Jeg tok med en slik fra en tur til Østersund tidligere i høst. Likte den godt, men den er borte nå.En Finlaggan blev tidligere med hjem fra anbefales og til en fin pris 395kr.
Vis vedlegget 855745
Jeg er også gla i den, derfor varer den aldri 14 år, for ikke å si 14 dager!Drøye 14 år i skapet. Veldig glad i den.
Vis vedlegget 858123
Akkurat den der fikk jeg til 50-årsdagen. Den har holdt seg godt.Jeg er også gla i den, derfor varer den aldri 14 år, for ikke å si 14 dager!
Planen var egentlig at jeg skulle drikke den sammen med giveren, men det passer aldri, så får jeg heller ta støyten selv.Akkurat den der fikk jeg til 50-årsdagen. Den har holdt seg godt.
Må innrømme at jeg nok har vært utro med ei flaske eller 2 av samme typen i løpet av de årene.
Den er knallgod!
Ardbeg er etter min oppfatning alltid et sikker valg.
Rettet !!!Min Ardbeg fikk barn i forrige uke. Nå kan jeg skjenke dåbbel j . God denne!
Samme her - ikke is, men litt vann. På enkelte cask strength kan det bli noen teskjeer, andre kun en dråpe eller to.Jeg drikker helst uten is, med litt vann.
Hvordan drikker dere cask strenth?
Kommer veldig an på whiskyen. Enkelte kan drikke "bar" med et per tre dråper vann, andre bør vannes ut noe.Jeg drikker helst uten is, med litt vann.
Merker at jeg ikke alltid er så glad i at det blir for sterkt.Kommer veldig an på whiskyen. Enkelte kan drikke "bar" med et per tre dråper vann, andre bør vannes ut noe.
Det synes jeg er helt fint.Åpenbart individuellt.
Her er det aldrig...... hverken is eller vann...... straight.
De fleste drikker jeg uten vann..Jeg drikker helst uten is, med litt vann.
Cask strength er sterkt, men hva får du ellers som de «vanlige» flaskene ikke leverer på?Som vanlig, så er det ikke to streker under svaret.
Syntes det varierer mellom de forskjellige whisky`ene, kan ikke si hva som gjør det, men noen passer best med noen dråper, andre ikke.
Cask Strenght it is !!!
Ikke nødvendigvis mye etter min mening, men ofte får en stort spillerom før det blir for tynt vannet ut. Jeg er glad i cask strength, men har like mye glede av det som er tappet mellom 45 og 50 prosent. Det triste er de som er vannet ut så mye som reglene tillater til 40% og blir litt ødelagt av det.Cask strength er sterkt, men hva får du ellers som de «vanlige» flaskene ikke leverer på?
Har du sett på situasjonen her til lands?Jeg tar meg i å bruke noe mer vann i enn jeg gjorde for noen år siden. Selvsagt varierende med hvilken whisky, men stort sett alle blir bedre med noe vann i, om enn bare noen få dråper. Det er som om whiskyen åpner seg og slipper løs flere smaker. Og jeg tror nok også jeg med årene har blitt flinkere til å gjenkjenne og følge smaksnotene, og hvordan smaken utvikler seg i munnen. Tidligere var jeg nok noe mer fokusert på det kraftfulle og eksplosive ved munnfølelsen.
Jeg vet ikke hvorfor, men noen ganger synes jeg å merke noe lignende etterhvert som jeg drikker med gjennom en flaske. Som om smakene slipper mer løs og blir mer åpne når flasken har vært åpnet en stund. Jeg antar det har noe med å bli eksponert mot luft, som selvsagt etterhvert også reduserer både alkoholinnholdet, men også vil tilslutt smaken fordufte, bokstavelig talt.
Is i whisky er rett og slett vulgært bortkastet. Bortkastet whisky altså. Da kan man like gjerne kjøpe en billig, ung, søt grain whiskey fra junaiten. Det blir en helt annen greie.