Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    0
    Sniff skrev:
    Så snart barna er i seng blir det en A`bunadh, batch 26. ;D Gelder meg...

Mvh
    Sniff
    Sniff,

Denne selges ikke på Polet. Hvor får du den fra? Vet at den selges på enkelte Tax Free butikker men den finnes ikke på Gardermoen, i allefall ikke nå.

Aberlour 10, 12 og 15 år er mine personlige favoritter når det gjelder "daglig whisky", dvs ikke daglig konsum men en "liten en" uten noen spesiell anledning. Ikke veldig dyr og passer min smak ganske perfekt.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    donnerwetter skrev:
    Prøv å google McGawldty....
    Går sikkert fint til kråke den, BB...

;D
    Kultwhisky som passer best etter maten, litt ut på kvelden. Gjerne med en pianotrio.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Spiralis skrev:
    Sniff skrev:
    Så snart barna er i seng blir det en A`bunadh, batch 26. ;D Gelder meg...

Mvh
    Sniff
    Sniff,

Denne selges ikke på Polet. Hvor får du den fra? Vet at den selges på enkelte Tax Free butikker men den finnes ikke på Gardermoen, i allefall ikke nå.

Aberlour 10, 12 og 15 år er mine personlige favoritter når det gjelder "daglig whisky", dvs ikke daglig konsum men en "liten en" uten noen spesiell anledning. Ikke veldig dyr og passer min smak ganske perfekt.
    Aberlour har gode ting. Denne batchen ville aldri komme på polet. Holder 60,6%, og det er fy!. Kjøpte den på Whiskyshop i Dufftown. Har også sett den på The Whiskyexchange i London og ytenlandske flyplasser. Et røverkjøp. Tror jeg betalte i overkant av kr 400. Skiller seg litt fra øvrige Aberlour med mer sherry og en tyngre litt mer brent stil. Nydelig. Gardermoen er ikke akkurat noe whisky-eldorado. Ikke noe mellom standard og tulledyrt. Få virkelig gode kjøp.
    Mvh
    Sniff

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.858
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    Takk til vredensgnag og KJ for gode råd mht. «hva skal en gjøre i Dublin».
    ...
    Jeg ser fram til «tasting notes» på den Tyrconnell-saken.

mvh
    KJ

janerlen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Talisker 57o North.

Jeg er Taliskerfan, og fan av øywhisky generelt. Hadde deror store forventninger til denne flasken, som ble plukket opp i Gardermoens taxfreeutvalg.

Av respekt og vane bryter jeg meg på CS whiskyer litt halvhjertet, uten vann første gang, før jeg gir etter og fyller i en teskje vann eller tre. Litt ubevisst tenker jeg at dette er good shit, men tweaking må iregnes. I kveld er det sikkert 4-5 uker siden sist jeg smakte edle dråper, og da pleier det å være litt følsomt på den første dram

Uten å tenke videre over det, klinket jeg til med en bar 57 grader nord. Det rare er at det slo meg ikke at jeg drakk bart brennvin på nesten 60 vol% før jeg var helt i bunn av det tredje glasset.

Ikke første gang jeg opplever dette - at enkelte flasker blir bedre, og mindre edgy, etter de har vært åpnet en stund. Første gang jeg smakte på denne skvatt jeg til, og gav etter for utvanning etter kort tid. På andre whiskyer har jeg også opplevd å bli misfornøyd ved de første smakene, spesielt pga spritdunst, for senere og oppleve at spritdunsten forsvinner, og at seregne smaker kommer frem etter hvert.

For Talisker 57o North skjedde nettopp det i dag. Full klaff fra første munnfull. Å sette ord på hva man smaker synes jeg kan være vanskelig, men her er det definitivt en klar eim av bål, lukten av sigar, maritime salter og en en fruktig og røykfull ettersmak. Etter min gane, skulle da mye være tilfredsstilt. Brutus alene gjør ingen gourmet. Raffinement må det være. Og nettopp det synes jeg denne Taliskerversjonen gir. Ramm, kompleks og smakfull. Opplevelsesn er røykfull, med en fruktig og søt overtone og krydret pepret finish.

Jeg synes definitivt man bør unne seg en Talisker 57 deg North. Mucho value for money. Sláinte!

A

AK27

Gjest
    Noen som har prøvd Laproaig Triple Wood? Mener at det er en variasjon av Quarter Casken forbeholdt tax free som i tillegg har hatt et opphold i et sherryfat.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Lagavulin 16 er sannelig en deilig malt. Veldig smaksrik men også smooth på samme tid.

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2008
    Antall liker
    0
    atonal skrev:
    Lagavulin 16 er sannelig en deilig malt. Veldig smaksrik men også smooth på samme tid.
    Mitt neste innkjøp. Erklært "årets romjulkos" ;D

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.114
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    AK27 skrev:
    Noen som har prøvd Laproaig Triple Wood? Mener at det er en variasjon av Quarter Casken forbeholdt tax free som i tillegg har hatt et opphold i et sherryfat.
    Nei. Men generelt hater jeg doktorerte whiskier som er prøvd gjort mer kommersielle gjennom å parfymeres på søte fat....

Kjøpte meg en Ardbeg Corryvreckan Cask strength til eget bruk i jula, samt en straight Bruichladdich samt en Caol Ila cask for å gi bort til svigersønn.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    0
    Var på Design & Crafts fair i Dublin i helga som var og fikk der med meg litt Irsk husflid.

Blir muligens "Julewhisky 2009" i heimen hos oss. Alternativet er en 12 år gammel Upper Ten.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.464
    Torget vurderinger
    4
    erato skrev:
    Kjøpte meg en Ardbeg Corryvreckan Cask strength til eget bruk i jula
    Hva synes du om Corry ?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.464
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg vært satt ut av spill med nesten helt hvite dager siden en ille fæl forkjølelse slo til andre juledag, men man må jo likevel sørge for å være forberedt til drittten er ute av kroppen og edle dråper igjen kan nytes.....9 januar slippes flere spennende nyheter på polet:

Varenr Tapning Pris
    10718 Robert Burns SMSW 349,60 Fullsortiment
    59647 Highland Queen Majesty Single Malt 12yo 358,60 (BU)
    80392 The Six Isles Blended Malt 379,90 Fullsortiment
    55891 The Glenrothes Select Reserve 429,00 (BU)
    59622 The Glenrothes Vintage 1994 599,00 (BU)
    44002 Ardbeg Still Young 618,50 (BU)
    59625 Bruichladdich Organic 2003 645,00 (BU)
    59626 Duthie's Clynelish 14 645,00 (BU)
    59624 Dun Bheagan Ardbeg 1994 15yo 699,00 (BU)
    59601 Ardbeg 1998 11yo (Adelphi) 888,60 (BU)
    7248 The Glenrothes 1991 890,00 (BU)
    33843 Balvenie PortWood 21yo 949,90 (BU)
    59604 Balblair 1990 19yo (Adelphi) 969,90 (BU)
    59603 Springbank 1992 17yo (Adelphi) 1050,20 (BU)
    10722 Littlemill 18yo 1149,50 Parti
    80458 Port Ellen 1982 OMC 1174,60 Parti
    59605 Linkwood 1984 25yo (Adelphi) 1300,20 (BU)
    56819 Benromach 39yo 1902,60 (BU)
    59623 Laphroaig Cask Strength 25yo 2600,00 (BU)

Dun Bheagan Ardbeg og Port Ellen 1982 ser spennende ut.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.947
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Interessante ting på listen der; bl.a. Glenrothes, som lager en glimrende whisky.
    Littlemill er jo, som Port Ellen, et nedlagt distilleri; kjøp mens de ennå er å få...

Må ellers berømme et vennepar, som brakte denne med seg fra UK, og donerte til verten... :)

En avrundet, fyldig og meget drikkbar Isle of Jura.
    Har ikke smakt en så gammel Jura før: Tommel opp!

Som vert, må man jo svare, så denne ble hentet opp fra "arkivet":

Aberlour a'bunadh - en stor "tung" whisky, og en veritabel eksplosjon av smaker.
    Som etiketten sladrer om; varmer den godt i skrotten...... ;)

Vennlig hilsen

Morten

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    atonal skrev:
    Enig, så enig - smooth er ordet her, hold the ice please ;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    0
    Ja Morten,

Sådan vert bør jo absolutt få besøk! ;)

Hvor var det du bodde sa du?? ;D ;D ;D ;D

a'bunadh er drikke for guder, bare så synd den er så jævlig vanskelig å få tak i. :'(

Dømrade OSL Tax Free som ikke fører den. :mad:

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Spiralis skrev:
    Ja Morten,

Sådan vert bør jo absolutt få besøk! ;)

Hvor var det du bodde sa du?? ;D ;D ;D ;D

a'bunadh er drikke for guder, bare så synd den er så jævlig vanskelig å få tak i. :'(

Dømrade OSL Tax Free som ikke fører den. :mad:

Har gjort et stort innhugg i min a`bunadh batch 26 i jula. Nydelig i følge med marsipan, Christmas pudding og konfekt, eller alene. Blir litt fortvila av å tenke på hvor kronglete det blir å finne en ny flaske. Skal ikke ut på farten med det første.
    Mvh
    Sniff

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Lagga skrev:
    Interessante ting på listen der; bl.a. Glenrothes, som lager en glimrende whisky.
    Littlemill er jo, som Port Ellen, et nedlagt distilleri; kjøp mens de ennå er å få...

Må ellers berømme et vennepar, som brakte denne med seg fra UK, og donerte til verten... :)

En avrundet, fyldig og meget drikkbar Isle of Jura.
    Har ikke smakt en så gammel Jura før: Tommel opp!

Som vert, må man jo svare, så denne ble hentet opp fra "arkivet":

Aberlour a'bunadh - en stor "tung" whisky, og en veritabel eksplosjon av smaker.
    Som etiketten sladrer om; varmer den godt i skrotten...... ;)

Vennlig hilsen

Morten
    Ser du har en batch 14. Har du erfaring med andre tappninger? Er det store forskjeller?

Mvh
    Sniff

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.858
    Torget vurderinger
    1
    Sniff skrev:
    ...

Ser du har en batch 14. Har du erfaring med andre tappninger? Er det store forskjeller?

Mvh
    Sniff
    Jeg har smakt a'bunadhen ved noen anledninger og grunnkarkateren har vært den samme. I mangel av direkte sammenlikning så skal jeg ikke si noe om de finere nyansene.

mvh
    KJ

Tor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Antall liker
    595
    Etter en skuffende Caol Ila er det nå en Ardmore Peated som smører pipene

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Fikk ei flaske Glenlivet Nadurra 16 year av kompisgutta på bursdag igår. Den ble tro det eller ei uåpna, men skal smakes på i kveld. Hva kan jeg forvente meg! btw, ei flaske Red Label forsvant som ånden i asken ;D

Inductivius

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    12
    room skrev:
    Fikk ei flaske Glenlivet Nadurra 16 year av kompisgutta på bursdag igår. Den ble tro det eller ei uåpna, men skal smakes på i kveld. Hva kan jeg forvente meg! btw, ei flaske Red Label forsvant som ånden i asken ;D
    Nadurra har vært innom burbonfat hvis jeg ikke husker feil.
    Lenge siden jeg smakte den,husker jeg likte den :)
    Skriv litt om hva du syns...
    Raymond.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    :'( Litt tung øyelokka nå. Tre rause a`bunadh. Flasken er tom. Det blir lenge til neste flaske. Ja ja. Har hatt mye speyside i det siste. Its time to go west, kanskje via Japan. Men neste gang jeg er i et rom med en flaske a`bunadh med prislapp, blir den med meg hjem.

Mvh
    Sniff

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    0
    Sniff skrev:
    Men neste gang jeg er i et rom med en flaske a`bunadh med prislapp, blir den med meg hjem.

Mvh
    Sniff
    Med referanse til en Pondustripe som har vær vist her på forumet vil jeg nå påstå at det ikke nødvendigvis behøver være prislapp på den.

Det er ikke snakk om å stjæle, mere adopsjon eller fosterhjem. Den får det helt sikkert bedre hos deg. Hvem vet, kanskje den forrige eieren brukte å blande den i Cola?? :mad: ;D ;D ;D ;D ;D

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Shadow skrev:
    room skrev:
    Nadurra har vært innom burbonfat hvis jeg ikke husker feil.
    Lenge siden jeg smakte den,husker jeg likte den :)
    Skriv litt om hva du syns...
    Raymond.
    Vanskelig dette. Og sette ord på smaksopplevelser. Men jeg likte det som åpenbarte seg.
    Dette havner for meg i den kategorien "meget godt når man skal kose seg med et par glass".
    Whisky har vært for meg standard polutvalget som man er kjent/vant med.
    Tar en liten til tror jeg.
    Litt sprøtt det der med en par dråper vann. Hvor mye karakteren forandrer seg! ;)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.464
    Torget vurderinger
    4
    Amerikaner'n skravler litt ustrukturert, han veiver og triller, but he pretty much nails it !

En kraftfull og smaksrik whisky med klasse....til en fornuftig pris.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Hva er galt med whisky fra Taiwan? Blindtesting er vel fasit god nok.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    0
    BBking skrev:
    BB på et forum der mange er sterkt skeptiske til "Kina-mikk" i HiFi anlegget bør du ikke komme trekkende med Whisky made in Taiwan!! BARBAR - VANDAL !!!

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Spiralis skrev:
    BBking skrev:
    BB på et forum der mange er sterkt skeptiske til "Kina-mikk" i HiFi anlegget bør du ikke komme trekkende med Whisky made in Taiwan!! BARBAR - VANDAL !!!
    Rasisme er trist!

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Tja, når en anmelder omtaler en Islay malt for "symaskinolje" så sier det mer (mye) om anmelderen enn om malten.
    Ikke noe å bekymre seg over, m.a.o. ;D

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    atonal skrev:
    Tja, når en anmelder omtaler en Islay malt for "symaskinolje" så sier det mer (mye) om anmelderen enn om malten.
    Stusset også litt der. Kanskje han rett og slett ikke liker whisky? Spørs om han ikke skulle bli smågodtkritiker eller noe slikt.

Mvh
    Sniff

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Sniff skrev:
    atonal skrev:
    Stusset også litt der. Kanskje han rett og slett ikke liker whisky? Spørs om han ikke skulle bli smågodtkritiker eller noe slikt.

Mvh
    Sniff
    ;D

A propos Islay og området ved Port Ellen: hvordan er Ardbeg smaksmessig i forhold til Lagavulin (og Laphroaig)? Destilleriene ligger jo like ved hverandre...

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Har ikke all verdens erfaring med annen Ardbeg enn standard 10 år. Opplever den som veldig stedstypisk, men som noe mer avdempet i røykpreget enn laphroig, med mer rom for nyanser mot fruktighet og fat/malt-sødme.

Laphroigen bærer preg av maritim virksomhet og miljø: kreosot, tjære, tang, salt + apotek (man blir jo forkjølet av livet på bøljan blå) .

Lagavulin har noen fine toner fra fatet, vaniljeaktig? Litt mer finess enn laph. Det lille saltpreget er godt ballansert med den karakteristiske røyksmaken.

Min favoritt a blant disse tre er helt klart Lagavulin. Må ha en Laph i ny og ned, men da er det greit. Ardbeg synes jeg er hypet, dessuten er etiketten way harry. Blant de vestre eliksirer stikker Caol Ila og Talisker av med prisen for min del, i det lange løp. Caol Ila er for øvrig en Whisky som kan fungere som dram til forbausende variasjoner av mat, bla kraftig ost og pinnekjøtt.

Mvh
    Sniff

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Takk skal du ha, Sniff! Hvis jeg følger kystsripen langs Islay østover så ligger det an til en Ardbeg, trur eg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn