Sniff skrev:
Og wotg: Ikke vær så svart/hvitt da! Dogmer får paven ta seg av. Whisky er et nytelsesmiddel, og hva vi nyter varierer her som på alle andre områder. Gode råd er dog gull verdt, så fortsett med å del av din tydeligvis betydelige kunnskap og erfaring. Men la nå folk få nyte sin spristenkede karamell med verdighet da!
Mvh
Sniff
Neida Sniff. Each his own osv.
Det er bare det at det er en så enormt stor verden der ute som de fleste aldri får ta del i.
Bare se på det "Norske" Cognac utvalget på polet, nesten samtlige produkter er "spesialtilpasset" Norske konsumenter. Jeg tror ikke noen av importørene egentlig er særlig interessert i å snakke om hvor de får Cognacen sin fra, Hvor gammel den er, hvor mye karamell som er tilsatt eller hvilke marginer de har på produktene sine. Faktum er at det er billig Cognac kjøpt i bulk og søtet ned maksimalt. Jeg har tilgode å kjenne noe av Cognacens opphav i noen av de Norske Cognacenex
Det er som en åpenbaring og smake noe fra produsenter som ikke har meglomani slik som Pierre Ferrand, Paul Giraud eller Normandin-Mercier, Der er ikke produktet druknet i kliss og man kan smake smaker som de fleste ikke trodde fantes i Cognac.
Det samme gjelder det meste annet av brennevin, se på vodka utvalget; 10 sorter absolut, like mange sorter smirnoff, vikingfjord og mojito bag in box med vodka base!!!!!!!!! Det går ikke engang å få en anstendig vodka som f.eks Wyborowa uten å måtte spesialbestille...
Rom utvalget er omtrent like patetisk og utvalget av cachaca baserer seg på ett produkt; Cachaca 51 - Cachaca like elendig som Pitu. Men de har flotte merker som Leblon og Sagatinba på spesialbestilling.
Jeg orker ikke engang å starte på regla om Tequila engang, da tror jeg at jeg rett og slett vil bryte sammen...
Det virker for meg som om vinmonopolet
på ingen måte speiler utvalget som finne i Norge eller rundt om kring i verden for den skyld. I mine øyne blir folk snytt for gode smaksopplevelser.