Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Laphroaig.jpg

    Ser ut til at der denne som blir "påskedrammen" i år.
    Har bekjente som mener at dette kun er brente kaistolper, men kan ærlig talt ikke forstå det??
    Jo den har et "preg av" kaistolper og torvbrann, men den er da ikke så ille? Jeg har fått mer og mer sansen for denne.
    Er det jeg som tar feil her? Vanskelig å tro, men??
    Uansett så er Husvaranen på nattevakt og jeg kan kose meg med whisky og HFS uten spørsmål og mas! Livet kan være godt! :giggle:
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.502
    Antall liker
    4.811
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    En magisk liten godbit fra mitt favorittdestilleri (og sted for laksefiske)!
    En av bare 312 flasker og helt klart en jeg burde kjøpt flere av.
    Honning, rosin, vanilje… NAM!
    1C8D43EB-F73A-4702-A6E7-F3D070FA64F3.jpeg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Aberlour er også min absolutte favoritt! Der tappet jeg min egen flaske, ultracoolt!
    Og det er meget god whisky. Har smakt dem alle sammen bortsett fra den aller siste, Abunadh Alba.
    Men det kommer en dag etter påske da polet åpner igjen! Kjøpte til og med en burgunder genser med
    destilleriets navn i souvernirbutikken.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Prosjektet var i ugangspunktet å "få tømt", eller rettere "redusert", antall åpnede flasker. Laphroaigen gikk forrige dagen, bare to drammer igjen i den. Men så var det gårdagen da, gikk i gjennom "barskapet", ikke hovedlageret, - for ingen av de er åpnet. En Jack Daniels som tilhører sønnen så den fikk stå. Men helt innerst i hjørnet sto en eske. Kjentes full ut men måtte selvsagt åpne og sjekke. Den flasken var åpnet men knapt smakt på. Maks 1-2 små drammer var tatt. OK da fortsetter vi påsken med den. Men hva i HÆLVETE er nå dette??!
    Dette var en Ardbeg og endatil en Alligator! Lenge siden sist jeg hadde hatt et møte med den. Vage minner om torvbrann, kreosot- impregnerte kaistolper og tang. OK dette virker ikke å være kosedrikken for påska, men prosjektet var å få tømt noen flasker for rester. Såvidt mye igjen på denne at man sikkert kunne stått over ut fra at det nok "må finnes?" andre flasker med mindre "skvetter"? Men en jobb
    er tildelt og noen må gjøre den!
    OK den er litt røff, ingen tvil om det, men det ble to glass og faktisk var det nytelse hele veien!?! Det er snakk om 51,2% så det aller første inntrykket var at "dette var sterkt". Men så kom kompleksiteten fram, joda kaistolpene og brannen var der fortsatt, men likevel den er slett ikke dum. Denne gangen var den utpregede kaistolper/brann smaken ikke lenger det mest framtredende, dette ble bare en interessant del av det komplekse totalbildet som denne whiskyen formidler. Trodde aldri tidligere at Alligator kunne være "kosedram", men det er faktisk fult mulig!
    Og da er vi tilbake til et spørsmål som er stilt tidligere, endrer smaken seg over tid, smaksløkene blir "nedslitt"? Eller er det kanskje så enkelt som at man har fått mere "erfaring" med "tunge" og "røffe" whiskyer som gjør at "sjokket" som en Alligator gir ikke lenger føles like sterkt?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Meget interessant @Spiralis, min erfaring er at spesielt litt yngre Ardbeg og Laphroaig har en tendens til å modnes over litt tid etter at de åpnes.
     

    havards

    Medlem
    Ble medlem
    15.09.2005
    Innlegg
    27
    Antall liker
    32
    En magisk liten godbit fra mitt favorittdestilleri (og sted for laksefiske)!
    En av bare 312 flasker og helt klart en jeg burde kjøpt flere av.
    Honning, rosin, vanilje… NAM!
    @vim01, hvor fikk du tak i denne?
    Var det absolutte høydepunktet i line up på Aberlour-seminaret på årets whiskyfestival i Trondheim, da hadde seminarholdersken tatt med seg flaska direkte fra destilleriet dagen før...
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.502
    Antall liker
    4.811
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    @vim01, hvor fikk du tak i denne?
    Var det absolutte høydepunktet i line up på Aberlour-seminaret på årets whiskyfestival i Trondheim, da hadde seminarholdersken tatt med seg flaska direkte fra destilleriet dagen før...
    Var så heldig å være på åpningen av River Spey i Aberlour 10/2. De sponser årets fiskesesong og presenterte (og solgte i egen butikk) den da. Tipper de flaskene gikk på få dager.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    venner av dram, be woke:

    Har biler her han kan stille seg foran som ser langt mer imponerende ut enn den han fant på en tilfeldig parkeringsplass. Utrolig hva folk presterer å gå på av bløff. Penger har sittet løst i noen år. Såvidt jeg forstår fikk de, i det minste, litt whisky. Bedre stilt enn tullingene som kjøpte Ape-NFTs til millioner.

    Skjermbilde 2023-04-10 kl. 11.03.34.png
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.495
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nok en ukompleks og kjedelig japaner.

    Tenkte at jeg skulle gjøre litt ekstra kos ut av kveldens gigantoppgjør i CL. Et koseglass til hver omgang, men nei og nei.

    IMG20230411205105.jpg

    Jeg ble nok lurt av importørens beskrivelse av "torvrøyk". -Makan til bedrag!

    Denne går rett på fyllinga!
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.502
    Antall liker
    4.811
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Måtte jo feire nye Marten Parker Duo med en liten smak på en av dagens to bestillingshentinger på polet (påfyll med Glen Scotia Victoriana og denne spennende 12-åringen). Slett ikke verst!
    49B418CB-6625-437B-908A-A26BC9F58B99.jpeg
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nok en ukompleks og kjedelig japaner.

    Tenkte at jeg skulle gjøre litt ekstra kos ut av kveldens gigantoppgjør i CL. Et koseglass til hver omgang, men nei og nei.

    Vis vedlegget 910893

    Jeg ble nok lurt av importørens beskrivelse av "torvrøyk". -Makan til bedrag!

    Denne går rett på fyllinga!
    hvor tar du all naiviteten fra?
    ;)

    nei, sett alle pænga i whisky fra myken!
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.502
    Antall liker
    4.811
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    hvor tar du all naiviteten fra?
    ;)

    nei, sett alle pænga i whisky fra myken!
    Fikk en Myken French Connection 7YO på et arrangement nylig. Smakte som en godt balansert blanding av Whisky, Akevitt og fusel etter min mening. Salen var delt, når det er sagt :)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.498
    Antall liker
    15.288
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Nok en ukompleks og kjedelig japaner.

    Tenkte at jeg skulle gjøre litt ekstra kos ut av kveldens gigantoppgjør i CL. Et koseglass til hver omgang, men nei og nei.

    Vis vedlegget 910893

    Jeg ble nok lurt av importørens beskrivelse av "torvrøyk". -Makan til bedrag!

    Denne går rett på fyllinga!
    Er en stund siden jeg smakte denne, men i mine notater så har jeg ikke nevnt noe om peat eller røyk! Det jeg har i minne er litt krydder, vanilje og malt. Gav den 3 av 5 i karrakter den gang🥃
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Hjemkommet fra Suomi. Fant en slik liten boks med "ferdigblandet longdrink" ( 5% )
    Selvfølgelig Cola og Bourbon ( Jack Daniels ). Selvsagt helligbrøde, men det var dog ikke ordentlig whisky,
    og jeg har aldri smakt blandingen Cola og Whisky så det skal bli spennende om dette er noe jeg drikker opp
    eller om det går i vasken. Selv ville jeg selvsagt aldri ha blandet whisky og Cola, men her er jo skaden allerede
    skjedd for å si det slik! Fortsettelse følger.........................
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    Hjemkommet fra Suomi. Fant en slik liten boks med "ferdigblandet longdrink" ( 5% )
    Selvfølgelig Cola og Bourbon ( Jack Daniels ). Selvsagt helligbrøde, men det var dog ikke ordentlig whisky,
    og jeg har aldri smakt blandingen Cola og Whisky så det skal bli spennende om dette er noe jeg drikker opp
    eller om det går i vasken. Selv ville jeg selvsagt aldri ha blandet whisky og Cola, men her er jo skaden allerede
    skjedd for å si det slik! Fortsettelse følger.........................
    ,
    men kjims ikke av bourbon og cola!
    Slår jo ikke reportasjen jeg leste om en fancy nattklubb i Kina der det gikk i 50/50 dyr Bordeaux og Coca Cola
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Men kinesere er da også noen usiviliserte villdyr!
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.498
    Antall liker
    15.288
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Hjemkommet fra Suomi. Fant en slik liten boks med "ferdigblandet longdrink" ( 5% )
    Selvfølgelig Cola og Bourbon ( Jack Daniels ). Selvsagt helligbrøde, men det var dog ikke ordentlig whisky,
    og jeg har aldri smakt blandingen Cola og Whisky så det skal bli spennende om dette er noe jeg drikker opp
    eller om det går i vasken. Selv ville jeg selvsagt aldri ha blandet whisky og Cola, men her er jo skaden allerede
    skjedd for å si det slik! Fortsettelse følger.........................
    JD and Coke går det mye av verden over. Er helt ok med en liten twist sitron, men takke meg heller til en vellaget Whiskey Sour når det først skal lages cocktails/drinker av whisk(e)y. Mistenker at det er går spesielt mye JD and Coke i Frankrike da de er et av landene som konsumerer mest whisk(e)y.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Denne var god:)
    20230412_190930.jpg
    Edit,
    Denne er 50% og det skulle man virkelig ikke tro, rund, med smak av frukt, overhodet ikke spiss eller skarp i smaken. Virkelig et godt produkt. Og India er jo en gigant når det gjelder produksjon og konsum av Whisky.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Hjemkommet fra Suomi. Fant en slik liten boks med "ferdigblandet longdrink" ( 5% )
    Selvfølgelig Cola og Bourbon ( Jack Daniels ). Selvsagt helligbrøde, men det var dog ikke ordentlig whisky,
    og jeg har aldri smakt blandingen Cola og Whisky så det skal bli spennende om dette er noe jeg drikker opp
    eller om det går i vasken. Selv ville jeg selvsagt aldri ha blandet whisky og Cola, men her er jo skaden allerede
    skjedd for å si det slik! Fortsettelse følger.........................
    Da har juryen bestemt seg, og det var ikke nødvendig for juryen å trekke seg tilbake en gang!
    Dommen er NEI, NEI, NEI, NEI!!!!

    Aldri mere vil jeg smake på Whisky/Cola blanding! Da Pondus stjal den whiskyflaska gjorde han en velgjerning!
    Jeg er vokst opp med Radio Lux og stadige reklamer for Bacardi og Coca Cola, og jo akkurat det var vel borderline drikkbart
    den gangen, man var ung og dum! Men whisky/Cola, nei takk!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    Da har juryen bestemt seg, og det var ikke nødvendig for juryen å trekke seg tilbake en gang!
    Dommen er NEI, NEI, NEI, NEI!!!!

    Aldri mere vil jeg smake på Whisky/Cola blanding! Da Pondus stjal den whiskyflaska gjorde han en velgjerning!
    Jeg er vokst opp med Radio Lux og stadige reklamer for Bacardi og Coca Cola, og jo akkurat det var vel borderline drikkbart
    den gangen, man var ung og dum! Men whisky/Cola, nei takk!
    Liten oppklaring: Bourbon er ikke whisky, jury dismissed!!!
    Mistrial!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Husker mitt første møte med cognac. Var vel 14 eller noe, og vi blandet med villa farris (som det het den gangen). Jeg kan erindre at det ikke var spesielt eksklusiv vare vi endte opp med.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Liten oppklaring: Bourbon er ikke whisky, jury dismissed!!!
    Å vi er der ja!
    Jeg er jo selvsagt helt enig med deg! Men når man blander Cola inn i dette så har man forlatt de finere nyanser her.
    Bourbon, svensk, japansk eller norsk whisky er jo vederstyggeligheter, men når det skal i Cola, eller Cola skal i dette så er resultatet
    så ille at det ikke spiller noen som helst rolle! Det eneste positive som kan sis i denne sakens anledning er at ikke noen Skotsk Whisky
    kom til skade!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    Å vi er der ja!
    Jeg er jo selvsagt helt enig med deg! Men når man blander Cola inn i dette så har man forlatt de finere nyanser her.
    Bourbon, svensk, japansk eller norsk whisky er jo vederstyggeligheter, men når det skal i Cola, eller Cola skal i dette så er resultatet
    så ille at det ikke spiller noen som helst rolle! Det eneste positive som kan sis i denne sakens anledning er at ikke noen Skotsk Whisky
    kom til skade!
    No Collateral damage then.
    Og det er a world apart between Cola og Coal Ila
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Høga Kusten? Tja, i min verden skal whisky lages i Scotland evt Irland og til nød i England.
    Jeg vet at det er litt ekstremt men det mener nå jeg!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn