Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.504
    Torget vurderinger
    4
    atonal skrev:
    Tja, når en anmelder omtaler en Islay malt for "symaskinolje" så sier det mer (mye) om anmelderen enn om malten.
    Ikke noe å bekymre seg over, m.a.o. ;D
    Nuvel, Charles MacLean har sånn ca 30 års erfaring med dette så han er nok ikke helt på feil jorde.

Laddien (BRUICHLADDICH X4 +3 ) som var med i testen er kjent for å være en høyst diskutabel smak.
    Royal Mile Whisky sin Staff Tasting Notes sier kanskje litt om hva de hadde å bryne seg på:
    Staff Tasting Notes:
    Nose: Ehmm... we struggled to find any positives. A suspiciously damp mattress. Rotten Fruit and marshmallows. Phenolic meths.
    Palate:MEDIC! Ashy, feint smoke influence, salty and dry. So intensely spirity and much too hot.
    Finish: Had us reaching for something else with urgency.
    Water: Undeveloped spirit, more meths and no notes of maturation at all.
    Comments: Bruichladdich themselves courted press coverage over the issue that some felt a spirit of this strength should be made illegal. For once, we found ourselves agreeing with the nanny state. This spirit needs to go away and have a long hard look at itself for at least another 8-10 years.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Ok. Da forstår seg. Gjorde ikke hjemmeleksen her og kom i forlegenhet. Men det blir jo som å sammenligne Friske epler med råtne pærer. Leser jeg BRUICHLADDICH tenker jeg ”The Velvet Fist in the Islay Glove”, ikke en brennevinets svar på gammalost. Kunne dog vært artig å prøvd det stoffet der, for erfaringens skyld.
    Mvh
    Sniff

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.583
    Torget vurderinger
    27
    Om dette er utvalget idag og man skulle sett opp en liste for neste 10 innkjøp, hva ville dere anbefale, forutsatt at Lagavulin og Talisker er favoritter per idag.

Vedlegg

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2008
    Antall liker
    0
    Ardbeg er soleklart mitt favoritt-distelleri dersom man liker Islay whisky. Dersom bildet er tatt av deg selv, ser jeg at du allerede har smakt på godsakene ;)

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Fosse skrev:
    Om dette er utvalget idag og man skulle sett opp en liste for neste 10 innkjøp, hva ville dere anbefale, forutsatt at Lagavulin og Talisker er favoritter per idag.
    Springbank, Longrow, Hazelburn (Alle tre destillert på Springbank sitt destilleri i Campbeltown. Springbank eies av J.A Mitchell, som også eier Glenfarclas ) Tobermory ( som holder til på Mull)
    The Glenrothes (Speyside), Glenfarclas, (Speyside) Arran (Isle of Arran), Port Ellen (Isle of Islay) ( i den grad du får tak i noe derfra) Bruichladdich (Isle of Islay), Scapa, Highland park (Begge to på Orkney øyene)
    Det finnes jo masse, masse mer, men disse bør være med i enhver respektabel samling.

Forøvrig så anbefales denne:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.583
    Torget vurderinger
    27
    Jeg har guiden wotg, jeg skuler til den til stadighet. Takk for tips.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Ser du har mye, åpnet. Har erfaring for at særlig litt subtile typer taper seg etter en tid. Er du enig?

Tydelig man ikke trenger å være bekymret for påfyll av Islay etc. så det lar jeg ligge.

Er enig med sistemann at Glenfarclas er et meget bra valg. Robuste og nyansrike. Har også veeldig stor sans for Mortlach ( har dog kun lånt gane til Flora and Fauna 16, Wemyss 19 og Gordon & MacPhail 21 -tapninger så jeg er ingen ekspert. Wemyss ligger et hode foran de andre. Kan for øvrig anbefale Wemyss generelt). Ser du har Aberolur 10 år. Har til det kjedsommelige messet om deres A`bunadh, og fortsetter med det.

Mvh
    Sniff

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Øde øy-case:

Dersom du skulle tilbringe resten av livet på en øde øy og fikk ta med deg en kasse av en type whisky, hvilken ville du valgt? Selv heller jeg mot Wemyss`Mortlach.

Mvh
    Sniff

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Bare en kasse ?? Har du tenkt å dø av kjedsomhet etter noen uker ??

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hvorfor dø av kjedsomhet over uker, når du kan drikke deg ihjel på noen timer? 8)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Praktisk med en slik "vestelommeskjønnhet". ;D Kan ha med seg litt "kos på innerlomma" når man er ute og reiser. ;D ;D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.583
    Torget vurderinger
    27
    Sniff skrev:
    Ser du har mye, åpnet. Har erfaring for at særlig litt subtile typer taper seg etter en tid. Er du enig?
    Takk for svar Sniff. Jeg må innrømme at jeg aldri har merket at de ulike typene har tapt seg over tid. Men, det kan jo komme av at jeg ikke husker godt nok (eller at de aldri har stått lenge nok).
    Jeg tar med meg rådene.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Jeg begynner med å innrømme fullstendig mangel på både kunnskap og erfaring med whisky, men man har da litt amsbisjoner. Ambisjonene har materialisert seg i form av et ganske gedigent lager av whisky! Plukker med meg et par flasker hver gang jeg er utenfor landets grenser....

Vel...nok om det! I går hadde vi litt lytting, og da drakk vi også litt whiskey.....

Vi begynte med denne....og den synes jeg var "tøff", og hadde nok for mye røyksmak for min del.....

Litt senere tok vi denne...vi tok oss vel heller ikke bryet med å vanne den ut (Begynte å bli litt sent på kvelden). Og det var helt andre saker....er det lov å si "silkemyk" om slikt....

Mvh
    OMF

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.504
    Torget vurderinger
    4
    OMF skrev:
    Vel...nok om det! I går hadde vi litt lytting, og da drakk vi også litt whiskey.....
    Etter bildene å dømme drakk dere whisky fra Skottland...til forskjell fra whiskey.....noen av oss er litt nøye på det der ;)

Høres som dere hadde en hyggelig kveld da ;D

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Glenfarclas 105 er en svært anstendig whisky- Blir enda mer nyanserik og silkemyk med en t-skje vann. Veldig raus cask strenght, så den tåler det.

Kos deg med samlingen.

Mvh
    SNiff

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kjøpte standard Ardbeg 10 år på polet i dag. Sitter med den nå, den falt i smak men jeg foretrekker den med en dråpe vann, synes den fikk en litt mer smooth smak da.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Sniff skrev:
    Glenfarclas 105 er en svært anstendig whisky- Blir enda mer nyanserik og silkemyk med en t-skje vann. Veldig raus cask strenght, så den tåler det.

Kos deg med samlingen.

Mvh
    SNiff
    Heilt, heilt enig hva angår Glenfarclas, Sniff. Men Laproaigh's 30-åring er min yndling. Kan ikke hjelpe for det...
    ;D mvh. VilhelmW

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Den laphen høres veldig sofistikert ut da. En bekjent av meg rapportere om et møte med den en veldig sein nattetime ute på byen. Han kunne ikke gjøre grundig rede for dens kvaliteter nei. Litt trist. Godt drikke skal nyte i riktige rammer.

Skål

Mvh
    Sniff

A

AK27

Gjest
    Anonym skrev:
    Kjøpte standard Ardbeg 10 år på polet i dag. Sitter med den nå, den falt i smak men jeg foretrekker den med en dråpe vann, synes den fikk en litt mer smooth smak da.
    Ardbegen er veldig god. Definitivt en tilvenningssak, det gjelder whiskyer fra Islay generelt. Vil anbefale deg å vende tilbake til den bar etter noen glass. Selv har jeg drukket HP 18, HP 12, Laphroigh Quarter Cask og Chivas Regal ute på byen. Ingenting stor å melde med andre ord. Skulle nok heller sitti hjemme med en god Ardbeg, hadde sliti mindre på en trang økonomi også. Hepp.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Er det noen her som har prøvd Tobermory 15 years?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.865
    Torget vurderinger
    1
    wotg skrev:
    Er det noen her som har prøvd Tobermory 15 years?
    Jeg har en tiåring på hylla, mest til pynt og som suvernir fra Mull ... det er lenge siden jeg smakte på den ... skvulp i glasset!

mvh
    KJ

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sniff skrev:

Kos deg med samlingen.

Mvh
    SNiff
    Takker for det ....samlingen er i grunn enorm. Drikker for lite og kjøper for mye!
    Denne gangen ble det Glenfarclas 12, Glenfarclas 21 og Mackmyra som ble med hjem....mon tro om jeg skal prøve meg på 21 åringen etter en bedre middag i morgen.....må jo snart begynne å smake på litt av dette....

Mvh
    OMF

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    OMF skrev:
    Sniff skrev:

Kos deg med samlingen.

Mvh
    SNiff
    Takker for det ....samlingen er i grunn enorm. Drikker for lite og kjøper for mye!
    Denne gangen ble det Glenfarclas 12, Glenfarclas 21 og Mackmyra som ble med hjem....mon tro om jeg skal prøve meg på 21 åringen etter en bedre middag i morgen.....må jo snart begynne å smake på litt av dette....

Mvh
    OMF
    Glenfarclas 12 er litt ung synes jeg, men 21 er helt ypperlig!
    Fikk forresten en liten pakke i posten her om dagen :)

Kan trygt anbefale disse copitaene fra Glenfarclas. Jeg liker bedre å smake whisky av disse en glencairnglasset.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.504
    Torget vurderinger
    4
    Fine glass, wotg. Har noen lignende selv, men litt hårdhendt vask gjør at jeg nok må supplere litt.

I kveld nærmer jeg meg slutten på Highland Park Hjärta.

En 12 yrs, cask strength, big & bold, fruktig og kompleks sak som ble laget i begrenset opplag ifbm. innvielsen av deres nye besøkssenter. Masse fruktige smaker, en anelse lakris, litt vanilje, hint av sitron, og et eller annet "noe" som jeg ikke får helt grep på....som gjør at jeg ikke helt får bestemt meg om den er virkelig klasse eller bare litt utenfor mitt gebet....uansett spennede og interessant nok at jeg snart har nådd bunn av flasken ;D
    Eller som Serge på whiskyfun oppsumerer:
    Water worked wonders here, the whole getting extremely well balanced, with a little bit of many things that give a great whole. Peat, liquorice, various dried fruits, herbs, malt, vanilla, coffee, honey… Very ‘full’. Finish: long, a tad resinous, waxier, liquoricy… Comments: this one needs water, and trying it only neat would be a crime in my view. A rich young Highland Park. SGP:552 - 89 points.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Googlet den der. Ser ut til å være et stykke tilfredshet på flaske der. Enjoy!

Mvh
    Sniff

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Sniff skrev:

Mvh
    Sniff
    En fantastisk whisky! med hint av nøtter, sjokolade og kaffe. En skikkelig kose dram.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    wotg skrev:
    Sniff skrev:

Mvh
    Sniff
    En fantastisk whisky! med hint av nøtter, sjokolade og kaffe. En skikkelig kose dram.
    Hvorfor kjøper du deg ikke bare en plate nøttesjokolade og spiser den til en real kopp kaldkarsk? ;D

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    I dag kom jeg til firmahytta som jeg har leid for en langhelg og jammen stod det ikke en Scapa 16 åring med en god slunk igjen på kjøkkenbenken, et hyggelig bekjentskap og en rund "drikkewhisky".

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    I dag kom jeg til firmahytta som jeg har leid for en langhelg og jammen stod det ikke en Scapa 16 åring med en god slunk igjen på kjøkkenbenken, et hyggelig bekjentskap og en rund "drikkewhisky".
    Håper ikke alt for mange har lagt igjen "bånnslam" i den etter en "roundup" da.... ;)

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Koser meg med Laphroaig 10 års i kveld. Beklager alle dere som finner så flott, dyr og sjelden whisky, har prøvd noe av det også. Men mine favoritter er kveldens kos, samt Caol Ila, Lagavulin (de som er vanlige på polet) samt Springbank femten års. Eller tiåringen, som er mer betalbar, er også fantastisk.

Har etterhvert kommet til den konklusjon at jo lenger man lagrer en whisky, jo mer forfiner man smaken av den - men samtidig tar bort det som er interessant. De jeg liker best er ti til femtenåringer. Lagrer man lenger enn det forsvinner noe av whiskyens sjel. Sterk påstand kanskje, men jeg tror jeg kan stå inne for den...

ivar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Antall liker
    1
    aran single malt cask strength her i aften, en liten dråpe vann gjorde smaken skikkelig lang.
    GODT!

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    ivar skrev:
    aran single malt cask strength her i aften, en liten dråpe vann gjorde smaken skikkelig lang.
    GODT!
    samma her :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Det beste med å sitte "askefast" i Oslo var at jeg endelig fikk tak i dedikerte whisky smake glass. Aldri så galt osv........

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Unplugged skrev:
    Koser meg med Laphroaig 10 års i kveld. Beklager alle dere som finner så flott, dyr og sjelden whisky, har prøvd noe av det også. Men mine favoritter er kveldens kos, samt Caol Ila, Lagavulin (de som er vanlige på polet) samt Springbank femten års. Eller tiåringen, som er mer betalbar, er også fantastisk.
    I dag har jeg kommet frem til at Caol Ila er en edel kombinasjon med Robert Wyatt og Tiedemanns Naturgrønn rulletobakk. ;D

Jeg bruker forresten en konjakkpipe til å helle vann i whiskyen. 100% kontroll, anbefales.

Mitt vann er klart og fra springen, ikke brunt som i dette bildet. ;D

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.504
    Torget vurderinger
    4
    Ligner fælt på de jeg kjøpte i Edinburg det der, Spiralis. Perfekte hverdagsglass. Robuste, men elegante og "riktige" til både "tasting & nosing".

Hvor i Oslo kom du over dem ?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Trane skrev:
    Ligner fælt på de jeg kjøpte i Edinburg det der, Spiralis. Perfekte hverdagsglass. Robuste, men elegante og "riktige" til både "tasting & nosing".

Hvor i Oslo kom du over dem ?
    Fant den hos "DesignTorget" i Grensen 8.

De har også butikker i "House of Oslo" i Ruseløkkveien 26
    og i Byporten Shopping på Jernebanetorget 6.

Nettsiden er http://www.designtorget.se

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    295
    baluba skrev:
    wotg skrev:
    Sniff skrev:

Mvh
    Sniff
    Hvorfor kjøper du deg ikke bare en plate nøttesjokolade og spiser den til en real kopp kaldkarsk? ;D
    Whisky er oppskrytt, kaldkarsk er tingen, du trenger ikke engang varmvatn, bare springvann og kaffepulver, og 4-5-6 og 90 selvfølgelig! ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn