Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Halveis nede i en Ardbeg Alligator er minnene om denne coladrikken fortrengt! Heldigvis!
    Whisky drikker vi bar, med noen dråper vann!

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.344
    Sted
    Oslo
    Som det står på Lagga flaskene:

A few drops of water
    Takes away the fire
    But leaves in the warmth.

Eller min favoritt fra en flaske jeg ikke husker:

Suitable for vegetarians!

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.414
    Torget vurderinger
    4
    Hjemkommet fra Suomi. Fant en slik liten boks med "ferdigblandet longdrink" ( 5% )
    Selvfølgelig Cola og Bourbon ( Jack Daniels ). Selvsagt helligbrøde, men det var dog ikke ordentlig whisky,
    og jeg har aldri smakt blandingen Cola og Whisky så det skal bli spennende om dette er noe jeg drikker opp
    eller om det går i vasken. Selv ville jeg selvsagt aldri ha blandet whisky og Cola, men her er jo skaden allerede
    skjedd for å si det slik! Fortsettelse følger.........................
    Jeg lever av Coca og jeg elsker whisky, men å blande de to ?
    Da blir jeg heller arbeidsløs avholdsmann!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Vinmonopolet er faktisk genialt for oss som ikke er ute etter billigst mulig fyll!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Jo jeg vet at det finnes mye godt drikkbart brennevin som ikke er produsert i Scotland. Men her MÅ det trekkes en linje i sanden!

Og jo jeg vet at det i beste fall kun er snakk om snobberi! Men jeg samler jo på whisky og det MÅ begrenses på ett eller annet vis!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Joda, men jeg bor jo så langt borte fra likesinnede. Ikke pokker om jeg deler dyr whisky med folk som ikke evner å sette pris på den.
    Finnmarkinger som drikker for å bli fulle - PUNKTUM! - får ikke smake på min dyre whisky!

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.601
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ser den. Jeg har en svigermor som har fått for seg at hun liker whisky, gjerne skikkelig røyka til og med, men jeg kan jo ikke skjenke altfor ordentlige saker ved sånne tilfeller. :sneaky:

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    10.851
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Fortjent dram etter hundelufting og hagearbeid siden kl. 11 😋
    Ikke helt på høyde med A’bunadh, men definitivt i nær slekt og en god lørdag verdig. IMG_8011.jpeg

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.439
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke hatt en jobbreise til utlandet på 15år så nå er lageret så godt som tomt.

Fant en fattigmannswhisky her hjemme som er smooth og god og betalbar på polet.

Bruker den når jeg ikke vil røre den siste slanten med Glenlivet 15 år, eller Glenmaorangien fra ferieturen.
    Så dA vet dere hvor den hører hjemme på røk-karamell skalaen

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.439
    Torget vurderinger
    2
    Fikk servert denne i går. Ingen usmak. 😊Her til lands er den gunstig priset også, takket være polet. 🤭

Vis vedlegget 911978
    alt er relativt! 1499, så rik er jeg ikke…..
    Men jeg har i allefall denne , tappet fra fat av meg selv på destilleriet
    IMG_8134.jpeg
    IMG_8135.jpeg
    IMG_8136.jpeg
    Når skal man åpne noe sånt?, dette er flaske 2 av 2. Den første er drukket opp…var bra etter10 år på flaske..

Sist redigert:

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.601
    Sted
    Interiore Simplicitate
    En blended malt, ingen grain whisky med altså, her i dag. En riktig god en også! Ekte lowland, ingen røyk eller fusel her nei. 🙂

Et regelrett kupp på systemet, 379 kr. 🥃

IMG_0839.jpeg

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    10.851
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Ikke veldig stort utvalg av litt edlere dråper i standardutvalget til Systembolaget i Årjäng, men High Coast Berg overrasket STORT!
    Angivelig ca 6,5 år i snitt på blenden, men denne kunne lett lurt meg i en blindtest med 14-15 åringer. I grenseland til kvalitets-sherrybomb! Og beste 500-lappen investert på lenge.
    Og så ble det en flaske plankekjøring fra Japan da - til hytta 😋

Edit: Etter en halvtimes lufting i glasset og en liten dråpe vann, vokser den ytterligere. Sherry, rosin, honning, litt eik, vagt hint av appelsin og mørk sjokolade. Og null røyk, tjære eller torv. Makan til røverkjøp og det fra en ung svenske! Hvor er sigarboksen???
    IMG_8027.jpeg

Sist redigert:

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    10.851
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Mens man koser seg med Champions League og med som unnskyldning for et midtukeglass, kom jeg til å tenke ut en slags "whiskyåret så langt":
    Årets beste: Aberlour 15 YO, Cask Finished (flaske 58 av 312 og dermed også eneste jeg noen gang får kjøpt av denne). Aberlour på sitt beste.
    Årets nye oppdagelse: High Coast Berg. Forholdsvis rimelig, svensk og ung, men et gedigent røverkjøp som glatt kunne lurt meg i en alderstest. Sherrybombe med en twist.
    Årets gjenganger: Glen Scotia Victoriana. Har gått opp i pris, men fortsatt verdt pengene og vel så det.
    Årets plankekjøring: Nikka From the barrel. Whiskyenes Toyota. 100% i orden, men absolutt ingen karakter.
    Årets seigeste flaske: Ardbeg Uiggedal. En whisky jeg har lyst til å like, men som stadig viser seg å bli med det ene glasset hver 6. uke til raggsokksmaken har gitt seg igjen.

Neste "rimelige" (hvis man handler i Sverige) å teste blir Arran Sherry Cask.
    Neste dyre kjøp: Amrut Spectrum 004. 2000,- kroner med indisk magi, men det føles veldig råflott å betale såpass for en indisk NAS.

Vedlegg

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.601
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Mens man koser seg med Champions League og med som unnskyldning for et midtukeglass, kom jeg til å tenke ut en slags "whiskyåret så langt":
    Årets beste: Aberlour 15 YO, Cask Finished (flaske 58 av 312 og dermed også eneste jeg noen gang får kjøpt av denne). Aberlour på sitt beste.
    Årets nye oppdagelse: High Coast Berg. Forholdsvis rimelig, svensk og ung, men et gedigent røverkjøp som glatt kunne lurt meg i en alderstest. Sherrybombe med en twist.
    Årets gjenganger: Glen Scotia Victoriana. Har gått opp i pris, men fortsatt verdt pengene og vel så det.
    Årets plankekjøring: Nikka From the barrel. Whiskyenes Toyota. 100% i orden, men absolutt ingen karakter.
    Årets seigeste flaske: Ardbeg Uiggedal. En whisky jeg har lyst til å like, men som stadig viser seg å bli med det ene glasset hver 6. uke til raggsokksmaken har gitt seg igjen.

Neste "rimelige" (hvis man handler i Sverige) å teste blir Arran Sherry Cask.
    Neste dyre kjøp: Amrut Spectrum 004. 2000,- kroner med indisk magi, men det føles veldig råflott å betale såpass for en indisk NAS.
    Uigedail er en favoritt her, men skjønner godt at den ikke er for alle. High Coast Berg skal testes, takk for tips!

Arran Sherry Cask har jeg hatt et par ganger, god den. 👍Arran 10 er bedre etter min oppfatning, men har en tendens til å være utsolgt.

• Liker
    Reaksjoner: vim

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Østfold
    Arran har vel flere sherry cask. Den som heter Heavily Peated, small batch, som selges for rundt 569 på systembolaget er en liten skatt. Siden High Coast nevnes så vil jeg trekke frem Timmer (peat smoke). Siden du liker Uigeadail bør disse falle i smak.

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Vis vedlegget 905300

Burde holdt kjeft om denne før jeg har fylt opp lageret mitt men...

@erk sier "jeg må finne et passende begrep... For det er den sjukeste jeg har smakt. Jo, det er det jeg vil si, jeg må ha en smak til. Den var hårreisende, den var spektakulær, det var goosbums, jeg må hente meg et glass til!"
    Hvordan er smaksprofilen på denne, mye røyk?
    Kjøpte en Ugidail men det ble alt for mye.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn