oyvjorge
Hi-Fi freak
Bayer og 16 års Lag'ga i dag, med musikk servert ved siden av, pluss litt pistasjopphengningsnøtter....... Hikk
Trane skrev:Man kan skimte godsaker der...Mackmyra, Bowmore, Nikka Yoichi (?), Auchentoshan, BenRiach...og en del annet uidentifiserbart...aner man også "perler for svin " ...og en ille fæl lørdagsmorgen ? ;D
Først og fremst - ta «kjerligheten» til usge beatha litt forsiktig til å begynne med. Jeg kjenner alt for mange som har total avsmak av livets vann etter litt uheldig omgang med varene i «ungdomen». Selv fortrekker jeg å supplere med mye vann ved siden av (helst 10X med vann ift. whisky), spesielt når jeg er tørst etter eliksiren ... ... foruten en liten tilmålt menge i selve fluidumet for å få den til å åpne opp, alt fra en dråpe eller ti i «vanlig» blanding på omkring 40 - 43 % VOL, til omkring 1/3 til 1/2 ved cask strength ... det er ikke det jeg kan også nyte et glass eller to med cask strength uten vann i, men som regel er det en fordel å vanne ut til omkring 40% Vol eller evt litt lavere.Psychonaut skrev:Har nettopp fylt 20, og har "opparbeidet" meg en liten "kjærlighet" til Whiskey gjennom mine få år som aktiv alkohol intaker....
Eg husker ikkje så godt kva for type Whisky eg har smakt (kanskje en grunn ) , men en eg forsovidt liker godt er Johnny Walker Black Label...
Det frister ikkje å lese gjennom hele denne tråden så eg spør like gjerne om det er noen anbefalinger ute å går?
Noe i samme prisklasse" som Walker'en. (har ikkje blitt rik enda)
Takk og pris for at dere brukte Tullamore Dew i Irish`en ;D Ikke noe annet som passer der En favotitt for meg av den mildere sorten er The Glenlivet, jeg har dog 21 åringen, special edition og den koster noen kroner.pahf skrev:Er ingen stor whisky drikker, men sto et par flasker Tullamore Dew her etter endel irish coffe's, som jeg har sansen for. Hvilke andre sorter bør jeg prøve som er milde og ikke alt for sterke i smaken?
Prøv med Bushmills og evt Black Bush, samme destileri og irsk ... pen i kantene ... Glenmorangie og Glenkinchie. Bruichladdich er også «snill og pen» (IMHO som det heter)pahf skrev:Er ingen stor whisky drikker, men sto et par flasker Tullamore Dew her etter endel irish coffe's, som jeg har sansen for. Hvilke andre sorter bør jeg prøve som er milde og ikke alt for sterke i smaken?
Det kan jo se ut som jeg har drukket noen glass ... 8) og mine preferanser for øyspriten kommer kanskje tydelig igjennomatonal skrev:Veldig inspirerende og pedagogisk innlegg der over, KJ!
En liten artighet ang. Port Ellen-malten: var så heldig å være en av to som tømte en flaske på en av barene i Oslo like før sommeren. Bare så det er sagt, det var ikke så mye igjen av flasken da vi kom (dessverre). Men god var den!
Tja, Jameson er i allefall lettdrikkelig. Liker å drikke den i store turkopper utskjært av tre.pahf skrev:Er ingen stor whisky drikker, men sto et par flasker Tullamore Dew her etter endel irish coffe's, som jeg har sansen for. Hvilke andre sorter bør jeg prøve som er milde og ikke alt for sterke i smaken?
Der sier du noe ja, har vel ikke drukket noe av de siden jeg var på bryggeriet i 2001!Gjestemedlem skrev:Tja, Jameson er i allefall lettdrikkelig. Liker å drikke den i store turkopper utskjært av tre.pahf skrev:Er ingen stor whisky drikker, men sto et par flasker Tullamore Dew her etter endel irish coffe's, som jeg har sansen for. Hvilke andre sorter bør jeg prøve som er milde og ikke alt for sterke i smaken?
Irsk malt. Bushmills eller kanskje Clontarf?pahf skrev:Er ingen stor whisky drikker, men sto et par flasker Tullamore Dew her etter endel irish coffe's, som jeg har sansen for. Hvilke andre sorter bør jeg prøve som er milde og ikke alt for sterke i smaken?
Hehe, ender med at jeg får et svært dyrt whisky forhold Men for all del alt er dyrt i disse dager!Viking skrev:pahf: Du må ta deg en tur så får du smake The Glenlivet 21yr Archive-hehe
Ikke akkurat en sikker all rounder dette. En spesiell smak, hvor rart det enn høres ut føles det som den har en slags bismak av såpe. Not my cup of tea.KJ skrev:Laphroaig: start med 10 åringen det er en klassiker (og ram), mer og mer av det samme finner du i Quarter Cask og Cask strength.
Min favoritt.Highland Park. Highland Park er IMHO den aller beste allroundwhiskyen - 12-åringen er mer enn nok for nye ganer (18-åringen kan være litt kjedelig - «for» raffinert av og til )
Takk for godt svar KJKJ skrev:Slainte mhath!
mvh
KJ
Highland park har blitt kåret til årets whisky ihvertfall en gang. Hvilken HP drakk du?pahf skrev:I går drakk jeg en whisky jeg fikk sansen for, sikkert en latterlig dårlig en i deres øyne, men Highland Park syns jeg var utrolig god, og hadde ikke en utpreget røyksmak, men holdt seg fint i bakgrunnen
12års versjonen!Pug-Nose skrev:Highland park har blitt kåret til årets whisky ihvertfall en gang. Hvilken HP drakk du?pahf skrev:I går drakk jeg en whisky jeg fikk sansen for, sikkert en latterlig dårlig en i deres øyne, men Highland Park syns jeg var utrolig god, og hadde ikke en utpreget røyksmak, men holdt seg fint i bakgrunnen
Det skal du bare ikke bry deg om. Smak og behag er forskjellig, du skal kose deg med den whiskyen du liker best. Etterhvert vil du sikkert oppleve at du får lyst til å teste andre merker, og så etterhvert vil du kanskje få ny(e) favoritter.pahf skrev:I går drakk jeg en whisky jeg fikk sansen for, sikkert en latterlig dårlig en i deres øyne,...
En sak er jo at vi er bitelitt misunnelige. men om det ikke følger et lite referat far turen blir vi nok direkte grinete! ;DSniff skrev:I morgen tidlig går turen i vesterled: http://www.dufftown.co.uk/whisky_distilleries.php
Vi er seks kultiverte herrer som har satt av en oval ukeslutt til litt grundigere studier av eleksirens tilblivelse og modning etc. Har vel mine preferanser enda lenger vest (Taliskeren på bildet over er absolutt en av mine favoritter), men en god speyside er ikke å forakte det heller ;D Dette blir digg. God helg folkens!
Mvh
Sniff
Høres ut som midt i blinken da!!Vidar P skrev:Kjøpte den nylig, likte den veldig godt. Det er caskstrenght, så du er klar over det. Så den må vannes litt. Og den kan sikkert smake forskjellig fra fat til fat. Komplisert med svært diskret røyksmak, noe nøtter og solid maltsødme er vel kanskje noe av mitt inntrykk så langt.