Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    C. Alshus skrev:
    Kanskje fordi den er lettdrikkelig?
    Det var det hun grunngav det med ja; at den var frisk og lett. Ikke noe galt i det, og en god whisky om enn litt "enkel" imo.

    Ellers enig med finger'n i at "båtpuss" kan bli for mye av det gode i lengden; selv om jeg er glad i en god Islay så er det godt med en ikke-fullt-så-røykfull whisky mange ganger.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Tar meg en Glenlivet mens jeg prøver å avgjøre hvem jeg synes tolker " The Entertainer" best. Akkurat nå holder jeg en knapp på Ray Foxley.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Pug-Nose skrev:
    Jeg kjøpte ikke whisky på Oban, da jeg vet jeg kan skaffe det på polet. Hjemover kom derimot en Edradour Ibisco. Dette er en 13 årig single cask (#185) hvor jeg har flaske nr 371. Jeg kjøpte den usmakt, så vi får se hvor lenge jeg klarer å vente med å åpne den. Jeg finner ikke mye info om den på nettet ihvertfall.
    Det hadde vært morsomt om noen av dere har vært på dette destilleriet, evt smakt whisky derfra.

    Jeg anbefaler alle whiskyinteresserte å ta seg en tur til Skottland!
    Det der så stas ut! Artig med destilleribesøk. Har du fått poppet Edradour`en? Spennende å høre hva du synes om spesialtapningen din. Mitt møte med standard 10 åring ble en skuffelse etter alt skryt den fikk av de som serverte. Litt Dalwhinnie (som jeg liker) med en bitterhet som jeg IKKE likte. Det var vel den tonen andre karakteriserer som ”mandel”, men det må være en mandel utgått på dato, imo ;).
    Mvh
    Sniff
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    65finger skrev:
    C. Alshus skrev:
    Kanskje fordi den er lettdrikkelig?
    Passer bra for meg som ikke er noen stor fan av båtpuss
    Godt jeg har mye annet godt i skapet da. ;)

    Arran Bourbon er forøvrig innkjøpt. Første smak nå fra tønne 1548 fra 1998. Slett ikke ille. Kanskje litt for lett for min gane. Kanskje jeg hadde i litt for mye vann?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Nå er kanskje ikke Bourbon tapningene mine favoritter, men uansett er min erfaring at de passer best uten vann.
     

    Emigrant

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    Sted
    Nederland
    Vidar P skrev:
    Var på destilleriet for noen år siden, sammen med kona. Den kvinnelige guiden presenterte den 15 år gamle standarden som "ladies dram" og kunne fortelle at den var veldig populær hos damene i UK. Ja jeg synes hun sa at det var den mest populære av alle single malts for damene. Uten noen form for hentydning i noen retning, bare som en kuriositet :)
    Den forrige var en Balvenie 15 år Single Barrel. Var absolutt barskere og mer kompleks. Men alle krukker (utenom Sarepta's) t;mmes en gang ::)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, slike krukker skulle ha vært uutømmelige :)

    Selv er jeg glad i smoothere whiskyer også jeg; selv om jeg var fortjust i Islay fra… tja '90 og ti-femten år, så har jeg nå glidd mer i retning av substrater fra lengre inn i landet. Imidlertid; Springbank-flaska ble tom igår, så en ny står på ønskelista til jul!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Caol Ila Desillers Edition er knall den også.

    Har en Lagavulin DE 1993 som ikke er like god.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.687
    Antall liker
    1.449
    65finger skrev:
    C. Alshus skrev:
    Kanskje fordi den er lettdrikkelig?
    Passer bra for meg som ikke er noen stor fan av båtpuss
    Haha, fantastisk, Fingern ;D

    Jeg har blitt selv blitt utnevnt som kjerring av Frøken Strøken fordi jeg foretrakk Famous Grouse over noe hinsides dyrt og tjære/terpentin smakende greier som hadde ligget på tønne i to mannsaldere og fire måneformørkelser. Godt jeg ikke er alene i min tafatthet :)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Roberten skrev:
    65finger skrev:
    C. Alshus skrev:
    Kanskje fordi den er lettdrikkelig?
    Passer bra for meg som ikke er noen stor fan av båtpuss
    Haha, fantastisk, Fingern ;D

    Jeg har blitt selv blitt utnevnt som kjerring av Frøken Strøken fordi jeg foretrakk Famous Grouse over noe hinsides dyrt og tjære/terpentin smakende greier som hadde ligget på tønne i to mannsaldere og fire måneformørkelser. Godt jeg ikke er alene i min tafatthet :)
    Det er Rom som er tingen og gjerne på fat et halvt dusin genrasjoner
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.687
    Antall liker
    1.449
    65finger skrev:
    Roberten skrev:
    65finger skrev:
    C. Alshus skrev:
    Kanskje fordi den er lettdrikkelig?
    Passer bra for meg som ikke er noen stor fan av båtpuss
    Haha, fantastisk, Fingern ;D

    Jeg har blitt selv blitt utnevnt som kjerring av Frøken Strøken fordi jeg foretrakk Famous Grouse over noe hinsides dyrt og tjære/terpentin smakende greier som hadde ligget på tønne i to mannsaldere og fire måneformørkelser. Godt jeg ikke er alene i min tafatthet :)
    Det er Rom som er tingen og gjerne på fat et halvt dusin genrasjoner
    Forever and ever amen.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Roberten skrev:
    65finger skrev:
    C. Alshus skrev:
    Kanskje fordi den er lettdrikkelig?
    Passer bra for meg som ikke er noen stor fan av båtpuss
    Haha, fantastisk, Fingern ;D

    Jeg har blitt selv blitt utnevnt som kjerring av Frøken Strøken fordi jeg foretrakk Famous Grouse over noe hinsides dyrt og tjære/terpentin smakende greier som hadde ligget på tønne i to mannsaldere og fire måneformørkelser. Godt jeg ikke er alene i min tafatthet :)
    Kjerringer assa ! Makan! :eek: 8)
     

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    809
    Antall liker
    547
    Springbank 15. Hmm, jeg liker Springbank godt har jeg funnet ut
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    971
    Antall liker
    0
    Ha! Har nettopp kost meg med tiern til Springbank. 15-åringen er testet tidligere, og er høyt oppe på min all-time liste. Men tiern går også an!
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Når man er alene hjemme, er det ikke bare datatitting som er tidsfordriv... Her er vedlagt en flott pølsemeny og whisky - ekte skottsk single malt ;)
     

    Vedlegg

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    809
    Antall liker
    547
    Roberten skrev:
    65finger skrev:
    C. Alshus skrev:
    Kanskje fordi den er lettdrikkelig?
    Passer bra for meg som ikke er noen stor fan av båtpuss
    Haha, fantastisk, Fingern ;D

    Jeg har blitt selv blitt utnevnt som kjerring av Frøken Strøken fordi jeg foretrakk Famous Grouse over noe hinsides dyrt og tjære/terpentin smakende greier som hadde ligget på tønne i to mannsaldere og fire måneformørkelser. Godt jeg ikke er alene i min tafatthet :)
    When in Rom(e)...Var i et ekte Highland-bryllup i fjor og den eneste Whisky de serverte der var Famous Grouse.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    C. Alshus skrev:
    Caol Ila Desillers Edition er knall den også.

    Har en Lagavulin DE 1993 som ikke er like god.
    Caol Ila D.E. også snadder, ja. Litt mer in-your-face enn Talisker`n. I går kveld ble det noen fingerbredder med Lagavulin 16, den svikter aldri.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det er viktig å få i seg nok drikke når man sporter ;-)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.333
    Antall liker
    3.873
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Med Ardbeg trøya, må du ha denne flaska med tilhørende flaskeholder:

     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Ukens konferanse i Ålborg ble kronet med en flaske A'bunadh :) Batch 30. Skal IKKE åpnes før jul ( men i disse tider er jul en tøyelig afære tidsmessig ;))

    Mvh
    Sniff
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Åpnet forleden en ny Ardbeg Supernova SN2010, - altså batch#2, eller 2010 utgaven av Supernova'en som kom ifjor. Cask Strength som den er havnet denne versjonen på skarpe 60,1% og således ikke lovlig i her heimat. Synd og skam den regelen der for det er mye godt drikke som tøyer 60% regelen en liten anelse.

    Virkelig en stor, (STOR!) whisky, fortsatt med tidenes høyeste peat-innhold, fortsatt distinkt Supernova som vi Arbeg afficianados lærte å bli glad i ifjor, men likevel en smule annerledes.

    Det første som slår meg er mer jordsmonn, noe man ikke skulle tro var noe å trakte etter i drikkevarer, men det er fruktig og fuktig jordsmonn. Litt som forskjellen mellom frisk fruktig drue og den dype, mørke, fruktigheten når den blir rosin. Det er noe jeg ikke helt klarer å sette fingeren på....omtrent som fuktighet som henger igjen...som ligger bak og balanserer nesten perfekt med den nesten (!) overveldende torvrøken, men likevel altså fortsatt dette hintet av tørket frukt som vi fant i første utgaven også...da noe friskere med mer sitrusoljet preg.

    Perfekt kveldshygge et hustrig kald høstkveld.

     
    J

    J.J

    Gjest
    jan#jan skrev:
    Skal se om at jeg ikke gir dere noen kommentarer om det når korken forsvinner ... 8)

    Så da fant en Laphroaig Tripple Wood og nevnte Cadenshead et nytt hjem....


    Og ja ....... en BUNNAHABHAIN 25 YEAR OLD.

    Tror jeg har mye og glede meg til når dette skal smakes.

    Det nærmer seg jul ... og jeg har tenkt litt på hvilken flaske som skal åpnes ?
    Det ser ut til at jeg starter pent og tar og åpner Laphroaig Tripple Wood. ;D
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vel overstått, Vidar. Jeg gratulerer på overtid med et glass Glenlivet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man takker. Jo, vet litt mere nå da første glass snart er fortært. Hva skal man si? Det er et under at det ikke var japanerne som fant opp kopimaskinen. De er jo ellers tradisjonelt så dyktige innen kopibransjen.

    Dette er tydeligvis en whisky som helt soleklart søker å kopiere en skotsk highland-stil, men på samme måte som en kopimaskin kopierer en maskinskrevet original; dvs det blir ikke riktig like bra. Den virker balansert, grei og med en viss gjenkjennelighet (mye som en enkel og rimelig highland), men har ingen spisskvaliteter, ei heller et høyt nivå av noen kvaliteter egentlig. Så langt.

    Kan man si noe slik som at det likner til forveksling på opplevelsen fra en standard Glenfiddich, bare ikke så smooth og dyp? Jeg har ikke sammenliknet direkte, men det skulle ikke forbause meg. God nok whisky men ikke noe utenom det vanlige. Svenske Mackmyra forblir favoritten av ikke-skotske single malter også etter denne.

    Jeg tror mitt neste glass blir fra min Springbank 15-flaske.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Fint å høre Vidar P - da datt den ned en på lista over ting som skal testes. ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du må ikke ta mine førsteinntrykk som særlig allmennt veiledende, jeg er "bortskjemt" med whiskyer og nokså sort-hvitt noen ganger, så kan ikke stoles på til å gi et balansert inntrykk. Prøv gjerne selv, kan hende i morgen er jeg også mer positiv.

    Etter at jeg så juleøltesten på Storbynatt igår så ser jeg jo muligheten for at en tester kan bli mer positiv utover kvelden også.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Big peat her. Artig sak dette. Begynte med futt, fatt og selvtillit. Drepte den dessverre med en teskje for mye vann,,,

    Mvh
    Sniff
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.173
    Antall liker
    28.183
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Vidar: har har du smakt noen av Mackmyra's olike årgangangs prod/var av fat valg, ser att bla Gardem har vers 04,05,06
    07 påp ulike fat, om jag kjønte det rett.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei, bare smakt "First" uten at jeg vet årgang, men flaska var ny ifjor (2009). Glimrende var den!

    Takk for spennende info!
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Etterhvert som whisky interessen øker, kunne jeg tenkt meg noen skikkelig glass.
    Hva er å anbefale her?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn