Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    AK27

    Gjest
    Sleiven skrev:
    bambadoo skrev:
    Tar en liten Jameson ikveld jeg :)
    Jameseon er blitt en liten favoritt som "hverdagswhisky" her i huset. Rund og nesten fruktsøtlig som en god speyside malt av den røykfrie typen..Den har danket ut Famous Grouse
    Absolut et godt alternativ single malt, og til til halvparten av prisen...

    100 tusen ganger bedre for minn gane enn Johhny Walker og Grants blended.

    Ellers er Bunnahaibhan er favoritt i malt divisjonen, har stor sympati med Glen Moray siden jeg fikk omvisning og privat tapping av Distillery Manager sjøl..Også en lett fruktig men smaksrik Malt...
    minner om smørbukk karameller/toffee..

    Som dere skjønner har jeg dreid bortifra fra de tunge røyk,og torvpregede typene,

    Sleiven
    Tåler Jameson virkelig godt selv. Grants har ikke vært noen suksess. Johnnie Walker er jeg glad i, Black Label eller bedre. Gold Label er veldig fin. Men red Label er ikke noe å hoppe i taket for. Vel det er mine erfaringer.
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    Jaerbu skrev:
    Kanskje litt på sidelinjen men...Har noen av dere vært på "Whisky safari" i skottland?
    Og isåfall...Har dere noen gode tips om overnattingsmuligheter? Ser helst for meg ett gammelt castle eller lignende :). Selvfølgelig ikke for dyrt, og kanskje ikke allt for langt fra Aberdeen flyplass.

    Mvh.
    Her bodde jeg når jeg var i Skottland, inkludert flere destilleri besøk

    http://www.mansionhousehotel.co.uk/

    Skulle tro det ligger på landet men bak trærne er det en rundkjøring, bensinstasjon og Tesco. 2 minutters gange til sentrum av Elgin 1,5-2 timer fra Aberdeen.
    Gammelt og erværdig, men litt slitent men allikevel sjarmerende.

    Sjekk "themaltwhiskytrail.com

    Du finner få destillerier mindre enn 1 time fra Aberdeen.. ihvertfall hvis du skal ha klassikere fra Speyside.


    http://www.scotlandwhisky.com/distilleries/speyside/
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Turen går til Dufftown til høsten 8)! Det blir kos. Der ligger destilleriene tett som et eller annet tett. "Rome was built on seven hills, Dufftown stands on seven stills" het det en gang, nå er det visst ni. Eksempelvis Balvenie, Glenfiddich, og ikke minst Dufftown destilleri som produserer Singleton of Dufftown. Det er mye kosewhisky for pengene! Men neste gang går turen videre vestover til noen øyer uti havet....

    Er heller ikke helt likegyldig til whiskey fra enda lenger vest. Middleton Very Rare tror jeg kanskje er den mest overveldende drikkeopplevelsen jeg har hatt.

    Mvh
    Sniff
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Tre nye har ankommet samlingen.

    Fruen har vært ute og reist og da kjøpte hun som den snille hustru hun er en liten "komme hjem" gave til husbonden:



    Selv har jeg vært innom bestillingsutvalget og hentet hjem, mot all sedvane, ikke single malt men derimot en blended "fugl".



    Og en liten fugl til, nemlig denne:




    Er det noen som har erfaringer med disse??
     
    A

    AK27

    Gjest
    Irsk malt og skotsk blended, noe uortodoks for denne tråden. Har ikke prøvd noen av dem, men de ser veldig fristende ut herifra.

    Legg gjerne igjen tilbakemeldinger når de er blitt åpnet, er blitt en hund etter nye dramopplevelser.

    Klokka er sent.
     
    A

    AK27

    Gjest
    Tror neste stopp for min del blir en Bowmore 12. HP flaska ser ikke ut til å leve lenge - flotte saker egentlig.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Helgens nytelse kan bli en Bunnahabhain Darach Ùr, fra batch #1, den kan bli et interessant bekjentskap ... 8)

    mvh
    KJ
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Noen som vet hvordan utvalget er på Torp Flyplass i Sandefjord? Kunne tenkt meg en god Islay eller noe lignende.

    Dama kommer hjem fra storbyferie snart og sa ho kunne kjøpe en flaske til meg.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Trane skrev:
    Man nærmer seg slutten på et godt selskap...
    Observerer at du er feinschmecker på røykeutstyret, også. Hvordan smakte den japanske, noe skotsk å sammenligne med?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.219
    Antall liker
    7.049
    Torget vurderinger
    4
    atonal skrev:
    Trane skrev:
    Man nærmer seg slutten på et godt selskap...
    Observerer at du er feinschmecker på røykeutstyret, også. Hvordan smakte den japanske, noe skotsk å sammenligne med?
    Tror jeg må svare omtrent som sist jeg beskrev Nikka from the Barrel
    Trane skrev:
    Tja...jeg får ikke helt bestemt meg.

    Det er en kraftig sak siden det en cask strenght, men lang langt ifra en Islay. Her snakker vi heller karamell og tørket frukt, kanskje litt gammel tørket frukt, der er også hint av cirtus, noen mener de finner lukt av lim, jeg finner klart fenoliske lukter og den har godt av å lufte seg før den nytes. Jeg tror nok dette er en whisky som forandrer seg endel fra nyåpnet flaske og videre til man rister ut de siste dråpene.

    At jeg ikke får bestemt meg helt for hva jeg synes skyldes kanskje også at det er første gang på flere år jeg drikker drikker en whisky som hverken er skotsk eller single malt....her er en dose grainwhisky som utvilsomt er med på å bestemme karakteren.
    Grainwhiskyen som er med i blenden gjør nok at det er lite eller inget av det skotske jeg har prøvd som den kan sammenlignes med. En smule spesiell ift. mitt utganspunskt, men helt klart en sjarmerende karakter. Som jeg skrev, - et godt selskap :p

    Er vel ikke så voldsomt feinchmekker på røkeutstyret i grunn, men jeg setter stor pris på en god cigar. Dessverre er det forbeholdt sommer og utetid. Kan ikke fordra gammel røkelukt inne i heimen.
     
    J

    JIGSAW

    Gjest
    Jeg har ett par favoritter blandt de irske "whisky ene",
    Clontarf og Bushmills er ett godt alternativ til de skottske.

    Amerikansk whiskey:
    Har noen prøvet Old Crow Kentucky, (Gammel Kråke) ;D det er i allefall den beste bourbon jeg har smaket,
    minimalt bruk av karamell, i motsetning til Jim Beam, Four Roses og Jack Daniels Old No.7 ?
     
    A

    AK27

    Gjest


    Ardbeg Uigeadail, virkelig en sublim opplevelse (Atle har hamstret). Sherry og røyk.



    Johnnie Walker Green Label. Virkelig en lag på lag whisky. En vatted malt. Tallisker (pepper), Linkwood, Gragganmore, og Caol Ila (peat og olje). Kanskje noe i overkant.



    Florlett, blomstereng og bourbon. Men ingen mangel på kompleksitet. Kanskje for lett for min del(?).

    Fine kammerater jeg har for tiden. Uigeadail er min nye favoritt, for en whisky(!). Dessuten har jeg begynt å sette pris på Laphroaigh, har tatt meg litt tid. Tror nok jeg åpner en Lagavulin neste gang. Islay er som regel en innertier hos undertegnede.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.219
    Antall liker
    7.049
    Torget vurderinger
    4
    Sommeren ligner ikke på sommer likevel så jeg åpnet likegodt en flaske som kanskje burde ventet til hustrige vinterkvelder....vel, nå gir den selskap i hustrige sommerkvelder istedet....

    Strathisla 25 yrs fra Gordon & MacPail lagret på "1st Fill Sherry Butts"....nesten så langt man kan komme fra sommerens andre høydare på whiskyfronten (Ardbeg Supernova)
     

    Vedlegg

    Inductivius

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    295
    Antall liker
    74
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    12
    I dag begynner ferien min.
    Og etter vårens flyttesjau, så har jeg funnet ut at det er for mye whisky i huset ;)
    Satser på restefest for å få vekk noen flasker, og litt bedre plass i skapene :)
    Skål alle sammen.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Shadow skrev:
    I dag begynner ferien min.
    Og etter vårens flyttesjau, så har jeg funnet ut at det er for mye whisky i huset ;)
    Satser på restefest for å få vekk noen flasker, og litt bedre plass i skapene :)
    Skål alle sammen.
    Og sånn ser det ut når restene skal bort ;)
    Beklager kvaliteten på mobilbildene!!
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    en 10 - 12 halvfulle whisky flasker og et par kasser øl! Respekt!! du kan feste FallenA 8)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    65finger skrev:
    en 10 - 12 halvfulle whisky flasker og et par kasser øl! Respekt!! du kan feste FallenA 8)
    Ettersom jeg hadde vakt denne gangen, så måtte jeg nøye meg med å dokumentere, og sikle..... ;)
    Håper på å få smake på de siste restene om ikke lenge ;D
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Jeg så ingen Talisker?
    Regner med at det var kvaliteteten på bildet som spilte meg et puss?

    Talisker; Whisky'en for menn med hår på brystet, og betydelig restskatt ;D ;D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.219
    Antall liker
    7.049
    Torget vurderinger
    4
    Man kan skimte godsaker der...Mackmyra, Bowmore, Nikka Yoichi (?), Auchentoshan, BenRiach...og en del annet uidentifiserbart...aner man også "perler for svin " ...og en ille fæl lørdagsmorgen ? ;D
     

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    809
    Antall liker
    548
    Ardmore Peated i kveld
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Johnny Walker Black Label her, eneste Whisky jeg pr dags dato eier så valget er ganske enkelt.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Åpnet en Caol Ila Destillers Edition i går og tok en minismak. "Duft av søt og moden frukt med hint av sjøsprøyt. Fyldig og søt smak med hint av torvrøyk" - Vinmonopolet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    C. Alshus skrev:
    Åpnet en Caol Ila Destillers Edition i går og tok en minismak. "Duft av søt og moden frukt med hint av sjøsprøyt. Fyldig og søt smak med hint av torvrøyk" - Vinmonopolet.
    Ja??
    Og din beskrivelse er? :)
    Ikke for å være obsternasig(mer nyskjerrig), men enkelte vanlige dødlige (les: meg)sliter ofte litt med terminologien som brukes av anmeldere til å beskrive edle dråper ;D.
    Husker jeg leste kritikk av en hvitvin der det bla. stod å lese; "korrekt petroleumspreg". Bah! Humbug!! Hvem pokker har blandet bensin i hvitvinen min?? Minte meg brått om hvitvins-skandalen i Østerrike, der enkelte skruppelløse vinagenter blandet glykol i vinen for å oppnå høyere klassifisering, etter et dårlig vin-år.
    ;D ;D ;D
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.821
    Antall liker
    4.100
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spådom: Du vil bli overrasket over hvor store de faktisk er. "Ministetten"/ overgangen mellom fot og glass passer aldeles utmerket mellom ring- og lillefinger; selvsagt kommer du ikke helt innåt stetten, men likevel.

    B
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Men du synes de glassene fungerer bra berxter?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.821
    Antall liker
    4.100
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Å, ja! Flotte glass. Praktiske, fine og gode å holde i, sniffe og drikke fra.

    B
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Kitch'n kjeden fører de også.
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Tor skrev:
    Talisker 57* North
    La meg tørket støvet av pannen :)
    Pannen blir lett støvete av å bøye seg heeelt ned i gulvplankene ;D

    Dette er whisky'en sin, dét :D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    donnerwetter skrev:
    Jeg så ingen Talisker?
    Regner med at det var kvaliteteten på bildet som spilte meg et puss?

    Talisker; Whisky'en for menn med hår på brystet, og betydelig restskatt ;D ;D
    Da jeg var på besøk hos Talisker var det whisky inkludert i omvinsningen, jeg var i en gruppe med 9 damer og ingen av dem likte whisky. Det kaller jeg whiskysmaking. Jeg holdt på å kjøpe en tønne for levering 18 år senere. Alle var enige jeg var enig om at det var en fin tur.
     

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    809
    Antall liker
    548
    donnerwetter skrev:
    Tor skrev:
    Talisker 57* North
    La meg tørket støvet av pannen :)
    Pannen blir lett støvete av å bøye seg heeelt ned i gulvplankene ;D

    Dette er whisky'en sin, dét :D
    Ja dette var snadder. Sterk dog
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Tor skrev:
    donnerwetter skrev:
    Tor skrev:
    Talisker 57* North
    La meg tørket støvet av pannen :)
    Pannen blir lett støvete av å bøye seg heeelt ned i gulvplankene ;D

    Dette er whisky'en sin, dét :D
    Du må huske på et det er tre gyldne regler i Scotland for hvordan man drikker sin single malt:
    Med vann
    Uten vann

    SOM vann

    ;D ;D

    Ja dette var snadder. Sterk dog
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    donnerwetter skrev:
    Og din beskrivelse er? :)

    Silkemyk og ganske rund til å være en Caol Ila. Hint av vanilje og kanskje litt sitrus og fruktduft. Finfin whisky som er vel verdt penga, IMHO.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn