Har nå vært gjennom helgens notater, og her er mitt (skremmende?
) "synderegister":
Aberlour 10 year - forbausende moden og behagelig whisky. Lang, søtlig og velballansert ettersmak
Aberlour a'bunadh - Dette er en mester i nesen, tung frukig duft. Det glasset varte lenge! Kos
Balvenie 12 dobbel wood - Trenger vel ingen kommentarer?
Balvenie 12 signature - Denne er fin. Kun lagret på bourbon-fat. Frisk og direkte med mye vanilje og litt sitrus?
Balvenie 15 år singel barrel - En god opplevelse, men jeg gjorde ingen notater
Balvenie 21 port wood -Kjent og kjært kosedrikke, Masse frukt, litt tung. Lang fyldig ettersmak
Balvenie 30 - Dette er englevann. I munn svært kompleks og nyanserik, men likevel rund og sammenhengende. Laaang ettersmak
Balvenie 17 madeira - Denne er sikkert god, men kom etter 30 -år. Falt pladask sammen. Enda verre med vann
Balvenie råsprit - Forbausende hvor mye av Balveniesignaturen som ligger her. Frukt, søtlighet, ren.
Craigellachie 14 year - ingen notat. Husker den som ordinær
Douglas Laing Old malt cask: Duftown destillery 14 år-Veldig typisk speyside, søt og snill, men med litt kjedelig ettersmak
Dufftown Distillery, mangler spesifisering - Kjedelig whisky. Litt skarp upassende "kant" + litt smørpreg
Glenallachie 20 year - Denne ble prøvd i en stim av andre og druknet litt.
Glenfarclas 105 Cask - Denne er både tøff og "speysidedete", litt som Mortlach, men uten deres finess
Glenfiddich 12 special reserve - Kjent og kjær (?), men ikke så rent lite kjedelig
Glenrothes 17 year - Fruktig, søt og innsmigrende, men ikke så komplett som Wemyss-tappningen
Gordon Highlanders Whisky -Jo jo, ok. Men hvorfor dvele med slikt
Knockando 12 year - Gadd ikke å notere. En skuffelse
Lagauvilin 16 year - Kjent og kjær. Fint avbrekk fra all speyside-sødmen
Laphroaig 10 year - Ditto
Loch Lomond Single Malt - druknet i stimen
Longmorn 15 year - druknet i stimen
Monkey shoulder - fy a meg!
Mortlach 16 år- Jeg har fått meg en ny speysidefavoritt. Denne er tøff som nøkken, men like vel fruktig og nyansrik
SECRET STILLS 1988 Highland - Dette er kjempesaker. Nydelig, rein duft. Rund, fyldig og homogen smak med lang fin ettersmak
Secret stills isla - Dette er også en veldig formfullendt whisky. Alt man ønsker fra i isla.
Speyburn 10 Year Old Single Malt - druknet i strømmen, stakkar
Strathisla 14 year - Mangler notaer, men helt ok
Tamnavulin 12 year - Mangler notater
Tomintoul 14 year - Husker jeg likte den, men noterte ikke hvorfor.
Wemyss BBQ sauce: Mortlach 19 år: Mer av det samme som preget destilleriets egen 16-åring
Wemyss Chocolate plums: Ben Newis 18 year, uten karamell -Nydelig, søtlig "dessert whisky" preg av litt bitter mørk sjokolade i ettersmaken og plomme mot sviske i smaken.
Wemyss Peat chimney: 5-8 year old Islay malt, Litt fra alle Islaydestilleriene, minus Port Ellen og lagavull, litt karamell tilsatt. - Kul whisky. Litt naturstridig at unge islayer skal gi såpass fyldig ettersmak med spill og nyanser, smatidig som den gir rasp og røyk nok.
Wemyss Sea smoke: Caol ila 1985, cs - Kjenner du Caol ila så vet du hva denne står for. Deilig!
Wemyss Toffee apple: 1991 The Glenrothes - tørket frukt, litt kanel? sødme, men ikke for tung. Nydelig Whisky
Ja det var det! Wemyss-variantene ble drukket til et femretters måltid bestående av hhv gravet kalvekjøtt, kjølnet sommerfruktsuppe med stekt parmaskinke, Lam med rotfrukter, "pepperkake" og en slags vaniljepudding samt et ostefat (fy for en katastrofe: Tykke skiver med cheddar og noe gaudaaktig har ingen ting med ostetalerken å gjøre).
Mer om Dufftown og dens whisky finnes her
http://www.dufftown.co.uk/
Var også en tur til Tomintoul og butikken
http://www.whiskycastle.com/ En opplevelse i seg selv. Gubben her er klin gæren. Juger, skjenker og skravler, og vi gikk rett på limpinnen! Herlig. Fikk ikke tatt notater der, men vi fikk våre a-b-tester, skryteskjenk og ha det bra-dram.
Mvh
Sniff