Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.569
    Sted
    Interiore Simplicitate
    The Sherry Monster fra Glen Garioch var årets julewhisky her, det må jo et sherrymonster til når det er jul. :)

Likte denne veldig godt, nok til at jeg har en flaske til på vei. Sherrybomber er ofte litt enten eller syns jeg, denne var bra.

Ikke å få på polet såvidt jeg vet, men for dem som kan handle hos søta bror er det muligheter.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.004
    Glencadam er en virkelig god whisky i min gane uten tilsatt sukkerkulør og annen unødvendig duft og smak ut over humusrikt vann fra kildene oppe i Unthank Hills, nær Royal Burgh of Brechin of Angus i den østlige delen av det skotske høylandet.
    Fargen på væsken er gyllen strågul, og konsistensen er kremaktig uten å smake nevnte melkeprodukt.
    Dog smaker den av mye annet, men fremfor alt en fremtredende smak av benyttede kornsort.
    Mer om smakspaletten kan leses i lenken uten at jeg kan skrive under på alt som nevnes av smaker, men god og sterk er Batch 4.
    Så finner jeg destilleriets historie å være interessant. Man har eksperimentert seg frem til å få den aroma deres whisky har, og den er ufiltrert for å beholde all smak og aroma. Fargen oppstår fra tønnene den lagres på. Her er det noen som har skjønt kjemien omkring produktet de fremstiller.

DSC_0747.JPG

Sist redigert:

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.569
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Inchmurrin 12 46% fra Loch Lomond har vært en favoritt, og til SEK379 som den pleide å koste var den et kupp. I høst gikk den plutselig opp med 180kr. Ikke urimelig det heller, fortsatt et godt kjøp.

Så oppdaget jeg at LL har kommet med en NAS Inchmurrin som er tappet på 40%.
    Måtte jo prøve, og det er mye å like og mye som er til å kjenne igjen. Absolutt verdt de 300kr den koster, men jeg holder meg nok til den opprinnelige varianten heretter. 😊

Cheers.

EDFBF480-A44F-493E-B30B-50307D714C6E.jpeg

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.569
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Er i Glasgow og må jo ha med en flaske hjem. Ikke helt lett å velge, men gikk for en nykommer:

Vis vedlegget 891349
    Så...da har jeg kommet godt i gang på denne. 😇 Jeg må si meg mektig imponert, jeg hadde aldri gjettet at dette er en 3 år gammel whisky. Første den minner om i farten er Craigellachie 13, men jeg har ikke den nå så kan ikke sammenligne direkte.

Det er lyst i den forstand at det er sommer. Frukt, friskt og søtt. Karamell og vanilje. Overraskende bra munnfølelse.
    Noe litt bittert der, eik kanskje om det kan stemme etter så kort tid?

Anyways, jeg gleder meg stort til dette destilleriet kommer med vellagrede saker, det må kunne bli virkelig bra! Tommel opp for Glenwynis. (y)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Flere andre enn meg her inne som har en sterk følelese av at prisen på årgangswhisky har øket noe disproposjonalt de senere årene?

Samtidig har jeg også en viss oppfattning av at "yngere" whiskyer har fått et "modnere" preg.

Whisky som er 15-20-25 år gammel er jo bortimot hinsidig priset selv for en med "grei" inntekt. Men altså samtidig virker
    det som at 10 åringer har et preg man ikke fant på noe yngre enn 15-20 år for ikke så lenge siden.

Er det kun at smaken har endret seg? Eller er dette reelt?

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Jeg er ikke en super whisky kjenner, men dette er også mitt inntrykk når jeg leser litt rundt om tema. Det går en 1000 lapp i måneden til en "god" flaske Whisky uten at det står 21 år på den. Men mye godt som det bare står 10 år på for eksempel.

Så enig med det du sier 😎

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.569
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Prisene på whisky har tatt av, det har gått litt for mye mote i det. Destillerier som leverte topp varer en gang lever nå på navnet alene, og kvaliteten er ikke i nærheten av å matche prisen. Macallan anyone....? Systembolaget hadde én eneste flaske av en eller annen ekslusiv Macallan på et slipp i høst, prisen var nøyaktig 50.000 svenske kroner. Den forsvant på sekundet, og kjøperen flipper den antagelig med god fortjeneste på auksjon. Fullstendig galskap.

På den annen side så har etterspørselen ført til at det investeres kraftig, og det plopper opp nye destillerier rundt omkring, og ikke bare i Skottland. Nevnte Glenwynis er bare ett eksempel, crowdfunded og langt unna gigantene som f.eks. Diageo.

Så får velge å ha tro på whiskyfremtiden, tross alt.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.569
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Fikk et godt eksempel på hvilken forskjell 40% vs så lite som 43% kan ha. Nettopp tilbake fra Filippinene, og når jeg var i en bar
    ble det jo til at jeg tok en whisky. Som den Laphroaig-fan jeg er ble det Laffe 10. Det var en annen Laphroaig enn den vi får kjøpt
    her - den var virkelig god. Jeg måtte sjekke, og Filippinene får (i likhet med bl.a. USA) Laffe 10 tappet på 43%. Vi må nøye oss med
    det absolutte lovlige minimum på 40%.

Det er nok en del batchvariasjoner på Laphroaig, men det er liten tvil om at vi får en underlegen versjon her i Europa.

Jeg ville med glede bladd opp en hundrings eller to ekstra for å få en bedre utgave, hvorfor ikke tappe på 48% som QC?

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.569
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Et lite tips for den som kan handle på OSL taxfree, Old Pulteney 2006 vintage (tappet 2017) koster kr 619 for 1 liter. Gode saker, som vanlig fra OP.

Et par dråper vann og et minutt senere, nice scotch mist. 👍🏻

A080415C-3FE4-496E-B7DD-D05016E22530.jpeg

For ordens skyld så ble bildet tatt i går kveld. 😊

Bulter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Antall liker
    3.437
    På flyplassen i Frankfurt kom jeg over disse to, som kan være fristende å kjøpe med på hjemveien. Noen som har prøvd dem og kan gi en vurdering? (Med forbehold om at de kan være omtalt tidligere. Jeg har ikke gransket hele tråden)

328D639E-6F7F-4B8A-A48D-22215A22C87B.jpeg A7261849-8AA8-45B1-904B-F8793035AF53.jpeg

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.876
    Sted
    Østfold
    Oooh, den der er jeg nysgjerrig på. har drukket noen 12-ere (Har en uåpnet en faktisk), men aldri smakt 18. Har hatt et par flasker Cask Strenght BTW, men måtte gjøre ende på dem før grensepassering.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.569
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Oooh, den der er jeg nysgjerrig på. har drukket noen 12-ere (Har en uåpnet en faktisk), men aldri smakt 18. Har hatt et par flasker Cask Strenght BTW, men måtte gjøre ende på dem før grensepassering.
    Hva syns du om cask strength? Jeg kjøper den med ujevne mellomrom. Heftig, men god. Siste batch hadde tapt seg bittelitt syns jeg, men alt var jo bedre før.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.876
    Sted
    Østfold
    Hva syns du om cask strength? Jeg kjøper den med ujevne mellomrom. Heftig, men god. Siste batch hadde tapt seg bittelitt syns jeg, men alt var jo bedre før.
    Det jeg har smakt har jeg elsket. Synes den kler den heftige 63-64% styrken. Noen mener den bør vannes ut, men jeg er ikke enig, den passer fint som den er. Sist jeg smakte den var vel i 19 tror jeg.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    19.921
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    18 er super smooth. Dette er fruas favoritt whisky og jeg skjønner jo greia. Honning, litt eik og en touch av røyk mot slutten🥃

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.569
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Synd bare at den er tappet på bare 43% og er kuldefiltrert. Fint for dem som vektlegger klart innhold på flaska,
    verre for dem som verdsetter lukt, smak og munnfølelse høyest. Highland Park Cask Strength derimot er det
    ikke tuklet med, vær forsiktig over grensa bare. :)

Generally speaking, whisky that is left un-chillfiltered is typically bottled at 46% ABV or higher. The accepted wisdom is that, at 46% or higher, the oils and fats are less likely to floc and haze up at room temperature – and hence chill-filtering is considered unnecessary

Tor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Antall liker
    595
    Den Red Breast’en er god! 👍🏻Og hvor fant du Green Spot? Har lyst på en. 😇

Måtte ha en liten Highland Park, siste skvett av CS-flaska. Frisk den, cheers.

Vis vedlegget 902806
    Det sto en enslig en på polet i Vestby. Så den fikk være med hjem.
    HP CS har jeg ikke fått prøvd enda. Må få gjort noe med det :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn