Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    I Skottland er det kun 3 godkjente måter å drikke sin single malt på:
    -uten vann
    -med vann
    -som vann
    ;D

    Ellers er det min bestemte oppfatning at de fleste single malts, og cask strenght variantene i særdeleshet trenger litt vann for å "åpne opp" :D

    Heldiggrisen ;D
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Hjemme igjen etter en fantastisk helg! Eneste av de tre godkjente måtene donnewetter nevner jeg ikke har prøvd, er å drikke whisky som vann. Dog viser mine notater at ca 25 ulike typer whisky har passert min gane :) (ikke alle i like store kvanta, heldigvis).

    Vil nødig gjøre Sprialis grinete, så en rapport må avlegges. Den største "whiskyfaglige" opplevelsen var en grand tour på Balvenie. Whisky er kunst, håndtverk og lidenskap. Skal aldri drikke god whisky igjen uten å sende en varm tanke til folket bak!


    Her viser vår guide, gode gamgle Rob, hvordan byggkornet vannes for å sette spirene igang


    Kornet skal spire i kontrolerte former. Gutta sørger for å vende det hyppig så ikke varmen prosessen i kornet skaper skal føre til ytterligere fart i veksten med enda mer varme som resultat osv. Da går det dyrebare sukkeret tapt.


    Her er det varmt! Kull med røykfri varme tørker malten i etasjen over.


    Peatovnen står ved siden av og her fyres det med torv. Røyken herfra ledes opp til malten og bidrar med et lite hint røyk til Balvenies veldig rentsmakende utgangspunkt. Laphroig ligger noen millioner ganger over i partikkelnivå eller hva det var man målte slikt med

    Det kommer mer

    Mvh
    Sniff
     

    Vedlegg

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Rob heller opp litt sats (Husker ikke helt hva det kaltes i farten. Kommer tilbake til det). Søtt krafig brygg. Rob sa gamle kara pleide å drikke slikt "to keep themself regular" Det vil jeg tro;)


    Meet the Coopers. 4 års læretid. Håndlag, blikk og yrkesstolthet. 200 slike igjen i Skottland. Veldig interessant å observere arbeidet deres.


    13 år cask strength. First fill bourbon. 59% tappet av undertegnede helt og holdent. Står i skapet med eske og etikett signert av den nyslåtte fatmester. LITT artig 8)


    Smake da! Rob var i alle betydninger av ordet en fest å følge i denne runden. Noe her var kjent, annet nytt, alt vidunderlig!


    Øverst, fra venstre til høyre: 15 år, singel barrel, 21 år portwood, 30 år englevann ;D ::)
    Nederst: Gode gamle 12 år dobbel wood, 12 år signature (har kun sett burbounfat)

    I tillegg fikk vi 67% eller noe slikt rett fra krana. Svært interessant hvor god sammenheng det var mellom denne å det tredve år gamle modnende resultatet. + pluss en smak av årets madeira-opplag. Kunne skrevet mye om de ulike prøvene, men nå må jeg ta kvelden!

    Kommer nok med mer i morgen!

    Mvh
    Sniff
     

    Vedlegg

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Har nå vært gjennom helgens notater, og her er mitt (skremmende? :eek:) "synderegister":

    Aberlour 10 year - forbausende moden og behagelig whisky. Lang, søtlig og velballansert ettersmak
    Aberlour a'bunadh - Dette er en mester i nesen, tung frukig duft. Det glasset varte lenge! Kos
    Balvenie 12 dobbel wood - Trenger vel ingen kommentarer?
    Balvenie 12 signature - Denne er fin. Kun lagret på bourbon-fat. Frisk og direkte med mye vanilje og litt sitrus?
    Balvenie 15 år singel barrel - En god opplevelse, men jeg gjorde ingen notater
    Balvenie 21 port wood -Kjent og kjært kosedrikke, Masse frukt, litt tung. Lang fyldig ettersmak
    Balvenie 30 - Dette er englevann. I munn svært kompleks og nyanserik, men likevel rund og sammenhengende. Laaang ettersmak
    Balvenie 17 madeira - Denne er sikkert god, men kom etter 30 -år. Falt pladask sammen. Enda verre med vann
    Balvenie råsprit - Forbausende hvor mye av Balveniesignaturen som ligger her. Frukt, søtlighet, ren.
    Craigellachie 14 year - ingen notat. Husker den som ordinær
    Douglas Laing Old malt cask: Duftown destillery 14 år-Veldig typisk speyside, søt og snill, men med litt kjedelig ettersmak
    Dufftown Distillery, mangler spesifisering - Kjedelig whisky. Litt skarp upassende "kant" + litt smørpreg
    Glenallachie 20 year - Denne ble prøvd i en stim av andre og druknet litt.
    Glenfarclas 105 Cask - Denne er både tøff og "speysidedete", litt som Mortlach, men uten deres finess
    Glenfiddich 12 special reserve - Kjent og kjær (?), men ikke så rent lite kjedelig
    Glenrothes 17 year - Fruktig, søt og innsmigrende, men ikke så komplett som Wemyss-tappningen
    Gordon Highlanders Whisky -Jo jo, ok. Men hvorfor dvele med slikt
    Knockando 12 year - Gadd ikke å notere. En skuffelse
    Lagauvilin 16 year - Kjent og kjær. Fint avbrekk fra all speyside-sødmen
    Laphroaig 10 year - Ditto
    Loch Lomond Single Malt - druknet i stimen
    Longmorn 15 year - druknet i stimen
    Monkey shoulder - fy a meg!
    Mortlach 16 år- Jeg har fått meg en ny speysidefavoritt. Denne er tøff som nøkken, men like vel fruktig og nyansrik
    SECRET STILLS 1988 Highland - Dette er kjempesaker. Nydelig, rein duft. Rund, fyldig og homogen smak med lang fin ettersmak
    Secret stills isla - Dette er også en veldig formfullendt whisky. Alt man ønsker fra i isla.
    Speyburn 10 Year Old Single Malt - druknet i strømmen, stakkar
    Strathisla 14 year - Mangler notaer, men helt ok
    Tamnavulin 12 year - Mangler notater
    Tomintoul 14 year - Husker jeg likte den, men noterte ikke hvorfor.
    Wemyss BBQ sauce: Mortlach 19 år: Mer av det samme som preget destilleriets egen 16-åring
    Wemyss Chocolate plums: Ben Newis 18 year, uten karamell -Nydelig, søtlig "dessert whisky" preg av litt bitter mørk sjokolade i ettersmaken og plomme mot sviske i smaken.
    Wemyss Peat chimney: 5-8 year old Islay malt, Litt fra alle Islaydestilleriene, minus Port Ellen og lagavull, litt karamell tilsatt. - Kul whisky. Litt naturstridig at unge islayer skal gi såpass fyldig ettersmak med spill og nyanser, smatidig som den gir rasp og røyk nok.
    Wemyss Sea smoke: Caol ila 1985, cs - Kjenner du Caol ila så vet du hva denne står for. Deilig!
    Wemyss Toffee apple: 1991 The Glenrothes - tørket frukt, litt kanel? sødme, men ikke for tung. Nydelig Whisky

    Ja det var det! Wemyss-variantene ble drukket til et femretters måltid bestående av hhv gravet kalvekjøtt, kjølnet sommerfruktsuppe med stekt parmaskinke, Lam med rotfrukter, "pepperkake" og en slags vaniljepudding samt et ostefat (fy for en katastrofe: Tykke skiver med cheddar og noe gaudaaktig har ingen ting med ostetalerken å gjøre).

    Mer om Dufftown og dens whisky finnes her http://www.dufftown.co.uk/

    Var også en tur til Tomintoul og butikken http://www.whiskycastle.com/ En opplevelse i seg selv. Gubben her er klin gæren. Juger, skjenker og skravler, og vi gikk rett på limpinnen! Herlig. Fikk ikke tatt notater der, men vi fikk våre a-b-tester, skryteskjenk og ha det bra-dram.

    Mvh
    Sniff
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.241
    Antall liker
    7.134
    Torget vurderinger
    4
    Dæven, Sniff ! Har bu bare luktesmakt på alt det der eller gikk du kanon hele turen ;D

    Virker som en uforglemmelig tur.
    Hvilken Mortlach 16 var det du smakte ? Har en slik fra Duties på vent i godteskapet her som jeg gleder meg til.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Helt klart en uforglemmelig tur. Var ikke kontinuerlig kanon, men dog muligens preget av en viss grunnpromille ;)

    Mesteparten av listen ble prøvd på følgende vis: Vi var seks turdeltagere. Vi ba vår kelner velge ut seks ulike ty ;)per pr. runde. Glassene ble så sendt rundt for litt sniff og sup. Oppsiden med denne formen var at vi rakk over mye uten å bli snydens, nedsiden var at det ble litt oppkavet og vi ikke fikk prøvd ut med ønsket mengde vanndrypp og tid osv. Det ble heller ikke benyttet ekte nosing-glass. Listen er dermed mer massiv enn kvalifisert.

    Det vil dog ikke si at jeg ikke fikk gått litt grundigere til verks på enkelte. Balvenie-typene, Wemyss, secret stills, Douglas Laing Old malt cask og Glenfarclas 105 Cask s var av de som ble behandlet med respekt, riktig glass og tilpasset vannmengde. Edit: Abelour fikk også anstendig behandling, hvilket de fortjente begge to. a'bunadh-en står og venter i skapet ;)

    En annen jeg fikk prøvd i langdrag, i et godt glass og med lave skuldre var nettopp Mortlach 16 år, idenne versjonen:


    Nittenåringen fra samme kilde tappet av Wemyss var kanskje enda et hakk mer rafinert og sammensatt.
    Neste gang jeg møter en flaske Mortlach i anstendig prisklasse blir den min!

    Mortlach fikk nærmest et mytisk skjær i løpet av turen: Det finnes en vrimmel av indipendent-tappninger, destilleriet har ikke omvisninger og de lokale gutta nevner fort gamle årganger av dette som det beste de har smakt. Gled deg!

    Mvh
    Sniff
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.241
    Antall liker
    7.134
    Torget vurderinger
    4
    Ser ikke så tydelig det lille bildet, men er det Flora & Fauna-versjonen av Mortlach ? I tilfellet har jeg hørt den skal være utrolig bra.

    Litt inspirert sitter jeg her og nyter en 21 år gammel Mortlach fra Gordon&Macphail....jummi
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.212
    Antall liker
    30.341
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ser veldig ut som Flora & Fauna ja, nam nam.....

    :D

    Morten
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Trane skrev:
    Ser ikke så tydelig det lille bildet, men er det Flora & Fauna-versjonen av Mortlach ? I tilfellet har jeg hørt den skal være utrolig bra.

    Litt inspirert sitter jeg her og nyter en 21 år gammel Mortlach fra Gordon&Macphail....jummi
    Flora og Fauna ja. Den der 21 åringen din der høres ikke ueffen ut. Heldiggris!

    Mvh
    Sniff
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Etter som jeg har fått litt utvidede referanser hva maltwhisky angår, har jeg blitt mer villig til å betale en slump for virkelig gode saker. Stor whiskyopplevelse er verdt en del. Samtidig har det blitt tydeligere at snobberipisspreik og mer eller mindre subtilt humbug er like lett å ramle over her som i hifi-verdenen.
    Ser det er mange her i tråden med stor kunnskap og ditto erfaring. Har dere gjort dere noen tanker om forhold pris/kvalitet?
    Virker som om noen merker gir økt kvalitet/opplevelse for økt utlegg, mens andre er mer opptatt av å pushe underlige versjoner og sjeldenheter for å mer eller mindre lettvint skvise sitronen. Jeg mener Balvenie er et eksempel på en produsent hvor forholdet mellom pris og kvalitet er noen lunde forutsigelig, et annet er Talisker.
    Ka dokke tru?

    Mvh
    Sniff
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Mye spennende Whiskymerker her. Er ikke særlig bevandret i denne verdenen, men har da forsøkt litt i det siste, bla. Caol Ila, som jeg faktisk synes er god med en liten dæsj med vann. Er ellers en cognac-mann.
    Jeg har forøvrig en Chivas Regal 12 year stående, har vel stått ihvertfall 10 år siden jeg sist smakte på denne.
    Er denne fortsatt brukbar og hvofor er ikke denne nevnt blant anerkjente whiskymerker? Er den for ordinær?
    Jeg har forøvrig også en god opplevelse med Canadisk Whisky, Canadian Club, men denne regnes kanskje ikke som "ekte" whisky?
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Da har jeg vært på tur og jaggu ble det ikke en tur innom tax free'en :)

    Disse to har jeg aldri smakt før og ble handlet inn:



    Da jeg kom hjem fikk jeg en gave fra svigers også:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Skal to turer via Tax-Free før jul, og da er jo spørsmålet hva i all verden man skal kjøpe i "bygave" til seg selv?? ??? Single malt MÅ det jo bli, men hvilke? 4 flasker, fruens kvote er allerede "beslagelagt" ;D.
    Gardermoen har vel det beste utvalget skulle jeg tro, så det må vel bli innkjøp der, i allefall når det gjelder Danmarksturen. Irland kan jo friste med hyggelige spritsjapper som har interessante varer, så der er jeg litt mer usikker.

    Forslag, innenfor 2000,- pr flaske?
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    511
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Skal to turer via Tax-Free før jul, og da er jo spørsmålet hva i all verden man skal kjøpe i "bygave" til seg selv?? ??? Single malt MÅ det jo bli, men hvilke? 4 flasker, fruens kvote er allerede "beslagelagt" ;D.
    Gardermoen har vel det beste utvalget skulle jeg tro, så det må vel bli innkjøp der, i allefall når det gjelder Danmarksturen. Irland kan jo friste med hyggelige spritsjapper som har interessante varer, så der er jeg litt mer usikker.

    Forslag, innenfor 2000,- pr flaske?
    Vil absolut annbele deg å ta en tur til Juul's Vinhandel, mye god whisky her.
    En fantastisk sherry whisky jeg mener er et must å kjøpe på juul's er denne http://www.juuls.dk/get/19782.html, en Mortlach med mye smak, tappet spesielt for Jull's.


    Ellers anbefales å kjøpe Whisky fra nedlagte destillerier, så som St.Magdalene , Rosebank og Port Ellen, dette er destillerier jeg sjelden har smakt kjedelig whisky i fra :D

    De har også gode rimeligere whiskyer så som Aberlour A'bunadh og Port Charlotte PC8.

    Mvh. Tom-Erik
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Denne Juul hadde mye snask!

    Fikk nesten lyst til å ta en tur til køben og kjøpe en slik viking fra Mortalch

    Ville sjekket ut denne: http://www.juuls.dk/get/19760.html Har til gode å smake en secret stills som ikke har smakt vidundelige og sjangertro. Dette er vel en Cragganmore, noe som burde øke sjansen for kos.

    Aberlour A'bunadh batch 59,34% til kr 485 kan sikre deg en god jul ja. Nam. Stor, deilig, tung søtlig kosewhisky som virkelig varmer!

    Kjøp disse to, da har du spart penger til toll og f.eks. en vintage eller 30 år Balvenie? 30-åringen koster visst 3450
    hos Juul, man du store all pakka for en whisky! Kan dessverre ikke få hodet ut av speyside-modus om dagen, så du får lytte til andre når det gjelder ting av mer vestlig opphav. Skal du samle for verdiøkning er nok ikke Port Ellen så dumt, kanskje 25-åringen til 1650?

    Heldiggris!!! Kos deg, og god tur.

    Mvh
    Sniff
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Spiralis skrev:
    oddgeir skrev:
    Spiralis skrev:
    Forslag, innenfor 2000,- pr flaske?
    Er det sånn billig skvip du skal ha? ;D
    Ja jeg er slik en enkel person med ganske folkelig smak ! :D
    Om du har folkelig smak må man si Gardermoen har den gemene hop som målgruppe ;). Kikket litt på hjemmesidene til taxfree i ankomsthallen på Gardermoen. Godt utvalg for så vidt, men ikke mange kanoner å skrive lange brev hjem om. Mener å huske at utvalget på Kastrup er langt bedre (om du ikke svir av alt hos Juul).

    Skal også ut og flakse litt fremover. En tur til London står for døren om to uker.

    Er det noen som kjenner noen gode whisky-butikker i London? Fant denne på nettet. http://www.whiskyshop.com/ Ser ut til å stå et par-tre Mortlach-varianter der som jeg kunne skimte navnet mitt på. Andre forslag?

    Mvh
    Sniff
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Det ligger en Whisky-butikk rett ved HMS Belfast på South Bank, Sniff. Etter min ringe kunnskap virket den ålreit, men det trenger ikke bety så meget – jeg har tatt feil før. Navnet husker jeg dessverre ikke i farten, men det skal ikke være spesielt vanskelig å finne frem til. Het den The Whisky Exchange, kanskje?

    Jeg fant, jeg fant: http://www.thewhiskyexchange.com/ Kan en Macallan 1938 friste? :D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Sniff du burde se om du rakk innom Covent Garden Whiskyshop

    http://www.coventgardenwhiskyshop.co.uk/

    Nå er det en stund siden jeg var der sist, men det framgår da av hjemmesiden at de har flyttet.
    Det betyr to ting:
    1 De eksisterer fortsatt
    2 Jeg aner ikke hvor i London den butikken er.

    Uansett så er dette et must om du er seriøst interessert i spesiellt brennevin. Ikke akkurat Rimi prisnivå for å si det forsiktig, men det er vel ikke "billigmunnskyllevann" man ønsker å kjøpe i London ? Jeg bruker å kjøpe Cadenheads Rum der. Finnes ikke bedre brunsukker på flaske ! ;D
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Spiralis, den linken så spennende, men durt kan det bli ja. Mye spes. der!

    Wright: Det der var rett opp min gate. Kjempeutvalg, og ikke hakkende gærne priser ser det ut til! The Whisky Exchange skal garantert få besøk. Den 1938-saken kan friste så mye den vil, men jeg tror ikke jeg hadde kjøpt den om Hamar ringte. Kan en drikke sånt? Er nok ikke verdig :p

    Mvh
    Sniff
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    971
    Antall liker
    0
    Lagavulin er nok mitt favorittmerke. Koser meg med en 16-åring nå (sic!). I det hele tatt har jeg veldig sans for de fleste Islay-merkene. Spørs om jeg ikke må besøke den øya en gang.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0


    Var innom "Glassbanken" i dag og bestillte et eksemplar av denne fuglen ! Gleder meg.... :D :D :D
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    971
    Antall liker
    0
    Spiralis skrev:


    Var innom "Glassbanken" i dag og bestillte et eksemplar av denne fuglen ! Gleder meg.... :D :D :D
    Liker Grouse jeg også! Har hatt mange hyggestunder med Famous Grouse sammen med fatter'n...
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Unplugged skrev:
    Lagavulin er nok mitt favorittmerke. Koser meg med en 16-åring nå (sic!). I det hele tatt har jeg veldig sans for de fleste Islay-merkene. Spørs om jeg ikke må besøke den øya en gang.
    Tur til Islay anbefales! Litt utenom sesongen er det «alltid» ledig overnatting (uten forhåndsbestilling og slikt dill), White Hart Hotel i Port Ellen er OK og et godt utgangspunkt. Jeg vil også anbefale leiebil, kolektivtransporten på øya er litt begrenset. Port Ellen er et fint utgangspunkt for en spasertur til Laphroaig, Lagavulin og Ardbeg som ligger som pærler på en snor, ca en liten mile i mellom hver og Laphen ligger ca en mile fra White Hart hotel. Fiskeresturanten i Port Charlotte anbefales også - de hadde en gratinert hummer som rett og slett var fantastisk god.

    mvh
    KJ
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lærte meg å drikke brun sprit ved å drikke et lite glass (minislurk) Lagavulin hver dag i et par mnd (jeg fikk ei flaske 16yo SM av en kompis som elska denslags, og da bestemte jeg meg for å prøve å gjøre et seriøst forsøk :) (funka bra!) ) ... Etter jeg lærte å sette pris på denne smaken ble det veldig mye enklere å like alle andre typer brun sprit, som cognac, aquavit og whisky/ey (og også andre "brune" godsaker)... som jeg hadde irritert meg i mange år over at jeg ikke likte :)

    !VELDIG verdt tiden det tok ! ... i dag føles det litt som det samme å øve på å like litt "ukommersiell" jazz ! .. ;) Det begynner å føles som at det ER noe der, som ikke jeg kunne "høre/smake" med EN gang ! Ting tar TID .. og noen ganger er det faktisk VERDT det !


    Unplugged skrev:
    Lagavulin er nok mitt favorittmerke. Koser meg med en 16-åring nå (sic!). I det hele tatt har jeg veldig sans for de fleste Islay-merkene. Spørs om jeg ikke må besøke den øya en gang.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Vi skulle kanskje arrangere en fellestur til Islay? Fruen har blinket seg ut andre reisemål, men jeg vil til Islay!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.241
    Antall liker
    7.134
    Torget vurderinger
    4
    Det har gått i Arran den siste tiden....The Arran 1998 Bourbon Cask Edition.....først cask#692 som var god, ungdommelig direkte, nå #693 som er mer integrert, balansert og moden.....i dag fikk jeg tak på et flaske fra #673 som sies å være himmelsk...mykere og mer subtil, bekrevet som fløte ift. de røffere #692 og 693....fatet var gått lekk og en del, hele 80 liter, var lekket ut så de vurderte først ikke å tappe det til Cask Ed., men noen norske entusiaster insisterte.....nå sies det at den ekstra luften i fatet under lagringen kan ha gitt en helt annen dimensjon til whiskyen. Kun 201 flasker finnes fra #673 og koster 549 små pengestykker.

    Dette er skikkelig julekveld for oss som liker whisky fra uti havgapet.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en liten misstanke om at Arran virkelig vet hva de driver med, en kommende stjerne.

    mvh
    KJ
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.241
    Antall liker
    7.134
    Torget vurderinger
    4
    Jupp.....#673 er god den også :p

    Glemte jeg å skrive at den er cask strenght...så det er enda mer for kronene.....
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.241
    Antall liker
    7.134
    Torget vurderinger
    4
    Det er et Lagavulinglass jeg fikk engang da jeg handlet i Royal Mile Whiskies i Edinburgh.
    Et enkelt og billig glass som er perfekt når man skal utforske nyansene i en ny whisky.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Disse Arran-variantene hørtes spennende ut- og anstendig priset. Tilgjengelig på polet dette?

    Mvh
    Sniff
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.241
    Antall liker
    7.134
    Torget vurderinger
    4
    Jupp, absolutt tilgjengelig på polet, ligger i grunnsortimentet så alle skal ha den,men det varierer selvsagt fra hvilke fat de enkelte utsalgene har. Tror det er helt tilfeldig hva de får når de bestiller.

    Du kan finne mer info om hva som er hvor på forumet til NorskMaltWhiskyLag, NMWL.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Takk for det. Får se om jeg ikke skal gjøre et forsøk på å få mine klamme fingre rundt en slik!

    Mvh
    Sniff
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    ArtDeco skrev:
    Vi skulle kanskje arrangere en fellestur til Islay? Fruen har blinket seg ut andre reisemål, men jeg vil til Islay!
    Etter dette forslaget kom opp har jeg faktisk ikke klart å slippe tanken på en slik fellestur. Vårparten hadde passet for meg :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Griffenfeldt skrev:
    ArtDeco skrev:
    Vi skulle kanskje arrangere en fellestur til Islay? Fruen har blinket seg ut andre reisemål, men jeg vil til Islay!
    Etter dette forslaget kom opp har jeg faktisk ikke klart å slippe tanken på en slik fellestur. Vårparten hadde passet for meg :)
    Enkelt, gutta drar til Islay og fruene til en eller annen plass der det finnes butikker. ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn