tok med en fra svenskelandet i dag; den var på 50%, så kanskje ikke samme.Go hælj alle whiskyvenner
Igår med fint vær.. og idag med regnvær..
Smaken er fantastisk bra @4-string
58%
Vis vedlegget 844316
Sláinte
Bare det skrives uten E så er det visst innafor, selv om det kommer fra India.
Er ikke India verdens nest største Whisky produsent, etter Skottland?Bare det skrives uten E så er det visst innafor, selv om det kommer fra India.
India er størst med god margin.Er ikke India verdens nest største Whisky produsent, etter Skottland?
Jada, jeg drikker stort sett Single malt fra Skottland med røyk, tjære og det hele, men jeg tror mange får en overraskelse når de ser tallene.Og…….?
Min kommentar var kun et lite til puristene som griner på nesa av whiskey fra for eksempel Irland, mens whisky fra India åpenbart er akseptabelt.
Volumer forandrer vel ikke noe, i min bok er Irsk whisky langt mer autentisk enn Indisk whisky. Irene hevder jo selv at det var de som begynte det hele.
Jeg ser poenget ditt. Jeg er også en av dem som har gått i front for å disse whiskey, men det er ikke e-en som er årsaken til det. Det er produksjonsmetoden som gjør at den smaker helt annerledes og etter min oppfatning ikke spesielt godt. Jeg pleier å si, litt spøkefullt, at om man tar en dårlig whisky og rører inn en hel haug med vaniljesukker så har man en Jack Daniels. Det er slik jeg oppfatter smaken og den skiller seg kraftig fra det jeg forbinder med god whisky. Den nevnte Amruten er imidlertid så vidt jeg vet produsert med en svært riktig prosess etter det som skal ligge til grunn når noe kalles whisky, og jeg holder også på at den ikke står tilbake for en lang rekke skotske og irske alternativer. Med andre ord, jeg mener bestemt at det er produktet og ikke etiketten, navnet eller opprinnelseslandet som skal være gjenstand for vurdering.Og…….?
Min kommentar var kun et lite til puristene som griner på nesa av whiskey fra for eksempel Irland, mens whisky fra India åpenbart er akseptabelt.
Volumer forandrer vel ikke noe, i min bok er Irsk whisky langt mer autentisk enn Indisk whisky. Irene hevder jo selv at det var de som begynte det hele.
Det sies ofte at kvinner foretrekker whiskyer med Glen i navnet. Glen skal bety dal, og det er da typisk whiskyer lenger fra kysten som ikke inneholder den samme graden av røyk og tjære. Du finner også slike kandidater blant mange av merkene uten Glen i navnet, men kanskje ikke Laphroaig, Ardbeg, Lagavulin, Bruicladdich, Arran osv. Det kan hende du skal se på Nikka Coffe Grain. Ellers anbefaler jeg deg å se på kandidater som er 15-18 år gamle og rett og slett søke dem opp for å se hva folk mener om dem. For eksempel på Masterofmalt kan man få mye god info. Whiskyer som scorer over 85 av 100 er som regel svært trygge valg. Men ikke bare se på poengene, les også hvordan folk beskriver dem, og spesielt de dårlige anmeldelsene. Der finner du gjerne ut om whiskyen har klare svakheter, eller om den bare ikke passet til anmelderens smak.Hei på dere som nyter livets vann...kunne jeg fått en anbefaling på 5 Whiskeyèr som heller mot Cognac, skjønner det vel slik at det da blir Sherry lagret Whisky. Pris under 1000 lappen og som er gode kjøp i dag i på Vinmonopolet eller Systembolaget. Altså mye Whisky for pengene
Prøv Balvenie Doublewood 12 og Dalwhinnie 15. Lett å få tak i og de er runde og balanserte i både lukt og smak.Hei på dere som nyter livets vann...kunne jeg fått en anbefaling på 5 Whiskeyèr som heller mot Cognac, skjønner det vel slik at det da blir Sherry lagret Whisky. Pris under 1000 lappen og som er gode kjøp i dag i på Vinmonopolet eller Systembolaget. Altså mye Whisky for pengene
Jeg synes det er vanskelig å komme med en 5 på topp liste, smaken er så utrolig forskjellig og nyansert. Men etter mange år med ukentlige møter i vårt smakssanatorium og med et konsum av utrolige mange forskjellige whiskyer så har de som ikke liker branntomt og brakkvann havnet på at de to tidligere nevnte er gode. Velger du en med Glen.... i navnet så går du heller ikke feil. Men jeg ville startet med de to jeg nevner lenger opp. Lykke til på en reise i lukt og smak.Gode tips så langt, kunne jeg fått en 5 på topp liste i forhold til det jeg lurer på? Så skal jeg lese meg opp på det dere foreslår
Enig med @Terje-A her, jeg kunne ikke en gang laget en topp 5-liste til meg selv. Dessuten har jeg flere whiskyer som jeg ikke synes har røyksmak i det heletatt, mens andre kommenterer om akkurat disse at "dæven, her var det røyk gitt!". Slenger på en kandidat til som jeg synes er veldig god og ikke opplever som veldig røyket, nemlig Kilchoman.Gode tips så langt, kunne jeg fått en 5 på topp liste i forhold til det jeg lurer på? Så skal jeg lese meg opp på det dere foreslår
Jeg har faktisk smakt Balvenie Doublewood 12 og det er noe jeg liker.Jeg synes det er vanskelig å komme med en 5 på topp liste, smaken er så utrolig forskjellig og nyansert. Men etter mange år med ukentlige møter i vårt smakssanatorium og med et konsum av utrolige mange forskjellige whiskyer så har de som ikke liker branntomt og brakkvann havnet på at de to tidligere nevnte er gode. Velger du en med Glen.... i navnet så går du heller ikke feil. Men jeg ville startet med de to jeg nevner lenger opp. Lykke til på en reise i lukt og smak.
Jack Daniels skiller seg jo ut selv i amerikans sammenheng, men greit å skille mellom bourbon og irsk whiskey for eksempel. Sistnevnte kan jo være riktig så bra.Jeg ser poenget ditt. Jeg er også en av dem som har gått i front for å disse whiskey, men det er ikke e-en som er årsaken til det. Det er produksjonsmetoden som gjør at den smaker helt annerledes og etter min oppfatning ikke spesielt godt. Jeg pleier å si, litt spøkefullt, at om man tar en dårlig whisky og rører inn en hel haug med vaniljesukker så har man en Jack Daniels. Det er slik jeg oppfatter smaken og den skiller seg kraftig fra det jeg forbinder med god whisky. Den nevnte Amruten er imidlertid så vidt jeg vet produsert med en svært riktig prosess etter det som skal ligge til grunn når noe kalles whisky, og jeg holder også på at den ikke står tilbake for en lang rekke skotske og irske alternativer. Med andre ord, jeg mener bestemt at det er produktet og ikke etiketten, navnet eller opprinnelseslandet som skal være gjenstand for vurdering.
Gode forslag over, jeg ville lagt til Bruichladdich The Classic Laddie. Lett å kjenne igjen på fargen på flaska. Snill og lett å like. Den minner absolutt ikkeGode tips så langt, kunne jeg fått en 5 på topp liste i forhold til det jeg lurer på? Så skal jeg lese meg opp på det dere foreslår
Her kan jeg for egen del supplere med Arran Small Batch 9 years old som har godgjort seg på bourbon fat uten å være i nærheten av torv/røyk.Prøv Balvenie Doublewood 12 og Dalwhinnie 15. Lett å få tak i og de er runde og balanserte i både lukt og smak.
Hvordan er Arran Port Finish i forhold til Arran Small Batch 9 years old ?Her kan jeg for egen del supplere med Arran Small Batch 9 years old som har godgjort seg på bourbon fat ute å være i nærheten av torv/røyk.
Den holder friske 48,6%, og befinner seg vel i min røyksensitive gane. Den har særs subtile smaker av biota fra planteriket i sjøen, og lyng.
For tiden nytes en Balvenie Doublewood 12, hvilket slettes ikke er vondt.
God jakt videre på edel drikke.
Se linken i #192Jeg formoder det er Justerini & Brooks du sikter til? Er ikke de i hovedsak en vin og brennevinshandler? Den eneste 15-åringen jeg fant i deres liste var en Talisker Skye 15 år. Ikke kjempelett å vite hvilken type du sikter til @HasseBasse
Fristende, hvor får man tak i denne?
Akkurat i Norge har jeg ingen aning........Fristende, hvor får man tak i denne?
Det vet jeg foreløpig ikkeHvordan er Arran Port Finish i forhold til Arran Small Batch 9 years old ?