Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    realist skrev:
    baluba skrev:
    wotg skrev:
    Sniff skrev:
    Googlet den der. Ser ut til å være et stykke tilfredshet på flaske der. Enjoy!

Mvh
    Sniff
    En fantastisk whisky! med hint av nøtter, sjokolade og kaffe. En skikkelig kose dram.
    Hvorfor kjøper du deg ikke bare en plate nøttesjokolade og spiser den til en real kopp kaldkarsk? ;D
    Whisky er oppskrytt, kaldkarsk er tingen, du trenger ikke engang varmvatn, bare springvann og kaffepulver, og 4-5-6 og 90 selvfølgelig! ;D
    det ene gode utelukker ikke det andre. kaldkarsk er snavel,men whisky er bra substitutt. ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    rørlig skrev:
    realist skrev:
    baluba skrev:
    wotg skrev:
    Sniff skrev:
    Googlet den der. Ser ut til å være et stykke tilfredshet på flaske der. Enjoy!

Mvh
    Sniff
    En fantastisk whisky! med hint av nøtter, sjokolade og kaffe. En skikkelig kose dram.
    Hvorfor kjøper du deg ikke bare en plate nøttesjokolade og spiser den til en real kopp kaldkarsk? ;D
    Whisky er oppskrytt, kaldkarsk er tingen, du trenger ikke engang varmvatn, bare springvann og kaffepulver, og 4-5-6 og 90 selvfølgelig! ;D
    det ene gode utelukker ikke det andre. kaldkarsk er snavel,men whisky er bra substitutt. ;D
    musikk i mine ører.

å da mene æ kaldkarsk, type søkkstærk.

A

asvaberg

Gjest
    dere mener vel whiskey?

Eller bruker dere skotsk i kaffen? Er ikke irsk mye bedre å bruke - uten røyksmaken :)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.858
    Torget vurderinger
    1
    asvaberg skrev:
    dere mener vel whiskey?

Eller bruker dere skotsk i kaffen? Er ikke irsk mye bedre å bruke - uten røyksmaken :)
    Bowmore cask er veldig fin i en god kaffe, ditto med Laddie, Cragganmore, Aberlour og Laph for å nevne noen - røyksmaken er ingen hindring.

mvh
    KJ

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    KJ skrev:
    asvaberg skrev:
    dere mener vel whiskey?

Bowmore cask er veldig fin i en god kaffe, ditto med Laddie, Cragganmore, Aberlour og Laph for å nevne noen - røyksmaken er ingen hindring.

mvh
    KJ
    !- Spesielt. Laph i kaffe.Auccentoshan er min skotske kaffefavoritt.

Mvh
    Sniff

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    787
    Torget vurderinger
    5
    Fikk nylig et par nye whiskyer i hus.
    "Aberlour" 15 år og "Dimple" 12 år. Sistnevnte er ukjent for meg, noen som har kjenskap til den?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.152
    Torget vurderinger
    0
    Har et meget personlig forhold til Aberlour. Den er ganske lett og har ikke for mye røyksmak. Men å helle den i kaffe ??? Huff gruff!! :mad: :mad:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.858
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Har et meget personlig forhold til Aberlour. Den er ganske lett og har ikke for mye røyksmak. Men å helle den i kaffe ??? Huff gruff!! :mad: :mad:
    Har du prøvd? Hva med å lage en kaffe som gjør det verdt å prøve?

Du behøver ikke å bruke a'bunadh-en (selv om den kan være utsøkt i god kaffe, f.eks. god kopp Cubita). 100-proof er f.eks. ganske allsidig (og drøy) på det.

mvh
    KJ

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Litt av greia med favorittwhiskyene mine er kompleksitet og helhet fra duften når hjernen til ettersmaken forsvinner som den siste utklingingen av musikk i et godt rom (blæH, litt blaut der). Det er greit at det finnes god kaffe, og at match mellom ulike typer kaffe og whisky kan bli godt. Men jeg tviler intenst på at det kan bli sublimt! Mulig jeg tar feil. Det ville være en glede om livet har enda mer sublim nytelse på lager… ;)

Mvh
    Sniff

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.152
    Torget vurderinger
    0
    Som trønder har jeg et forhold til brennevin i kaffe som sier "Bøgdafæst"! :eek:

Det eneste unntaket her er en Irish Coffe, det kan være OK.

Men ellers? Sorry not my cup of tea. :-\

Forøvrig whisky og mørk sjokolade, en god cigar og evt kaffe, mocca ved siden av.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Hjelper en enke med å finne priser på flaskene i samlingen etter hennes mann. Sliter veldig med å finne et greit utgangspunkt for en 19 år (mener det var en 2000-tapning)Port Ellen fra the bottlers. Noen som kan gi noen tips eller fornuftige anslag?

Mvh
    Sniff

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Hvem har tappet den og hvor gammel var den ved tapping?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.463
    Torget vurderinger
    4
    Sniff skrev:
    Hjelper en enke med å finne priser på flaskene i samlingen etter hennes mann. Sliter veldig med å finne et greit utgangspunkt for en 19 år (mener det var en 2000-tapning)Port Ellen fra the bottlers. Noen som kan gi noen tips eller fornuftige anslag?

Mvh
    Sniff
    Flaskene er heeelt sikkert ikke verdt en dritt!

(PS.har du nummeret til enka ?)

A

asvaberg

Gjest
    Bja, egentlig ikke.

Irsk whiskey drikker jeg med 1 -én- dråpe vann i....>>>>> cognac nærmest.....
    Kaffen har jeg ved siden av.

Men innimellom blir det irsh coffee, men da bruker jeg Jameson for det meste.

Graks

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Antall liker
    516
    Favoritt whiskey er japansk, Nikka Yoichi 20 year old. Beste whiskeyen jeg har smakt...

Vedlegg

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.295
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    En whisky jeg setter pris på nå er Ancestral 14 years. Dn har nesten litt cognac preg over seg! Har også stående en Edradour. De sier selv at de er Scotlands minste destilleri. Verdt besøket :)

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2008
    Antall liker
    0
    ou812rh skrev:
    En whisky jeg setter pris på nå er Ancestral 14 years. Dn har nesten litt cognac preg over seg! Har også stående en Edradour. De sier selv at de er Scotlands minste destilleri. Verdt besøket :)
    Fikk en flaske Edradour i bryllupsgave for noen år tilbake. Anbefales :)

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.295
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Tuxflux skrev:
    ou812rh skrev:

Fikk en flaske Edradour i bryllupsgave for noen år tilbake. Anbefales :)
    Ja de har mange gode, men jeg måtte selfølgelig kjøpe med meg en super tuscan finish. Ikke etter min smak, men sterk er den - 57,5% alc :) Så noen dråper vann trengs!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Griffenfeldt skrev:
    Kan ikke begi meg utpå med noen beskrivelser av smaken da jeg er litt tett i potten av allergi..
    Har forstoppelse noen betydning for smaksløkene, og hvilken allergi fører til slikt? (fnise fnise).

Det kaffeutstyret som ser ut som en vakuumpumpe til penis har jeg aldri sett/prøvd. Da jeg sluttet å bry meg om temaet i seriøs grad var kaffekvern og et utvalg gode bønner et avansert forhold til kaffe. Brygget på presskanne, perkulator eller Moccamaster. Nå begynner det å se mer komplisert ut.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Har hatt denne stående en stund:

I går spratt korken. Den der var veldig fin! Litt lett, fruktig karakter. Likevel med en lang velkomponert smak. Og duften har jeg aldri kjent maken til. Mangler noe av signaturen som følger fatene skottene bruker. Nesten en hvitvinsaktig fruktig friskhet, blandet med litt karamell. Hurra.

Mvh
    Sniff

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.219
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    baluba skrev:
    Det kaffeutstyret som ser ut som en vakuumpumpe til penis har jeg aldri sett/prøvd. Da jeg sluttet å bry meg om temaet i seriøs grad var kaffekvern og et utvalg gode bønner et avansert forhold til kaffe. Brygget på presskanne, perkulator eller Moccamaster. Nå begynner det å se mer komplisert ut.
    Aeropressen er enkel, billig og utrolig enkel i bruk. Glitrende!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    baluba skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Kan ikke begi meg utpå med noen beskrivelser av smaken da jeg er litt tett i potten av allergi..
    Har forstoppelse noen betydning for smaksløkene, og hvilken allergi fører til slikt? (fnise fnise).
    Potten/potta = hodet ;D

Ellers ble jeg på nytt litt skeptisk til Whisky lagret på bourbon fat. Er nok muligens ikke helt min smak. Litt mye amerikansk "swung" over det hele.

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Det kaffeutstyret som ser ut som en vakuumpumpe til penis har jeg aldri sett/prøvd.
    De har en i bruk ute i gågaten på Dromedar. Der kan du får teste kaffe laget med en slik. Det blir riktig bra!

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Fast bestemt på å kjøpe en whisky jeg ikke har prøvd før sprang jeg inn på polet ved åpningstider, der hadde transportstreiken fortsatt satt sine spor, eneste som var å spore av brune dråper var Lord Calvert, har en stygg mistanke om at dette er restvarer deluxe versjon, nuvel en erfaring rikere om ikke annet..

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.219
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Fire fem deler som man skyller lett under rennende vann. Ikke den største operasjonen. ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Den Lord Calverten blir sortert under kategorien for tomhendte gjester, så dro far og handla seg en 15års gammel Highland Park isteden, den vet jeg at faller i smak her hjemme!

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Snakket med "kreft" legen min på onsdag om hvordan det var i forhold til å drikke alkohol selv om man gikk på diverse cellegift......
    Fikk beskjed om at noen øl en gang i blant gikk greit, men ikke noe mer og ikke whisky osv.

Blir tre lange år uten whisky for å si det sånn, men jeg skal si det blir tidenes whisky og sigarfest om en tre års tid......

Går vel ut fra at de flaskene jeg har stående vil klare seg godt selv noen år til...snufs :'(

J

JIGSAW

Gjest
    Kjøpte Ledaig i går, ok whisky.
    Ikke på nivå med Bruickladdich(min favoritt) og Ardbeg, men god sterk røkkarakter.
    Virker som den ikke er tilsatt farge, lysgul på farge.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Milenko skrev:
    Snakket med "kreft" legen min på onsdag om hvordan det var i forhold til å drikke alkohol selv om man gikk på diverse cellegift......
    Fikk beskjed om at noen øl en gang i blant gikk greit, men ikke noe mer og ikke whisky osv.

Blir tre lange år uten whisky for å si det sånn, men jeg skal si det blir tidenes whisky og sigarfest om en tre års tid......

Går vel ut fra at de flaskene jeg har stående vil klare seg godt selv noen år til...snufs :'(
    Triste greier da :-\ Men viss du kan ta noen øl, kan du ikke da ta et par fingerbredder malt ledsaget med et glass vann i STEDENFOR? Her vet sikkert medisinmannen mer enn meg, så han velger vel sine ord med omhu.

Uannsett: Courage og god bedring!

Mvh
    Sniff

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.152
    Torget vurderinger
    0
    God bedring fra meg også milenko.

Må jo tolkes positivt at medisinmanen ser lys i enden av tunellen i allefall. Bit tennene sammen og stå på.

Hva gjelder whiskyen må vel trøsten være at den holder seg fint i tre år, - den ligger jo på sprit. ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn