Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Jupp, den holder seg nok...
    Takk for oppmuntringen alle whisky venner.... :)

Tråden skal saumfares en stund før jeg friskmeldes slik at korrekte innkjøp blir gjort til god tid....

Så hvis dere bare fortsetter tråden, så skal jeg følge godt med....

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tre år? Det er lys i enden av tunnelen da, hvis du ikke er uhelbredelig whiskydranker. For de som er litt redd for slikt kan jeg opplyse om at øl visstnok har en forebyggende effekt på testikkelkreft. Eller var det kaffe? Hmmm, jeg har noe liggende på jobben om det temaet, men jeg har bare scannet det visuelt. Og ved siden av lå det et manus om kaffe/øl, så et av de fludiumene er det. For de spesielt interesserte kan jeg sjekke det over helgen.

Gudd løkk med disse tre årene.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Tre år er ca lengeden av vedlikeholdsbehandlingen, dvs. at de gir meg cellegift i tre år slik at leukemien ikke skal komme tilbake igjen.
    Er tretten tre måneders runder jeg skal gjennom, er nå ferdig med to av disse tretten rundene.....
    Lyset er definitivt på i tunnellen ;D
    Har bestemt meg for at et tilbakefall ikke er et aktuelt tema, slik at jeg har bestemt meg for å se barna vokse opp.
    Uansett, det er jo bare snakk om tre år....jeg kan jo drikke whisky igjen før jeg blir 35 :D
    Blir en skikkelig 35 års fest da....

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er slitsomt og utmattende å gjennomgå en slik behandling, men du vet du skal oppleve å se barna begynne på skolen, bli konfirmert og forhåpentligvis gift med påfølgende barnebarn. Fra nå av er det ubehaget du må overleve, for du er åpenbart ikke typen som legger seg ned i frustrasjon. Etterbehandlingen av kreft kan være fryktelig ubehagelig, men det er et eksempel på at ubehag kan være verdt hvert minutt med kvalme og svakhet du skal oppleve.

Lykke til. Jeg føler umiddelbart at dette går etter planen, så lykke til på veien med å bli erklært frisk.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo handle whisky og se på flaskene og glede deg til å smake Milenko, forventningen er halve moroa. Selv hadde jeg med meg en Port Ellen Old Malt Cask 50 1982 (en av 712 flasker produsert) hjem fra ferien og skal kose meg med å se på flasken ..... lenge..... før jeg finner en anledning til å åpne den. En slik anledning for deg kan jo være når du er endelig friskmeldt.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Har et par flasker stående som jeg gleder meg til å smake på med tid og stunder.
    Takk for alle oppmuntrende ord, de varmer godt de også :)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.463
    Torget vurderinger
    4
    God bedring, Milenko.

Som en sann optimist kan du jo i påvente av bedre tider kjøpe inn noen av godsakene som kommer i julislippet på polet:

Hibiki 12yo 599,-
    Hibiki 17yo 850,-
    Hibiki 21yo 1299,-
    The Hakushu Single Malt 25yo 4990,-
    The Yamazaki Single Malt 25yo 4990,-
    Bowmore Tempest Single Malt 10yo Small Batch Release 600,-
    Bruichladdich Single Malt Bourbon Cask 16yo 695,-
    Ardbeg Single Malt Barrel # 1782 Cask Strength 11yo 799,-
    Caol Ila Single Malt Single Cask 30yo 1295,-
    Bowmore Single Malt 25yo 1795,-
    Auchentoshan Single Malt 21yo 606,-
    The Ben Riach Heart of Speyside Single Malt 469,-
    Glen Grant Single Malt Single Cask 34yo 1295,-

Ardbeg er er fatstyrke fra et refill bourbon fat (visstnok Renaissance som single cask) og Caol Ila er OMC (Old Malt Cask), - disse er vel de mest interessant for min del.

S

Supertramp

Gjest
    Her om dagen satt jeg ved siden av en fyr på restaurant som bestilte 1 whisky og 1 Baileys.
    Når kelner var gått, helte han whisky'en oppi Baileys'en......

ojsann - men så fortalte han meg at Baileys inneholder whisky
    Det var nytt for meg

J

J.J

Gjest
    Så flott at du deler Milenko - BE STRONG !! Gi gass og tenk positivt .. Det blir ihvertfall en lettere hverdag om en kan klare det .. se muligheter :)

Ønsker deg alt godt, og som andre sier: samle Whisky imellomtiden :)

Noen som har smakt Bruichladdich LE 2002 ??

Har ei flaske her som jeg har smakt litt på .. og jeg er litt redd for at jeg blir stemplet som femie nå...... :-X

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Milenko skrev:
    Snakket med "kreft" legen min på onsdag om hvordan det var i forhold til å drikke alkohol selv om man gikk på diverse cellegift......
    Fikk beskjed om at noen øl en gang i blant gikk greit, men ikke noe mer og ikke whisky osv.
    Det der tror jeg at jeg ville ha innhentet en second-opinion på dersom det var en tung beskjed. Uten å kjenne detaljene i tilstanden din spesifikt, så kan jeg ikke helt se det medisinske rasjonale for et slikt "forbud", iallefall ikke med en slik varighet.

Tommelfingerregelen er vel at alkohol i store mengder bør unngås under kurvarigheten. Især i nadir-fase selvsagt, hvor immunforsvaret er svakt. Men store mengder bør jo unngås allikevel, og det er jo ett fett om det er fra øl, vin eller whisky også forsåvidt.

S

Supertramp

Gjest
    Milenko: man bør være forsiktig med å "leke" doktor og heller høre hva denslags spesialister gir av råd.
    Nettet er også brukbart å innhente informasjon fra, men blir mer generell enn spesifikke råd til "din" sykdom og behandling.

Her fant jeg bl.a. dette:
    "Livsførsel under behandling

Lev så normalt som mulig. Frisk luft og lett mosjon anbefales. Mosjon kan også virke gunstig inn både på matlysten og den psykiske tilstand. Drikk rikelig, minst to liter i døgnet, da skilles avfallsstoffene lettere ut. Smakssansen kan endres under behandling, da er det viktig å spise det man har lyst på. Alkohol i større mengder bør unngås, da noen kurer ikke passer sammen med alkohol. Ta dette opp med din lege! "

Siden øl inneholder mest vann, så kan jeg godt se at rådet fra din lege passer veldig godt. Lytt til ham/henne.

Kilde: http://nhi.no/sykdommer/kreft/behandlingsmetoder/cytostatika-kjemoterapi-cellegifter-10576.html

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bare for ordens skyld, dersom det var mitt forslag om å innhente second opinion fra en annen hematolog eller onkolog ved tvil du refererer til; jeg "leker" ikke doktor. Jeg er det. For å ha evt oppklart det. Kreftpasienter er pasienter jeg har til behandling nær sagt til enhver tid.

S

Supertramp

Gjest
    Nei nei, jeg tenkte ikke på deg spesielt. Mer til folk generelt. Gode råd er bra, men leger vet nok best. Og da den legen som kjenner sykdomstilfellet og progresjonen/behandlingen spesielt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Supertramp skrev:
    Og da den legen som kjenner sykdomstilfellet og progresjonen/behandlingen spesielt...
    Helt enig, og det lå i mitt opprinnelige råd også. Generelt så er det ikke såvidt meg bekjent registrert noe problemer med moderat alkoholkonsum under de vanligste cytostatikakurer for leukemi. Men detaljer er viktige.

Leger har imidlertid noen ganger en tendens til å være litt… eh, firkantede (?) av og til, og dele ut litt ubetenksomme formaninger f.eks mht alkohol uten å ta hensyn til faktiske interaksjoner. Det er jo tryggest å si "nei" bestandig, men det er slett ikke alltid noen grunn til det. Derfor rådet om å innhente second opinion dersom de initialt foreslåtte endringer i livsførsel synes tunge.

J

J.J

Gjest
    Prøver med spm en gang til ....

Har ei flaske her som jeg har smakt litt på .. og jeg er litt redd for at jeg blir stemplet som femie nå...... :p

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.463
    Torget vurderinger
    4
    jan#jan skrev:
    Prøver med spm en gang til ....

Har ei flaske her som jeg har smakt litt på .. og jeg er litt redd for at jeg blir stemplet som femie nå...... :p
    Har ikke smakt den selv, men det ligger et par smaksnotater på forumet til NorskMaltWhiskyLag.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den har jeg smakt i etpar årganger, synes de er veldig flotte til prisen. Femi blir man vel knapt kalt med en Islay-whisky i glasset.

Har en uåpnet flaske i kjelleren også. Det er disse orange metallboksene er det ikke de du mener?

J

J.J

Gjest
    Vidar P skrev:
    Den har jeg smakt i etpar årganger, synes de er veldig flotte til prisen. Femi blir man vel knapt kalt med en Islay-whisky i glasset.

Har en uåpnet flaske i kjelleren også. Det er disse orange metallboksene er det ikke de du mener?

Stemmer det .... en slik spesielt tappet for Jon Bertelsen som det står med et enkelt klistremerke på...

Bra smak , men litt lite preg etter min mening . mye for pengene er jeg enig i :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke en typisk Islay, helt enig. Beskjedent med røyk, og ikke så tungt maltpreg heller. Ikke noen ulempe for noen som begynner å bli litt lei av de veldig typiske Islay'ene som forsåvidt har vært på favorittlista i årtier. Mer søtlig ala Speyside eller sågar Lowlands i stil kanskje?

Litt mye sprit rett etter åpning, men det runder seg av etterhvert som flaska får stå åpnet. Synes den vokser med tiden jeg.

J

J.J

Gjest
    Er nok ikke inne helt i terminologien, men jeg vil si den på en måte har et Cognac preg ... litt " fløte " smak ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    jan#jan skrev:
    Er nok ikke inne helt i terminologien, men jeg vil si den på en måte har et Cognac preg ... litt " fløte " smak ;)
    Det er akkurat det; litt smooth og ikke så mye røyksmak. Det er det som skiller den fra mange andre Islay-whiskyer.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vidar P skrev:
    jan#jan skrev:
    Det er akkurat det; litt smooth og ikke så mye røyksmak. Det er det som skiller den fra mange andre Islay-whiskyer.
    Den må prøves! er ikke så glad i de mest utpregede Islay- whiskyer. blir ofte litt "båtpuss" etter min smak

J

J.J

Gjest
    65finger skrev:
    Vidar P skrev:
    jan#jan skrev:
    Den må prøves! er ikke så glad i de mest utpregede Islay- whiskyer. blir ofte litt "båtpuss" etter min smak
    Dette er ikke en båtpuss eller st.hans bål 8) whisky ... smooth er vel en fin betegnelse ....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Smooth, lett søtlig og rik er min mening ja. Mye for pengene, især noen dager etter at flaska først er åpnet. Jeg er i gang med min andre (tror den første var en 2000-modell), og har som sagt en uåpnet som jeg har tenkt å la ligge noen år. Fin whisky, og en glimrende mulighet for diehard Islay-fans å holde seg til sin tro, men samtidig få noen av fordelene fra en god Lowlands, Speyside eller for den del Highlands whisky.

J

J.J

Gjest
    Jeg er enig at den har endret litt karakter etter åpning ..... bare det ikke er noe best før så...... :eek:

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    For kronene er det ingen jeg har kommet over som slår "bunaden" i denne kategorien. Om du kommer over den (vet ikke hva den koster, men den er ikke lett å få tak i) er Adelphi Laudale 12 år den komplette cherrybomben. Mi oh my, den legger opp til en laaaang stund med nesen i glasset! Ellers har Glenfarclas 105 forsåvidt i litt samme gate. Alkohol som legger et esel flatt, men likevel cherry, fylde og en viss finess om den får en klonk vann (etter min mening). Et annet tips er å ta en tur til Dufftown, besøk The balvenie og tapp deg en 0.25 flaske med 13 år gammel first fill cherry. Jum!

Ellers: Go hunting! Det verste som kan skje er at du ramler over noe som ikke er i samme gata, men kanskje en ganeskatt like fullt!

Ellers hadde jeg en utrolig Bruichladdich-opplevelse her om dagen: Infinity. Vet ikke mer, når den var fra osv, men for en raus dram da! Der lå det lag på lag med Islay-signatur, frukt og fylde. Solbærtoddy tilbredt på skikkelig innbrent/innrøkt bålkjele, inntatt ved en sjø i de dype skoger hvor myrlukta sitter i nesa og preger vannet i drikken.

Mvh
    Sniff

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    jan#jan skrev:
    Jeg er enig at den har endret litt karakter etter åpning ..... bare det ikke er noe best før så...... :eek:
    Det går nok noen år dersom korka er tett :)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Tar en klunk av denne som jeg liker. Noen som har tips om whiskyer i samme gate?
    Aberlour er en dritbra whisky. Desverre fører ike det lokale monopolet den lenger så jeg nøyer meg med Lagavulin. Hikk ;D ;D

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Voff skrev:
    65finger skrev:
    Tar en klunk av denne som jeg liker. Noen som har tips om whiskyer i samme gate?
    Aberlour er en dritbra whisky. Desverre fører ike det lokale monopolet den lenger så jeg nøyer meg med Lagavulin. Hikk ;D ;D
    Ehh. Aberlour er dritbra whisky, men kan ikke skaffes, derfor drikker du Lagavulin? (som forøvrig helt klart ikke er av samme kvalitet som for ti år siden...)
    Aberlour 10 years kan skaffes på ALLE vinmonopol (varenr. 6274)
    Hvis du leter etter noe som smaker tilnærmet Aberlour, så bør du jo lete blandt andre highland/speyside whiskyer. Nordmenn er så fjottete når det kommer til å prøve nye ting, tror det er derfor vi har så shitty utvalg i dagligvarebutikkene og vinmonopolet (spesielt når det kommer til sprit. Det går liksom i Braastad, Absolut, Bacardi, Ballentines og annen dritt)
    Tenkte jeg kunne nevne noen andre highland/speyside destilerier du kan prøve:
    Aberfeldy
    Ardmore
    Aultmore
    Balblair (super bra saker, har 1989 hjemme)
    Balvenie
    Benromach
    Bladnoch
    Caperdonich
    Cragganmore
    Craigellachie
    Dalmore
    Dalwhinnie
    Glenallacie
    Glenburgie
    Glendronach
    Glen Elgin
    Glenfarclas
    Glen Garioch
    Glengoyne
    Glenmorangie
    Glenmoray
    The Glenrothes (blandt mine speyside favoritter)
    Kininvie
    Knockando
    An Cnoc (veldig flott whisky, har den 16 år gamle hjemme)
    Longmorn (deilig whisky bestillt fra thewhiskyexchange.com)
    Royal Brackla
    Tomintoul
    Gidder ikke å ramse opp fler, men som du skjønner er det et utall destillerier i området rundt elven spey, de fleste spey whiskyene har likhetstrekk, så liker du Aberlour, så finnes det et helt univers av whiskyer i samme smakskategori.
    Skål!

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    jan#jan skrev:
    Står det Jon Bertilsen på flasken, så er den "tilpasset" Norske konsumenter og derfor som dritt å regne. (god huskeregel. Norsk smak = Karamell og spritstikk)
    Laddie lager enormt mye spennede, noen ganger treffer de bra, andre ganger bommer de ettertrykkelig. Men de prøver i det minste å eksperimentere. Hvis du leser siste Allt om Whisky, så vil du se lange artikkler om alle Islay destileriene, blandt annet Bruichladdich og interview med Jim McEwan der han snakker om bla. Laddies store utvalg og endeløse rekke av nye produkter.
    Han sier at Laddie er et "boutique destilleri og at de har så bra utstyr og medarbeidere at det ville være synd å bare lage kjedelige standard expressions som 10år, 15år osv.
    Skal jeg nevne spennende Islay malt, så må jeg nesten nevne Port Askaig. Port Askaig lages på Caol Ila Destilleriet som ligger langt inne i sundet på Islay og har oversikt til Isle of jura (fergen over til Jura går fra Port Askaig)
    Disse whiskyene minner lite om Caol Ila og er mere lik Ardbeg i stilen.
    Smakte den 17 årige varienten sist jeg var i London.
    Supre saker, kan bestilles fra www.thewhiskyexchange.com

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    wotg skrev:
    Gidder ikke å ramse opp fler, men som du skjønner er det et utall destillerier i området rundt elven spey, de fleste spey whiskyene har likhetstrekk, så liker du Aberlour, så finnes det et helt univers av whiskyer i samme smakskategori.
    Skål!
    Jeg har prøvd mye av dette men Aberlour er frendeles en favoritt ..HIkk..
    Synes Lagavulin smaker mindre tjære og røyk enn før.......

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    65finger skrev:
    Takk for flotte tips Sniff :)
    Bare hyggelig :). Aberlour er generelt sett et veldig godt destilleri. Har ikke hørt at noen har ramlet over dårlige produkter derfra. 10-åringen deres er et røverkjøp. Denne sammen med 12 og 16-åringen kan sammenlignes med bredden av speysidedestilleriene, og komme godt ut. Men a`bunadh-en hører etter mitt skjønn hjemme i en egen sub-sjanger hvor det ikke finnes SÅ mange kandidater (Jo, tilsammen gjør det det. Men veldig mange av disse igjen får du først om du legger en null eller to bak prisen på a`bunadhen). Denne old-schoolsjangeren av whisky lagret på olorosafat og tappet med fatstyrke er noe for seg selv. Flere av destilleriene på listen til wotg leverer ikke et slikt produkt.

Og wotg: Ikke vær så svart/hvitt da! Dogmer får paven ta seg av. Whisky er et nytelsesmiddel, og hva vi nyter varierer her som på alle andre områder. Gode råd er dog gull verdt, så fortsett med å del av din tydeligvis betydelige kunnskap og erfaring. Men la nå folk få nyte sin spristenkede karamell med verdighet da!
    Mvh
    Sniff

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    wotg skrev:
    Voff skrev:
    65finger skrev:
    Ehh. Aberlour er dritbra whisky, men kan ikke skaffes, derfor drikker du Lagavulin? (som forøvrig helt klart ikke er av samme kvalitet som for ti år siden...)
    Aberlour 10 years kan skaffes på ALLE vinmonopol (varenr. 6274)
    Hvis du leter etter noe som smaker tilnærmet Aberlour, så bør du jo lete blandt andre highland/speyside whiskyer. Nordmenn er så fjottete når det kommer til å prøve nye ting, tror det er derfor vi har så shitty utvalg i dagligvarebutikkene og vinmonopolet (spesielt når det kommer til sprit. Det går liksom i Braastad, Absolut, Bacardi, Ballentines og annen dritt)
    Tenkte jeg kunne nevne noen andre highland/speyside destilerier du kan prøve:
    Aberfeldy
    Ardmore
    Aultmore
    Balblair (super bra saker, har 1989 hjemme)
    Balvenie
    Benromach
    Bladnoch
    Caperdonich
    Cragganmore
    Craigellachie
    Dalmore
    Dalwhinnie
    Glenallacie
    Glenburgie
    Glendronach
    Glen Elgin
    Glenfarclas
    Glen Garioch
    Glengoyne
    Glenmorangie
    Glenmoray
    The Glenrothes (blandt mine speyside favoritter)
    Kininvie
    Knockando
    An Cnoc (veldig flott whisky, har den 16 år gamle hjemme)
    Longmorn (deilig whisky bestillt fra thewhiskyexchange.com)
    Royal Brackla
    Tomintoul
    Skål!
    Takker og bukker for oppramsingen wogt

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Sniff skrev:
    Og wotg: Ikke vær så svart/hvitt da! Dogmer får paven ta seg av. Whisky er et nytelsesmiddel, og hva vi nyter varierer her som på alle andre områder. Gode råd er dog gull verdt, så fortsett med å del av din tydeligvis betydelige kunnskap og erfaring. Men la nå folk få nyte sin spristenkede karamell med verdighet da!
    Mvh
    Sniff
    Neida Sniff. Each his own osv.
    Det er bare det at det er en så enormt stor verden der ute som de fleste aldri får ta del i.
    Bare se på det "Norske" Cognac utvalget på polet, nesten samtlige produkter er "spesialtilpasset" Norske konsumenter. Jeg tror ikke noen av importørene egentlig er særlig interessert i å snakke om hvor de får Cognacen sin fra, Hvor gammel den er, hvor mye karamell som er tilsatt eller hvilke marginer de har på produktene sine. Faktum er at det er billig Cognac kjøpt i bulk og søtet ned maksimalt. Jeg har tilgode å kjenne noe av Cognacens opphav i noen av de Norske Cognacenex
    Det er som en åpenbaring og smake noe fra produsenter som ikke har meglomani slik som Pierre Ferrand, Paul Giraud eller Normandin-Mercier, Der er ikke produktet druknet i kliss og man kan smake smaker som de fleste ikke trodde fantes i Cognac.
    Det samme gjelder det meste annet av brennevin, se på vodka utvalget; 10 sorter absolut, like mange sorter smirnoff, vikingfjord og mojito bag in box med vodka base!!!!!!!!! Det går ikke engang å få en anstendig vodka som f.eks Wyborowa uten å måtte spesialbestille...
    Rom utvalget er omtrent like patetisk og utvalget av cachaca baserer seg på ett produkt; Cachaca 51 - Cachaca like elendig som Pitu. Men de har flotte merker som Leblon og Sagatinba på spesialbestilling.
    Jeg orker ikke engang å starte på regla om Tequila engang, da tror jeg at jeg rett og slett vil bryte sammen...
    Det virker for meg som om vinmonopolet på ingen måte speiler utvalget som finne i Norge eller rundt om kring i verden for den skyld. I mine øyne blir folk snytt for gode smaksopplevelser.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.858
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    eeeeehhhh ... hvilken gate? En John Bertelsen Brut Cognac?

Ikke helt i gata men kanskje du vil sette pris på Cragganmore?

Ved nærmere ettertanke så er det en ikke helt ubetydelig «likhet» mellom a'bunadh'en og noen av variantene til Arran. Arran anbefalles uansett en visitt, nesten samme hva du like fra før. Selv om Arran er et av de (det?) yngste destilleriet i Skotland (etablert i 1995, så de er såvidt klar til evt å levere 15-åringer av første årgang), så kan de sine ting til gangs, og jeg håper de har en lysende framtid som leverandør av gyldne dråper av absolutt øverste klasse.

http://www.arranwhisky.com/

mvh
    KJ

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    wotg skrev:
    Sniff skrev:
    Mvh
    Sniff
    Neida Sniff. Each his own osv.
    Det er bare det at det er en så enormt stor verden der ute som de fleste aldri får ta del i.
    Bare se på det "Norske" Cognac utvalget på polet, nesten samtlige produkter er "spesialtilpasset" Norske konsumenter. Jeg tror ikke noen av importørene egentlig er særlig interessert i å snakke om hvor de får Cognacen sin fra, Hvor gammel den er, hvor mye karamell som er tilsatt eller hvilke marginer de har på produktene sine. Faktum er at det er billig Cognac kjøpt i bulk og søtet ned maksimalt. Jeg har tilgode å kjenne noe av Cognacens opphav i noen av de Norske Cognacenex
    Det er som en åpenbaring og smake noe fra produsenter som ikke har meglomani slik som Pierre Ferrand, Paul Giraud eller Normandin-Mercier, Der er ikke produktet druknet i kliss og man kan smake smaker som de fleste ikke trodde fantes i Cognac.
    Det samme gjelder det meste annet av brennevin, se på vodka utvalget; 10 sorter absolut, like mange sorter smirnoff, vikingfjord og mojito bag in box med vodka base!!!!!!!!! Det går ikke engang å få en anstendig vodka som f.eks Wyborowa uten å måtte spesialbestille...
    Rom utvalget er omtrent like patetisk og utvalget av cachaca baserer seg på ett produkt; Cachaca 51 - Cachaca like elendig som Pitu. Men de har flotte merker som Leblon og Sagatinba på spesialbestilling.
    Jeg orker ikke engang å starte på regla om Tequila engang, da tror jeg at jeg rett og slett vil bryte sammen...
    Det virker for meg som om vinmonopolet på ingen måte speiler utvalget som finne i Norge eller rundt om kring i verden for den skyld. I mine øyne blir folk snytt for gode smaksopplevelser.
    He he! Der fikk du hull på verkebyllen, for å si det slik! Du er selvfølgelig inne på noe. Det er trist at mangfoldet ikke er mer mangfoldig(?). Det er dumt at folk ikke får anledning til å prøve kvalitet. Da vil de jo aldri etterspørre det heller. Slik er det jo i dagligvaremarkedet også (selv om det er ting på gang).
    Når det gjelder whisky er det mest tragiske den evinnelige 60%-regelen og straffen de alkoholsterke variantene får av alkoholavgiften. Jeg betaler gjerne avgift på sprit. Det er luksus, tant og fjas. Men når avgiftene får folk til å velge skræp fremfor kvalitet virker de mot sin hensikt. For å si det slik: For å få i seg Ballentines finest bør du være ganske børsten, og enda mer børsten blir du av samme. En fin gammel sherrylagret whisky, tappet med fatstyrke vil du gjerne nyte ved alle sanser skjerpet. Slikt er måteholdsfremmende i seg selv!
    Polet fører en del god whisky- ingen tvil om det, men nå som interessen for malt har tatt seg såpass opp burde de dog utvide utvalget sitt og sørge for at noen filialer tok den enda mer ut som whiskyspydspisser.

For meg får det være hvordan det vil med vodka og annet blankt. Ser det er et potensial jeg ikke har fått med meg i rom. Før jeg tar fatt på det er det en uendelighet av whisky å utforske og jeg har dårlig tid, lite cash og kun en lever!
    Mvh
    Sniff

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.858
    Torget vurderinger
    1
    Sniff skrev:
    ...
    He he! Der fikk du hull på verkebyllen, for å si det slik! Du er selvfølgelig inne på noe. Det er trist at mangfoldet ikke er mer mangfoldig(?). Det er dumt at folk ikke får anledning til å prøve kvalitet. Da vil de jo aldri etterspørre det heller. Slik er det jo i dagligvaremarkedet også (selv om det er ting på gang).
    Når det gjelder whisky er det mest tragiske den evinnelige 60%-regelen og straffen de alkoholsterke variantene får av alkoholavgiften. Jeg betaler gjerne avgift på sprit. Det er luksus, tant og fjas. Men når avgiftene får folk til å velge skræp fremfor kvalitet virker de mot sin hensikt. For å si det slik: For å få i seg Ballentines finest bør du være ganske børsten, og enda mer børsten blir du av samme. En fin gammel sherrylagret whisky, tappet med fatstyrke vil du gjerne nyte ved alle sanser skjerpet. Slikt er måteholdsfremmende i seg selv!
    ...
    ... Ikke helt. Alkoholavgftene gjør at den relative prisdifferansen mellom skrap og «luksus» blir mindre ettersom den er basert på volm og alkholstyrike og ikke «omsettingsverdi». I Norge er skrapet hinsides dyrt, mens «luksusen» er mere «normalt» priset. At «folk» likevel prioriterer skrap, når de kan legge på en liten slant for «luksus», er så sin sak.

mvh
    KJ

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn