(e) favoritter.
    Det er en feiloppfatning at whiskyer med merkelige navn holder høyere kvalitet enn mer standardiserte produkter. Det er generelt samme produktet som har fått en litt annen lagring. Det gir selvfølgelig variasjon i smaken, om det er til det bedre varierer etter hvem som smaker. Noen synes at langtidslagrede whiskyer får for mye vanilin(sødme)preg, og at de de blir litt feminine.
    Whisky lagret på førstegangsfylte bourbon/eller sherryfat kan fort få for mye bourbon/sherrypreg og derved bli litt for vamle/fruktige.
    Jeg hører med blant dem som synes at nok fatpreg er nok, lengre opphold på fat forskyver smaken i en retning jeg ikke bryr meg om.
    En skal også være klar over at det innen Whiskyer er så stor variasjon at mange mener noe er best til det ene, annet er bedre til noe annet. Det er sjelden slik at et produkt er best til alt.
    Highland Park er en bra whisky som gjerne kan være den beste for deg. Ingen trenger å unskylde seg for å drikke Highland park.
     

    Gori

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.06.2002
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    God kveld.

    Tenkte jeg skulle bidra med min lille whiskysamling.
    Kjøpte meg også et par whiskyglass, egentlig sherryglass, men jeg synes de passer bra til whisky også ;)
     

    Vedlegg

    Gori

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.06.2002
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    Man ser nesten ikke etikettene, men har dessverre bare et simpelt kamera fra 2003 uten de helt store justeringsmulighetene.
    Glasset er forresten fra Villeroy&Boch.

    Mvh
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.130
    Antall liker
    91.939
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Hygger meg med musikk og et lite glass med Jameson.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.536
    Antall liker
    4.752
    Sted
    Fiddler's Green
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Har fått mange gode tips i denne smakfulle tråden.
    Det er jo innlysende at man konsentrerer seg skotsk whisky,
    men jeg lurer på om det er noen som har peiling på japansk whisky?
    Det skal vist ikke smake like rart som det høres ut.
     

    Gori

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.06.2002
    Innlegg
    115
    Antall liker
    0
    Hei
    Det gjør det slettes ikke!
    Har ikke det helt store å komme med fordi min nikka yoichi 10 years er den første japanske jeg har erfaring med.
    Jeg synes den er smooth, med en fyldig og passe lang ettersmak, anbefales, 20 åringen er sikkert enda bedre..
    Jeg gjorde en tabbe igår, det ble en caol ila 12 og en lagavulin 16 før yoichi`n, i det selskapet ble japsen som å drikke vann, for de 2 førstnevnte er virkelig whisky med smak(les torv og mose), med en laaaang ettersmak.
    Det er ihvertfall min personlige erfaring med de få whiskyene jeg har prøvd.

    Mvh
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    I morgen tidlig går turen i vesterled: http://www.dufftown.co.uk/whisky_distilleries.php
    Vi er seks kultiverte herrer som har satt av en oval ukeslutt til litt grundigere studier av eleksirens tilblivelse og modning etc. Har vel mine preferanser enda lenger vest (Taliskeren på bildet over er absolutt en av mine favoritter), men en god speyside er ikke å forakte det heller ;D Dette blir digg. God helg folkens!

    Mvh
    Sniff
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    En fugl visket meg i øret at denne kunne være verdt å prøve.
    Aldri prøvd den selv, og har enda noen dager før jeg går av vakt og kan smake litt.......
    Noen som har prøvd den?



     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte den nylig, likte den veldig godt. Det er caskstrenght, så du er klar over det. Så den må vannes litt. Og den kan sikkert smake forskjellig fra fat til fat. Komplisert med svært diskret røyksmak, noe nøtter og solid maltsødme er vel kanskje noe av mitt inntrykk så langt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Sniff skrev:
    I morgen tidlig går turen i vesterled: http://www.dufftown.co.uk/whisky_distilleries.php
    Vi er seks kultiverte herrer som har satt av en oval ukeslutt til litt grundigere studier av eleksirens tilblivelse og modning etc. Har vel mine preferanser enda lenger vest (Taliskeren på bildet over er absolutt en av mine favoritter), men en god speyside er ikke å forakte det heller ;D Dette blir digg. God helg folkens!

    Mvh
    Sniff
    En sak er jo at vi er bitelitt misunnelige. ;) men om det ikke følger et lite referat far turen blir vi nok direkte grinete! ;D
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Vidar P skrev:
    Kjøpte den nylig, likte den veldig godt. Det er caskstrenght, så du er klar over det. Så den må vannes litt. Og den kan sikkert smake forskjellig fra fat til fat. Komplisert med svært diskret røyksmak, noe nøtter og solid maltsødme er vel kanskje noe av mitt inntrykk så langt.
    Høres ut som midt i blinken da!!

    En av mine favoritter er Lagavulin 12 years, natural cask strength (57,5%), og jeg foretrekker den faktisk uten å tilsette vann, men den smaker jo fortreffelig med bittelitt vann også, men synes det blir ekstra "kos" uten.
    At Arran har en god maltsødme er jo også en god ting.
    Spennende med nye smaker, så jeg gleder meg til å teste den ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn